***TOUKOjen tiistai***
Kommentit (32)
Heräsin tuossa pari kymmentä minuuttia sitten ja menin vessaan ja siellä sitten reisille huljahti lapsivettä. Nyt sitä on tässä tullut vähän väliä. Joten lapsivedestä todella on kyse. HUI!
Eli kai tässä täytyy näytille lähteä, vielä on vasta yksi kipeä supistus tullut...Toivottavasti päästään pian tositoimiin!
Eilen ei ollut kyllä minkäänlaisia merkkejä ilmassa ja vauvakin liikkui vilkkaasti.
Olen nyt hieman hämmentynyt, toivottavasti supistukset alkavat pian kunnolla, että saisi tämän nyytin syliin. Mutta ilmeisesti hyvää kyytiä ollaana sinne päin menossa!
Voikaa hyvin! Tulen ilmoittelemaan miten kävi (tai mies tulee)
auringo + pampero rv39+5
Katuska ja auringo; tsemppiä matkaan! =)
Hitsi kun aamut osaa olla masentavia. jotenkin vaan toivoo kun menee yöllä nukkumaan että lähtö tulis mutta sit kun herää, menee vessaaan ja huomaa ettei mitään synnytykseen viittaavaa tapahtunu iskee pieni masennus. illalla sit olen niin väsynyt että haluan vaan nukkua kunnon yöunet.
mullakin on hieman päänsärkyä mut taitaa vaan johtua siitä että yöllä en nuku oikein hyvin. asentoa pakko muuttaa kokoa jan ja lonkat kipeytyy kun nukkuu kyljellä. mua jo ahdistaa ja pelottaa että tää menee yli. mitä jos oikeesti vielä juhannuksena kärvistelen!?!?!
Ei auta miettiä vaan pakko saada taas tänään jotain aikaseks. suomen peli eilen oli aika pettymys. taidan suunnata kohta leikkipuistoon jos vaikka siellä olis tänään parempi sää kuin eilen.
voikaa hyvin ja suppareita niille kaipaaville ja tännekin saa lähettää jos itellä ei tarvetta. =)
my_selene ja neiti rv 38+1
Katuska on varmaan nyt jo supistuksien ihanassa maailmassa :)
Auringolle kans tsemppiä!!Myö hännänhuiput täälllä jännitetään et kumpi tulee :)
Itellä on vähä parempi mieli tänä aamuna, ei sitä joka päivä jaksa valittaakkaan...kiva oli vaan herätä kun maa on ihan valkea!!Voi minun kukkaparat, kaikki kylmettyy...Taidan lähteä illasta virittelemään harsoja kasvien päälle.
Torstaina vasta neuvola, paitsi eipä sielläkään kuitenkaan mitään uutta (positiivista) ilmene...Se on vaan ooteltava!...*katsoo joka aamu kaiholla pinnasänkyä*
Tänään vois vähä lenkkeillä jne...
muzzukka ja masunen rv 37+6
Onnea kaikille vauvautuneille ja synnyttämään lähteville!!!
Tuntuu että viime viikon supistukset on kaikki kadonneet ja vauvan liikkeitäkin saa seurailla tosi tarkkaan kun hurja hyörinä on alkanut rauhoittua. Unissa oon jo ollut monta kertaa lähdössä synnyttämään. Toivottavasti nyt jotain alkaisi pikkuhiljaa tapahtua - sitä käynnistämistä kun saisi sitten jännittää vielä enemmän. Onhan tässä toisaalta vielä viikko aikaa odotella ennen lääkäriä.
Alkaa pikkuisen kyllästyttää avuliaat puolitutut... Ne " hyvät" neuvot annan menää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta kun tuota tavaraa ja vaatetta (pahimmassa tapauksessa rikkinäisiä ja likaisia...) tuodaan kysymättä tai lähetetään läheisempien sukulaisten kautta, eikä uskota että ei tarvita. " Et vaan vielä tiedä kuinka paljon sitä vaatetta kuluu kun vauva pulauttelee..." Nytkin meillä on 30 ylimääräistä harsovaippaa (erittäin kuluneita ja värjääntyneitä) ja kahdet ylimääräiset vanhat vaunut (sen lisäksi siis että meillä on ne omat uudet) ja vuori ylimääräisiä vaatteita. Vaatteiden kanssa osa haluaa että ne palautetaan ja osa ei taas halua mitään takaisin - en enää muista kenen tavara on mikä ja eteisen hyllykkö alkaa täyttyä palautettavista tai kierrätykseen menevistä pusseista. Tuntuu tosi kiittämättömältä ja ilkeältä... Ihana että kierrätetään ja onhan se toisaalta kiva että ihmiset ajattelevat meitä, mutta nyt alkaa riittää. Mur!
