Mihin ihmiset tarvitsevat niin suuria tuloja? Meidän nettotulot ovat 4500€ ja tuntuu, että rahaa on ihan kaikkeen jatkuvasti
Olemme viisihenkinen perhe. Koululaiset harrastavat isompi jalkapalloa ja nuorempi jääkiekkoa. Pienin ei harrasta vielä mitään. Meillä aikuisilla ei varsinaisesti maksullisia harrastuksia ole, mutta liikumme paljon, joten liikuntavarusteet vuositasolla maksavat jonkun verran.
Asumme 2014 rakentamassamme omakotitalossa, jossa jokaiselle lapselle on oma huone. Kotimme on hienosti sisustettu ja panostan kyllä aina säännöllisesti sisustukseen. En toki huonekaluja vaihtamalla, vaan tekstiileitä, mattoja, viherkasveja jne. Eikä makuni ole halpa.
Kaikilla on hyvät älypuhelimet, meillä on tabeltit, läppärit, pelitietokone, pleikat, äänentoistojutut yms nykyajan hilavitkuttimet. Mä käyn säännöllisessä kampaajalla, ripsihuollossa ja koko perhe kyllä pukeudutaan uskaltaisinko sanoa keskivertoa tyylikkäämmin. Mulla on myös ns kalliimpia merkkivaatteita jne.
Meillä on kaksi autoa. Kauppakassi ja mun työauto -(09) ja ns vähän parempi auto, joka on farmari. Autoista ei ole lainaa ja meillä ei ole mitään kulutusluottoja, osareita tms ollut ikinä.
Kerran vuodessa käydään Lapissa laskettelemassa ja muutoin näillä etelän lähirinteillä. Kerran vuodessa etelässa ja tämä matka maksaa meiltä n 4500€, koska halutaan vähän parempi hotelli omalla vesipuistolla. Lisäksi harrastetaan kaupunkilomia. Kerta vuoteen lisäksi esim vaikka Rooma, Wien tms. Joskus ollaan vielä miehen kanssa käyty kahdestaan jossain kaupunkilomalla. Nyt hiihtolomalla mennään Englantiin ja samalla käydään katsomassa pari futisottelua. Kesällä kahdeksi viikoksi Italiaan. Huvipuistoja, leffoja, keilausta, hoplopia pitkin vuotta. Myös jotain pieniä kotimaan reissuja tehdään.
Ravintolassa syödään kohtuu usein.
Meillä on kolme sijoitusasuntoa, jotka maksavat itse itseään pois. Niistä ei kovin kummoisia summia jää itselle käteen.
Ainut mitä olen saanut, on perintömetsää, joka on hyvä hätävara, mutta en mä sillä tienaa mitään.
Isovanhemmat ostavat lapsille normi joulu-ja synttärilahjat ja antavat joskus 20-50€. Mä saan jouluna 200€ lahjaksi. Mies saa joskus isältään satasen, mutta siis ihan pari kertaa vuodessa.
Miehellä on osakkeita. Mulla säästötilillä 10t.
Koskaan ei ole rahat loppu. Jos joku jotain haluaa, niin ei ole rahasta koskaan ollut kiinni.
Tulot ja menot tasapainossa.
Mä siis ihmettelen suuresti, että mihin ihmiset tarvitsevat ihan hillittömiä tuloja, että voivat tehdä yhtään mitään?
Tälläkin palstalla pohditaan jatkuvasti, miten rahat riittää ja esim matkustelua pidetään jonain rikkaiden etuoikeutena.
Kommentit (80)
Ei niin hyväosaisten asialla kirjoitti:
Kuulostatte kovin itsekkäiltä. Rahaa kun tuntuu olevan ylenmäärin niin kai siitä riittäisi jakoonkin? Asuinseudultanne varmasti löytyy epäkohtia, joiden ratkaiseminen helpottuisi rahallisella avustuksella. Oletteko harkinneet hyväntekeväisyyttä? Epäilen
Siellä joku kommari heti käsi ojossa. Mene kuule töihin, maksetaan veroina ihan tarpeeksi jo tupakka rahojasi.
Vierailija kirjoitti:
4500 nettotulot ovat todella suuret.
2250e netto palkka per perse... aika vähän minusta tai ei ainakaan mikään erityisen hyvä palkka, ihan keskituloinen.
Meillä netto vähän yli 6000€ ja ollaan kahdestaan.....no on kussa joka kyllä syö satasella kuussa, kun ei possu kelpaa vaan pitää olla naudan palapaistia ja savukinkkua. Lainoihin menee pari tonnia kuussa mutta ei kyllä enää kauaa. Ehkä sitten alkaa rahat oikeasti riittämään kun nyt tuppaa kaikki menemään. Emme kyllä juokse tarjousten perässä ja ostetaan sitä mitä tarvitaan.
PK-seutu vai ei? Asumisen hinta riippuu pitkälti siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kahden keskipalkkaisen (n.3000 euron palkka) yhteinen netto. Keskitasoa, ei erityisen suuret.
Ap, 4500 nettotulot ovat paljon.
