Menkat lomalla vai menkkojen siirto..mitä tekisit tilanteessani? Tule kertomaan.
Eli parin viikon päästä lähden reissuun viikoksi. On RISKI, että menkkani tulevat juuri sillloin.. ovat vähän epäsäännölliset eli joskus kierto vain 23 päivää, joskus 40 päivää jne.. eli ei voi ennustaa tarkalleen, mutta on mahdollista että ne tulevat matkani aikana.
Noh.. en ole voinut siirtää edellisiä kuukautisia, koska menkat tosiaan on epäsäännölliset joten ei se edellisten menkkojen siirto sinänsä auttaisi mitään, koska silti nämä menkat voisi tulla lomani aikana.
Vaihtoehdot on siis nämä:
1) Otan riskin, että menkat tulevat matkan aikana. Varaan mukaani särkylääkkeitä jotka niukentavat vuotoa mukavasti. Tamponeja mukaan, joiden kanssa tarkoitus uidakin... uimista en aio jättää välistä todellakaan.
2) soitan tk:seen ja saan reseptin keltarauhaspillereihin, joita sitten syön sen koko viikon ajan. Tällöin otan riskin, että ne pillerit voivat aiheuttaa jotain ikävää sivuvaikutusta ja esim. Tiputtelua. Tosin olen joskus kyseistä pilleriä ennenkin käyttänyt toiseen tarkoitukseen eikä mitään muistaakseni tullut. Tiputtelua ei ainakaan tullut.
Lisäksi mulla on pitkä tausta kuukautisongelmien kanssa.. eli on ollut kuukautishäiriöitä ja nyt vihdoin tulee kerran kuussa suunnilleen, ja pelkään tietty että se siirto sotkee taas koko kierron ihan sekaiseksi..? Lisäksi moni sanoo, että sen kuurin jälkeen tulee kauheat menkat.
Mitä ihmettä teen? Mitä sinä tekisit? Kiitos jos joku jaksoi lukea tämän. Mun menkat ei ole pahat, mutta eihän niitä silti lomalleen kyllä haluaisi..
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtäisin ehdottomasti. Ja hoitaisin sen jälkeen tuon kierto-ongelman kuntoon, joko hormonikierukalla tai yhdistelmäpillereillä, jos vain muuten sopivat.
En halua hormoneja kehooni. Eivät sovi enkä voi käyttää niitä Ainoastaan tämä siirtokuuri nyt lyhyenä kuurina poikkeus. Kiitos vastauksesta :)
Ap
Ihan tiedoksi vaan, että kehossasi on luonnostaankin hormoneja, joten ne eivät ole peikko jota pitää varoa.
Heh, kyllä minä sen tiedän. Kehoni luontaisilla hormoneilla ja hormonipillereillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa enkä ala tästä asiasta väittelemään tämän enempää. Mulle on ihan lääkärit ja terveydebhoitajatkin kieltänyt niiden syönnin. Tämmönen viikon siirtokuuri nyt on poikkeus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtäisin ehdottomasti. Ja hoitaisin sen jälkeen tuon kierto-ongelman kuntoon, joko hormonikierukalla tai yhdistelmäpillereillä, jos vain muuten sopivat.
En halua hormoneja kehooni. Eivät sovi enkä voi käyttää niitä Ainoastaan tämä siirtokuuri nyt lyhyenä kuurina poikkeus. Kiitos vastauksesta :)
Ap
Ihan tiedoksi vaan, että kehossasi on luonnostaankin hormoneja, joten ne eivät ole peikko jota pitää varoa.
En oo ap mut kannattaa tutustua vähän enemmän aiheeseen... Eihän ne mitään aitoja oikeita naisen keholle sopivia hormoneja ole, ja sen kyllä huomaa! 😂
Kuukautisten siirtäminen ei kuulosta terveelliseltä. Sanoisin, että jos välttämätöntä niin sitten. Sinun tilanteessasi ei vaikuta kovin välttämättömältä.
Lopetin e-pillerit koska halusin tulla raskaaksi..no se ei käynytkään ihan tosta noin vaan. Raskaus alkoi vasta kolme (3!!) Vuotta pillerien lopettamisen jälkeen. Oli ovulaatiohäiriöitä pillereiden jäljiltä, nuori ikäkin vielä oli. Olkaa oikeasti varovaisia niiden kanssa. Mun mielestä seksihalutkaan ei koskaan palanneet ennalleen. Toki tämä on harvinaista ja olen varmasti aika poikkeuksellinen tapaus, mutta jollekin se aina osuu kuitenkin. Riskit on hyvä tiedostaa.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin e-pillerit koska halusin tulla raskaaksi..no se ei käynytkään ihan tosta noin vaan. Raskaus alkoi vasta kolme (3!!) Vuotta pillerien lopettamisen jälkeen. Oli ovulaatiohäiriöitä pillereiden jäljiltä, nuori ikäkin vielä oli. Olkaa oikeasti varovaisia niiden kanssa. Mun mielestä seksihalutkaan ei koskaan palanneet ennalleen. Toki tämä on harvinaista ja olen varmasti aika poikkeuksellinen tapaus, mutta jollekin se aina osuu kuitenkin. Riskit on hyvä tiedostaa.
Niin ja en ole aloittaja jos joku luuli niin
Kaikkeen ne naiset suostuu. Ei miehet tämmöseen suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Pillerit ei sun ongelmia aiheuttaneet vaan sun oma hormonitoiminta, vika oli vaan piilossa sen aikaa kun söit pillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen siirtänyt ihan onnistuneesti menkkoja monta kertaa Primolut N pillereillä. Menkat niiden jälkeen on aavistuksen runsaammat ja kivuliaammat, mutta mieluummin niin kuin loma pilalla.