Tänään oli siis viimeinen normaaliraskauteen kuuluva neuvolakäynti ja tehtiin lähete äitipolille yliaikaiskontrolliin. Vauvalla oli kaikki varsin hyvin, reipas syke, hyvät liikkeet, jne... Ja siitä toki olen iloinen!!! Oma vointikin on niin hyvä, että kaikki ihmettelee - mitäs tässä siis valitan... :o/
Kurjalta tuntuu kuitenkin se, että tuntuu, etten voi luottaa neuvolan kätilön ammattitaitoon: viime viikolla kätilö sanoi vauvan olevan kovasti kiinnittynyt ja pää ei enää liiku, MUTTA TÄNÄÄN vauvan pää ei enää ollutkaan täysin kiinnittynyt! Vauva on siis peruuttanut takaisin ylöspäin (mikä taas kuulemma on melko mahdotonta...).
Toiseksi kätilö kyseli, että " eikö yhtään supistusta ole?" . Ja minä kerroin tilanteen: supistuksia kyllä on, tunnissa tulee noin 4-5 supistusta (ei säännöllisin väliajoin), mutta kerroin myös, etteivät ne ole kovin kivuliaita vaan sellaisia puristavia epämiellyttäviä. Tähän kätilö totesi, etteivät ne kyllä sitten riitä... :o(
Ja tällä palstalla on monen monta äitiä kertonut, etteivät supistukset ole olleet kipeitä VASTA sitten kun ne ovat muuttuneet säännöllisiksi ja synnytys on käynnistynyt!! Tuntuu kurjalta...Masentaa.... :o(
Onko tuo 4-5 supistusta tunnissa sitten jotenkin tosi vähän??? Kuinka paljon teillä muilla on suppareita?
Tuntuu ihan mukavalta päästä huomenna tai ylihuomenna äitipolille tarkastukseen; saapahan toisen mielipiteen näihin asioihin ja toivottavasti jatkavat kontrolleja siellä enkä enää " joudu" omaan neuvolaani... Usko on mennyt sitä kohtaan :o/
AURINKOISTA PÄIVÄÄ KAIKILLE! Josko sitä itsekin koittaisi piristyä...
JA ONNEA VAUVANHAKUREISSUIHIN KAIKILLE (vaikka hieman kateellinen olenkin, kun " kolmosella alkavilla" viikoilla jo lähdette nyyttejänne hakemaan...)! *HUOKAUS*
- E ja rv 41+2 -
Vauvoja satelee ;)
Vaan ei tänne vieläkään. Viimeyö oli taas se " supisteluyö" , tuli n.10 min välein ja sitä kesti pari tuntia ja sitten ne taas loppuivat kuin seinään!!Arggh. Hermot tässä kohta menee, kun ei noita suppareita saa pidempään täällä pysymään.............
Oli maa valkeana kun herättiin, tosi masentavaa. Onneksi illalla laitettiin mansikkamaalle hallaharso, jos nyt auttaa mitään..
Kristiina rv 39+6
Onnea Katuskalle, jo hällä oli aikakin käynnistykseen päästä!
Ja Auringolle samaten onnea matkaan:)
Täällä taas heräsin keskellä yötä karmeeseen vatsa-selkäkipuun ja suoli taas tyhjeni tosi liukkaasti. Mä en oikein tiedä, että onko toi vatsa ja selkäkipu pelkästään mahavaivoja vai suppareita?!
Unohdin eilen laittaa neuvolakuulumiset, joten tässä tulee...
Rr 121/80
pissa, valkuaista +-
Sf 33cm (Hmm, ei oo kasvanut yhtään kuukauteen!!!)
Paino -100g yht. 5,2kg
Hb 114
Ja vauva ei tosiaankaan oo laskeutunut, eikä kiinnittynyt. Pitäisköhän tosta sf-mitasta olla huolissaan, kun ei oo kasvanut yhtään! Ei sanonut terkka mitään, enkä siinä edes tajunnut kysyä. Eihän mulla oo painokaan noussut pitkään aikaan... Voi, toivottavasti vauvalla kaikki on hyvin, nyt iski huoli!
