Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nainen suuttui?

Vierailija
23.01.2019 |

Asun kerrostalossa ja usein eräs oikein hauskannäköinen nainen osui samaan hissiin kanssani. Hän hymyili usein ja minäkin takaisin. Vaihdoimme muutamia sanoja ihan vaan säätilasta. Eräänä iltana sitten menin soittamaan hänen ovikelloaan ja ihan vaan kysymään, onko hän kenties minusta kiinnostunut. Hän ei sanonut mitään vaan veti oven kiinni. Nyt nainen ei enää tule samaan hissiinkään. Mitä tein väärin?

Kommentit (237)

Vierailija
141/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja syntyvyys laskee

Vierailija
142/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli sitten trolli tai ei, niin olen kyllä näin miehenä aika yllättynyt kommentoijien asenteesta! Aina sanotaan että ei se oikea tule sohvalta hakemaan ja kehotetaan olemaan aktiivinen jne jne. Jos nyt mies on kerrankin aktiivinen ja ottaa kontaktia, niin eikö sekään ole hyvä? Kyllä tuolla asenteella ei ole ihme, että Suomessa syntyvyys laskee! Prinssiäkö naiset odottaa vaiko jotain filmitähteä?

Ei odota prinssejä tai filmitähtiä vaan normaalia ihmistä, joka ymmärtää rajoja ja omaa käytöstavat.

Sun ymmärtämättömyys johtuu siitä, että sä et ehkä miehenä ole yhtä tottunut miettimään turvallisuuttasi samalla tavalla kuin naiset joutuvat joka kerta kotoa poistuessaan miettimään, jos ei muuten niin alitajuisesti. Nytpä käy vielä niin, että tuo nainen saa alkaa omassa kodissaankin pelkäämään, kun mahdollinen stalkkaaja tietää, missä asuu. Kun me pähkäilemme näitä mysteeripakkeja täällä, on nainen varmaan ostamassa turvaketjuja oveen.

Älkää seuratko pimeällä metsätiellä, antakaa olla rauhassa kotona ja työpaikoilla ja sellaisissa paikoissa, joista ei pääse poistumaan (hissi, kapea kuja, wc-tilat, varastot yms) sekä poistukaa jos pyydetään tai jos nainen näyttää ahdistuneelta. Voitte lähestyä kun se ei ole pelottavaa, kunhan ettte provosoidu pakeista yrittämään kovemmin kuten minulle on käynyt ehkä sata kertaa. Muistakaa, että ei on ei ja kohtelias hymy voi olla yritys olla ärsyttämättä ja tapa pysyä turvassa. Kiitos.

Suuri enemmistö väkivallan uhreista on miehiä joten hieman aina ihmetyttää kuinka naisten mielestä "miehenä ei joudu miettimään omaa turvallisuuttaan". Aika värittyneiden lasien kautta tuntuu moni nykyään maailmaa katselevan.

Miksi miesten on sitten niin vaikea ymmärtää, että nainen(kin) haluaa pysyä turvassa? Vai onko se sitten vain nämä väkivallantekijät, jotka sitä eivät ymmärrä, koska ovat itse sillä toisella puolella?

Turvaa haluavan miehen ja naisenhan pitäisi olla yhteisymmärryksessä siitä, että tuo ovelle kolkuttelu tai pimeällä seurailu on mahdollinen vaaratilanne, siis tätä keskustelua ei pitäisi edes olla olemassa koska tuollaista ei pitäisi tapahtua, koska miehet ymmärtävät hyvin naisten pelon.

Joku sitä ei kuitenkaan täällä nyt ymmärrä.

Niinpä. Se että naiset näissä keskusteluissa kerta toisensa jälkeen joutuu selittämään miehille mistä on kyse, kertoo kaiken siitä miten erilaisia miesten ja naisten arkikokemukset on. Sitten tulee joku poikkeustapaus joka on useita kertoja ryöstetty ja pahoinpidelty, tai joku keksii että näin käynyt, ja sen pitäisi sitten muuttaa koko asia. Kun todellisuudessa koko ketju on sitä että naiset kertoo ja miehet vähättelee minkä jaksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin, jos veisin hänelle kukkia ovelle. Ikäänkuin anteeksipyynnöksi, jos suututin. 

