Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin ihmiset tarvitsevat niin suuria tuloja? Meidän nettotulot ovat 4500€ ja tuntuu, että rahaa on ihan kaikkeen jatkuvasti

Vierailija
25.01.2019 |

Olemme viisihenkinen perhe. Koululaiset harrastavat isompi jalkapalloa ja nuorempi jääkiekkoa. Pienin ei harrasta vielä mitään. Meillä aikuisilla ei varsinaisesti maksullisia harrastuksia ole, mutta liikumme paljon, joten liikuntavarusteet vuositasolla maksavat jonkun verran.
Asumme 2014 rakentamassamme omakotitalossa, jossa jokaiselle lapselle on oma huone. Kotimme on hienosti sisustettu ja panostan kyllä aina säännöllisesti sisustukseen. En toki huonekaluja vaihtamalla, vaan tekstiileitä, mattoja, viherkasveja jne. Eikä makuni ole halpa.
Kaikilla on hyvät älypuhelimet, meillä on tabeltit, läppärit, pelitietokone, pleikat, äänentoistojutut yms nykyajan hilavitkuttimet. Mä käyn säännöllisessä kampaajalla, ripsihuollossa ja koko perhe kyllä pukeudutaan uskaltaisinko sanoa keskivertoa tyylikkäämmin. Mulla on myös ns kalliimpia merkkivaatteita jne.
Meillä on kaksi autoa. Kauppakassi ja mun työauto -(09) ja ns vähän parempi auto, joka on farmari. Autoista ei ole lainaa ja meillä ei ole mitään kulutusluottoja, osareita tms ollut ikinä.
Kerran vuodessa käydään Lapissa laskettelemassa ja muutoin näillä etelän lähirinteillä. Kerran vuodessa etelässa ja tämä matka maksaa meiltä n 4500€, koska halutaan vähän parempi hotelli omalla vesipuistolla. Lisäksi harrastetaan kaupunkilomia. Kerta vuoteen lisäksi esim vaikka Rooma, Wien tms. Joskus ollaan vielä miehen kanssa käyty kahdestaan jossain kaupunkilomalla. Nyt hiihtolomalla mennään Englantiin ja samalla käydään katsomassa pari futisottelua. Kesällä kahdeksi viikoksi Italiaan. Huvipuistoja, leffoja, keilausta, hoplopia pitkin vuotta. Myös jotain pieniä kotimaan reissuja tehdään.
Ravintolassa syödään kohtuu usein.

Meillä on kolme sijoitusasuntoa, jotka maksavat itse itseään pois. Niistä ei kovin kummoisia summia jää itselle käteen.
Ainut mitä olen saanut, on perintömetsää, joka on hyvä hätävara, mutta en mä sillä tienaa mitään.

Isovanhemmat ostavat lapsille normi joulu-ja synttärilahjat ja antavat joskus 20-50€. Mä saan jouluna 200€ lahjaksi. Mies saa joskus isältään satasen, mutta siis ihan pari kertaa vuodessa.

Miehellä on osakkeita. Mulla säästötilillä 10t.

Koskaan ei ole rahat loppu. Jos joku jotain haluaa, niin ei ole rahasta koskaan ollut kiinni.
Tulot ja menot tasapainossa.

Mä siis ihmettelen suuresti, että mihin ihmiset tarvitsevat ihan hillittömiä tuloja, että voivat tehdä yhtään mitään?
Tälläkin palstalla pohditaan jatkuvasti, miten rahat riittää ja esim matkustelua pidetään jonain rikkaiden etuoikeutena.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin rahat menevät sijoituksiin. Koskaan ei ole liikaa rahaa, aina löytyy tuottavia sijoituksia, johon ne voi käyttää.

Vierailija
2/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te osaatte käyttää rahaa. Moni suomalainen ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo.

Vierailija
4/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 4500 per nenä vai yhteensä? Jos yhteensä, avaapa teidän vuosibudjettia tarkemmin.