Mut nyt aamupalalle!
pricilla rv37
Emelia; kyllä sulla tarpeeks suppareita oo mut niitä kivuliaita sais varmaan tulla enemmän terkkarin mielestä.
Pricilla; oliko sulla eri mittaaja viimeks? muutenkin tossa vaiheessa ei haittaa vaikkei mitta kasva ja voi olla että vauva eri asento tai vaan mittaajassa " vikaa" . toi 33 cm on ihan hyvä. mulla oli viime viikolla (rv 37+4) 36 cm joten aika korkealla täällä hengaillaan. ahistaa..
odotan tässä että lapset siivoo huoneensa valmiiks ja mennään sit ulos. suppareita kiiiiitoooos!
my_selene ja neiti
Katuska ja auringo.....onnea ja tsemppiä tulevaan koitokseen.Olettekin jo varmasti sairaalassa.
Emelia....oma tilanteeni ihan sama kuin sulla.Viikkoja 41+1 ja eilen oli vika normaali neuvolakäynti.Eipä siellä tosiaan mitään uutta ollut.Tänään pitää soitella Naikkarille ja yrittää saada se kontrolliaika jo to tai viimeistään pe. Mullakin vauvalla kaikki hyvin ja oma vointi edelleen fyysisesti reipas, henkinen puoli alkaa olla se ongelma. Suppareita mulla on ollut muutamaan otteeseen siis muutamana päivänä on supistellut oikeasti.Joka päivä maha kovana, menkkamaisia kipujakin on, mutta eivät ole vielä niin voimakkaita ja sitten sellaista viiltelyn tunnetta alhaalla. Mua pelottaa, että lapselle tapahtuu jotain kun menee näin yli ja lapsivettäkin oli jo paljon vähemmän.No täytyy toivoa, että ottavat sisään jo kontrollikäynnin yhteydessä.
my selene ja muut.....runsaasti supparisäteitä sinne teille kaikille, kuten myös toivon niitä itselleni!!!!
Mitäs sitä tänään tekisikään....ehkä alan pakata muuttolaatikoita.
Ahava ja vauveli 41+1
Onnea matkaan katuskalle ja auringolle!!!=)
Pricilla: En usko että enää tässä vaiheessa kannattaa olla huolissaan siitä ettei sf mitta kasva, koska vauva se jo laskettelee alaspäin ja näin ollen ei mittaa enää tule lisää ylöspäin. Mulla ollut 35cm myös jo kuukauden verran.
Nyt sitten tästä lähden ajelee kohti Tays:in äitiyspolia ja kuulemaan missä mennään. Toisaalta kamala issias kipu on helpottanut, niin että pääsen kaakertamaan etiäpäin, mutta en kuitenkaan halunut peruuttaa varattua aikaa, vaikka käynnistykseen ei nyt varmasti mitään syytä vielä ole, mutta kuuleepa missä mennään. Auttaisi kummasti jaksamaan jos tietäis, että jotain edistystä synnytystä ajatellen on tapahtunut=) Niin ja kun vaavin painoarvio oli kaksi viikkoa sitten jo 3,6kg, niin kiinnostaa tietää sekin nyt. No, mutta tulen kertomaan sitten mitä sanottiin ja missä mennään.
Auringonpaisteista päivää kaikille ja teille jotka olette lähdössä nyyttinne hakuun, ei muuta kuin rutkasti voimia ja onnea matkaan!!! Odotellaan me muut sitten edelleen NIITÄ suppareita!!=)
H-R rv 39+1
kiitos! taidan kuitenkin lähettää ne sulle takasin kun uskon että ite tarviit ne enemmän. kai mun vuoro tulee sit sen jälkeen. =)
m_s *hieman nolo kun valittaa kun muilla menee 2 viikkoa yli ja itellä kaks viikkoa vielä la:an*
niille joilla nyytti saapuu lähiaikoina.
Eilen neuvola ja tässä kuulumiset:
Rv 39+1
painoa +200g (yht 10kg)
RR 116/71
Hb 121 (kiitos rautatablettien)
Sf-mitta 34,5cm
sykkeet 140-150
pissa puhdas eikä turvotusta
Sf-mitta oli pienentynyt sentillä viimekerrasta mutta viimeksi vauva olikin jotenkin hassussa asennossa. Sykkeitä mitattaessa vauva liikkui kokoajan ja pakeni kokoajan dobbleria, saas nähdä millainen elohiiri meille tulee. Terkkakin ihmetteli vatsan jatkuvaa aaltoilua. Ja edelleenkään en tiedä millaisia ne supistukset ovat.