-aloittaja

Voisi ollakin hyvä ele, rehellisyys tekee vaikutuksen ihmisiin - voit kirjoittaa korttiin vaikka jotenkin näin:

Anteeksipyyntö väärinkäsitykseni takia näiden kukkien muodossa -  luulin että olit kiinnostunut minusta, koska aina hississä hymyilit niin kauniisti ja juttelit mukavia. 

Ymmärsin sitten, ettei näin olekaan, mutta toivon, että  voimme silti pitää hyvät naapurivälit edelleen.

Vierailija
144/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi miten romanttista. Outoa, ettei tyttö vastannut mitään.

Tulisipa joskus joku mukava tyttö minunkin ovikelloani soittamaan niin voitais vaikka lähteä leffaan.

Vierailija
145/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin, jos veisin hänelle kukkia ovelle. Ikäänkuin anteeksipyynnöksi, jos suututin. 

-aloittaja

Voisi ollakin hyvä ele, rehellisyys tekee vaikutuksen ihmisiin - voit kirjoittaa korttiin vaikka jotenkin näin:

Anteeksipyyntö väärinkäsitykseni takia näiden kukkien muodossa -  luulin että olit kiinnostunut minusta, koska aina hississä hymyilit niin kauniisti ja juttelit mukavia. 

Ymmärsin sitten, ettei näin olekaan, mutta toivon, että  voimme silti pitää hyvät naapurivälit edelleen.

No ei pidä ruveta syyllistämään naista siitä että hän hymyili ja jutteli mukavia. Tuolla aiemmin joku kirjoitti oikeasti hyvän viestin. Siitä mallia.

Vierailija
146/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä en tiedä, onko aloittaja provo, mutta itselleni näin on oikeasti käynyt. Siis että hississä, talon edessä, tms. juttelin mielestäni ihan normaalisti, säästä ja tyyliin "onhan se kiva päästä työpäivän jälkeen taas kotiin", mitä ventovieraat puhuu.

Yhtenä iltana ovikello soi ja tyyppi oli siellä asenteella tulin nyt sitten. Olin moilasena, että mitä vailla ja jotain kiinnostuksesta sieltäkin tuli, en muista enää tarkkaan. Olin todella yllättynyt, sillä minulla on etäsuhde siihen aikaan joten en tosiaan ollut mitään poikkista vailla. Kun sanoin tämän, tarinani ei kuulemma ollut uskottava (!!) sillä olin osallistunut myös taloyhtiön pihatalkoisiin yhtenä viikonloppuna. Näin ei kuulemma etäsuhteessa olevat toimi:-)

Sanoin aika napakasti, että tästä lähtien siis on parasta pitää hyvät huomenet kukin itsellään, hauskaa illanjatkoa.

Siis apua! :D Ja vaikka et olisikaan suhteessa, niin ei kai tuo nyt mitään meinaa, että olisit kiinnostunut jos ystävällisesti vaihdat pari sanaa. Oon kyl huomannut et varsinkin jos oot hyvännäköinen nainen ja ystävällisesti juttelet jollekin, niin jotkut saattaa kuvitella jotain. Näin on käynyt entisen työkaverin kanssa, väitti vuosien jälkeen kun juteltiin messengerissä että meillä olisi ollut jotain meneillään, olin vaan et anteeks mitä :D Kumpikin oli varattu ja se oli kuulemma se syy miksei tullut mitään enempää, siis huhhuh, tyyppi ei edes ollut mun tyyppiä ja muutenkin vähän outo näin jälkeen päin ajateltuna :/

Näin juuri:-) tästä on sen verran aikaa, etten kaikkea muista, mutta sen muistan, että kun  hämmästyneenä sanoin seurustelevani, hän kysyi, miksei ole miestä nähnyt ja sanoin olevani etäsuhteessa (niinkin vielä siinä ällistyneenä selitin:-) siihen hän, että kuule tarinasi ei ole uskottava ja tosiaan selitti syynkin! Aivan kuin se tosiaankin olisi ollut aidon, ihanan, sydänromanssimme ainoa este.

No jäi siitä sentään lentävä lause suhteeseen (se etäsuhde on nykyään aviomies) ja kaveripiiriin. Aina, kun joku väittää esim. unohtaneensa jotain tai että ei ennättänyt tehdä jotain tms. kerromme hänelle, että tarinasi ei ole uskottava.

Vierailija
147/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisipa joskus joku mukava tyttö minunkin ovikelloani soittamaan niin voitais vaikka lähteä leffaan.

