Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia työkokeilusta?

Vierailija
25.01.2019 |

Olen ollut nyt työttömänä vuoden verran ja te-keskus puoltaa mahdollista työkokeilua, sillä saatan olla alanvaihtaja. Tiedän, ettei tuosta saa palkkaa, se toki harmittaa, mutta millaisia kokemuksia teillä on, oletteko mahdollisesti työllistyneet harjoittelupaikkaan? Tai onko se muuten auttanut teitä opiskelun tai työllistymisen suhteen?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useasti ollut työkokeilussa/harjoittelussa, joka paikassa sanottu että hyvin ja ahkerasti työt teit, mutta taloustilanne on sellainen että nyt ei voi palkata väkeä, jopa isoissa yrityksissä.

Vierailija
2/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta (en itse), jotka ovat olleet työkokeilussa ja YHTÄKÄÄN ei ole palkattu. 

Työnantajien kätevä tapa saada ilmaista työvoimaa. Nämä tuntemani tapaukset ovat kaikki ihan tunnollisia ja saaneet hyvää palautetta paikoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa ilman palkkaa tehdä töitä niin työkokeilu on ihan sitä varten.

Vierailija
4/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työkokeilussa, sain tosi hyvää palautetta ja näytti siltä, että pääsisin palkkatöihin. No sitten tulikin YT:t eikä jatko olekaan mahdollinen... Vähän lannistaa, mutta uutta paikkaa hakuun.

Vierailija
5/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilussa olin ja kaikki meni hyvin. Ei pahaa sanottavaa. Töitä en tosin sitä kautta saanut :(

Vierailija
6/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa olin ja kaikki meni hyvin. Ei pahaa sanottavaa. Töitä en tosin sitä kautta saanut :(

Oliko kyse siis rekrytointikokeilusta eikä työkokeilusta?

Vierailija
7/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse oli työkokeilusta, jossa ideana olisi työllistyminen.

Vierailija
8/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en näe tuossa ilmaistyössä mitään järkeä. En tekisi koskaan työtä yritykselle ilman palkkaa. Tuollaiseen en koskisi pitkällä tikullakaan ja mielestäni sen ehdottelu on todella sairasta.

Vierailija
9/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työkokeilussa puoli vuotta syöpähoitojen jälkeen. Minut irtisanottiin yt-neuvotteluissa.

Ensimmäisestä paikasta pidin ja työt olivat mielenkiintoisia. Esimiehellä oli mt-ongelmia, mikä oli hankalaa. Onneksi työkaveri oli fiksu ja kiva.

Toisessa paikassa viihdyin erittäin hyvin. Työt olivat kiinnostavia, esimies ja työkaverit olivat todella mukavia. 

En saanut työtä kummastakaan paikasta, koska paikkoja ei ollut.

Vierailija
10/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en näe tuossa ilmaistyössä mitään järkeä. En tekisi koskaan työtä yritykselle ilman palkkaa. Tuollaiseen en koskisi pitkällä tikullakaan ja mielestäni sen ehdottelu on todella sairasta.

Kaikkien kannalta on ihan hyvä, että osa porukasta syrjäytyy työmarkkinoilta ihan omasta tahdostaan. Vielä kun teille saataisiin perustulo, niin töihin pääsisivät helpommin ne, jotka sinne oikeasti haluavat.

Vierailija
11/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä työllisty.

Vierailija
12/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse oli työkokeilusta, jossa ideana olisi työllistyminen.

Sellaista ei olekaan.

Asia selvä.

Vierailija
13/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien kannalta on ihan hyvä, että osa porukasta syrjäytyy työmarkkinoilta ihan omasta tahdostaan. Vielä kun teille saataisiin perustulo, niin töihin pääsisivät helpommin ne, jotka sinne oikeasti haluavat.

Taidat nyt sotkea ilmaistyön ja palkkatyön?

Vierailija
14/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan on vain ihmisten hyväksikäyttöä.

Olin siis työkokeilussa pienessä yrityksessä (ei omaa alaani), jossa oli omistajan lisäksi yksi työntekijä. Tein työni hyvin ja sain paljon kehuja taidoistani. Pyysivät minua jatkamaan työkokeilua vielä noin kuukauden verran, koska alalla oli sesonki. Tein erinomaista työtä. Työkokeilun lopulla työnantaja sanoi, että meillä ei sitten ole varaa palkata sinua ja otamme uuden työkokeilijan jälkeesi.

Ok, en odottanutkaan työkokeilun alussa työllistyväni näin, mutta mielestäni on järjetöntä, että työkokeilussa ei ole edes mahdollista työllistyä. Mitä hyötyä siitä oikeasti minulle oli työttömänä? Ainut hyöty oli yritykselle, ja he jatkavat edelleen samaan tapaan, aina uusi, ilmainen työntekijä, eikä mitään velvoitetta palkata ketään. Pelkkää hyväksikäyttöä, ei mitään muuta.

