En hae töitä yrityksiin jotka käyttää videohaastattelua.
Eihän siinä kukaan ole luonnollinen ja oma itsensä. Typerää toimintaa jossa ei järjenhiventä.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ensin videohaastattelu, sen jälkeen kotitehtävä, sitten haastattelu paikan päällä, sitten soveltuvuustesti, ja sen jälkeen vielä herra isoherran haastattelu? Eipä ole ihmekään että koko maa mataa kun töiden tekeminen on täysin toisarvoisten asioiden esterata.
Ei sua siivoojan hommiin noin paljon testata. Mutta jos haet asiantuntija- tai esimieshommiin, esiintymisellä ja ilmaisukyvyillä ja suunnitelmallisuudella on merkitystä. Ja hakijoita - hyviä hakijoita - on paljon, joten heistä pitää löytää eroavaisuudet. Miten ajattelit, että se sitten pitäisi tehdä? Kolikkoa heittämällä ilmeisesti....
Yhdentekvää. Tuota simputusta harrastaa vain firmat jotka ei ole alun perinkään palkkaamassa ketään. Samalla yrittävät saada porukan tekemään ilmaista työtä niillä kotitehtävillä.
Parempiakin vaihtoehtoja löytyy mitä nämä passiivis-agressiivisten mikromanagereiden "kasvuyritykset"...
Jaaha. No sän tuon tiedät, mistä kaikissa Suomen rekrytoinneissa on kyse.... hyvää onnea vaan työttömyysurallesi. Ennustan sen jatkuvan pitkään.
On tässä kierretty jo muutakin kuin virtualisoitua tahkoa. Ja tulotaso on tälläkin hetkellä maukas, kiitos kysymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri sen takia videohaastattelu on epärehellistä, koska kyseessä on AINA esiintyminen.
Haluanko mä palkata esiintyjän, vai työntekijän? No jos mä palkkaan esiintyjää, kuten ensimmäinen kertoi, niin silloin ok.
Zínkkis
Niin no. Monessa työssä täytyy osata esiintyä ja jotkut eivät edes videohaastattelussa sitä osaa. Ei työnantajaa kiinnosta oikea persoonasi ollenkaan. Hän haluaa, että sovit tiimiin ja omaat kyvyt joita tarvitaan homman hoitamiseksi.
Miksi sä kerrot mulle asioita, jotka mä tiedän työnantajan edustajana oikein hyvin.
Zínkkis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri sen takia videohaastattelu on epärehellistä, koska kyseessä on AINA esiintyminen.
Haluanko mä palkata esiintyjän, vai työntekijän? No jos mä palkkaan esiintyjää, kuten ensimmäinen kertoi, niin silloin ok.
Zínkkis
Tämä.
On aivan eri asia esiintyä väkisin videolla kuin "ostaa yleisö" asiakastilanteessa.
Jos joku kehtaa väittää, että (jokainen) huono haastetteluvideoesiintyjä on huono myös tosiasiallisessa asiakastilanteessa, jossa myydään palvelua eli firman etua, ei tiedä yhtään mitään asiakaspalvelusta eikä varsinkaan siitä, miksi hommaan haetaan. Firman etu on myös työntekijän etu.
Monikin hyvä myyjä olisi ahdistavan tollo väkinäisellä videolla, mutta hurmuri todellisessa tilanteessa.
Voi olla, voi olla olematta.
Se on ainakin varmaa, että jos osaa kameralle esiintyä, ja selittää selkeästi sille asiat, osaa tehdä sen myös todellisessa elämässä. Joka tapauksessa ammatikseen rekrytoiva ihminen osaa kyllä arvioida videosta kuhunkin työtehtävään liittyviä ominaisuuksia hiukan paremmin kuin maallikko, esimerkiksi sinä.
Nythän siis - palauta mieleesi - oli kyse tilanteesta, jossa työtä hakee useampi hakija. Ei ole pakko ottaa sitä ainoa hakijaa. Joten ei siinä ole haittaa, vaikka joku "irl hyvä myyjä, kameran edessä sössöttävä id..otti" karsiutuisikin pois. Voi valita joukosta hyviä esiintyjiä ja hyviä myyjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ensin videohaastattelu, sen jälkeen kotitehtävä, sitten haastattelu paikan päällä, sitten soveltuvuustesti, ja sen jälkeen vielä herra isoherran haastattelu? Eipä ole ihmekään että koko maa mataa kun töiden tekeminen on täysin toisarvoisten asioiden esterata.
Ei sua siivoojan hommiin noin paljon testata. Mutta jos haet asiantuntija- tai esimieshommiin, esiintymisellä ja ilmaisukyvyillä ja suunnitelmallisuudella on merkitystä. Ja hakijoita - hyviä hakijoita - on paljon, joten heistä pitää löytää eroavaisuudet. Miten ajattelit, että se sitten pitäisi tehdä? Kolikkoa heittämällä ilmeisesti....
