Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pitkään aiotte hoitaa lapsianne kotona?

Vierailija
27.01.2019 |

Ja hieman isompien lasten kohdalla, miten varmistatte että he saavat tarpeeksi virikkeitä?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on nyt 1v 6 kk ja olen neljännellä kuulla raskaana. Eiköhän tässä ainakin 2 vuotta olla vielä kotona.

Vierailija
2/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi meni päivähoitoon n. 2v4kk ikäisenä, olisi ollut ihan valmis menemään jo heti 2-vuotiaana mutta määräaikainen työsuhteeni ei jatkunutkaan joten jäin kotiin vielä muutamaksi kuukaudeksi.

Laadukasta hoitoa ja virikkeitä on saanut ihan kunnallisessa päivähoidossa ja tyytyväisiä ollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen meni viisivuotiaana eskariin, kuopus vähän alle nelivuotiaana päiväkotiin. ESIkoinen kävi puistotädillä ja kirkon kerhossa, kuopus kirkon kerhossa ennen tätä. Lisäksi satubalettia, luistelukoulua, muskaria jne.

Meillä Hesassa on myös upeita leikkipuistoja. Niissä kierrettiin. Mökkikunnassa kävivät luontokerhossa.

Vierailija
4/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme ulkomailla joten homma menee aikalailla niin että kotona ollaan lasten kanssa niin kauan kun säästöt riittävät.

Meillä on nyt 4-vuotias ja 1-vuotias kotihoidossa. 4-vuotias käy pari kertaa viikossa naapuruston päiväkerhossa. Tavoitteena olla kotona vielä syksyyn.

Vierailija
5/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kolmesta lapsesta on mennyt päiväkotiin 1v4kk iässä. Toki välillä sitten taas kotona, kun on ollut nuoremman äitiysloma. Neljän päivän hoitoviikkoja ollut alle 3-vuotiaana (osittainen hoitovapaa). Nyt vanhin on jo ysillä, nuorin menee syksyllä kouluun. Lapset ovat tasapainoisia, mitään isompia haasteita ei ole ollut kenenkään kanssa.

Ekat päiväkotivuodet meni pienissä ryhmissä (8-12 lasta ja 3-4 hoitajaa), yleensä suurin osa lapsista oli joko osa-aikaisia tai oli lyhyen päivän. Lempeältä meno vaikutti ja syliä oli tarjolla.

Vierailija
6/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset menivät aikaisintaan 4-vuotiaana päiväkotiin. Oli erittäin hyvä ratkaisu. Kävivät päiväkerhoa ja käytiin puistossa silloin tällöin. Kyllä lapset keksivät itse tekemistä, kun heitä ei viihdytä. Meillä oli aina kyniä ja paperia ja leluja esillä, en ollut turhan tarkka siisteydestä, saivat rakentaa majoja jne. sisälle.

Päiväkodit on hurjia paikkoja, siellä lapset joutuvat taistelemaan huomiosta, toiset oppivat hakemaan sen keinolla millä vain ja toiset vetäytymään syrjään, eli mielummin sinne myöhemmin kuin ennemmin. Lapsen paras on pääsääntöisesti se että saa olla vanhempien (tai mahdolliseti isovanhempien) seurassa mahdollisimman pitkään. Usein päiväkodissa työskentelevät/yöskennelleet vievät omat lapsensa hoitoon vasta 3-vuotiaana, perustelevat sillä ettei päiväkoti ole hyvä paikka pienelle lapselle.

Vierailija
7/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä nyrkkisääntö on se että lapsi viedään päiväkotiin vasta sitten, kun osaa itse kertoa mitä siellä tapahtuu.

Vierailija
8/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi kuukautta vanha vauva, joten pidän myös vanhemmat lapset kotona ainakin ensi syksyyn. He ovat 5-, 4-, ja 2-vuotiaita.

Kaksi vanhinta käyvät avoimessa päiväkodissa kerran viikossa ja 5-vuotias lisäksi viskarikerhossa kerran viikossa.

Vierailija
9/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat olleet kolmessa eri päiväkodissa, hyvää päiväkotia en ole vielä nähnyt. Tämä siksi että jokaisessa päiväkodissa on hyviä hoitajia ja niitä huonoja hoitajia. Tietysti, niinhän se menee kai kaikilla työpaikoilla, jos on useampi työntekijä.

Vierailija
10/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen meni 2v 4kk kun palasin töihin. Kohta syntyy vauva ja nyt 3v esikoinen saa jatkaa osa päiväisenä hoidossa muutamana päivänä viikossa :) viihtyy siellä ja saa virikkeitä näin. Rahaahan tuohon tietysti menee mutta uskon että helpottaa arkea sen verran että se on sen väärti. Vauvan kanssa ajattelin olla 1,5-2v kotona.

Vierailija
11/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5-vuotias käy päiväkodissa 20h viikossa ja minä olen kotona 1-vuotiaan kanssa. Aikaisintaan 3-vuotiaana päiväkotiin. Haaveissa olisi tosin kolmas lapsi aika pian joten siinä tapauksessa sitten 1-vuotias olisi pidempäänkin kotona.

Vierailija
12/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljätoista vuotta olen kotihoitanut. Katsotaan miten kauan jatkuu. Koulussa toki käyvät päivisin nykyään...

Vierailija
13/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukasta päivähoitoa. Oikeasti? Oletteko itse käynyt seuraamassa minkälainen on nykypäiväkotien meno? Kannatta ainakin lapsilta paljon kysellä millaista päiväkodissa on ja miten hoitotädit käyttäytyvät.

Vierailija
14/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljätoista vuotta olen kotihoitanut. Katsotaan miten kauan jatkuu. Koulussa toki käyvät päivisin nykyään...

Oletko tehnyt itse tuon ratkaisun vai onko pakon sanelemaa? Vai onko sulla työ jota teet kotona?

Vierailija
15/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoilu ikään. Kunhan nuorempi on 1v, aloitan työt perhepäivähoitajana. Tähän tulee siis 2 lasta lisää. Pystyn tarjoamaan laadukkaampaa hoitoa ja "varhaiskasvatusta" kotona kuin mitä lastensäilytyslaitokset olemattomine resursseineen ja loppuun palaneine työntekijöineen.

Entinen päikkärintäti olen joten tiedän mistä puhun.

Vierailija
16/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on menneet vähän alle 3v. Meillä on n 5v ikäerot joten ei ole ollut mahdollisuutta pidentää vanhemman kotonaoloa pienemmän syntyessä (tai siis on mutta ei "suoraan").

Alle 3v lapselle riittää mielestäni ulkoilu ja leikkiminen virikkeiksi. Tykkään itse paljon leikkiä mielikuvitusleikkejä joten sitä teimme pääasiassa. Käytiin tietty leikkipuistoissa ja liikuntapaikoissa ja uimahalleissa, harvakseltaan myös museoissa ja esim kotieläintiloilla. Piirrettiin ja luettiin. En ole kummoinen askartelija joten se jäi aika lailla päiväkodin harteille. Mies teki aika lailla samoja, oli vuoden kotona molempien isompien kanssa, aikoo olla myös tämän kuopuksen.

Vierailija
17/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt päiväkodin päivät. En veisi ainakaan alle 3-vuotiasta sinne päiväksi. Koti paras paikka, jos vanhemmat normaaleja.

Vierailija
18/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin lapsi on nyt 17v ja ei kyllä enää kovin paljon hoitoa kaipaa mitä nyt ruokaa saa kokata jatkuvasti.

Oma valinta eikä millään tasolla pakko. Miehelle ok. Parisuhde ja talous kunnossa. Mitään tukia ei saada tai tarvita.

Vierailija
19/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin lapsiani kotona liki 6v. Olivat siis 5v ja 3,5v kun aloittivat päiväkodin.

Virikkeitä tuli tavallisesta elämästä, toisistaan, kerhosta 1-2x/vkossa ja erittäin läheisistä ikätoverikavereista joiden kanssa mm. ulkoilimme päivittäin.

Vierailija
20/51 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika hyvin sattunut niin, että seuraava vauva on syntynyt edellisen ollessa 1-2-vuotias joten siinä on ollut luonnollinen jatkumo pitää lapset kotihoidossa pitkään.

Meillä lapset menee 4-vuotiaana seurakunnankerhoon (kerran viikossa 3h) 5-vuotiaana avoimeen päiväkotiin (2 kertaa viikossa 4h) ja sen jälkeen sitten tietenkin eskariin (20h viikossa)