Kerroppas, jäisikö mitään säästöön, jos tulonne olisi 3000 euroa, mitä monilla perheillä yhteensä on. Vai eläisittekö silloin ns. kädestä suuhun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2250e netto palkka per perse... aika vähän minusta tai ei ainakaan mikään erityisen hyvä palkka, ihan keskituloinen.
Suurta on kun ottaa huomioon aloituksen tarkoituksen. "Meillä jää rahaa" ja vertaa niihin joilla ei jää kun se bruttokin on 2000 euron luokkaa, puhumattakaan 491 euron tukiperheestä. Eli siinä mielessä 4500 euron nettotulot ovat todella suuret, eikä tarvitse ihmetellä miten on varaa.
Kyllä niitä menoja syntyy. Meillä on asuntolainaa, jota lyhennetään 1400/kk, päälle vastikkeet ja vakuutukset. Autoja ei ole. Lapsi on yksityisessä päiväkodissa 500/kk koska kunnallisiin ei oikein järjellisesti alueellamme pääse. Lapsi myös harrastaa. Aikuisten harrastukset ovat mallia uimahalli, joten niihin ei suuret summat mene. Lomilla on matkusteltava, koska sukulaiset asuvat todella kaukana ja jos haluaa pitää heihin mitään yhteyttä. Kaikki menee. t: netto 5000/kk
Ei mitään hajua. Meilläkin oh yhteenlasketut tulot noin tuon 4500, vähän enemmänkin. Mutta rahat häipyy tililtä jo palkkapäivänä ja loppukuussa pitää ottaa pikavippejä että saa ruokaa. Vaikkei sitä edes juuri koskaan kotona valmisteta. Leipää ja muroja ostetaan lapsille. Ai miksi ei valmisteta? Koska minä ja mies tehdään aamusta iltaan töitä, ei ehditä eikä jakseta.
Ja me ei juoda eikä polteta, oma talo on muttei hieno, kaksi romuautoa. Ei oikeastaan koskaan matkustella. Pyritään että jokainen lapsi pääsisi kerran elämässään ulkomaille = Ruotsiin tai Viroon. Viidestä lapsestakin enää kaksi asuu kotona.
Maailmassa on paljon ihmisiä, joille ei riitä mikään.
Kuulostaa provolta. Ei kukaan järkevä ihminen kirjoita että pukeutuu keskimääräistä tyylikkäämmin kuin muut.
Muuten kyllä ihmettelen samaa asiaa kuin ap. En tiedä mihin raha oikein hassataan. Meillä nettotulot 5200 euroa ja riittää erinomaisesti, toiset ei tule tälläkään toimeen. Mulla on suht uusi auto (2015), säästössä n. 20 te, koskaan ei ole raha loppu. Mutta ei tosiaan osteta ostamisen ilosta mitään. Ostetaan vaan se mikä oikeasti tarvitaan. Kerran vuodessa käydään reissussa, johon kuuluu ehkä 5 te.
Näissä täytyisi tietää vähän enemmän asuinpaikasta ja -järjestelyistä sekä työhistoriasta ja työpaikasta, jotta voi tuloja suhteuttaa. Esimerkiksi 6000 euron nettotulot (tuossa yhdessä esimerkissä) on pk-seudullakin aika kova suoritus, sillä se vaatii bruttona kummaltakin yli 4000 euron palkkaa progressivisen verotuksena takia. Yleensä tuollaiseen tulotasoon pääsee vain akateemisella koulutuksella ja katkotonta työkokemustakin pitää olla jo useita vuosia, lähemmäs 10 todennäköisesti. Tai sitten tekemällä todella likaisia (kuluttavia) duunarihommia joista maksetaan rasvaisesti.
Ja 6000 euron nettotulot kahdelle ihmiselle - ihme jos ei pärjää ja jää säästöön.
4500 on todella suuret tulot. Kummallinen aloitus.
Ei tulot vaan menot.Miljonäärejä on tuhlannut koko omaisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Missä omakotitalo on? Jos se ei ole 300 neliötä ja Westendissä velkarahalla, niin eihän tuossa mitään ihmeellistä ole. PK-seudun ulkopuolella on halpa elää, ja eläminen kuitenkin yleensä vie leijonanosan rahoista.
Tämä. Jos on joissain Keski-Suomessa niin tilanne ei tosiaan ole vertailukelpoinen pk-seudun osalta.
Vierailija kirjoitti:
4500 on todella suuret tulot. Kummallinen aloitus.
miten ne on niin kauhean suuret? Kahden keskipalkkaisen netto, ja kai tuossa on myös lapsilisät.
Vaimo kaupanalalla ja minä julkisella sektorilla ammattikoulu pohjalla. Vaimolla 200-300€/kk vuoro yms lisiä.
Netto 4200€/kk
Meillä mies on vientipäälikkö, netto noin 3000/kk + kuukaudesta riippuen päivärahoja ja kilometrikorvauksia 0-1000 euroa, mulla osa-aikaisena myyjänä netto 1300-1600 riippuen Tuleeko provikkaa.
Monesti on rahat tiukilla vaikka ei ole lapsia ja asutaan rivitalokolmiossa keskisuomessa mutta tuhlataan muuten, matkustellaan, käydään ravintoloissa syömässä plus ostetaan kotiinkin kallista ruokaa ja viiniä. Pitäisi osata säästää.