Mihin ihmiset tarvitsevat niin suuria tuloja? Meidän nettotulot ovat 4500€ ja tuntuu, että rahaa on ihan kaikkeen jatkuvasti
Olemme viisihenkinen perhe. Koululaiset harrastavat isompi jalkapalloa ja nuorempi jääkiekkoa. Pienin ei harrasta vielä mitään. Meillä aikuisilla ei varsinaisesti maksullisia harrastuksia ole, mutta liikumme paljon, joten liikuntavarusteet vuositasolla maksavat jonkun verran.
Asumme 2014 rakentamassamme omakotitalossa, jossa jokaiselle lapselle on oma huone. Kotimme on hienosti sisustettu ja panostan kyllä aina säännöllisesti sisustukseen. En toki huonekaluja vaihtamalla, vaan tekstiileitä, mattoja, viherkasveja jne. Eikä makuni ole halpa.
Kaikilla on hyvät älypuhelimet, meillä on tabeltit, läppärit, pelitietokone, pleikat, äänentoistojutut yms nykyajan hilavitkuttimet. Mä käyn säännöllisessä kampaajalla, ripsihuollossa ja koko perhe kyllä pukeudutaan uskaltaisinko sanoa keskivertoa tyylikkäämmin. Mulla on myös ns kalliimpia merkkivaatteita jne.
Meillä on kaksi autoa. Kauppakassi ja mun työauto -(09) ja ns vähän parempi auto, joka on farmari. Autoista ei ole lainaa ja meillä ei ole mitään kulutusluottoja, osareita tms ollut ikinä.
Kerran vuodessa käydään Lapissa laskettelemassa ja muutoin näillä etelän lähirinteillä. Kerran vuodessa etelässa ja tämä matka maksaa meiltä n 4500€, koska halutaan vähän parempi hotelli omalla vesipuistolla. Lisäksi harrastetaan kaupunkilomia. Kerta vuoteen lisäksi esim vaikka Rooma, Wien tms. Joskus ollaan vielä miehen kanssa käyty kahdestaan jossain kaupunkilomalla. Nyt hiihtolomalla mennään Englantiin ja samalla käydään katsomassa pari futisottelua. Kesällä kahdeksi viikoksi Italiaan. Huvipuistoja, leffoja, keilausta, hoplopia pitkin vuotta. Myös jotain pieniä kotimaan reissuja tehdään.
Ravintolassa syödään kohtuu usein.
Meillä on kolme sijoitusasuntoa, jotka maksavat itse itseään pois. Niistä ei kovin kummoisia summia jää itselle käteen.
Ainut mitä olen saanut, on perintömetsää, joka on hyvä hätävara, mutta en mä sillä tienaa mitään.
Isovanhemmat ostavat lapsille normi joulu-ja synttärilahjat ja antavat joskus 20-50€. Mä saan jouluna 200€ lahjaksi. Mies saa joskus isältään satasen, mutta siis ihan pari kertaa vuodessa.
Miehellä on osakkeita. Mulla säästötilillä 10t.
Koskaan ei ole rahat loppu. Jos joku jotain haluaa, niin ei ole rahasta koskaan ollut kiinni.
Tulot ja menot tasapainossa.
Mä siis ihmettelen suuresti, että mihin ihmiset tarvitsevat ihan hillittömiä tuloja, että voivat tehdä yhtään mitään?
Tälläkin palstalla pohditaan jatkuvasti, miten rahat riittää ja esim matkustelua pidetään jonain rikkaiden etuoikeutena.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin jos tonnilla kuussa pystyy ylläpitämään isoa okt:ta. Meillä menee pelkkiin vakuutuksiin 250€/kk, toinen mokoma sähköön ja päälle vesi-, jäte ja kiinteistöverot. Kertaa kaksi kun on kaksi kiinteistöä eli mökki vielä rahareikänä.
Joillain raha riittää, toisilla ei. Meillä oli hyvistä tuloista huolimatta rahat aina loppu kunnes tuli perintöä toiselle. Ja siitä huolimatta asuntolainaa on vielä satatonnia. Eikä reunuskunnan okt:ta välttämättä saa enää ikinä myytyä :( Eli tän kanssa ollaan naimisissa vielä pidempään kuin toistemme kanssa.
