En hae töitä yrityksiin jotka käyttää videohaastattelua.
Eihän siinä kukaan ole luonnollinen ja oma itsensä. Typerää toimintaa jossa ei järjenhiventä.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, videotallennusko?
Tämä on nyt vähän offtopic, mutta hain muinoin ensimmäisen ja viimeisen kerran henkilöstöpalveluvuokrausfirmaan. Haastattelun lopuksi he ottivat jokaisesta pärstäkuvat. Koin sen todella nöyryyttävänä. :D Aivan kuin teuraseläimet jonossa kuvattavana. Ei enää ikinä!
Kuva otetaan siksi, että muuten haastattelija ei muista, kuka oli kuka. Kuvan avulla yhdistävät hakemuspaperit haastatteluun. Ei he hakijoiden nimiä paina mieleensä, tapaavat kymmeniä ihmisiä per työpäivä.
Täyttä skeidaa. Miksi pitäisi muistaa kuka oli kuka?
Jos muodostaa jonkun käsityksen, että ketkä esim. 5 voisivat päästä jatkoon, niin kyllä ne jaksaa muistaa. (ei niitä muita tarvi muistaakaan)
Zinkkiz
Siksi, että jos haastattelet vaikkapa 20 hakijaa, sinun voi olla vaikea todellakin yhdistää tietoja pelkän nimen perusteella päivän päätteeksi. Mutta kun hakemuspaperissa on kuva mukana, muistat, että joo, tämä oli se, joka koko ajan hermostuneesti naputti jalalla lattiaa ja joka ei osannut kertoa selkeästi aiemmasta työkokemuksestaan.
Aika olennaisia asioita.
Jos pelkkä cv riittäisi, ei kukaan järjestäisi työhönottohaastatteluja. Henkilökohtaisella olemuksella ja esiintymistaidoilla ON todella monella alalla iso merkitys, halusit tai et.
No mä kyllä osaan merkata siihen paperiin ketkä menee jatkoon. U know?
Ja sitten kun antaa OIKEASTI painoarvoa niille ihmisille, niin kummasti ne jaksaa muistaa.
Toisaalta mä muistan ihmisten kasvot esim. 10 vuoden takaa, että olen nähnyt joskus (ja yli 20 vuodenkin)
Zínkkis
Et osaa, koska sulla on vielä kaksikymmentä muutakin hakijaa tulossa, joita et ole vielä nähnytkään. Miten sä sitten voit jo aamupäivällä päättää, että tää on parhaita ja jatkoon menee...?
Totta kai niitä muistiinpanoja tehdään, mutta silti se kasvokuva on hyvä palauttamaan haastattelutilanteen ja siinä saadut vaikutelmat mieleen silloin, kun prosessin lopussa tiimi keskustelee hakijoista.
Miksi sinä änkytät vastaan, kun et ole ikinä tuollaista hommaa edes tehnytkään? Kuvittelet, että kyse on jostakin sovinistisesta "palkataan nätein misu" -jutusta? Haloo, nyt takaisin oikeaan elämään!
Jos mä löydän mitä mä haluan, niin mulle ei ole tulossa enää yhtäkään haastateltavaa.
Kyllä kai sä osaat kuitenkin huonot erottaa hyvistä. Jos et osaa, niin sä olet väärässä työssä. (kuten kovin moni rekry onkin)
Zínkkis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tytär haki marketin hyllyttäjäksi, ja hänen piti tehdä videonauhoitus 🤣🤣🤣
Aivan älyttömäksi pelleilyksi mennyt tämäkin.Itse hain elintarvikepakkaajaksi, siis johonkin liukuhihnalle, ja piti tehdä nauhoitus. Aivan älytöntä, varsinkin työssä jossa ei todellakaan tavata asiakkaita ikinä ja ollaan muutenkin suurin osa ajasta hiljaa töitä tehden.
Lisään vielä että pääsin toki valinnassa eteenpäin ja sitten tehtiin vielä erillinen haastattelu paikan päällä, jossa kysyttiin aivan samat asiat joihin vastattiin jo videossa. Niin millä tavalla tämä on tehokkaampi tapa rekrytoida? Olisi vain säästänyt kaikkien aikaa kutsumalla suoraan tuohon haastatteluun ilman videon kanssa räpeltämisiä.