Yhdentekvää. Tuota simputusta harrastaa vain firmat jotka ei ole alun perinkään palkkaamassa ketään. Samalla yrittävät saada porukan tekemään ilmaista työtä niillä kotitehtävillä.
Parempiakin vaihtoehtoja löytyy mitä nämä passiivis-agressiivisten mikromanagereiden "kasvuyritykset"...
Jaaha. No sän tuon tiedät, mistä kaikissa Suomen rekrytoinneissa on kyse.... hyvää onnea vaan työttömyysurallesi. Ennustan sen jatkuvan pitkään.
On tässä kierretty jo muutakin kuin virtualisoitua tahkoa. Ja tulotaso on tälläkin hetkellä maukas, kiitos kysymästä.
Juujuu, älä herää nyt siellä päiväunistasi... *taputtaa lohduttavasti päälakeasi*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, multa saattaa palaa työtunteja kymmeniä, ellei satakin yhteen haastatteluun. Siksi me käytetään myöskin ulkopuolista työvoimaa siihen.
Aina ei ole aikaa leikkiä haastattelijaa, kun joutuu tekemään ihan töitäkin.
Zínkkis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zínkkis
Niin no. Monessa työssä täytyy osata esiintyä ja jotkut eivät edes videohaastattelussa sitä osaa. Ei työnantajaa kiinnosta oikea persoonasi ollenkaan. Hän haluaa, että sovit tiimiin ja omaat kyvyt joita tarvitaan homman hoitamiseksi.
Miksi sä kerrot mulle asioita, jotka mä tiedän työnantajan edustajana oikein hyvin.
Zínkkis
Et tiedä, koska intät vastaan päivänselviä asioita.
Ohis
Juu, en minäkään hae sellaisiin, missä tuo vaaditaan. Esiintymistaitoa mulla kyllä olisi, mutta jotenkin vain ärsyttää muutenkin, kun et edes tiedä kuka niitä sun papereitasi siellä lukee, saati sitten katsoo jotain videota. Ja minne ne lopulta päätyy. Sitten eivät vaivaudu edes ilmoittamaan mitään jälkeenpäin. En ainakaan ala tuollaisia värkkäilemään erikseen useaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zínkkis
Tämä.
On aivan eri asia esiintyä väkisin videolla kuin "ostaa yleisö" asiakastilanteessa.
Jos joku kehtaa väittää, että (jokainen) huono haastetteluvideoesiintyjä on huono myös tosiasiallisessa asiakastilanteessa, jossa myydään palvelua eli firman etua, ei tiedä yhtään mitään asiakaspalvelusta eikä varsinkaan siitä, miksi hommaan haetaan. Firman etu on myös työntekijän etu.
Monikin hyvä myyjä olisi ahdistavan tollo väkinäisellä videolla, mutta hurmuri todellisessa tilanteessa.Voi olla, voi olla olematta.
Se on ainakin varmaa, että jos osaa kameralle esiintyä, ja selittää selkeästi sille asiat, osaa tehdä sen myös todellisessa elämässä. Joka tapauksessa ammatikseen rekrytoiva ihminen osaa kyllä arvioida videosta kuhunkin työtehtävään liittyviä ominaisuuksia hiukan paremmin kuin maallikko, esimerkiksi sinä.
Nythän siis - palauta mieleesi - oli kyse tilanteesta, jossa työtä hakee useampi hakija. Ei ole pakko ottaa sitä ainoa hakijaa. Joten ei siinä ole haittaa, vaikka joku "irl hyvä myyjä, kameran edessä sössöttävä id..otti" karsiutuisikin pois. Voi valita joukosta hyviä esiintyjiä ja hyviä myyjiä.
Nyt et kyllä esiinny omaksi eduksesi ollenkaan ja hei Rekry, mä osaan lukea sen suoraan paperista.
Zínkkis
Mun tytär haki marketin hyllyttäjäksi, ja hänen piti tehdä videonauhoitus 🤣🤣🤣
Aivan älyttömäksi pelleilyksi mennyt tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zínkkis
Tämä.
Monikin hyvä myyjä olisi ahdistavan tollo väkinäisellä videolla, mutta hurmuri todellisessa tilanteessa.Voi olla, voi olla olematta.
Olen tuon lainauksesi kirjoittaja. Olen palkannut ihmisiä. Pikku firma, ei varmasti sun juttu, koska sinun mielestä varmaan typerä pikku firma, ja minä olen sen perustaja. Mutta sillä ei väliä, koska minä en tiedä mistään mitään.
