Kokemuksia työkokeilusta?
Olen ollut nyt työttömänä vuoden verran ja te-keskus puoltaa mahdollista työkokeilua, sillä saatan olla alanvaihtaja. Tiedän, ettei tuosta saa palkkaa, se toki harmittaa, mutta millaisia kokemuksia teillä on, oletteko mahdollisesti työllistyneet harjoittelupaikkaan? Tai onko se muuten auttanut teitä opiskelun tai työllistymisen suhteen?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sitä TE-toimiston mantraa ei kannata uskoa, että mikä tahansa on parempi kuin olla kotona. Ehei. Arvosta omaa aikaasi - se on arvokasta. Leimaudut vain toisenluokan työntekijäksi, jolle jostain syystä ei tarvitse samasta työstä maksaa palkkaa kuin muille. CV:ssäkään ei näytä hyvältä. Tulevat työnantajat miettivät, mikä vika sinussa on, kun olet ollut "kokeilija". EI, ei ja vielä kerran ei.
Tätä minäkin olen miettinyt. jos tuossa olisi todellinen mahdollisuus työllistyä mielenkiintoiseen paikkaan, niin miksikäs ei. Mutta onko työnantajilla tarvetta työllistää, kun yhden kokeilijan jälkeen voidaan ottaa toinen kokeilija, työllistämiskustannukset sen verran, mitä pikaperehdytykseen menee. Ehkä jollain 1% käy säkä, ja mieleinen työ löytyy?
Olin viime talvena työharjoittelussa, joka liittyi työvoimakoulutukseen. Kuten kaikki muutkin koulutukseen osallistujat. Arvatkaas moniko työllistyi harjoittelupaikkaan? Tasan 0. Melkein 20 meitä sillä kurssilla oli. Vähän haiskahti puuhastelulta koko homma, ja kuitenkin rahan arvoista työtä tehtiin.
Työkoleilussa ole kokeilemassa työtä, et koeajalla, joten ei ole edes tarkoitus, että työkokeilun päätteeksi saisit työpaikan.
Mistä tuon koeajan tähän yhteyteen keksit?
Kyllä työkokeilua työkkärin puolelta markkinoidaan väylänä työllistyä työkokeilupaikkaan.
Moni kokee olevansa palkattomalla koeajalla ja ihmettelee, kun ei saanutkaan työpaikkaa. Ei sitä luvata missään eikä työkkäri markkinoi työkokeilua väylänä työllistyä juuri siihen työpaikkaan, jossa on kokeilemassa.
Moni kokee? Tuon olet kyllä keksinyt ihan itse.
Työkokeilu on työkokeilu, koeaika on koeaika. Mitä sä tuosta nyt jankutat, kun väität että moni luulee noita kahta eri asiaa samaksi asiaksi. Jos nyt ihan alusta aloitetaan eroavaisuuksien etsiminen, niin koeajalta maksetaan palkka.
Jankutan ihan tutkimustulosten pohjalta. Käypä lukemassa ISBN:978-952-327-404-4. Palataan sitten asiaan.
Ja ihan tahallani en laittanut suoraa linkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen mukaan on vain ihmisten hyväksikäyttöä.
Olin siis työkokeilussa pienessä yrityksessä (ei omaa alaani), jossa oli omistajan lisäksi yksi työntekijä. Tein työni hyvin ja sain paljon kehuja taidoistani. Pyysivät minua jatkamaan työkokeilua vielä noin kuukauden verran, koska alalla oli sesonki. Tein erinomaista työtä. Työkokeilun lopulla työnantaja sanoi, että meillä ei sitten ole varaa palkata sinua ja otamme uuden työkokeilijan jälkeesi.
Ok, en odottanutkaan työkokeilun alussa työllistyväni näin, mutta mielestäni on järjetöntä, että työkokeilussa ei ole edes mahdollista työllistyä. Mitä hyötyä siitä oikeasti minulle oli työttömänä? Ainut hyöty oli yritykselle, ja he jatkavat edelleen samaan tapaan, aina uusi, ilmainen työntekijä, eikä mitään velvoitetta palkata ketään. Pelkkää hyväksikäyttöä, ei mitään muuta.