Meillä okt 250m2. Kuukausikulut keskimäärin 350e kuukaudessa. Sisältää veden, lämmityksen, sähkön, kiinteistöveron, tienhoitomaksun, nuohouksen, vakuutuksen, huoltokustannukset ja jätemaksut. Vesi ei maksa mitään koska oma kaivo.
Olen eläkeputkessa oleva 63-vuotias nainen. Asun yksin ja lapseni ovat aikuisia ja olen myös monen lapsen isoäiti. Tuloni ovat 890-1023 € kuukaudessa netto. Asumiskuluni ovat 765€ kuukaudessa. Asuntolainaa maksan yhä. Yksin tämä kestää. Asumistukea saan kuussa 58€. Lisäksi lääkkeet n 50€ kk. Lasken jokaisen sentin. Vaatteita en osta. Minulla ei ole sitä ongelmaa että rahaa olisi liikaa😊
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin jos tonnilla kuussa pystyy ylläpitämään isoa okt:ta. Meillä menee pelkkiin vakuutuksiin 250€/kk, toinen mokoma sähköön ja päälle vesi-, jäte ja kiinteistöverot. Kertaa kaksi kun on kaksi kiinteistöä eli mökki vielä rahareikänä.
Joillain raha riittää, toisilla ei. Meillä oli hyvistä tuloista huolimatta rahat aina loppu kunnes tuli perintöä toiselle. Ja siitä huolimatta asuntolainaa on vielä satatonnia. Eikä reunuskunnan okt:ta välttämättä saa enää ikinä myytyä :( Eli tän kanssa ollaan naimisissa vielä pidempään kuin toistemme kanssa.
Miten noin kallis vakuutus? Meillä reilu tonni vuodessa.
Mulla se ongelma että aina kun on ylimääräistä rahaa käyn 10 000 lomalla ja taas on rahat loppu puoli vuotta sen jälkeen jolloin alan päästä jaloilleni ja sitten taas otan loman.
Ei niin hyväosaisten asialla kirjoitti:
Kuulostatte kovin itsekkäiltä. Rahaa kun tuntuu olevan ylenmäärin niin kai siitä riittäisi jakoonkin? Asuinseudultanne varmasti löytyy epäkohtia, joiden ratkaiseminen helpottuisi rahallisella avustuksella. Oletteko harkinneet hyväntekeväisyyttä? Epäilen
Mistä sinä tiedät kuka antaa mitäkin ja mihin? Paljonko itse annat? Minun tuloni ovat reilut neljä tonnia netto ja olen tässäkin kuussa lahjoittanut 200 euroa, joulukuussa 250 euroa, muina kuukausina 20-100 euroa. En kuitenkaan luettelisi niitä vastaavassa aloituksessa kuin ap:n litania tuloistaan ja kuluistaan.
Minusta on hyvin epämiellyttävää painostaa ihmisiä hyväntekeväisyyteen.
Ap:lla ei ilmeisesti ole lainaa omakotitalostaan, sillä on aika iso merkitys.
Mulla jää käteen n 1800 e ja sama, hyvin pärjään.
Palkka riittää lainaan, yhtiövastikkeeseen, kaikkiin niihin muutamiin laskuihin.
En osta itselleni oikeastaan mitään. Oon ystävälläni joka toinen viikko lastenvahtina ja saan palkaksi 20 e ja muovipussillisen kirppistavaraa.
Se riittää materiaaliksi. Mulla on pieni lista tavaroita, mitä haluan ja laitan saadut tarpeettomat vaihtokansioon.
2 x vuodessa tyhjenee kansio ja lähtee kirppikselle.
Näiden tulot käytetään jouluna ja kesälomalla.
Jos rahaa tulisi esim tonni enemmän, en tiedä menisikö enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noin kallis vakuutus? Meillä reilu tonni vuodessa.
Siinä on kaikki vakuutukset koottuna, koti-, auto*2, mökki, vene, peräkärry, sairauskulu*4, henkivakuutukset nyt ainakin
Meillä 2aik ja 2 kouluikäistä lasta, nettotulot 4800€, eikä meillä jää penniäkään säästöön.
Eikä ole varaa käydä ulkomailla.
1000€ euroa menee asuntolainaan
250€ sähkölaskuun
415 € autolainaan
200€ puhelin- ja nettilaskuihin
250€ vakuutuksiin (talo, autot, lapset) x4v
40€ jätemaksuun
240€ bensoihin
600€ ruokakauppaan
240€ lounasruokailuun kahdelta
Tässä pakolliset menot, joiden jälkeen jää 500€/kk per aikuinen, ja tää raha valuu sormien läpi esim. seuraaviin: lasten vaatteet, kengät, lelut, silmälasit, askartelutarvikkeet, lehtitilaukset, osamaksut nettikauppoihin. Shoppailupäivä Hesaan vie helposti ruokineen päivineen 300€. Käydään muutaman kerran vuodessa.
Jos joutuu ostamaan jotain erikoista kuten pyykinpesukoneen tai autoon renkaat, kuukausibudjetti heittää häränpyllyä.
Ihanaa jos jonkun mielestä 4000€ ja risat kk-tulot on ruhtinaalliset, mutta omasta mielestä ne on tulot joilla nelihenkinen perhe juurinja juuri pärjää.
En ole vuosiin ostanut itselle normaalihintaisia vaatteita, ei kerrassaan rahat riitä johonkin 120 euron talvitakkiin. Aivan järjetön ajatuskin! Kirpputorit ovat tulleet tutuksi.
Tietysti tilanne muuttuu sitten kun saamme asuntolainan maksettua, jolloin meille jää enemmän käyttörahaa. Lainaa on vielä jäljellä noin 60 000 euroa, joten ihan heti taloudellinen tilanteemme ei parane.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatte kovin itsekkäiltä. Rahaa kun tuntuu olevan ylenmäärin niin kai siitä riittäisi jakoonkin? Asuinseudultanne varmasti löytyy epäkohtia, joiden ratkaiseminen helpottuisi rahallisella avustuksella. Oletteko harkinneet hyväntekeväisyyttä? Epäilen
Tienaan sinkkuna noin 3500 e käteen. Törsään enkä kauheasti mieti, mutta toisaalta jakelen rahaa myös hyväntekeväisyyteen leväperäisesti.
Kiitos sinulle että annat hyväntekeväisyyteen! Minäkin annoin ja nyt kun elämässä tuli yllättäviä asioita olen joutunut pyytämään apua. Ajattelen todella lämmöllä häntä joka hyväntekeväisyysjärjestön kautta maksaa tänä vuonna lasteni harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2aik ja 2 kouluikäistä lasta, nettotulot 4800€, eikä meillä jää penniäkään säästöön.
Eikä ole varaa käydä ulkomailla.
1000€ euroa menee asuntolainaan
250€ sähkölaskuun
415 € autolainaan
200€ puhelin- ja nettilaskuihin
250€ vakuutuksiin (talo, autot, lapset) x4v
40€ jätemaksuun
240€ bensoihin
600€ ruokakauppaan
240€ lounasruokailuun kahdelta
Tässä pakolliset menot, joiden jälkeen jää 500€/kk per aikuinen, ja tää raha valuu sormien läpi esim. seuraaviin: lasten vaatteet, kengät, lelut, silmälasit, askartelutarvikkeet, lehtitilaukset, osamaksut nettikauppoihin. Shoppailupäivä Hesaan vie helposti ruokineen päivineen 300€. Käydään muutaman kerran vuodessa.
Jos joutuu ostamaan jotain erikoista kuten pyykinpesukoneen tai autoon renkaat, kuukausibudjetti heittää häränpyllyä.
Ihanaa jos jonkun mielestä 4000€ ja risat kk-tulot on ruhtinaalliset, mutta omasta mielestä ne on tulot joilla nelihenkinen perhe juurinja juuri pärjää.
En ole vuosiin ostanut itselle normaalihintaisia vaatteita, ei kerrassaan rahat riitä johonkin 120 euron talvitakkiin. Aivan järjetön ajatuskin! Kirpputorit ovat tulleet tutuksi.
Tietysti tilanne muuttuu sitten kun saamme asuntolainan maksettua, jolloin meille jää enemmän käyttörahaa. Lainaa on vielä jäljellä noin 60 000 euroa, joten ihan heti taloudellinen tilanteemme ei parane.
Kannattaisiko sopia pienemmästä lainaerästä, jos rahat ovat koko ajan tiukalla? Ja ovatko molemmat autot niin välttämättömiä, että ne korvaavat kärvistelyn rahojen kanssa?
No itse eronneena 39v. sinkkumiehenä tienaan n. 7.500€ nettotulona yksin, yksi lapsi on. V. 2005 valmistunut omakotitalo 171/219 neliötä, oma talo omalla tontilla, ei asuntolainaa. Kaksi autoa, 67.000€ hintainen vm. 2020 farmarivolvo, ladattava hybridi 391hv, ja toisena autona 354hv kaksipaikkainen avomersu kesäisin käytössä. Talo sisustettu viimeisen päälle, lisäksi viihde-elektroniikka yms. hifi-laitteet, tv:t viimeisen päälle. Matkustelen Lapissa ja keskieuroopassa, lähinnä Sveitsissä. Rahaa menee n. 2.500€/kk korkeintaan, joskus vähemmän. Säästöön jää n. 5.000€/kk. En luota Suomen eläkejärjestelmään, se ei tule toimimaan nykyisellä mallilla jossa eläkkeet maksavat työssä käyvät, eläkkeiden maksajia ei riitä tulevaisuudessa suurelle eläkejoukolle. Ajattelin varmistaa että voi työn teon lopettaa n. 60-vuotiaana saaden vähän pientä eläkettä, mutta varmistaen tilanteen vanhuuden varalta n. 3.500.000€ säästöillä osakesalkussa tuoss n. 20v. kuluttua, tuosta osingot ovat jo ihan hyvät. Nyt on n. 80.000€ osakkeissa, tuo Volvon osto lohkaisi n. 40.000€ säästöistä, mutta edellinen käyttöauto oli liian vaatimattoman tuntuinen, sain siitä vaihdossa 27.000€. Tuloista n. 2.500€/kk riittää menoihin niin että voi ostaa mitä milloinkin tarvitsee niin että luottokorttilasku on yleensä n. 1.000€/kk aika tarkkaan, loput 1.500€/kk menee muihin juokseviin menoihin, onneksi asuntolainaa ei ole ja omassa uudehkossa omakotitalossa on asumiskulut pienet, ei mene vuokraa, vastiketta tai lainanlyhennystä. Säästämällä 5.000€/kk osakkeisiin n. 8% tuotto-odotuksella 20v. nyt tuon 80.000€ alkupääoman päälle on 3.500.000€ kasassa tuossa 59-vuotiaana ja voi alkaa lopetella työn teon eikä ole työeläkeyhtiön armoilla eläkeiän nousun ja eläkkeiden leikkaamisen osalta.
Toki vaatii tuon 7.500€/kk nettotulon, tässä sikamaisen verotuksen maassa tuo vaatii työtä jonkin verran ja hyvätuloisen alan ja vielä yrittäjänä eikä peruspalkansaajana.
Vierailija kirjoitti:
ei mene vuokraa, vastiketta ...l.
Tiedätkö mitä vastike sisältää?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus. Rahankäyttö on taitolaji. Itsellä nettopalkka 2200e/kk. Vaimolla netto n. 3800e/kk. Pari lasta ja yhteinen koti. Yhteiset pakolliset kulut (ruoka,asuminen, laskut, lasten vaatteet ja harrastukset jne) jaamme tasan. Itse saan säästöön vuodessa n. 5000e. Lisäksi löytyy osakesalkku johon laitan rahaa. Matkustelemme paljon ja harrastukset lapsilla kohtuu kalliita. Vaimo saa säästöön n. 1500e vuosi. Ei katso yhtään mihin omia rahojansa laittaa. Postilaatikosta tippuu mm. aikakausilehtiä viikottain joits ei ehdi edes lukemaan. Henk.koht laskut aina maksaa myöhässä. Millään ei ole väliä. Sit ihmettelee minun säästöjäni. Minä hoidan meillä yhteisten laskujen maksut, kaupassakäynnit yms. Syy on se että jos jätän ne hommat vaimolle, kumpikaan meistä ei sais penniäkään säästöön vaan kaikki menisi. Jotku ei vaan ymmärrä, tai ei välitä. Silti ne päivittelee ettei rahat riitä!