Missään nimessä en lähtisi videohaastattelemaan. Pitää tavata ihminen luonnossa ja tulevassa työympäristössään. Voi olla hyvin pieni ele se, mikä palkkaamisen ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Videohaastattelu on maailman turhin keksintö. Ja olen ammatiltani rekrytoija. Niissä pärjää pääsääntöisesti ja karkeasti yleistäen alle 30v naiset, jotka on tottuneita instagrameihin ja vloggailuun. Niissä heikoiten pärjää pääsääntöisesti ja karkeasti yleistäen yli 40v miehet.
Ensin mainittu ryhmä vastaa kuten Google. Eli samat teoriat saa kirjoittamalla Googleen se esittämäsi kysymys. Vastaukset jopa luetaan paperista, kun monen kohdalla silmien liikkeistä sen huomaa. Näppärimmät tosin osaavat opetella ne ulkoa. Jälkimmäinen ryhmä ei ota uusintaotoksia. He vastaavat sen mitä juuri sillä hetkellä mieleen tulee.
RecRightin (sen yleisimmän videotyökalun nimi) ei myöskään palvele AMMATTIrekrytoijaa. Siis sellaista, joka ihan oikeasti haluaa tietää syvimmät syyt. Kaikilta toki kysytään perusjutut, mutta se oikea tieto jää saamatta. Esimerkiksi jos tehtävä edellyttää hyvää Excelin osaamista. No mitä ajattelet 99% vastaavan kun kysyt siitä Excelin osaamisesta kasvokkain tai videolla. Niinpä! Kasvokkain sä teet jatkokysymyksen vaikkapa pivoteista tai siitä missä Excel on ollut käytössä. Videolla vastattu "osaan tosi hyvin" ei kerro yhtikäs mitään.
Videotyökalun käyttäminen sotii myös sitä vastaan, että hakemuksessa EI SAA VAATIA valokuvaa. Ellei nyt haeta näyttelijää tai valokuvamallia. Mitään sellaista ei saa lain mukaan vaatia, mikä ei oleellisesti liity itse tehtävään. Videotyökalulla kuitenkin lähinnä katsotaan, että minkälainen pärstä. Muuta se ei kerro ja anna.
Tuota noin.... siinä videolla juurikin kysytään lisäkysymyksiä. Kyse on vain videolle tallennetusta työhönottohaastattelusta. Se, miten sinä kenties olet videota käyttänyt ei ole sama asia kuin että kaikki rekrytoijat käyttäisivät sitä samalla lailla.
Joten kun kameran takana on haastattelija, ei siinä lueta paperilta yhtään mitään. Tallenteella mitataan haastateltavan esiintymistä ja esitystavan selkeyttä. Se on yksi osa henkilön testausta, ei ainoa osa. Koskaan.
Video on yksi osa testitulospatteristoa, joka annetaan palkkaavalle firmalle. Lopullinen päätös, mitä palkkaaja haluaa painottaa, on aina palkkaajan. Tietenkään kenenkään excelinkäyttötaitoja ei mitata videolla. Hyvin harvoin sellaisia taitoja painotettavaan konttorirottahommaan edes tehdään videohaastatteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, videotallennusko?
Tämä on nyt vähän offtopic, mutta hain muinoin ensimmäisen ja viimeisen kerran henkilöstöpalveluvuokrausfirmaan. Haastattelun lopuksi he ottivat jokaisesta pärstäkuvat. Koin sen todella nöyryyttävänä. :D Aivan kuin teuraseläimet jonossa kuvattavana. Ei enää ikinä!
Kuva otetaan siksi, että muuten haastattelija ei muista, kuka oli kuka. Kuvan avulla yhdistävät hakemuspaperit haastatteluun. Ei he hakijoiden nimiä paina mieleensä, tapaavat kymmeniä ihmisiä per työpäivä.
Täyttä skeidaa. Miksi pitäisi muistaa kuka oli kuka?
Jos muodostaa jonkun käsityksen, että ketkä esim. 5 voisivat päästä jatkoon, niin kyllä ne jaksaa muistaa. (ei niitä muita tarvi muistaakaan)
Zinkkiz
Siksi, että jos haastattelet vaikkapa 20 hakijaa, sinun voi olla vaikea todellakin yhdistää tietoja pelkän nimen perusteella päivän päätteeksi. Mutta kun hakemuspaperissa on kuva mukana, muistat, että joo, tämä oli se, joka koko ajan hermostuneesti naputti jalalla lattiaa ja joka ei osannut kertoa selkeästi aiemmasta työkokemuksestaan.
Aika olennaisia asioita.
