Hassua miten ihmiset hehkuttaa facebookissa parisuhteitaan
Ja sitten kun suhde on ohi, poistetaan vähin äänin ne hotellihuoneessa aamulla sängyssä otetut kuvat, miten ihanaa on :D
Joskus mietin että tekeekö se muille heruttaminen rakkaudesta jotenkin parempaa, kun eikö tärkeintä kuitenkin ole se että on hyvä olla yhdessä sen oman kumppanin kanssa. Eikö riitä että kumppanille kertoo, että tämä on mun elämäni paras aamu, vaan se pitää jakaa sosiaaliseen mediaan?
Jonkinlainen myötähäpeä siitä että muutama viikko myöhemmin kuvat ovat vain kadonneet.
Kommentit (27)
Kyllä se on aina niin että ne hehkuttaa joilla menee parisuhteessa surkeasti. Esim kun on ollut perhesurmia niin viimeiset face päivitykset on ollut jotain "sä oot mulle niin rakas" jne. Näin se menee.
Jep mietin monesti samaa! Tuntuu, että juuri semmoset parisuhteet, joissa pitää hirveästi hehkuttaa sitä hienoutta, on juuri niitä, joissa ei ehkä niin hääppösesti menekään. Tai jotain oman olon paikkailua se kait on. Ei voi ymmärtää.
Itse en ole parisuhdepäivityksiä tehnyt (enpä kyllä hirveästi muitakaan), ehkä naimisiin menosta vaihdan sukunimen ja laitan jonkun kuvan. Muuten ihan sama, kyllä meidät tuntevät tietävät, että olemme onnellisia ja oma tunne se tärkein muutenkin on :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on aina niin että ne hehkuttaa joilla menee parisuhteessa surkeasti. Esim kun on ollut perhesurmia niin viimeiset face päivitykset on ollut jotain "sä oot mulle niin rakas" jne. Näin se menee.
Ei nyt ehkä noin, vaan että joku uuden suhteen kuva jaetaan puolialasti sängyssä vain peitto suojana, ja sitten ei mene kauaa niin koko suhde on hävinnyt facesta. Eikö siinä huumassa yhtään ajatella, että mille se näyttää vaikka omista lapsista, tai että miten höpöä koko juttu on.
Kukaan tuskin voi etukäteen ennustaa milloin parisuhde päättyy, että ei koko elämää voi elää niin että välttelee asioita. Mutta ei kovin fiksua kuvaa itsestä anna jos sosiaalisessa mediassa vilahtelee uusia parisuhdepäivityksiä jatkuvasti, ja kyse on yli neljäkymppisistä ihmisistä, ei mistään teineistä.
Minulla on yksi tuttava joka tuota tekee aina uudelleen ja uudelleen uuden miehen kanssa. Yksikään näistä miehistä ei ole ollut mikään erityisen hyvän näköinen, mutta silti kuulemma kaikki ovat aina kovin kateellisia kun hänellä on niin komea mies.
Tai noin ylipäätään koko perhettään ja elämäänsä. Tuntuukohan se siltä, että törky ja totuus siellä taustalla jotenkin katoaa kun todistelee vähän itselleenkin muiden lisäksi että ”näin kivasti”, ”näin hyvin”.
Kyse on vain someajan normaalista ilmiöstä, jossa haetaan hyväksyntää laajemmilta kaveripiireiltä. Ei luoteta omiin tunteisiin ja pönkitetään suhdetta muiden antamalla palautteella. Jos siis joku kavereista on eri mieltä suhteen ihanuudesta saattaa jo sekin horjuttaa suhdetta.
Ikävä kyllä sitä tekevät eri ikäiset ihmiset nuorista vanhempiin ja jolloin miettii eikö niiden ihmisten elämässä ole muuta kuin pusertaa onnen tunteita toisen ihmisen kustannuksella. Miksei esim. voi olla hurmioitunut omasta seurastaan ? Heh.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi tuttava joka tuota tekee aina uudelleen ja uudelleen uuden miehen kanssa. Yksikään näistä miehistä ei ole ollut mikään erityisen hyvän näköinen, mutta silti kuulemma kaikki ovat aina kovin kateellisia kun hänellä on niin komea mies.
Mun mielestä jotenkin hassua, että pitää yrittää saada toiset kateelliseksi.
Omista parisuhteista olen oppinut että se kuumin huuma yleensä kestää alle vuoden, ja sen jälkeen on enemmän kyse siitä miten kumppanit kunnioittavat toisiaan, ja miten hyvin osataan kommunikoida ongelmatilanteet ja saada ne ratkaistua.
Mikään suhde ei perustu kovin pitkäaikaisesti pelkästään fyysiseen kemiaan, ja usein nää statuspäivitykset on jaettu tosi voimakkaat vaaleanpunaiset silmälasit päässä. Kyllä minäkin rakastan mun miestäni, mutta en halua jakaa jokaista käännettä tyyliin Martina Aitolehti kaikille tutuilleni (tai tuntemattomille) somessa.
Rakkauspäivitykset saa paljon tykkäyksiä fb:ssä mutta oikeastaan se ihminen tarvitsisi niitä peukkuja ja tukea paljon enemmän silloin kun suhteessa ei mene niin hyvin tai se päättyy. Näitä tilanteita harva kuitenkaan jakaa mitenkään muille.
Ja esim. jos on näitä päivityksiä tyyliin "jos sinulla on ihana tytär, lisää tämä seinällesi". Taatusti on lastensuojelutäti koputtelemassa siinä vaiheessa ovelle....
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tommonen miespuolinen kaveri. Kahdessa vuodessa 4 parisuhdestatuksen päivitystä. Paitsi ettei hän edes poista niitä edellisiä. Se onkin hauskannäköinen, parisuhde cv facessa :D Kun katsoo elämäntapahtumia niin siellä ovat kaikki naiset nimineen allekkain listattuna :p
Vielä on siis ihmisiä, jotka käyttävät facebookia? Millaista siellä nykyään on?
Vierailija kirjoitti:
Vielä on siis ihmisiä, jotka käyttävät facebookia? Millaista siellä nykyään on?
Ihan samanlaista kuin ennenkin. Käy katsomassa jos kiinnostaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tommonen miespuolinen kaveri. Kahdessa vuodessa 4 parisuhdestatuksen päivitystä. Paitsi ettei hän edes poista niitä edellisiä. Se onkin hauskannäköinen, parisuhde cv facessa :D Kun katsoo elämäntapahtumia niin siellä ovat kaikki naiset nimineen allekkain listattuna :p
No sehän on vain elämää. En minäkään ole polttanut exien valokuvia. Ne ovat edelleen valokuva-albumeissani. Tosin eivät julkisessa jakelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on vain elämää. En minäkään ole polttanut exien valokuvia. Ne ovat edelleen valokuva-albumeissani. Tosin eivät julkisessa jakelussa.
Niin, siinä on aika iso ero että onko kaikki näkyvillä netissä, vai onko ne siellä sun omassa valokuva-albumissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Minäkään en ole hypännyt katolta enkä pannnut koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on serkku joka on kaiken mahdollisen pinnallisuuden huippu. Aina arvioimassa ihmisiä vain ja ainoastaan ulkonäön perusteella. Miesrintamalla hän ei kuitenkaan menesty, ja joutuu tyytymään joihinkin ylipainoisiin vanhempiin miehiin. Sitten alkaakin kauhea kälätys siitä kuinka ihmiset ovat pinnallisia, eikä hän itse voisi kuvitellakaan valitsevansa miestä ulkonäön perusteella. Toki muistaa silti sanoa että hänen "iki-ihana" miehensä kyllä ihastui hänen jumalattomaan kauneuteensa.
Huvittavaa, eräs tuttu vikittelee muita naisia, minkä kerkiää, ja profiilikuvassa oman vaimon kanssa. Plus rakkauspäivitykset omasta vaimosta, joka on kuulemma pihtari. Ehkä oli kerrankin saanut, ja hyvillä mielin teki päivityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jotenkin hassua, että pitää yrittää saada toiset kateelliseksi.
Mikä saa sinut luulemaan, että "rakkauspäivitysten" ainoa tarkoitus on saada muut kateelliseksi? Koska suomalaisen ajatusmallin mukaan kaikki päivitykset omista tekemisistä ovat muka "pätemistä", #itsensä esille tuomista", "epätoivoista julkisuuden/hyväksymisen hakua" jne.
Kyllä on ahdasmielisen synkkää ja sisällyksetöntä elämää, jos mielensä pahoittaa tai tuntee ylemmyydentunnetta tai myötähäpeää toisten somepäivityksistä.
Minulla on paljon hyvän itsetunnon omaavia tuttuja, jotka ihan aidosta ilosta postaavat perhepotretteja tai kuvia itsestään ja kumppanistaan. Eivät he mitään "hyväksyntää" ole hakemassa tai ihmisten mielipiteistä viddujakaan perusta.
Kaikenlaisesta somekäyttäytymisestä voi toki kaakattaa ja kyräillä. Ihan samalla tavalla voisi ihmetellä päivityksiä lemmikeistä, matkoista, mökkielämästä, puolimaratonsaavutuksista, poliittisista mielipiteistä, työasioista jne. Kaikesta voi löytää halutessaan "epätoivoista pätemistä" tai "turhaa hehkutusta". Yleensä silloin, jos omassa elämässä asiat vituttavat, suhde ei toimi, itse ei saa asioita aikaiseksi tai on masentunut tai turhautunut.
Antakaa ihmisten olla iloisia omasta elämästään, älkääkä kadehtiko toisten onnea tai leiki pikku päissänne "älykkäämpää" ihmistä kuin myötähäpeällisten siunailujenne kohteet. Kyllä meillä kaikilla suruja ja murheita elämässä riittää ihan tarpeeksi.
M49
Mulla on yksi kaveri facessa joka päivittää kissansa tekemisiä ja melkein joka päivä lataa uuden kissakuvan. Kaiken huipulsi hän on laittanut oman kissansa kuvan profiilikuvakseen!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi kaveri facessa joka päivittää kissansa tekemisiä ja melkein joka päivä lataa uuden kissakuvan. Kaiken huipulsi hän on laittanut oman kissansa kuvan profiilikuvakseen!
Muutaman kirjoittajan logiikan mukaan hän oikeasti kiduttaa kissaansa kotona. 😄
Ne on just niitä, joilla on kulissit pidettävä yllä....
Hinnalla millä hyvänsä.
Ihan livenä koettu kaveripiirissä tää.