Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajatteletko tankatessasi, että joku nämä fossiiliset polttoaineet kuitenkin loppuun saakka kuluttaa, joten miksei yhtä hyvin Suomi?

Vierailija
24.01.2019 |

tai meikäläinen? Mä ajattelen. Näin siis ilmaston kannalta. Toki jnkv merkitystä lienee päästöjen vapautumisen nopeudella, ja koska fossiiliset raaka-aineet jossain vaiheessa loppuvat, niin onhan siihen kehitettävä muuta tilalle. Mutta sitä odotellessa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis merkitystä ilmastonmuutoksen kannalta. Jos sekään on ihmisen aiheutamaa. Voi olla, ettei ole.

Vierailija
2/10 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, että Suomi on kaikessa mallimaa ja oikeat ongelmat ovat tiheillä seuduilla.

Suomessa säästetään fossiilisissa polttoaineissa ja antibioottiresepteissä, vaikka oikeat ongelmat ovat esim Intiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani 1970-luvulla oli öljykriisi ja samalla meille kerrottiin, että öljy loppuu 20 vuodessa. Kaupunkien katuvalot pieni yöksi, kauppojen mainosvalot samoin, talojen lämmitystä pienennettiin jne. Tulossa oli tilanne, jossa ei enää pääse liikkumaan minnekään, jos ei ole hevosia...

Sitä odotellessa.

Vierailija
4/10 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En onneksi. Sen sijaan ajattelen joka kerta pahviroskia viedessä chicagolaisia tuttuja, jotka kertoivat, ettei 2,7 miljoonan asukkaan kaupungissa tunneta kierrätystä.

Vierailija
5/10 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, että Suomi on kaikessa mallimaa ja oikeat ongelmat ovat tiheillä seuduilla.

Suomessa säästetään fossiilisissa polttoaineissa ja antibioottiresepteissä, vaikka oikeat ongelmat ovat esim Intiassa.

No antibiooteissa nyt on jotain tai aika paljonkin ideaa säästää. Et taida olla ihan penaalin terävin kynä, jos kuvittelet, että niitä voi kuluttaa huoletta. Varsinakan mitenkään samoilla perusteilla kuin öljyä.

Vierailija
6/10 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että "pakollinen" paha, mieluummin käyttäisin jotain ympäristöystävällisempää kulkuneuvoa, mutta kovin vaikeaa. Kesällä käytän pyörää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen ilmastoa paljon, mutta autoa tankatessani ajattelen vain omaa typeryyttäni, laiskuuttani ja pankkitiliäni.

"Miksi hemmetissä mä hankin auton, vaikka olen opiskelija".

Mä tosin oikeasti tarvitsen sitä, kun asun pikkukylässä Länsi-Euroopassa. Junat kulkee, mutta sen jälkeen kun tähän pikkukylään tuli juna-asema, ei bussit enää kulje. Ja sinne asemalle on 5 km matka, mikä on ihan ok jos ei sada tai tuule, mutta täällä sataa ja tuulee aina.

Vierailija
8/10 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes mikä tahansa muu maa kuin suomi, saisi tiukentaa näitä juttuja. Sillä ei ole yhtään mitään merkitystä kuinka kuuliaisesti me täällä vähennämme autoilua yms, kun muut maat ei tee muutoksia. Meillähän on jo tiukat rajat esim siihen, paljonko saa tehtaastakin tulla päästöjä. Eipä ole kovin monella maalla sama tilanne.

Suomi vouhottaa tästä aivan turhaan, koska oikeasti karu totuus on se että me emme pysty tähän maapallon asiaan vaikuttamaan, olemme sen verran pieni hiekanjyvä tällä telluksella.

En siis ole vihreää ajattelua vastaan vaan lähinnä sitä, kuinka meitä syyllistetään välillä mediassakin tästä asiasta.

Esimerkkinä, suomessa n 3 miljoonaa autoa ja kiinassa n. 200 miljoonaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/10 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kauan saa vielä ajaa ennen kuin fossiiliset polttoaineet loppuvat ja en usko että maapallon öljyvaroista on läheskään kaikkea vielä käytetty. Fossiiliseen bensaan on kuitenkin sekoitettu jo ennen myyntiin tuomista 5-10% bioetanolia, ensivuonna bensan joukossa on sitten 10-20% bioetanolia.

Poikkeuksena E85/RE85 jossa on 85% bioetanolia, loput bensaa ja lisäaineita.

Fossiilisessa dieselissä on 7-10% biodieseliä. Poikkeuksena Neste My diesel joka on 100% biodieseliä.

Ainakin nesteen biodiesel ja ST1 bioetanoli ovat suomalaista tuotantoa.

Lähteenä.

Biopolttoaineiden jakeluvelvoite 14.11.2018. Verohallinto.

Nestemäiset biopolttoaineet. Motiva.