Jos pelkkä cv riittäisi, ei kukaan järjestäisi työhönottohaastatteluja. Henkilökohtaisella olemuksella ja esiintymistaidoilla ON todella monella alalla iso merkitys, halusit tai et.
Ammattitaitoisella haastattelijalla on paperia ja kynä, jolla hän tekee muistiinpanoja.
Jonkun miinustajan mielestä paperia ja kyniä ei siis saa olla.
Zínkkis
Vierailija kirjoitti:
Jos hakee Alkoon töihin, niin pitää tehdä videonauhoitus.
Varmuudella siellä tsekataan, että onko hakijalla ns. kokemusta alalta ja erinäisiä spesifisiä tuotetietoja ja -suosituksia antaa, vai että onko se kivannäköinen nuori, joka oppii käyttämään kassakonetta. Veikkaan, että jälkimmäinen on paree. :)
Vierailija kirjoitti:
Juu, en minäkään hae sellaisiin, missä tuo vaaditaan. Esiintymistaitoa mulla kyllä olisi, mutta jotenkin vain ärsyttää muutenkin, kun et edes tiedä kuka niitä sun papereitasi siellä lukee, saati sitten katsoo jotain videota. Ja minne ne lopulta päätyy. Sitten eivät vaivaudu edes ilmoittamaan mitään jälkeenpäin. En ainakaan ala tuollaisia värkkäilemään erikseen useaan paikkaan.
Niinpä. Pitää nähdä hirveästi vaivaa työnhakuun. Sitten ei saa edes vastausta.
En ymmärrä näitä "en periaatteestakaan tee sitä tai tätä työnhaussa" tai kuinka "nöyryyttävää" joku työnhakuun liittyvä tehtävä on. CV:t, olivatpa ne TE-toimiston sivuilla tai muina, erilaiset haastattelumuodot, erilaiset työhakemukset tai yhteydenottotavat... Kaikki on niin vaikeaa ja jotenkin henkilökohtainen loukkaus. Olen yrittänyt ymmärtää, että työttömyys on enemmän rakenteellinen kuin yksilön syy. Kuitenkin työnhausta on tehty jonkinlainen tahtojen taistelu: minä vastaan yhteiskunta. Meillä vain työnhaun tavat ovat muuttuneet ja huom! työkkäristä ei ennenkään ole töitä saanut, itse ne on pitänyt hakea. Totta on, että työmarkkinoilla on tietyt säännöt, mutta niiden kanssa on vain pelattava, jos jotain haluaa saada aikaiseksi. Ihmeellisistä syistä palkoja nenässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zínkkis
Tämä.
Monikin hyvä myyjä olisi ahdistavan tollo väkinäisellä videolla, mutta hurmuri todellisessa tilanteessa.
Kyllähän näitä selfien ottajia tässä maassa riittää, jotka varmaan nauttivat huomiosta, mutta mun mielestä nää video"haastattelut" eivät ole mistään kotoisin, todellakin heittomerkeissä, koska en mä niitä lue yhtään miksikään.
Tietenkin niissä voi itsestään antaa positiivisen kuvan ja mun mielestä hyvä olisi, jos ne voitaisiin lisätä niin, että ne jotka haluavat niitä antaa ja tykkäävät tilanteesta voisivat ne antaa.
Eli se toimisi ikäänkuin porkkanana.
Zínkkis
Itse en kehtaisi hakea, ei ole kunnon kuvauspaikkaa. Mitä olen lukenut, niin siihenkin pitäisi panostaa. Asun 70-luvun neukkukuutiossa joka on remontin tarpeessa, rumat tapetit ja valaistukseltaan hämärä valaistus. En kehtaisi tehdä videota, jonka taustalta näkisi miten rumassa asunnossa asun. Koen tuon myös hyvin tungettelevana.
Vierailija kirjoitti:
Itse hain elintarvikepakkaajaksi, siis johonkin liukuhihnalle, ja piti tehdä nauhoitus. Aivan älytöntä, varsinkin työssä jossa ei todellakaan tavata asiakkaita ikinä ja ollaan muutenkin suurin osa ajasta hiljaa töitä tehden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zínkkis
Zínkkis
Et tiedä, koska intät vastaan päivänselviä asioita.
Ohis
Mikä ihmeen vamma teillä on päässä jankuttaa mulle asioita, jotka mä tiedän teitä 100x paremmin.
Zínkkis
Se taitaa vain olla se, että kun jäädään häviölle ammattitaidossa, niin sitten alkaa se sosiaalinen itkupotkuraivari kohtaus?
Jotain vikaahan on pakko löytää ..
Kyllä naisten työmaailma on sitten sekaisin ja vaikeata. Onnekksi meillä miehillä on helppoa.
Sanotaan mitä tehdään ja sitten alaiset tekevät sen mitä on sovittu.