Työnantajat kyllä käyttävät hyväkseen, jos siihen tarjoutuu mahdollisuus. Jos antaa pikkusormen, piru vie koko käden. Niin itaria ovat, että jos pääsevät yhtään sen makuun, ettei tarvitse työnantajamaksuja /palkkoja maksaa, niin eivät palkkaa vaikka työntekijä olisi kuinka erinomainen. Työkokeiluja voisi järjestää maksimissaan viikon, jolloin asiasta koituvat vaiva, työntekijän perhedytys ym. tuntuisi niin turhalta, että työkokeilut loppuisivat seinään.
Tätä lukiolaisten perustamaa firmaa on hehkutettu mediassa reippaasti, mutta kukaan ei mainitse sitä, että koko tuotanto teetetään pitkäaikaistyöttömillä ammattiompelijoilla, eikä "yrittäjillä" ole mitään muuta huolta kuin se, saako kangaspakkojen jämiä ilmaiseksi riittävästi. Tältäkin palstalta tätä firmaa koskevat postaukset katoavat hyvin nopeasti, kuten näette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin siis työkokeilussa pienessä yrityksessä (ei omaa alaani), jossa oli omistajan lisäksi yksi työntekijä. Tein työni hyvin ja sain paljon kehuja taidoistani. Pyysivät minua jatkamaan työkokeilua vielä noin kuukauden verran, koska alalla oli sesonki. Tein erinomaista työtä. Työkokeilun lopulla työnantaja sanoi, että meillä ei sitten ole varaa palkata sinua ja otamme uuden työkokeilijan jälkeesi.
Ok, en odottanutkaan työkokeilun alussa työllistyväni näin, mutta mielestäni on järjetöntä, että työkokeilussa ei ole edes mahdollista työllistyä. Mitä hyötyä siitä oikeasti minulle oli työttömänä? Ainut hyöty oli yritykselle, ja he jatkavat edelleen samaan tapaan, aina uusi, ilmainen työntekijä, eikä mitään velvoitetta palkata ketään. Pelkkää hyväksikäyttöä, ei mitään muuta.
Työnantajat kyllä käyttävät hyväkseen, jos siihen tarjoutuu mahdollisuus. Jos antaa pikkusormen, piru vie koko käden. Niin itaria ovat, että jos pääsevät yhtään sen makuun, ettei tarvitse työnantajamaksuja /palkkoja maksaa, niin eivät palkkaa vaikka työntekijä olisi kuinka erinomainen. Työkokeiluja voisi järjestää maksimissaan viikon, jolloin asiasta koituvat vaiva, työntekijän perhedytys ym. tuntuisi niin turhalta, että työkokeilut loppuisivat seinään.
Tätä lukiolaisten perustamaa firmaa on hehkutettu mediassa reippaasti, mutta kukaan ei mainitse sitä, että koko tuotanto teetetään pitkäaikaistyöttömillä ammattiompelijoilla, eikä "yrittäjillä" ole mitään muuta huolta kuin se, saako kangaspakkojen jämiä ilmaiseksi riittävästi. Tältäkin palstalta tätä firmaa koskevat postaukset katoavat hyvin nopeasti, kuten näette.
Iso kysymys onkin, miksi nuo ompelijat eivät perustaneet omia yrityksiä. Heillä oli siihen kaikki mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso kysymys onkin, miksi nuo ompelijat eivät perustaneet omia yrityksiä. Heillä oli siihen kaikki mahdollisuudet.
Työtön ei pääse kunnan tiloihin ja työvälineisiin käsiksi ilmaiseksi, mutta tarpeeksi ovela "yrittäjä" pääsee. Noilla opiskelijapojilla ei ole minkäänlaista riskiä yritystoiminnassa, koska se heikoimmillaankin vie heiltä vain taskurahat. Yrittäjäksi lähtevällä ompelijalla on täysin eri tilanne ja kaikki pelissä.
Miten tyhmä ja tietämätön ihmisen pitää olla, jotta ei tajua tätä yksinkertaista asiaa? Osaatko kertoa?
En ole kuullut sellaisista, että työkokeilu johtaisi työllistymiseen samassa työpaikassa. Sen sijaan työvoimakoulutus harjoitteluineen monesti johtaakin, etenkin jos koulutuksessa opiskellaan jokin ihan oikea tutkinto. Muihin ilmaistyön nimikkeisiin en ihan äkkiä suostuisi.
Työkokeilun tarkoituksena on pitää erityisesti nuorten tai muuten ehkä kokemattomien tai syrjäytymisvaarassa olevien työttömien vuorokausirytmi aloillaan ja antaa muutenkin käsitys työnteosta. Olinkin aika yllättynyt, kun uusi TE-virkailija tosissaan selitti minulle, että työkokeilu auttaisi minua heräämään aamulla ja lähtemään ajoissa töihin ja että olisi sitten seuraa ja jotakin tekemistä.
Virkailija onneksi ymmärsi nopeasti, että minä, joka olin ollut palkkatöissä ensin viisitoista vuotta ja sitten ihan hyvin toimeen tulevana yrittäjänä reilut kymmenen vuotta, osasin varmasti edelleen herätä aamulla ja lähteä ajoissa töihin. Ja harjata hampaat ja välttää kenkien panemista vääriin jalkoihin.
Olen ollut elämäni aikana kahdessa työkokeilussa/-harjoittelussa. Toisessa heti valmistumisen jälkeen ja sain työpaikan muutaman kk harjoittelun jälkeen. Toisessa hoitovapaan jälkeen ja työllistyin sinnekin ensin tuntityöntekijäksi ja sitten määräaikaiseen työsuhteeseen. Sen jälkeen ura lähtikin nousuun. Toki onneakin oli ollut mukana, kun kollega oli lähtenyt muualle ja minut palkattiin hänen tilalleen.
Tunnen muitakin työkokeilun kautta työllistyneitä, mutta heitä on vähän.
Työkokeilu vuosisadan kusetus ja laillista orjatyötä. Tiedän monta jotka olleet kokeilussa eikä kukaan ole kunnon töitä saanut... Yksinkertainen yhtälö on että miksi firma palkkais sinut jos saa ilmaiseksi saman työn ..
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monta (en itse), jotka ovat olleet työkokeilussa ja YHTÄKÄÄN ei ole palkattu.
Työnantajien kätevä tapa saada ilmaista työvoimaa. Nämä tuntemani tapaukset ovat kaikki ihan tunnollisia ja saaneet hyvää palautetta paikoista.
Miksi olisi pitänyt palkata? Työkokeilussa kokeillaan alaa tai ammattia, ei olla palkattomalla koeajalla.
Meillä käy työkokeilupaikan kyseliköitä ja ihan ensimmäiseksi sanomme, että korkeintaan kuukausi eikä tänne olla palkkaamassa ketään työkokeilun jälkeen. Silti porukka sen kuukaudenkin verran meillä haluaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monta (en itse), jotka ovat olleet työkokeilussa ja YHTÄKÄÄN ei ole palkattu.
Työnantajien kätevä tapa saada ilmaista työvoimaa. Nämä tuntemani tapaukset ovat kaikki ihan tunnollisia ja saaneet hyvää palautetta paikoista.
Miksi olisi pitänyt palkata? Työkokeilussa kokeillaan alaa tai ammattia, ei olla palkattomalla koeajalla.
TE-toimisto nimenomaan tyrkyttää näitä paikkoja kertomalla, että tässä on tarkoituksena sitten jatko ihan työntekijänä.
Älkää koskaan suostuko ilmaistöihin. Siihen jos ihmiset lähtee niin pikkuhiljaa on meillä keskitysleiri täällä. Myöskin te jotka pelkäätte karenssia tiedoksi että saatte saman rahan kelalta toimeentulotukena jos työkkäri ei maksa. Itsellä on todella kalliit pakolliset lääkkeet ja viimeksi kun sain karenssin oli melkoinen helpotus että kela maksoi kaikki lääkkeet ja lääkärinlaskunkin 2 kk ajan. Rikastuin hieman siis karenssista
Rekrytointikokeilu kaatui siihen, että työttömät ei halunneet sitä, käytännössä siis 1 kk mittaista palkatonta aikaa, jonka jälkeen työ olisi jatkunut, jos kokeilija olisi halunnut. Työpaikka oli siis olemassa erilaisine vaatimuksineen, mutta työttömät ei uskaltautuneet mukaan. Lisäksi oli pikkufirmoja, jotka näennäisesti teki sopimuksen jonkun kaverin kanssa 1 kk mittaisesta kokeilusta, jonka aikana tämä työntekijä sai korotetun päivärahan, mutta ei välttämättä tehnyt päivääkään töitä, saattoi jopa lomalla huoleti. Rekrytointikokeilun päätteeksi "työnantaja" ilmoitti, että ei heillä sittenkään ole töitä autonpesijälle...