Vierailija
5/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Mä ole yh ja tulot palkka+lapsilisä+elarit on n 2000€kk. Säästöön jää aina rahaa. On kiva koti, auto, uusia vaatteita, hyvä tietokone, puhelimet, merkkikrääsää jne. Voidaan syödä mitä halutaan, käydään usein ulkona syömässä. Liikutaan paljon ja meillä on kalliit liikuntavarusteet yms. Matkustamme ulkomaille kerran vuodessa. Huvipuistoja, kesäteatteria, laivareissua, mökkeilyä jne joka kesälle. Mulla ei tee tiukkaa osallistua kavereiden illanviettoihin ja mä käyn välillä ulkomailla myös yksin tai kaverin kanssa.

Nyt just ostettiin lapselle 120€futsalkengät, 80€toppahousut ja mulle kaverin häihin mekko 119€. Eikä tehnyt tiukkaa. Joulun aikaan en saa säästöön mitään. Muuten kyllä aina. Säästöstä otan rahaa, jos pitää uusia isompaa esim auton renkaat, pesukone tms. Me oltiin viime kesänä 2vkoa ulkomailla ja kierrettiin Eurooppaa autolla. Se oli kallis matka. Sen vuoksi säästössä on nyt vaan n 4500€. Velkoja ei ole. Lapsi 13v. Lapsen omalla tilillä n 2000€. Käyn kampaajalla viiden viikon välein.

Vierailija
6/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaanhan ei voi liikaa rahaa olla, mutta kirjoituksessasi oli se oleellisin asia; tulot ja menot ovat tasapainossa.

Itse elelen varsin mukavasti 1 900 €:n nettotuloilla. Asuntolaina lyhenee suunniteltua nopeammin ja säästörahastoonkin jää laitettavaa kuukausittain, eikä arki ole mitenkään pennin venyttämistä.

Vierailija
7/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä omakotitalo on? Jos se ei ole 300 neliötä ja Westendissä velkarahalla, niin eihän tuossa mitään ihmeellistä ole. PK-seudun ulkopuolella on halpa elää, ja eläminen kuitenkin yleensä vie leijonanosan rahoista.

Vierailija
8/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 4500 per nenä vai yhteensä? Jos yhteensä, avaapa teidän vuosibudjettia tarkemmin.

Netto yhteensä. Asumiseen menee tonni kuussa. Sisältäen kotivakuutuksen, netin, kiinteistöveron, sähköt, jätemaksun ymsyms. Tuon jälkeen jää 3500€ muuhun. Sijoituslaina maksaa itse itseään pois.

Eikä me ostella lehtiä, tupakoida, käytetä alkoholia. Eikä kukaan osta mitään ostamisen ilosta. Voin ostaa itselle vaatteita, jos haluan ne koen, että saan niistä iloa. Mä toki myyn myös turhaa tavaraa pois. Osa kavereista ostaa aina kaikkea pientä, koska se oli niin kiva. Mäkin voin ostaa kyllä turhaa, mutta sen pitää oikeasti tuottaa iloa mulle ja mietin tarkkaan haluanko oikeasti.

Vierailija
9/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot n. 4400e / kk yhteensä ja samaa olen miettinyt. Asutaan omakotitalossa, 2 pientä lasta ja 2 autoa. Lähes joka kuukausi jää rahaa säästöön. Lapsista kuitenkin menee melkein täydet hoitomaksut jne. Ei ole koskaan tullut oloa ettei nämä rahat riittäisi. En tosiaan tiedä mihin muut sitä rahaa syytävät 🤔

Vierailija
10/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaan:

-Asutte edullisesti jossain böndellä?

-Olet miestäsi selvästi nuorempi ja  miehellä on ollut hyvät ja vakinaiset tulot kun on elättänyt sua kolmella mammavapaalla. Ehkä jopa jo maksettu asunto (yksi sijoitusasunnoistanne?)

-Ainakaan sinä et ole korkeasti koulutettu joten olet päässyt vakituisiin töihin jo suht nuorena.

Ei vaikuta siltä että osaisitte käyttää rahaa erityisen hyvin, ainakin törsäätte ihan turhiin asioihin. Mutta mikäpä siinä.

Vierailija
11/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro toki tarkemmin vielä...

Vierailija
12/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Netto-tulot 4500€/kk on jo aika perkeleen hyvät tulot.

Siksi voit ihmetellä, kun toisten perheiden nettotulot ovat 1500€/kk.