Ihan älytöntä. Saitko töitä? :D
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä "en periaatteestakaan tee sitä tai tätä työnhaussa" tai kuinka "nöyryyttävää" joku työnhakuun liittyvä tehtävä on. CV:t, olivatpa ne TE-toimiston sivuilla tai muina, erilaiset haastattelumuodot, erilaiset työhakemukset tai yhteydenottotavat... Kaikki on niin vaikeaa ja jotenkin henkilökohtainen loukkaus. Olen yrittänyt ymmärtää, että työttömyys on enemmän rakenteellinen kuin yksilön syy. Kuitenkin työnhausta on tehty jonkinlainen tahtojen taistelu: minä vastaan yhteiskunta. Meillä vain työnhaun tavat ovat muuttuneet ja huom! työkkäristä ei ennenkään ole töitä saanut, itse ne on pitänyt hakea. Totta on, että työmarkkinoilla on tietyt säännöt, mutta niiden kanssa on vain pelattava, jos jotain haluaa saada aikaiseksi. Ihmeellisistä syistä palkoja nenässä.
No minä lähemmäs 50v. en edes ymmärrä tätä videohaastattelujuttua, että miten se tehdään, millä välineillä ja missä? Ei ole koskaan eteen tullut, eikä koskaan aiemmin ole tarvinnutkaan, koska työhaastatteluun olen mennyt ihan perinteisin menoin, eli firmaan paikan päälle ja henkilö haastatellut siellä. CV:n tein ensimmäistä kertaa tämän vuoden alussa, kun en sitäkään koskaan aiemmin ole tarvinnut työpaikkaa hakiessa. Työttömänä olen ollut nyt pari vuotta.
Kovin on hankalaksi tehty nykyaikana työhaastattelut ja henkilön palkkaaminen. Ei ihmekään ettei monia kiinnosta moinen pelleily. Jos haetaan työntekijää, niin haetaan sitten tosissaan, eikä leikitä joitain hemmetin piirileikkejä.
Video on laiskan rekrytoijan ratkaisu.
Hain salaatin pakkaajaksi puutarhalle rekryfirman kautta. Pyydettiin valokuvaa. En lähettänyt.
Näissähän varmasti nuoret ja tyrkyt ovat eniten edukseen. Ei välttämättä edes esiintymistaitoiset tai hyvät asiakaspalvelijat, koska videolla ei voi mitata vuorovaikutusta tai asiakaspalveluhenkisyyttä. Selvää puhetta toki. "Parhaat" selfie-somettajat tuskin edes ovat niitä korkeimman työmoraalin ihmisiä.
Eikö tämän videohakemusvaatimuksen voisi laittaa vasta niille, jotka pääsevät ensimmäiseltä kierrokselta jatkoon, jos sellaisia on niin paljon, ettei kaikkia ehditä haastatella luonnossa tai skypellä?
Jos itse olen vielä joskus rekrytoivassa asemassa, niin tuskinpa mitään videota haluan nähdä. Palkkaan ensisijaisesti asenteen, toissijaisesti persoonan ja vasta sitten taidot/kehittymispotentiaalin, joihin tuskin kuuluu oman pärstän kuvaaminen ja itsekseen höliseminen. Ne henkilöt, ketkä olen aiemmin ottanut töihin, ovat tulleet suoraan kysymään. Kenties olen vanhanaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan älyttömäksi pelleilyksi mennyt tämäkin.Itse hain elintarvikepakkaajaksi, siis johonkin liukuhihnalle, ja piti tehdä nauhoitus. Aivan älytöntä, varsinkin työssä jossa ei todellakaan tavata asiakkaita ikinä ja ollaan muutenkin suurin osa ajasta hiljaa töitä tehden.
Lisään vielä että pääsin toki valinnassa eteenpäin ja sitten tehtiin vielä erillinen haastattelu paikan päällä, jossa kysyttiin aivan samat asiat joihin vastattiin jo videossa. Niin millä tavalla tämä on tehokkaampi tapa rekrytoida? Olisi vain säästänyt kaikkien aikaa kutsumalla suoraan tuohon haastatteluun ilman videon kanssa räpeltämisiä.
Sain, oli valitettavasti määräaikainen ja kaiken lisäksi kausityötä, eli sama hakuruljanssi tehdään ainakin 2x vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Rekrynainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, videotallennusko?
Tämä on nyt vähän offtopic, mutta hain muinoin ensimmäisen ja viimeisen kerran henkilöstöpalveluvuokrausfirmaan. Haastattelun lopuksi he ottivat jokaisesta pärstäkuvat. Koin sen todella nöyryyttävänä. :D Aivan kuin teuraseläimet jonossa kuvattavana. Ei enää ikinä!