Mutta tässä soittelija ei ollut mukava tyttö, vaan selvästi sosiaalisesti vinksallaan oleva mies. Haluatko sinä, että sellainen soittelee ovellasi?

Mukavalle tytölle olisi varmaan aloituksen nainen myös jutellut mukavasti, ja ehkä ruvennut kaveriksi.

Vierailija
148/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teitä miehiä uhkaisia tuolla kaduilla karvaisten kaksimetristen homojen anaaliraiskaus niin aivan varmasti itsekin rupeaisitte vähän katsomaa missä liikutte ja kuka seuraa kolmen metrin päässä pimeällä kujalla ja kuka vieras ihminen pyrkii kotiovella sisään.

Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi etteivät miehet kiinnittäisi huomiota missä liikkuvat ja minkälaista porukkaa ympärillä pyörii? Minut on esimerkiksi useamman kerran yritetty ryöstää aseella uhaten ja kerran pahoinpidelty tajuttomaksi siten että hengenlähtö oli lähellä. Eli totta helvetissä olen varuillani ja tarkkailen ympäristöäni enkä todellakaan lähde oikaisemaan pimeän puiston läpi "koska minulla on oikeus kävellä missä vain". Toivottavasti se fakta, että miehen elämä on huomattavasti vaarallisempaa kuin naisen, ei tullut palstaa lukeville minään yllätyksenä?

Jaa, ketään mun lukuisista miespuolisista tuttavista ja sukulaisista ei ole yritetty ryöstää aseella uhaten tai pahoinpidelty tajuttomaksi. Uskon että olisin moisesta kuullut. Sen sijaan lähes jokainen nainen joutuu kokemaan elämänsä aikana tilanteen jossa häneen koskee seksuaalisella tavalla mies jonka hän ei halua tekevän niin. Minullekin on käynyt näin useampia kertoja vaikka olen tosi tavallinen ihminen.

Huoh :( Näköjään olet aika sokaistunut tai kykenemätön näkemään muuta kuin omaan ajatusmaailmaan sopivia asioita. Haluatko, että etsin sinulle tilastot siitä kuinka väkivallan, väkivaltaisten kuolemien tai vaikka kuolemaan johtavien työtapaturmien uhrit ovat enimmäkseen miehiä?

Voisit myös kysyä itseltäsi miksi tätä tosiasiaa on niin vaikea hyväksyä?

Vierailija
149/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja syntyvyys laskee

Naisilla ei ole mitään velvollisuutta synnyttää lapsia oville änkeäville mieleltään järkkyneille miehille.

Vierailija
150/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli sitten trolli tai ei, niin olen kyllä näin miehenä aika yllättynyt kommentoijien asenteesta! Aina sanotaan että ei se oikea tule sohvalta hakemaan ja kehotetaan olemaan aktiivinen jne jne. Jos nyt mies on kerrankin aktiivinen ja ottaa kontaktia, niin eikö sekään ole hyvä? Kyllä tuolla asenteella ei ole ihme, että Suomessa syntyvyys laskee! Prinssiäkö naiset odottaa vaiko jotain filmitähteä?

Ei odota prinssejä tai filmitähtiä vaan normaalia ihmistä, joka ymmärtää rajoja ja omaa käytöstavat.

Sun ymmärtämättömyys johtuu siitä, että sä et ehkä miehenä ole yhtä tottunut miettimään turvallisuuttasi samalla tavalla kuin naiset joutuvat joka kerta kotoa poistuessaan miettimään, jos ei muuten niin alitajuisesti. Nytpä käy vielä niin, että tuo nainen saa alkaa omassa kodissaankin pelkäämään, kun mahdollinen stalkkaaja tietää, missä asuu. Kun me pähkäilemme näitä mysteeripakkeja täällä, on nainen varmaan ostamassa turvaketjuja oveen.

Älkää seuratko pimeällä metsätiellä, antakaa olla rauhassa kotona ja työpaikoilla ja sellaisissa paikoissa, joista ei pääse poistumaan (hissi, kapea kuja, wc-tilat, varastot yms) sekä poistukaa jos pyydetään tai jos nainen näyttää ahdistuneelta. Voitte lähestyä kun se ei ole pelottavaa, kunhan ettte provosoidu pakeista yrittämään kovemmin kuten minulle on käynyt ehkä sata kertaa. Muistakaa, että ei on ei ja kohtelias hymy voi olla yritys olla ärsyttämättä ja tapa pysyä turvassa. Kiitos.