Vierailija
13/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostatte kovin itsekkäiltä. Rahaa kun tuntuu olevan ylenmäärin niin kai siitä riittäisi jakoonkin? Asuinseudultanne varmasti löytyy epäkohtia, joiden ratkaiseminen helpottuisi rahallisella avustuksella. Oletteko harkinneet hyväntekeväisyyttä? Epäilen

Vierailija
14/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voinut ku nauraa tuon aloituksen jälkeen. Oli sitten valetta tai totta.

Mutta tuo kirjoutustyyli ;D

Pikkusormi sievästi sojottaen nauttii iltakahvin.

Jos on totta, niin eihän siinä mitään, nauttikaa rahasta....niin meilläkin tehdään :)

Vierailija
15/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän nettotulot on 3000€ yht./kk ja mekin pärjätään ihan hyvin ja lapset harrastavat kalliita harrastuksia eikä mitään puutu, on pelikonsoleita, ihan hyvät puhelimet ja merkkivaatteita. Jos tulot olis 4500€/kk niin jäisi kyllä tosi hyvin ylimääräistä jotka varmaankin sijoitettaisiin. Mitään turhaa ei tule ostettua.

Vierailija
16/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin hyväosaisten asialla kirjoitti:

Kuulostatte kovin itsekkäiltä. Rahaa kun tuntuu olevan ylenmäärin niin kai siitä riittäisi jakoonkin? Asuinseudultanne varmasti löytyy epäkohtia, joiden ratkaiseminen helpottuisi rahallisella avustuksella. Oletteko harkinneet hyväntekeväisyyttä? Epäilen

Tienaan sinkkuna noin 3500 e käteen. Törsään enkä kauheasti mieti, mutta toisaalta jakelen rahaa myös hyväntekeväisyyteen leväperäisesti.

Vierailija
17/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla voi elää tuollaista elämää vaan Av:lla.

Tai sitten on ilmaiseksi saatu tontti jossain peräkylillä johon rakennettu talkoilla 100 neliön okt jämämateriaaleista, ruokana nuudeleita ympäri vuoden ja lomat on ilmaiseksi sukulaisten nurkissa. Mutta vain av:lla joka mammalla on 10t säästöt, velaton okt, kolme lasta, kesämökki, monta viikkoa lomaa ja 2000e nettotulot.

Vierailija
18/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä omakotitalo on? Jos se ei ole 300 neliötä ja Westendissä velkarahalla, niin eihän tuossa mitään ihmeellistä ole. PK-seudun ulkopuolella on halpa elää, ja eläminen kuitenkin yleensä vie leijonanosan rahoista.

Eläminen vie yleensä 100 % tuloista, eli *asuminen* piti sanoa.

Mutta jos tonnilla selviätte asumisesta, niin maalla ilmeisesti asutte.

Vierailija
19/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tarkemmin pitäisi nyt noita menoja avata kuin vain se että asumiseen menee tonni (sisältää siis asuntolainan?) Paljonko lasten harrastuksiin menee, paljonko menee ruokaan, paljonko autoihin, paljonko sun kauneudenhoitoon ja sisustusjuttuihin kuukaudessa, nyt näin alkuun.

Vierailija
20/80 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus. Rahankäyttö on taitolaji. Itsellä nettopalkka 2200e/kk. Vaimolla netto n. 3800e/kk. Pari lasta ja yhteinen koti. Yhteiset pakolliset kulut (ruoka,asuminen, laskut, lasten vaatteet ja harrastukset jne) jaamme tasan. Itse saan säästöön vuodessa n. 5000e. Lisäksi löytyy osakesalkku johon laitan rahaa. Matkustelemme paljon ja harrastukset lapsilla kohtuu kalliita. Vaimo saa säästöön n. 1500e vuosi. Ei katso yhtään mihin omia rahojansa laittaa. Postilaatikosta tippuu mm. aikakausilehtiä viikottain joits ei ehdi edes lukemaan. Henk.koht laskut aina maksaa myöhässä. Millään ei ole väliä. Sit ihmettelee minun säästöjäni. Minä hoidan meillä yhteisten laskujen maksut, kaupassakäynnit yms. Syy on se että jos jätän ne hommat vaimolle, kumpikaan meistä ei sais penniäkään säästöön vaan kaikki menisi. Jotku ei vaan ymmärrä, tai ei välitä. Silti ne päivittelee ettei rahat riitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän