Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia työkokeilusta?

Vierailija
25.01.2019 |

Olen ollut nyt työttömänä vuoden verran ja te-keskus puoltaa mahdollista työkokeilua, sillä saatan olla alanvaihtaja. Tiedän, ettei tuosta saa palkkaa, se toki harmittaa, mutta millaisia kokemuksia teillä on, oletteko mahdollisesti työllistyneet harjoittelupaikkaan? Tai onko se muuten auttanut teitä opiskelun tai työllistymisen suhteen?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 3kk löytöeläintalolla joskus. Työllistyminen ei ollut edes tarkoitus (eikä sinne voisikaan työllistyä), mutta oli ihan kivaa saada korotettua työmarkkinatukea mukavasta työstä jota olisin voinut tehdä vapaaehtoisenakin.

Vierailija
22/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Typin palveluiden piirissä pari vuotta sitten. Infotilaisuudessa te-asiantuntija painotti nimenomaan, että työkokeilusopimus on hyvä allekirjoittaa max kuukaudeksi, jonka aikana kuulemma hyvin työntekijä näkee, sopiiko ala. Painotettiin myös, että työkokeilun ei ole tarkoitus olla ilmaista työvoimaa työnantajalle, vaan työnhakijan apuväline.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työkokeilu EI ole ilmaistyötä"  Jos työantaja ei maksa saamastaan työpanoksesta palkkaa, on se ilmaistyötä.

Vierailija
24/74 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työkokeilussa puoli vuotta syöpähoitojen jälkeen. Minut irtisanottiin yt-neuvotteluissa.

Ensimmäisestä paikasta pidin ja työt olivat mielenkiintoisia. Esimiehellä oli mt-ongelmia, mikä oli hankalaa. Onneksi työkaveri oli fiksu ja kiva.

Toisessa paikassa viihdyin erittäin hyvin. Työt olivat kiinnostavia, esimies ja työkaverit olivat todella mukavia. 

En saanut työtä kummastakaan paikasta, koska paikkoja ei ollut.

Ilmainen työ kuitenkin kelpasi...

Vierailija
25/74 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on se hienoa ku pitää olla näin koronaviruksen aikana 9e jossain työkokeilussa ja lapsi päiväkodissa! Ei niinkun mitään tolkkua

Vierailija
26/74 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohho kirjoitti:

Joo on se hienoa ku pitää olla näin koronaviruksen aikana 9e jossain työkokeilussa ja lapsi päiväkodissa! Ei niinkun mitään tolkkua

Ite halusit. Mikset neuvottele työkkärin kanssa työkokeilun lopettamisesta, vetoat poikkeustilaan? Tälläisen neuvon sain sieltä omalle asiakkaalleni.

Vierailija
27/74 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei pääse edes enää työkokeiluun koronan takia, mun tutulta lopetettiin työkokeilu 2 viikkoa ennen sen päättymistä koronan takia.

Vierailija
28/74 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohho kirjoitti:

Eikö työkokeiluja ole lopetettu poikkeustilan ajaksi? Kuntouttava työtoiminta ainakin on.

Vierailija
29/74 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohho kirjoitti:

Eikö työkokeiluja ole lopetettu poikkeustilan ajaksi? Kuntouttava työtoiminta ainakin on.

Ainoastaan kuntouttava on lopetettu, osa koulutuksista siirtynyt verkkoon.

Vierailija
30/74 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei pääse edes enää työkokeiluun koronan takia, mun tutulta lopetettiin työkokeilu 2 viikkoa ennen sen päättymistä koronan takia.

Työkkärihän ei siihen ollut syypää, vaan työkokeilupaikka taisi mennä kiinni, esim koulu? Jos työkokeilusopparissa on tehtävinä vaikkapa oppilaiden avustaminen, niin kovin monella koulussa se ei etänä onnistu.

Vierailija
31/74 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut (heh...) yhdestä naisesta, joka meni työkokeiluun kahvilaan ja työllistyi sen jälkeen sinne. Itse olin työkokeilussa erään kaupungin valmennustalolla / keittiöhommat ja tulin muiden asiakkaiden ohella simputetuksi siellä. Ohjaajat oli ky*pä otsassa koko ajan ja kunnon ohjeistusta ei saanut, porukkaa liian paljon jne. ettei riittänyt tekemistä. Paha maku jäi suuhun siitä kokeilusta.

Vierailija
32/74 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut (heh...) yhdestä naisesta, joka meni työkokeiluun kahvilaan ja työllistyi sen jälkeen sinne. Itse olin työkokeilussa erään kaupungin valmennustalolla / keittiöhommat ja tulin muiden asiakkaiden ohella simputetuksi siellä. Ohjaajat oli ky*pä otsassa koko ajan ja kunnon ohjeistusta ei saanut, porukkaa liian paljon jne. ettei riittänyt tekemistä. Paha maku jäi suuhun siitä kokeilusta.

Mikset vaihtanut paikkaa? Kaikkihan ilmaisen työntekijän ottavat?

Vierailija
33/74 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työkokeilussa päiväkodissa 6kk lukion jälkeisenä välivuotena. Asuin yhä kotona, joten saadun rahan määrä ei ollut kovin paha ongelma. Kokeilun jälkeisenä keväänä sain paikasta lyhyitä sijaisuuksia sekä lastenhoitajana että laitoshuoltajana (onko oikea nimike? huolehtiminen ruoasta ja siivouksesta). Minulle tarjottiin myös puolen vuoden sijaisuutta laitoshuoltajana, mutta olin saanut opiskelupaikan niin en voinut ottaa vastaan.

Omalla kohdalla kokemus oli siis positiivinen, mutta jos olisin ollut aikaisemmin jossain ammatissa tai asunut omillani niin olisi ollut aivan turhaa ja riistoa.

Vierailija
34/74 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt hyvät ihmiset langetko näihin ilmaistöihin!

Vierailija
35/74 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin yksityiseen päiväkotiin 6kk työkokeiluun, jonka jälkeen minut palkattiin sinne palkkatuella töihin. Toki alalta oli jo kokemusta noin kolmisen vuotta, mutta pitkä tauko oli välissä.

Vierailija
36/74 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkattomat "harjoittelut" eivät auta työllistymisessä läheskään niin hyvin kuin olisin toivonut. Kolmessa edellisessä paikassa olen ollut joko koko ajan tai alkukuukaudet palkattomana töissä. Tehnyt samoja hommia kuin palkallisetkin, samoilla tulosodotuksilla. Heti kun on firmalla tehnyt tiukkaa, harjoittelija on se joka lähtee eikä harjoittelijana tulleen määräaikaisuutta uusita.

Vierailija
37/74 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja kokemuksia. Itsekin menin työkokeiluun juurikin alanvaihto mielessä. Olin siis ihan vapaaehtoinen. Pettymys oli, kun työpaikalla minua ei edes yritetty perehdyttää mihinkään muuhun kuin täysin toisarvoisiin hommiin, joista ei ollut mitään hyötyä kenellekään. Sopimukseen oli merkitty aika ylimalkaisesti ne tehtävät, joita kokeilussa tekisin, eli ei mitään tarkkaa. Pyysin monta kertaa että voisinko tehdä jotakin muuta, vähän vaativampaa, koska haluaisin oppia ja mahdollisesti vaihtaa alaa. Mutta ei. Tuli semmoinen tunne, että heitä ei kiinnostanut pätkääkään ja jotenkin se työkokeilijan leimakin taisi siinä vaikuttaa. Ilmeisesti heillä oli joskus ollut heikkotasoisia työkokeilijoita, tai sitten olivat vain ennakkoluuloisia.

Lopetin kokeilun kesken ja perustelin syyt työkkärille. En saanut karenssia. 

Vierailija
38/74 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkattomat "harjoittelut" eivät auta työllistymisessä läheskään niin hyvin kuin olisin toivonut. Kolmessa edellisessä paikassa olen ollut joko koko ajan tai alkukuukaudet palkattomana töissä. Tehnyt samoja hommia kuin palkallisetkin, samoilla tulosodotuksilla. Heti kun on firmalla tehnyt tiukkaa, harjoittelija on se joka lähtee eikä harjoittelijana tulleen määräaikaisuutta uusita.

Työkokeilija ei ole töissä, hän on kokeilemassa alaa tai ammattia tai selvittämässä osaamisensa päivittämistä. Ei ole edes tarkoitettu, että työkokeilun jälkeen työllistyisi ko. yritykseen, se on lain perusteluissa yksiselitteisesti tyrmätty.

Työkokeilijalle ei saa asettaa tulosodotuksia, hän ei ole työvuorolistalla eikä korvaa palkallista työntekijää,vaan on ylimääräinen.

Vierailija
39/74 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodinhuoltopalvelu - kuukauden olin. Ei kiinnostanut mennä alalle. Opin jauhelihaa paistamaan

Et osannut paistaa jauhelihaa? Minä osasin jo ainakin 10-vuotiaana. Onko tämä huumoria?

Vierailija
40/74 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuukauden yhdessä järjestössä, selvää oli etten töitä tule saamaan mutta tulipahan isommat tuet siltä kuulta.