Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En hae töitä yrityksiin jotka käyttää videohaastattelua.

Vierailija
27.01.2019 |

Eihän siinä kukaan ole luonnollinen ja oma itsensä. Typerää toimintaa jossa ei järjenhiventä.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. No minä olen tv- ja radiotoimittaja, ja minun hommiini olennaisesti liittyvää kamerakarismaa ja esiintymistaitoa se kyllä mittaa. Aika monessa muussakin työssä esiintymistaidoilla on iso merkitys, ei työnantajaa kiinnosta se, millainen työntekijä on "aidosti ja luonnollisesti itsensä", kotioloissaan. Vaan millä lailla hän osaa tarvittaessa esiintyä.

Kaupan myyjiltäkin siis nykyään vaaditaan kamerakarismaa ja esiintymistaitoa.

En väittänyt, että kaikilta vaaditaan. Sanoin, että aika monella alalla vaaditaan, ei kaikilla.

Jeesus teidän luetun ymmärrystänne...

Myyjiltä kyllä vaaditaan myös esiintymistaitoa. Pitää osata puhua selvästi, ottaa luonteva kontakti asiakkaaseen, osata selittää tiiviisti olennaiset asiat. Toki tätä mitataan ennen kaikkea työhönottohaastattelussa, mutta jos haastattelut tekee rekrytoinyifirma - aika moni yrits on ulkoistanut tuon - työtä tarjoavalle yritykselle annetaan videon avulla tallenne hakijasta, jotta palkkaaja voi parhaista hakijoista arvioida myös itse tuon esiintymistaidon.

Eli se on yksi osa hakijan testausta siinä missä vaikkapa soveltuvuustestit tai haastattelu kasvokkain.

1

Vierailija
22/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ensin videohaastattelu, sen jälkeen kotitehtävä, sitten haastattelu paikan päällä, sitten soveltuvuustesti, ja sen jälkeen vielä herra isoherran haastattelu? Eipä ole ihmekään että koko maa mataa kun töiden tekeminen on täysin toisarvoisten asioiden esterata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri sen takia videohaastattelu on epärehellistä, koska kyseessä on AINA esiintyminen.

Haluanko mä palkata esiintyjän, vai työntekijän? No jos mä palkkaan esiintyjää, kuten ensimmäinen kertoi, niin silloin ok.

Zínkkis

Niin no. Monessa työssä täytyy osata esiintyä ja jotkut eivät edes videohaastattelussa sitä osaa. Ei työnantajaa kiinnosta oikea persoonasi ollenkaan. Hän haluaa, että sovit tiimiin ja omaat kyvyt joita tarvitaan homman hoitamiseksi. 

Vierailija
24/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ois ees mahdollista tehdä videohaastattelua.

Vierailija
25/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrynainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, videotallennusko?

Tämä on nyt vähän offtopic, mutta hain muinoin ensimmäisen ja viimeisen kerran henkilöstöpalveluvuokrausfirmaan. Haastattelun lopuksi he ottivat jokaisesta pärstäkuvat. Koin sen todella nöyryyttävänä. :D Aivan kuin teuraseläimet jonossa kuvattavana. Ei enää ikinä!

Minua rekrytoijana ainakin kiinnostaa hakijan kuva. Monesti huume/alkoholiongelman ja huonon fyysisen kunnon näkee jo naamasta, turha sellaista kutsua haastatteluun vaikka olis ”paperilla” hyvä.

Sitten sinua ei varmaan haittaa etten tule ikinä tekemään töitä?

Vierailija
26/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, videotallennusko?

Tämä on nyt vähän offtopic, mutta hain muinoin ensimmäisen ja viimeisen kerran henkilöstöpalveluvuokrausfirmaan. Haastattelun lopuksi he ottivat jokaisesta pärstäkuvat. Koin sen todella nöyryyttävänä. :D Aivan kuin teuraseläimet jonossa kuvattavana. Ei enää ikinä!

Kuva otetaan siksi, että muuten haastattelija ei muista, kuka oli kuka. Kuvan avulla yhdistävät hakemuspaperit haastatteluun. Ei he hakijoiden nimiä paina mieleensä, tapaavat kymmeniä ihmisiä per työpäivä.

Täyttä skeidaa. Miksi pitäisi muistaa kuka oli kuka? 

Jos muodostaa jonkun käsityksen, että ketkä esim. 5 voisivat päästä jatkoon, niin kyllä ne jaksaa muistaa. (ei niitä muita tarvi muistaakaan)

Zinkkiz

Siksi, että jos haastattelet vaikkapa 20 hakijaa, sinun voi olla vaikea todellakin yhdistää tietoja pelkän nimen perusteella päivän päätteeksi. Mutta kun hakemuspaperissa on kuva mukana, muistat, että joo, tämä oli se, joka koko ajan hermostuneesti naputti jalalla lattiaa ja joka ei osannut kertoa selkeästi aiemmasta työkokemuksestaan.

Aika olennaisia asioita.