Suuri enemmistö väkivallan uhreista on miehiä joten hieman aina ihmetyttää kuinka naisten mielestä "miehenä ei joudu miettimään omaa turvallisuuttaan". Aika värittyneiden lasien kautta tuntuu moni nykyään maailmaa katselevan.

Kumman otat miehenä mieluimmin, turpaan jengiltä vai joukkoraiskauksen an------liin? Minä naisena otan turpaan vedon ja potkimisen any day verrattuna seksuaalisen itsemääräämisoikeuden rikkomiseen.

Otappa sinä se niin minä kierrän tuollaisen tilanteen kaukaa.

Ai sinä kierrät jo pelkän turpaanvedon kaukaa? Ja sitten syyllistät naisia kun nämä yrittävät kiertää råiskåuksen kaukaa.

Ai kuka nyt oli raiskaamassa ja ketä? Lähtikö mopo keulimaan? Menikö juna sivuraiteelle?

Miten ihmeessä et ymmärrä, että tilanne on sama. Sinä ilmoitat kiertäväsi tilanteet/paikat, jossa mahdollisesti saisit turpaan, kaukaa. Nainen välttää tilanteen, jossa on mahdollista tulla raiskatuksi, vetämällä oven kiinni. Et sinä tiedä varmasti, että joka kerta kun menet puistoon yöllä, tulet hakatuksi vaan vältät tilanteen varmuuden vuoksi. Nainen ei tiedä raiskaako naapuri, jos sen päästää sisälle, joten välttää tilanteen varmuuden vuoksi.

Vierailija
151/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te naisettomat miehet keskitytte ihan liikaa siihen mikä olisi teistä mukavaa. Ja naisten lyttäämiseen kun naiset kertovat mikä olisi heistä mukavaa. Siinä se aika ja elämä sitten kuluukin Sisyfoksena kiveä mäen päälle vierittäen. Ja kun tätä on tehnyt 30 vuotta, sen jälkeen edelleenkin naisista on kivaa se mikä naisista on kivaa eikä se mikä teidän mielestä on kivaa.

Vierailija
152/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teitä miehiä uhkaisia tuolla kaduilla karvaisten kaksimetristen homojen anaaliraiskaus niin aivan varmasti itsekin rupeaisitte vähän katsomaa missä liikutte ja kuka seuraa kolmen metrin päässä pimeällä kujalla ja kuka vieras ihminen pyrkii kotiovella sisään.

Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi etteivät miehet kiinnittäisi huomiota missä liikkuvat ja minkälaista porukkaa ympärillä pyörii? Minut on esimerkiksi useamman kerran yritetty ryöstää aseella uhaten ja kerran pahoinpidelty tajuttomaksi siten että hengenlähtö oli lähellä. Eli totta helvetissä olen varuillani ja tarkkailen ympäristöäni enkä todellakaan lähde oikaisemaan pimeän puiston läpi "koska minulla on oikeus kävellä missä vain". Toivottavasti se fakta, että miehen elämä on huomattavasti vaarallisempaa kuin naisen, ei tullut palstaa lukeville minään yllätyksenä?

Jaa, ketään mun lukuisista miespuolisista tuttavista ja sukulaisista ei ole yritetty ryöstää aseella uhaten tai pahoinpidelty tajuttomaksi. Uskon että olisin moisesta kuullut. Sen sijaan lähes jokainen nainen joutuu kokemaan elämänsä aikana tilanteen jossa häneen koskee seksuaalisella tavalla mies jonka hän ei halua tekevän niin. Minullekin on käynyt näin useampia kertoja vaikka olen tosi tavallinen ihminen.

Huoh :( Näköjään olet aika sokaistunut tai kykenemätön näkemään muuta kuin omaan ajatusmaailmaan sopivia asioita. Haluatko, että etsin sinulle tilastot siitä kuinka väkivallan, väkivaltaisten kuolemien tai vaikka kuolemaan johtavien työtapaturmien uhrit ovat enimmäkseen miehiä?

No naiset ovat yleensä täysin viattomia sekä niihin miesten tapaturmiin että miesten kokemaan katuväkivaltaan. Sen sijaan nimenomaan miehet ahdistelevat naisia, ja ovat saaneet aikaan sen, että naiset pelkäävät. Joten molemmissa miehet voivat ihan keskenään katsoa peiliin.