Vierailija
15/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä paikallisessa setlementissä valtaosa henkilökunnasta on työkokeilijoita. Tehdään puolen vuoden soppari ja sitten otetaan kokeilijasta kaikki mehut irti - jaa, mistäkö tiedän - olin vuosia palkoillisena siellä ja itsekin kiritin näitä "reppanoita".

Vierailija
16/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemuksen mukaan on vain ihmisten hyväksikäyttöä.

Olin siis työkokeilussa pienessä yrityksessä (ei omaa alaani), jossa oli omistajan lisäksi yksi työntekijä. Tein työni hyvin ja sain paljon kehuja taidoistani. Pyysivät minua jatkamaan työkokeilua vielä noin kuukauden verran, koska alalla oli sesonki. Tein erinomaista työtä. Työkokeilun lopulla työnantaja sanoi, että meillä ei sitten ole varaa palkata sinua ja otamme uuden työkokeilijan jälkeesi.

Ok, en odottanutkaan työkokeilun alussa työllistyväni näin, mutta mielestäni on järjetöntä, että työkokeilussa ei ole edes mahdollista työllistyä. Mitä hyötyä siitä oikeasti minulle oli työttömänä? Ainut hyöty oli yritykselle, ja he jatkavat edelleen samaan tapaan, aina uusi, ilmainen työntekijä, eikä mitään velvoitetta palkata ketään. Pelkkää hyväksikäyttöä, ei mitään muuta.

Se tavallinen tarina... :/

Vierailija
17/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä työllisty.

Eikä se ole sen tarkoituskaan.

Vierailija
18/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen on kouluttautunut alalle, jolla ei ole töitä, eikä halua hankkia uutta ammattia, niin kyllä silloin syrjäytyy työmarkkinoilta eli palkkatöistä ihan omasta tahdostaan. Jos taas uusi ammatti kiinnostaa, niin luulisi kiinnostavan ensin käydä tutustumassa siihen.

Mutta ihan vapaasti saatte jatkaa jankutusta kuinka työkokeilu on ilmaistyötä (ei ole) ja kuinka sieltä ei työllistynytkään siihen organisaatioon (ei koskaan pitänytkään) ja junnata paikoillanne elämässä. Jos joku ei osaa lukea, mistä työkokeilussa on kysymys (ja mistä ei), niin ei ole minulta pois.

Vierailija
19/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhuoltopalvelu - kuukauden olin. Ei kiinnostanut mennä alalle. Opin jauhelihaa paistamaan ja vessan siivoamaan. 

Puutarha - 2 x kolme kuukautta, mistä tulee 6kk. Hyvin fyysinen työ, ei kiinnostanut mennä alalle. Ainakin ajattelu muuttui ympäristöystävällisemmäksi. 

Kirjasto - kolme kuukautta. Ala työllistää huonosti, ainoastaan yliopisto-opinnoilla voi mahdollistaa työllistymisen. Opin tekemään varauksia helpommin/nopeammin, sosiaalisia taitoja ja asioiden järjestyksessä pitämistä. 

Postin lajittelukeskus - kaksi kuukautta. Ei kiinnostanut mennä alalle. Pitää olla valmis sekä jakamaan että lajittelemaan postia. Opin tuntemaan omat rajani, tarkkuutta ja sen ettei kaikkea voi tietää. 

Kirpputori - kuusi kuukautta. Yksityisyrittäjä, ei ollut varaa palkata ketään töihin. Sain rohkeutta lisää, opin käyttämään kassakonetta, tavaroiden järjestelyä ja kirpputorin toimintasysteemiä. 

En suosittele mitään työpajoja jos on työkykyinen. 

Vierailija
20/74 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen on kouluttautunut alalle, jolla ei ole töitä, eikä halua hankkia uutta ammattia, niin kyllä silloin syrjäytyy työmarkkinoilta eli palkkatöistä ihan omasta tahdostaan. Jos taas uusi ammatti kiinnostaa, niin luulisi kiinnostavan ensin käydä tutustumassa siihen.

Mutta ihan vapaasti saatte jatkaa jankutusta kuinka työkokeilu on ilmaistyötä (ei ole) ja kuinka sieltä ei työllistynytkään siihen organisaatioon (ei koskaan pitänytkään) ja junnata paikoillanne elämässä. Jos joku ei osaa lukea, mistä työkokeilussa on kysymys (ja mistä ei), niin ei ole minulta pois.

Kummalla vimmalla kuitenkin olet perustelemassa ja puolustelemassa ilmaishommeleita. Ettet kuitenkin olisi työnantajan edustaja?