Jos pelkkä cv riittäisi, ei kukaan järjestäisi työhönottohaastatteluja. Henkilökohtaisella olemuksella ja esiintymistaidoilla ON todella monella alalla iso merkitys, halusit tai et.

Vierailija
27/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ensin videohaastattelu, sen jälkeen kotitehtävä, sitten haastattelu paikan päällä, sitten soveltuvuustesti, ja sen jälkeen vielä herra isoherran haastattelu? Eipä ole ihmekään että koko maa mataa kun töiden tekeminen on täysin toisarvoisten asioiden esterata.

Niin minäkin menen maanantaina töihin, tiistaina töihin, keskiviikkona töihin, torstaina töihin.

Sitten tietenkin tuon päälle vielä perjantaina ja menen myös loppuvuoden töihin, joka siis mielestäsi ei ole yhtään mitään?

Zínkkis

Vierailija
28/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sua siivoojan hommiin noin paljon testata. Mutta jos haet asiantuntija- tai esimieshommiin, esiintymisellä ja ilmaisukyvyillä ja suunnitelmallisuudella on merkitystä. Ja hakijoita - hyviä hakijoita - on paljon, joten heistä pitää löytää eroavaisuudet. Miten ajattelit, että se sitten pitäisi tehdä? Kolikkoa heittämällä ilmeisesti....

Vierailija
29/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, videotallennusko?

Kuva otetaan siksi, että muuten haastattelija ei muista, kuka oli kuka. Kuvan avulla yhdistävät hakemuspaperit haastatteluun. Ei he hakijoiden nimiä paina mieleensä, tapaavat kymmeniä ihmisiä per työpäivä.

Jos muodostaa jonkun käsityksen, että ketkä esim. 5 voisivat päästä jatkoon, niin kyllä ne jaksaa muistaa. (ei niitä muita tarvi muistaakaan)

Zinkkiz

Siksi, että jos haastattelet vaikkapa 20 hakijaa, sinun voi olla vaikea todellakin yhdistää tietoja pelkän nimen perusteella päivän päätteeksi. Mutta kun hakemuspaperissa on kuva mukana, muistat, että joo, tämä oli se, joka koko ajan hermostuneesti naputti jalalla lattiaa ja joka ei osannut kertoa selkeästi aiemmasta työkokemuksestaan.

Aika olennaisia asioita.

Jos pelkkä cv riittäisi, ei kukaan järjestäisi työhönottohaastatteluja. Henkilökohtaisella olemuksella ja esiintymistaidoilla ON todella monella alalla iso merkitys, halusit tai et.

No mä kyllä osaan merkata siihen paperiin ketkä menee jatkoon. U know? 

Ja sitten kun antaa OIKEASTI painoarvoa niille ihmisille, niin kummasti ne jaksaa muistaa.

Toisaalta mä muistan ihmisten kasvot esim. 10 vuoden takaa, että olen nähnyt joskus (ja yli 20 vuodenkin)

Zínkkis

Vierailija
30/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina työminä ja siviiliminä erikseen. Videohaastatteluissa (aivan kuten töissäkin) otetaan työminän rooli ja vapaa-ajalla siviiliminän rooli. En ole pitänyt videohaastatteluita yhtään sen kummempina kuin livehaastatteluakaan. 

Vierailija
31/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sen tuossa hyvin tiivisti. Jos esiintymiskyvyllä ei olisi mitään merkitystä, ei tarvittaisi myöskään työhönottohaastatteluja.

Palkattaisiin pelkän hakemuksen perusteella. Aika harvassa duunissa on niin. Miettikää itse, miksi.

Ei ne työhönottohaastattelutkaan sen kummemmin "luonnollista ja aitoa luonnetta" mittaa, vaan sitä, miten hakija esiintyy työroolissa.

Vierailija
32/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haastattelija ottaa kuvia, koska ei itse muista mitään.

*Great* Olemme hyvissä käsissä.

Zínkkis

Vierailija
33/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos mä olenkin sanonut, että meillä on ollut vain 1 hyvä rekry kymmenestä.

Osa rekryymisestä hoidetaan itse.

Zínkkis

Vierailija
34/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain kumman syystä se 1 hyvä rekry sai ylennyksen, eikä enää tehnyt niitä hommia ;(

Nyyh ..

Zínkkis

Vierailija
35/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa duunissa pyydettiin vastaamaan videolle kahteen kysymykseen työhakemuksen jälkeen. Kummassakaan en päässyt tuosta jatkoon. Kahteen toiseen duuniin kutsuttiin kasvotusten tehtävään haastatteluun työhakemuksen jälkeen. Molemmissa sain paikan.

Ei se videohaastattelu mistään esiintymistaidoista kerro. En tiedä, mistä se kertoo. Ehkä siitä, osaako tubettaa.

Vierailija
36/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, videotallennusko?

Zinkkiz

Aika olennaisia asioita.

Ammattitaitoisella haastattelijalla on paperia ja kynä, jolla hän tekee muistiinpanoja.