Ostin eilen uudet petauspatjat ja sanoin miehelle että varmasti mun tuurilla tulee lapsivedet uudelle patjalle. No ei ollu tuuria eikä tullu. Mutta hyvä oli nukkua.
Illalla Suomen peli tosiaan pettymys, maalipaikkoja oli jatkuvasti mutta ilmeisesti sihti oli hukassa. Ja tyhmiä jäähyjä istuivat jatkuvasti.
Ja jotta päivä ei sujuisi ilman valittamista niin tässä tulee. Roska-auto kävi tänään vaikka piti tulla vasta ensi viikolla. Pönttö oli vain puolillaan enkä ehtinyt viedä roskista sisältä ja autotallista. Lisäksi nuo vanhat petarit ois pitäny saada pois. Kun ei viitsi niillä täyttää moneksi viikkoa pönttöä... Voi köhnä.
Ja mikä ihaninta! Kaveri oli tehnyt aamulla positiivisen raskaustestin pitkän yrittämisen jälkeen:) Olen tosi onnellinen heidän puolesta ja toivon että kaikki sujuu hyvin.
Nyt päivän hommiin ja lukemaan eilisen pinon loppu.
t. Nasu ja Touko-masu 39+2
eilen tultiin kotio maailman suloisimman tyttövauvan kanssa!
eli 12.5.06 klo.5.37 syntyi mustatukkainen tyttö jolla painoa komeat 4060g ja pituutta 51cm ja pipa 35,5cm!
palailen astialle kun voimat riittää!
onnea kaikille muillekin vauvan saaneille ja jaksuja odottamiseen kaikille lopuille :)
meppe81 ja likka 5pv
Mepelle ja perheelle!
Mulla on ollut sama täti joka kerta mittaamassa sf:ää. Ja ei mua oikeestaan muuten ois huolettanut, mutta kun esikoinen kasvoi ihan samalla käyrällä ja rv 38 oli mitta jo 36cm. Mut kaipa se niin on, että vauva on ehkä hilautunut alemmas, vaikkei kuitenkaan oo laskeutunut?!
Ja Emelia, mä oisin tyytyväinen jos suppailis edes noin paljon kun sulla:) Mulla nimittäin tulee hyvällä säkällä päivässä kaks harjotussupparia! Ja usein on monta päivää välissä, ettei tuu mitään!!!
Ei myöskään mun synnyttäneillä kavereilla oo tullut kivuliaita suppareita yhtään ennen synnytyksen alkua, joten turhia huolit:)
pricilla
Voih, kun itsekin pääsisi jo lähtemään. Illalla taas supisteli lupaavan tuntuisesti, mutta en enää osannut innostua niistä, kun tiesin niiden loppuvan kuitenkin. Yö meni sitten hyvin (Pakolliset vessareissut oli tietenkin ja muut vaivat, mutta niihin on jo niin tottunut.) ja jotenkin sitä oli taas aamulla niin pettynyt olo, kun lähtöä ei vieläkään tullut. Nyt jo toivon niitä lapsivesien menoja, kun tuntuu, että näistä supistuksista ei ole mihinkään... Np-ultran mukaan la olisi tänään, mutta neuvolassa viikot lasketaan kuitenkin kuukautisten mukaan ja pari päivää olisi tässä jäljellä. Esikoinen syntyi rv 40+2, joten toivon ettei tämä pidemmälle menisi.
Mitään painoarvioita ei ole tehty ja jotenkin tuntuu, että masussa on tosi iso vauva ja senkin tähden lähtisin jo mielellään synnärille. Tuntuu ettei tämä vatsanahka voi enää venyä enempää (Esikoisesta ei tullut raskausarpia ja nyt on sitäkin kamalammat) ja olo on välillä niin tukala ja tuntuu ettei vauvakaan tiedä miten päin olisi.
Tänään voisin yrittää siivota, lenkkeillä yms. mutta tuskin nekään saavat synnytystä käynnistymään, kun ei ole aikaisemminkaan tehoa ollut. Tai supistuksia saa aikaan, mutta ei sitten niitä oikeita.
emmi-liini rv 39+5
Minäkin pääsin eilen kotiin maailman söpöimmän tytön kans.
Isoveli 2v. on aivan haltioissaan, heräsi aamuyöllä " syöttämään" " pikkukikkoa" , käytännössä silitteli äitiä tukasta, kun äiti imetti ja meni takaisin nukkumaan, kun vauva oli syötetty.