Ja tuolle joka ihmetteli miksi menkkoja pitää siirtää lomalla, niin kaikki ei halua miettiä missä pääsee hygieenisesti suojan vaihtamaan, seksi on kivempaa ilman menkkoja yms.
Sama homma täällä. Tuota siirron jälkeistä runsautta en aiemmin ole tullut edes ajatelleen, mutta nyt kun se mainittiin, niin voi olla, että vähän keljummat menkat on tosiaan siirron jälkeen olleet. Mutta hyvin pieni se ero on. Ennemmin menkkavapaa loma. Ja mäkin olen siis ihminen, jolle e-pillerit ei sovi, koska muutun ihan tosi alakuloiseksi ja veemäiseksi akaksi. Enkä muutenkaan halua ylimääräisiä hormooneja kehooni. Primolutista mulle riittää puolikas nappi aamuin illoin pitään kaiken tiputtelun pois. Ja kun kyse on vain muutamasta päivästä kerrallaan, niin enpä ole huomannut, että mielialassakaan olisi mitään muutosta ollut.
Päätin olla siirtämättä vaikka lähdin safarille. Meillä oli kunnon majoitus aina paitsi kolme päivää oltiin saarella telttailemassa. No menkat alkoi just tuolloin. Ihan hyvin pärjäsin vaikka vessana oli maakuoppa.
Itse olen juuri Kanariansaarilla ja menkat alkoi toissapäivänä. Onhan tämä ikävää mutta ei se mun elämää estä. Ajattelin mennä uimaankin. Eilen en uinut kun oli pahin vuotopäivä mutta ei edes harmittanut kun oli muuta puuhaa. Menkat on sattuneet pari kertaa myös esim. Intian matkalle ja ihan hyvin olen pärjännyt eikä ole jäänyt mitään traumoja. Mun menkat on vielä suht runsaat ettei ole kyse mistään pikku tiputtelusta jos joku niin luulee.
Jos ei ole kovin kivuliaat ja runsaat, en siirtäisi. Ja hankkisin kupin. Saisi pidemmän tyhjennysvälin sen kanssa. Ja kupin voi laittaa varuilta, jos pelkää menkkojen alkavan vaikka kesken päivän.
Olen ollut joskus saman asian edessä, joten ymmärrän "tuskailusi" tosi hyvin. Lopulta päädyin siihen, että en siirtänyt. Perustelin sen itselleni sillä, että kuukautiset ovat osa naisen elämää ja täysin normaali asia. Muutama päivä on varmasti ikävää (itsellä paljon vuotoa, joskus kipuja), mutta parin päivän päästä se helpottaa. Lääkkeet sekoittaisivat kehon ja muutenkin olen enemmän "luonnollisuutta edustava". Lisäksi, pelkäsin mahdollisia sivuvaikutuksia.
Tsemppiä päätökseesi :)
Itse olen aina siirtänyt ongelmitta Primolut Norilla, eikä tulisi mieleenkään piltata etelänmatkaa kuukautisten takia. Mitään ongelmia ei ole tullut.
Olen ikäni käyttänyt hormonaalusta ehkäisyä paitsi ihan nuorena tyttönä. Ilman sitä olisi matkailu tuskaa, sillä kuukautiskierto on lyhyt ja menkat kestää kauan ja on runsaat. Surullista, että niin moni ei hanki helpotusta vaan vannoo "luonnollisuuden" nimiin hampaat irvessä.
Ai niin, kaksi kertaa olen tullut toivotusti ja helposti raskaaksi, kun lopetin ehkäisyn. Tyttärelleni kerron sitten kun asia on ajankohtainen, että kenenkään ei ole pakko kärsiä hankalista kuukautisista.
Aivan jäätävät mahakivut tuli kun siirsin menkkoja primolutilla, samoin hirvittävä pahoinvointi. Ei siis pystynyt käyttään, joutui lopettaan kesken. Ja sen lopetuksen jälkeen, tsiisus mikä verenvuoto
Vierailija kirjoitti:
Aivan jäätävät mahakivut tuli kun siirsin menkkoja primolutilla, samoin hirvittävä pahoinvointi. Ei siis pystynyt käyttään, joutui lopettaan kesken. Ja sen lopetuksen jälkeen, tsiisus mikä verenvuoto
Tää vois olla mun kirjottama, samat kokemukset. Itse ap:nä en siirtäis, varsinkin kun noin vähäoireiset menkat, mitä on kuvaillut.
Naiselle luonnollista olisi olla raskaana tai imettää. On luonnotonta, että hedelmällisessä iässä olevalla naisella on vuodesta toiseen kuukautiset ilman raskauksia.
Ai mitä ajattelit, siirtää menkat varmasti lomaan?
Jos et halua hormooneja kehoosi, unohdat ne menkkojen siirtämiset. Se on hullun hommaa. Ei ole olemassa "siirsin vain kuukautiseni haluamaani päivään"-metodia ilman muitakin vaikutuksia... Hormoonien antaminen tuollaiseen tarkoitukseen on TÄYSIN MORAALITONTA.
Ja jos saat joskus lapsen, kuukautisten siirtäminen voi helposti vaikuttaa siihenkin, mikä munasolu hedelmöityy. No sitä ei voi tietää onko hyvä vai huono asia, mutta lapsen saattaisi tosiaan ratkaista se, että olit joskus siirtänyt menkkoja. Täysin älyvapaata. Vähän arvostusta omalle keholle, ja priorisointia...