Vierailija
153/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nainen suuttunut, hän sulki oven vain siksi koska on nainen. Tämä on tästä nyt opittu. Ehkä hänellä oli menkat tai joku hormoonimyrsky kun ei saanut sanaa suustansa. Emme tiedä vastausta jos ei hän itse satu vastaamaan. Nyt opin että voin vain sulkea puhelimen kun joku turha myyjä soittaa koska olen mies. En sano mitään.

Vierailija
154/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti kuten tuolla joku jo kirjoitti, on vaikea uskoa miesten joutuvan kokemaan vastaavaa häirintää ja normaalissa arjessa leijuvaa uhkaa kuin miehet, koska miehet tekevät kaikkensa kieltääkseen sen olemassaolon.

Vierailija
155/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No naiset ovat yleensä täysin viattomia sekä niihin miesten tapaturmiin että miesten kokemaan katuväkivaltaan. Sen sijaan nimenomaan miehet ahdistelevat naisia, ja ovat saaneet aikaan sen, että naiset pelkäävät. Joten molemmissa miehet voivat ihan keskenään katsoa peiliin.

Kyllä, miehet ovat useimmiten miehiin kohdistuvan väkivallan takana, mutta se on täysin epäoleellinen seikka kun kyse oli siitä "ettei miesten tarvitse huolehtia omasta turvallisuudestaan". Hieman objektiivisuutta toivoisin.

Vierailija
156/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi miesten kokemassa väkivallassa on todennäköisemmin tasaväkisemmät vastustajat. Naisella ei ole mitään saumaa tapella jonkun itseään pitemmän ja vahvemman miehen kanssa. Mutta tää on tätä. Jantterit viettää tuntikausia haukkuen naista sen sijaan että  käyttäisivät saman ajan siihen syventymiseen että miten lähestyä naista niin ettei tämä koe sitä uhkaavana. Itsepähän itsensä geenipoolista poistavat.

Vierailija
157/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, miehet ovat useimmiten miehiin kohdistuvan väkivallan takana, mutta se on täysin epäoleellinen seikka kun kyse oli siitä "ettei miesten tarvitse huolehtia omasta turvallisuudestaan". Hieman objektiivisuutta toivoisin.

No, kyllä sinä varmaan huolehdit turvallisuudestasi. Jos ovellesi tulee humalainen iso mies, joka vaikuttaa siltä, että hän voisi sinut pahoinpidellä, saatko sulkea oven vai pitääkö pyytää kahville?

Jos naisen ovelle tulee häiriintyneen oloinen mies, joka saattaa råiskåta, saako sulkea oven, vai pitääkö pyytää kahville?

Vierailija
158/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen teki tyhmästi. Olisi voinut vaikka kahville kutsua jos kerran ovellä olit.

Mitähän siitä olisi tullut, jos tämän naisen puoliso olis istunut siellä olkkarin sohvalla.

Vierailija
159/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä sinä varmaan huolehdit turvallisuudestasi. Jos ovellesi tulee humalainen iso mies, joka vaikuttaa siltä, että hän voisi sinut pahoinpidellä, saatko sulkea oven vai pitääkö pyytää kahville?

Jos naisen ovelle tulee häiriintyneen oloinen mies, joka saattaa råiskåta, saako sulkea oven, vai pitääkö pyytää kahville?

Olen pahoillani, jos loukkasin. En siis ole ottanut kantaa yhtään mihinkään muuhun kuin siihen (virheelliseen) väitteeseen, että miesten ei tarvitse olla huolissaan omasta turvallisuudestaan. Toisen ovelle tuleminen on tietenkin hyvin arveluttavaa ja varmasti ahdistavaa käytöstä - siitä olen kanssanne kyllä täysin samaa mieltä.

Vierailija
160/237 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarina olisi tosi eikä provo mitä luulen että se on, niin nainen olisi jo pitempään kokenut epämukavuutta tai jotain häirintää ap:n taholta. Ei ihmisillä ole tapana vetää ovea kiinni naapurin nenän edestä mitään sanomatta. Jos tämä olisi oikeasti tapahtunut, niin nainen joko pelkäisi tai olisi todennut että puhe ei nyt auta, ja yrittäisi seuraavaksi totaalista ignooraamista.

Joka tapauksessa ap:n olisi syytä harjoittaa vakavaa itsetutkiskelua käytöksensä suhteen. Ehkä rupeaisi naisasiatkin sitten sujumaan paremmin.