Miten pitkät jonot kolonoskopiaan julkisella?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni se 6kk jonottaessa.
Se on sitten mentävä yksityiselle. En ala todellakaan odottaa 6 kk.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos mahdollista niin ehdottomasti, mullakin ois voinut hyvin olla jotain vakavaa ja silti piti odottaa se 6kk. Ei onneksi sitten ollut mitään vakavaa.
t. Sama
Riippuu täysin hyvinvointialueesta ja lähetteesi kiireellisyydestä. Jos lähete on jo laitettu alueesi keskussairaalaan, niin soita sinne ja tiedustele asiaa.
Me saatiin palveluseteli, joka kustansi n. puolet yksityisen hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin hyvinvointialueesta ja lähetteesi kiireellisyydestä. Jos lähete on jo laitettu alueesi keskussairaalaan, niin soita sinne ja tiedustele asiaa.
Sanoivat etteivät välttämättä edes tee lähetettä vaikka on kuukausitolkulla ollut ripulia ja tulee ripulia myös housuun. On myös rauta arvojen laskua jne.
Ap
Jonossa ollut reilut 5 kk. Verenvuotoa, verihyytymiä, anemia, raudanpuute, vatsakipu ja painon lasku. Palveluseteliä en voi saada, koska en ole perusterve ja on epäilys, että voi olla jotain vakavaakin. Palveluseteliä tarjotaan vain perusterveille ja sellaisille, joilla ei epäillä esim. pahanlaatuisuutta. Soittanut sairaalaan pariin otteeseen. Hoitotakuussa ei aikaa saa, sillä koronan takia jonot pitkät ja lääkäreistä on pulaa eli tekijöitä ei ole. Ensin sanottiin, että jono noin 7 kk ja nyt puhuttiin jo siitä, että voi mennä seuraavan vuoden puolelle, vaikka lähete tehty huhtikuussa..
Sain julkiselta palvelusetelin yksityiselle ja varasin ajan setelin saatuani, olin skopiassa jo 10 päivää myöhemmin. Viime vuonna tämä.
Vierailija kirjoitti:
Jonossa ollut reilut 5 kk. Verenvuotoa, verihyytymiä, anemia, raudanpuute, vatsakipu ja painon lasku. Palveluseteliä en voi saada, koska en ole perusterve ja on epäilys, että voi olla jotain vakavaakin. Palveluseteliä tarjotaan vain perusterveille ja sellaisille, joilla ei epäillä esim. pahanlaatuisuutta. Soittanut sairaalaan pariin otteeseen. Hoitotakuussa ei aikaa saa, sillä koronan takia jonot pitkät ja lääkäreistä on pulaa eli tekijöitä ei ole. Ensin sanottiin, että jono noin 7 kk ja nyt puhuttiin jo siitä, että voi mennä seuraavan vuoden puolelle, vaikka lähete tehty huhtikuussa..
Kuulostaapas tosi ikävältä noin pitkä odotus tuollaisilla oireilla.
Vierailija kirjoitti:
Sain julkiselta palvelusetelin yksityiselle ja varasin ajan setelin saatuani, olin skopiassa jo 10 päivää myöhemmin. Viime vuonna tämä.
No minäpä en sellaista voi saada, koska jos on epäilys pahanlaatuisuudesta ja ei ole ns. perusterve niin ainakaan HUS ei silloin palveluseteliä ikävä kyllä anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoivat etteivät välttämättä edes tee lähetettä vaikka on kuukausitolkulla ollut ripulia ja tulee ripulia myös housuun. On myös rauta arvojen laskua jne.
Ap
Eli on ensin arvioitava onko tähystys tarpeen? Onko sinulla joku lääkärin aika tulossa arviota varten? Voithan katsoa sen julkisen puolen kortin ensin ja sitten, jos jonot ovat pitkät, menetkin omilla rahoilla yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin palveluseteli, joka kustansi n. puolet yksityisen hinnasta.
Sain myös palvelusetelin yksityiselle ja hinta oli poliklinikkamaksu.
Ovatko Suomessa asiat näin huonosti? Kiesus! Asun Saksassa ja olen ihan tavallisten sairaskassan jäsen, en mikään yksityispotilas. Sain toukokuun puolessa välissä lähetteen colonoon ja kesäkuun 11. päivänä se tehtiin. Mitään kiireellisyyttä ei edes ollut, oli syynä vain se, että vuodessa olin laihduttanut (tahallani) 12 kg ja lääkäri halusi olla varma siitä, ettei painonpudotukseen ollut muita syitä.
Odotin kai 1,5 kk. Kiireellisyysluokkaa en muista.
Jaa-a. Olin eräässä operaatiossa kokeneen sisätautien erikoislääkärin pakeilla joka sanoi että on syytä tehtä kolonoskopia. Terkkarissa kun menin pyytämään lähetettä, niin sanoivat että heidän kriteerien mukaan en sellaista tarvitse.
Suvussa suolistosyöpää ja oireet on juuri tähän viittaavia. Sitten vasta luultavasti saan ajan kun olen kuolemaisillani tms.
Olen kiireellisenä jonossa kesäkuusta alkaen. Erikoislääkäri kiirehtinyt kahdesti pahojen oireiden vuoksi. Saa nähdä pääsenkö tänä vuonna tutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Soita ja sano että tulee verta ulostuksessa, niin alkavat löytämään aikoja .Myös pyytäkää rauhoittavaa.Onse sen verran kova pärssi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kiireellisenä jonossa kesäkuusta alkaen. Erikoislääkäri kiirehtinyt kahdesti pahojen oireiden vuoksi. Saa nähdä pääsenkö tänä vuonna tutkimukseen.
Minulta löytyi polyypejä jotka aiheuttivat verenvuotoa.Muuten kaikki OK, Luojan kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Olin eräässä operaatiossa kokeneen sisätautien erikoislääkärin pakeilla joka sanoi että on syytä tehtä kolonoskopia. Terkkarissa kun menin pyytämään lähetettä, niin sanoivat että heidän kriteerien mukaan en sellaista tarvitse.
Suvussa suolistosyöpää ja oireet on juuri tähän viittaavia. Sitten vasta luultavasti saan ajan kun olen kuolemaisillani tms.
Pyysit lähetettä tältä erikoislääkäriltä?
Parissa viikossa pääsin kiireellisenä, mutta siitä on muutama vuosi aikaa.