" Pikkukikko" siis syntyi 13.05. klo 13.13 ja mittaa oli 52cm ja painoa 3965g, pipo 36 ja viikot oli tasan 41.
Jaaha pitää mennä...
Onnea vielä muillekin ja kipeitä supistuksia niitä tarvitseville =) !!
-kirsi & tyttö 3pv-
moikka kaikille,
ja onnittelut vauvansa saaneille ! tännepä ei mitään uutta lähdin aamulla reippaasti lenkille ja kauppaan, mutta bussilla oli pakko tulla kotiin, kun tuli taas niin huono olo, oksetti. ihan kumma juttu. voi johtua kuulemma raskaushormonitason muutoksesta sanoi terkka. nyt olen sitten tehnyt ruokaa ja leiponut ja seuraavaksi olisi tarkoitus mennä suihkuun. ja sitten katsoa yksi leffa ja sitten esikkoa hakemaan. näin ne päivät menee...
joku oli huolissaan supistuksista. minua ei esikon kanssa kipeästi supistellut kuin synnärillä ja synnytys lähti muutenkin ihan yks kaks ilman kummempia ennakkovaroituksia käyntiin. aika laiskasti tämä meikäläisen kohtu on supistellut. edessä on varmaan pitkäää synnytys ja oksitosiinitippa.
oloni on ulkoisesti tyyni, mutta pinnan alla olen jotenkin koko ajan jännittynyt ja odotan, että koska. aika kuluttavaa. parasta terapiaa on tekeminen, että saa ajatukset muualle kuin synnytykseen. ja sitten toisaalta alkaa olla jo vähän epätodellinen olo, että syntyykö täältä ikinä ketään. saan varmaan shokin, kun laitokselle lähtö koittaa ;) nyt alan olla väsynyt tähän suureen mahaan. pitkin päivää pitäisi levätä, jottei mahasärky yltyisi aivan mahdottomaksi. asialle ei kuulemma terkan mukaan voi mitään. vauvahan siellä painaa ja kohtulihas on kovilla, hapen puutteessa. toivoisin niin, että ei sinne yliaikaiskontrolliin joutuisi. en tiedä jaksanko enää ensi viikkoa. pitäkää mulle peukkuja, että tämä älyäisi tulla tällä viikolla pois. vali, vali...;)
tsemppiä kaikille !!!
t.aamos 40+4
Pitipäs tulla toivottamaan hirveesti tsemppiä ja jaksamisia vielä kokonaisina oleville... Teidänkin pinoa luetaan vaikka käärö onkin jo ja jännätään kuka lähtee ja kenellä lähtö lähellä. Meillä poju on kiltti, syö ja nukkuu. Heräilee noin 4h välein syömään...
Hirveesti supistuksia ja yllätys lähtöjä toivottelee Amina76 ja Rölli poju.
verenpaine: 130/76
pissa: ok
painoa: 500g/vko, yhteensä 12,5kg
sf: 34
hermot menee tähän odottamiseen :D
mayday 38+2
Päänsärky ei vaan hellittänyt, kahden pancodin jälkeen oli sitten pakko soittaa naistenklinikalle vieläkö kolmannen nappaan vai mitä teen. Siellä pyysivät käymään, paineet edelleen mulle koholla, mutta pissa puhdas, kuten aina.
Lääkäri siellä ei halunnut uutta ultraa ottaa kun tänään oli jo otettu, eikä minua tavata, oli lukenut tämän aamuisen äitiyspolin käynti reissun ja sanoi kätilölle joka välitti tiedon minulle ja miehelleni, ETTÄ HUOMINEN ÄITIYSPOLIN REISSU ON PERUTTU, AAMULLA KLO:7.00 OSASTOLLE 42 JA SYNNYTYS KÄYNNISTETÄÄN.
Helpotuksen huokaus oli suunnaton. Nyt pitäis vielä yrittää unta saada ja tuntuu että asioita onkin kotona läjä tekemättä, vaikka muka varautunut lähtöön.
Kaikille jo lasketun ajan ohittaneille toivon ettei kenenkään tarvitse näin " pitkälle" odotella, eli kovasti suppareita ja vesien menoja.
Samoin itseasiassa niille kellä viikkoja jo riittävästi kasassa.
Palaan takaisin asiaan, kun kotiin pääsemme.
Katuska ja viimeinen päivä 42+1