Vierailija
37/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sua siivoojan hommiin noin paljon testata. Mutta jos haet asiantuntija- tai esimieshommiin, esiintymisellä ja ilmaisukyvyillä ja suunnitelmallisuudella on merkitystä. Ja hakijoita - hyviä hakijoita - on paljon, joten heistä pitää löytää eroavaisuudet. Miten ajattelit, että se sitten pitäisi tehdä? Kolikkoa heittämällä ilmeisesti....

Yhdentekvää. Tuota simputusta harrastaa vain firmat jotka ei ole alun perinkään palkkaamassa ketään. Samalla yrittävät saada porukan tekemään ilmaista työtä niillä kotitehtävillä.

Parempiakin vaihtoehtoja löytyy mitä nämä passiivis-agressiivisten mikromanagereiden "kasvuyritykset"...

Vierailija
38/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, videotallennusko?

Zinkkiz

Aika olennaisia asioita.

No mä kyllä osaan merkata siihen paperiin ketkä menee jatkoon. U know? 

Ja sitten kun antaa OIKEASTI painoarvoa niille ihmisille, niin kummasti ne jaksaa muistaa.

Toisaalta mä muistan ihmisten kasvot esim. 10 vuoden takaa, että olen nähnyt joskus (ja yli 20 vuodenkin)

Zínkkis

Et osaa, koska sulla on vielä kaksikymmentä muutakin hakijaa tulossa, joita et ole vielä nähnytkään. Miten sä sitten voit jo aamupäivällä päättää, että tää on parhaita ja jatkoon menee...?

Totta kai niitä muistiinpanoja tehdään, mutta silti se kasvokuva on hyvä palauttamaan haastattelutilanteen ja siinä saadut vaikutelmat mieleen silloin, kun prosessin lopussa tiimi keskustelee hakijoista.

Miksi sinä änkytät vastaan, kun et ole ikinä tuollaista hommaa edes tehnytkään? Kuvittelet, että kyse on jostakin sovinistisesta "palkataan nätein misu" -jutusta? Haloo, nyt takaisin oikeaan elämään!

Vierailija
39/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videohaastattelu on maailman turhin keksintö. Ja olen ammatiltani rekrytoija. Niissä pärjää pääsääntöisesti ja karkeasti yleistäen alle 30v naiset, jotka on tottuneita instagrameihin ja vloggailuun. Niissä heikoiten pärjää pääsääntöisesti ja karkeasti yleistäen yli 40v miehet.

Ensin mainittu ryhmä vastaa kuten Google. Eli samat teoriat saa kirjoittamalla Googleen se esittämäsi kysymys. Vastaukset jopa luetaan paperista, kun monen kohdalla silmien liikkeistä sen huomaa. Näppärimmät tosin osaavat opetella ne ulkoa. Jälkimmäinen ryhmä ei ota uusintaotoksia. He vastaavat sen mitä juuri sillä hetkellä mieleen tulee.

RecRightin (sen yleisimmän videotyökalun nimi) ei myöskään palvele AMMATTIrekrytoijaa. Siis sellaista, joka ihan oikeasti haluaa tietää syvimmät syyt. Kaikilta toki kysytään perusjutut, mutta se oikea tieto jää saamatta. Esimerkiksi jos tehtävä edellyttää hyvää Excelin osaamista. No mitä ajattelet 99% vastaavan kun kysyt siitä Excelin osaamisesta kasvokkain tai videolla. Niinpä! Kasvokkain sä teet jatkokysymyksen vaikkapa pivoteista tai siitä missä Excel on ollut käytössä. Videolla vastattu "osaan tosi hyvin" ei kerro yhtikäs mitään.

Videotyökalun käyttäminen sotii myös sitä vastaan, että hakemuksessa EI SAA VAATIA valokuvaa. Ellei nyt haeta näyttelijää tai valokuvamallia. Mitään sellaista ei saa lain mukaan vaatia, mikä ei oleellisesti liity itse tehtävään. Videotyökalulla kuitenkin lähinnä katsotaan, että minkälainen pärstä. Muuta se ei kerro ja anna.

Vierailija
40/85 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri sen takia videohaastattelu on epärehellistä, koska kyseessä on AINA esiintyminen.

Haluanko mä palkata esiintyjän, vai työntekijän? No jos mä palkkaan esiintyjää, kuten ensimmäinen kertoi, niin silloin ok.

Zínkkis

Tämä.

On aivan eri asia esiintyä väkisin videolla kuin "ostaa yleisö" asiakastilanteessa.

Jos joku kehtaa väittää, että (jokainen) huono haastetteluvideoesiintyjä on huono myös tosiasiallisessa asiakastilanteessa, jossa myydään palvelua eli firman etua, ei tiedä yhtään mitään asiakaspalvelusta eikä varsinkaan siitä, miksi hommaan haetaan. Firman etu on myös työntekijän etu.

Monikin hyvä myyjä olisi ahdistavan tollo väkinäisellä videolla, mutta hurmuri todellisessa tilanteessa.