Ettei vaan olisi bruttopalkka ja nettopalkka somasti sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
No itse eronneena 39v. sinkkumiehenä tienaan n. 7.500€ nettotulona yksin, yksi lapsi on. V. 2005 valmistunut omakotitalo 171/219 neliötä, oma talo omalla tontilla, ei asuntolainaa. Kaksi autoa, 67.000€ hintainen vm. 2020 farmarivolvo, ladattava hybridi 391hv, ja toisena autona 354hv kaksipaikkainen avomersu kesäisin käytössä. Talo sisustettu viimeisen päälle, lisäksi viihde-elektroniikka yms. hifi-laitteet, tv:t viimeisen päälle. Matkustelen Lapissa ja keskieuroopassa, lähinnä Sveitsissä. Rahaa menee n. 2.500€/kk korkeintaan, joskus vähemmän. Säästöön jää n. 5.000€/kk. En luota Suomen eläkejärjestelmään, se ei tule toimimaan nykyisellä mallilla jossa eläkkeet maksavat työssä käyvät, eläkkeiden maksajia ei riitä tulevaisuudessa suurelle eläkejoukolle. Ajattelin varmistaa että voi työn teon lopettaa n. 60-vuotiaana saaden vähän pientä eläkettä, mutta varmistaen tilanteen vanhuuden varalta n. 3.500.000€ säästöillä osakesalkussa tuoss n. 20v. kuluttua, tuosta osingot ovat jo ihan hyvät. Nyt on n. 80.000€ osakkeissa, tuo Volvon osto lohkaisi n. 40.000€ säästöistä, mutta edellinen käyttöauto oli liian vaatimattoman tuntuinen, sain siitä vaihdossa 27.000€. Tuloista n. 2.500€/kk riittää menoihin niin että voi ostaa mitä milloinkin tarvitsee niin että luottokorttilasku on yleensä n. 1.000€/kk aika tarkkaan, loput 1.500€/kk menee muihin juokseviin menoihin, onneksi asuntolainaa ei ole ja omassa uudehkossa omakotitalossa on asumiskulut pienet, ei mene vuokraa, vastiketta tai lainanlyhennystä. Säästämällä 5.000€/kk osakkeisiin n. 8% tuotto-odotuksella 20v. nyt tuon 80.000€ alkupääoman päälle on 3.500.000€ kasassa tuossa 59-vuotiaana ja voi alkaa lopetella työn teon eikä ole työeläkeyhtiön armoilla eläkeiän nousun ja eläkkeiden leikkaamisen osalta.
Toki vaatii tuon 7.500€/kk nettotulon, tässä sikamaisen verotuksen maassa tuo vaatii työtä jonkin verran ja hyvätuloisen alan ja vielä yrittäjänä eikä peruspalkansaajana.
Miten sinulla on noin pienet säästöt, vuodessahan tuosta tulee jo 60 000.
Aika paljon huuhaata tässä ketjussa. Aloittaja kanssa elää laa-laa-landiassa.
Terkuin samoilla tuloilla elävä
Eli omasta työstä saadusta palkasta verojen jälkee pitäs olla vielä lisää jakamassa?
Olen ymmälläni. Aloitus kuulostaa täysin tavalliselta keskiluokkaiselta elämältä. Mikä tässä voi olla niin ihmeellistä joidenkin mielestä? Jos rahat ei mene viinaan ja tupakkaan niin tuossa ei ole mitään ihmeellistä.
Meillä asumiseen menee 1800 - 2000. Tämä ei sisällä vielä kotivakuutusta tai nettiä. Eli iso ero tulee tuosta. Meidän nettotulot ovat hiukan suuremmat, lapsia on 3. Lisäksi meillä on maksullisia harrastuksia myös aikuisilla omiini menee n. 160 kuussa. Lasten harrastuksiin menee nykyään vähemmän. Mutta kasvavien teini-ikäiste poikien vaatteusiin menee rahaa. Nyt pitäisiä hakea kuopukselle farkut, huppari, talvitakki ja talvikengät.
Me asumme pääkaupunkiseudulla paritalossa. Kaikilla lapsilla ei ole omaa huonetta. Meillä on yksi auto. Säästän rahastoon vähän koko ajan.