Minua rekrytoijana ainakin kiinnostaa hakijan kuva. Monesti huume/alkoholiongelman ja huonon fyysisen kunnon näkee jo naamasta, turha sellaista kutsua haastatteluun vaikka olis ”paperilla” hyvä.
Sitten sinua ei varmaan haittaa etten tule ikinä tekemään töitä?
Kun lakkaa töitä saamasta, se kyllä näkyy naamasta.
Lallatilallaa ..
Zínkkis
Mun mies on hakenut erästä hommaa. Hakemuksen jälkeen häntä haastateltiin ensin kaksi kertaa puhelimessa (yli tunti per kerta). Sitten pyydettiin haastatteluun paikan päälle. Pari tuntia. Sitten ilmoitettiin, että tulossa on persoonallisuustesti. Se oli sellainen, mikä tehtiin kotona koneella viikonlopun aikana. Maanantaina oli testin purku puhelimitse psykologin kanssa, puolitoista tuntia. Ja nyt on vielä yksi henkilökohtainen haastattelu edessä.
Kyseessä on kyllä aika korkean tason homma, mutta silti on kyllä pitkissä puissa valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videohaastattelu on maailman turhin keksintö. Ja olen ammatiltani rekrytoija. Niissä pärjää pääsääntöisesti ja karkeasti yleistäen alle 30v naiset, jotka on tottuneita instagrameihin ja vloggailuun. Niissä heikoiten pärjää pääsääntöisesti ja karkeasti yleistäen yli 40v miehet.
Ensin mainittu ryhmä vastaa kuten Google. Eli samat teoriat saa kirjoittamalla Googleen se esittämäsi kysymys. Vastaukset jopa luetaan paperista, kun monen kohdalla silmien liikkeistä sen huomaa. Näppärimmät tosin osaavat opetella ne ulkoa. Jälkimmäinen ryhmä ei ota uusintaotoksia. He vastaavat sen mitä juuri sillä hetkellä mieleen tulee.
RecRightin (sen yleisimmän videotyökalun nimi) ei myöskään palvele AMMATTIrekrytoijaa. Siis sellaista, joka ihan oikeasti haluaa tietää syvimmät syyt. Kaikilta toki kysytään perusjutut, mutta se oikea tieto jää saamatta. Esimerkiksi jos tehtävä edellyttää hyvää Excelin osaamista. No mitä ajattelet 99% vastaavan kun kysyt siitä Excelin osaamisesta kasvokkain tai videolla. Niinpä! Kasvokkain sä teet jatkokysymyksen vaikkapa pivoteista tai siitä missä Excel on ollut käytössä. Videolla vastattu "osaan tosi hyvin" ei kerro yhtikäs mitään.
Videotyökalun käyttäminen sotii myös sitä vastaan, että hakemuksessa EI SAA VAATIA valokuvaa. Ellei nyt haeta näyttelijää tai valokuvamallia. Mitään sellaista ei saa lain mukaan vaatia, mikä ei oleellisesti liity itse tehtävään. Videotyökalulla kuitenkin lähinnä katsotaan, että minkälainen pärstä. Muuta se ei kerro ja anna.
Tuota noin.... siinä videolla juurikin kysytään lisäkysymyksiä. Kyse on vain videolle tallennetusta työhönottohaastattelusta. Se, miten sinä kenties olet videota käyttänyt ei ole sama asia kuin että kaikki rekrytoijat käyttäisivät sitä samalla lailla.
Joten kun kameran takana on haastattelija, ei siinä lueta paperilta yhtään mitään. Tallenteella mitataan haastateltavan esiintymistä ja esitystavan selkeyttä. Se on yksi osa henkilön testausta, ei ainoa osa. Koskaan.
Video on yksi osa testitulospatteristoa, joka annetaan palkkaavalle firmalle. Lopullinen päätös, mitä palkkaaja haluaa painottaa, on aina palkkaajan. Tietenkään kenenkään excelinkäyttötaitoja ei mitata videolla. Hyvin harvoin sellaisia taitoja painotettavaan konttorirottahommaan edes tehdään videohaastatteluja.
Sä olet vähän väärässä. Meillä lähtee exelillä toimitusjohtajallekin raportteja.
Zínkkis
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on hakenut erästä hommaa. Hakemuksen jälkeen häntä haastateltiin ensin kaksi kertaa puhelimessa (yli tunti per kerta). Sitten pyydettiin haastatteluun paikan päälle. Pari tuntia. Sitten ilmoitettiin, että tulossa on persoonallisuustesti. Se oli sellainen, mikä tehtiin kotona koneella viikonlopun aikana. Maanantaina oli testin purku puhelimitse psykologin kanssa, puolitoista tuntia. Ja nyt on vielä yksi henkilökohtainen haastattelu edessä.
Kyseessä on kyllä aika korkean tason homma, mutta silti on kyllä pitkissä puissa valinta.
Mulla on ollut älykkyystesti, persoonallisuustesti (josta psykologi ihan itse teki havainnot), toimitusjohtajan haastattelu.
Onhan noi vähän aikaa vieviä, mutta jos sen homman saa, niin eiköhän se maksa vaivan.
Zínkkis
Vierailija kirjoitti:
Itse en kehtaisi hakea, ei ole kunnon kuvauspaikkaa. Mitä olen lukenut, niin siihenkin pitäisi panostaa. Asun 70-luvun neukkukuutiossa joka on remontin tarpeessa, rumat tapetit ja valaistukseltaan hämärä valaistus. En kehtaisi tehdä videota, jonka taustalta näkisi miten rumassa asunnossa asun. Koen tuon myös hyvin tungettelevana.
No en mä koko kämppääni siinä kuvannut eikä tarvi sinunkaan. Viritä vaikka joku yksivärinen vaalea lakana seinälle taustaksi. Ei mun videohaastattelussa kyllä näkynyt muuta kuin seinä ja mun oma lärvi. Siitä ei kyllä kukaan ota selvää, millaisessa asunnossa asun. Ei todellakaan tarvi panostaa muuten kuin siihen, että näkyvyys ja äänentoisto on hyvä. Tottakai vaatteet sitten pitää miettiä, hiukset ja mahdollinen meikki, mutta asunto ei vaikuta yhtään mitään.
Mm. youtubesta löytyy ohjeita videohaastiksen tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain, oli valitettavasti määräaikainen ja kaiken lisäksi kausityötä, eli sama hakuruljanssi tehdään ainakin 2x vuodessa.
Ilmeisesti olit vain yhden määräaikaisen? Olisiko sun pitänyt käydä sama hakuruljanssi uudestaan läpi mikäli olisit hakenut uudestaan sinne töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut älykkyystesti, persoonallisuustesti (josta psykologi ihan itse teki havainnot), toimitusjohtajan haastattelu.
Onhan noi vähän aikaa vieviä, mutta jos sen homman saa, niin eiköhän se maksa vaivan.
Zínkkis
Näinhän se on. Ilmeisesti aikaa ja rahaa organisaatiolla riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zínkkis
Näinhän se on. Ilmeisesti aikaa ja rahaa organisaatiolla riittää.
Samaa mieltä. Parempi vaan palkata joku ohikulkija kadulta.
Zínkkis
Vierailija kirjoitti:
Tai sellainen työpaikka johon tulee satoja hakemuksia. Itse kun hain erästä työpaikkaa, oli sitten lopulta valittu 20 jatkoon tekemään videohaastettelua (yli 300 hakijaa). On aika iso ajankäyttökysymys haastatella livenä kymmeniä henkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sellainen työpaikka johon tulee satoja hakemuksia. Itse kun hain erästä työpaikkaa, oli sitten lopulta valittu 20 jatkoon tekemään videohaastettelua (yli 300 hakijaa). On aika iso ajankäyttökysymys haastatella livenä kymmeniä henkilöitä.
Videon ongelma on siinä, että niiden katsomiseen turtuu. Se 12 tai 13 video saattaa mennä ihan sen takia vähän ohi, että itse on kuullut samat tarinat jo 10 kertaa.
Oikeissa haastatteluissa ollaan kuitenkin aina läsnä.
Zínkkis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Videohaastattelun perusteella valitaan ne, jotka kutsutaan varsinaiseen haastatteluun. Jos hakijoita on vähän, silloin tietysti ne muutama haastateltava voidaan valita suoraan hakemuksen ja cv:n perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika ammattitaidotonta porukkaa siellä rekryssä, jos ei hakemusten perusteella osata rajata haastateltavien määrää max viiteen.
Videoilla lienee lähinnä se tarkoitus, että romanit, lihavat ja muu ei-toivottu aines saadaan näppärästi karsittua pois.