Elatusmaksuihin saatava joku tolkku
Siis aivan käsittämätöntä.
Itselläni 3 lasta joista maksan 2000 e nettotuloista n.600e elatusmaksuja. Lasten äiti elatuskyvytön eikä töihin aio mennäkkään. Palkkani nousi 2200e nyt joudun maksamaan
n. 800e. Siis vaikka palkka olisi minulla 1200e tai 2400e niin käytettävissä olisi aina se n.600e suojaosa.
Eli sata euroa enemmän kuin toimeentulotuki. Ei kyllä motivoi Työnteko tällä hetkellä.
Voisinkohan lopettaa tai vähentää työmäärää vaikka puolella, saman verran aina jää.
Kyllä suojaosuuden pitäisi olla ainakin 1000e.
Ihmettelen myös miten lasten elatus ja elämä kallistuu aina kun palkkani nousee .
Kommentit (1316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä eroperheistä sinä oikein puhut? Ei kaikki tässä(kään) maassa ole pienituloisia, sen paremmin ydinperheistä kuin eronneistakaan. Yleensä isoja elareita maksaa hyvätuloiset, ja heidän lapsillaan on kyllä ollut varaa ratsastaa ja lasketella jo ennen sitä eroakin.
-eri
Poikkeuksetta eron jälkeen kaikilla tippuu elintaso, koskee myös lapsia.
Ei tarkoita sitä, että harrastukset pitäisi lopettaa jos vanhemmilla tai edes toisella on edelleen niihin varaa.
No, kukaan ei sano että on vain lähivanhemman oikeus downshiftata toisen kustannuksella.. Voihan etäkin ottaa rennommin ja luottaa lähivanhemman haluun turvata lapselle mukavat puitteet! Miksei rakastava vanhempi niin tekisi lapsen edun nimissä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Mitä luulet ydinperheessä menevän rahaa lasta kohti kuukaudessa?
Vai kuvitteletko yhteiskunnan eli naapurin Reinon elättävän jälkikasvusi vai mikä on aloituksesi tarkoitus.
Meillä molemmilta vanhemmilta menee palkka kokonaisuudessaan perheen hyväksi.
Riemusta kiljuisin, jos makaaisin 200€/kk lasta kohden, ilman hoitovastuuta ja palkattomia poissaoloja, kun lapsi viedään neuvolaan jne.
No ei mene kyllä missään perheessä rahaa 650€/lapsi... Niinhän se tuon laskelman mukaan olisi. Ap maksaa 200€, jolloin tietysti ex käyttää myös 200€ ja sitten vielä lapsilisä yh-korotuksin noin 150€/kk. Meneekö oikeasti jollakin tuo summa lapsiin joka kuukausi? Jos menee niin kyse ei todellakaan ole enää pelkistä pakollisista menoista...
Ohis
Sori, ajatusvirhe, 550€/kk siis. Mutta ei mene kyllä lähelle sitäkään!
Kevyesti . Harrastuksen kuukausimaksu 150 e/kk+ varusteet+ matkat+ ruuat ja yöpymiset pelireissuilla eli helposti 200-300/ kk, bussilippu 50 e/ kk, viikkoraha 80 e/ kk. Tämän lisäksi ruuat, vaatteet, kengät, koulukirjat, vakuutukset, asuminen, hygienia ja kosmetiikka, Tähän kun lisätään vielä kaikki leirien, leirikoulujen ja ulkomaanmatkojen osuus niin kyllähän siinä viisisataa en aika kevyesti pyörähtää.
Juu, kyllähän rahaa saa kulumaan vaikka kuinka. Sitä ei kiistänyt kukaan täällä. Kyllä minäkin keksin yhtä sun toista tuohon päälle, kuten jokailtaiset illalliset 5 tähden ravintoloissa, timanttikorut, oma kotikylpylä, ja kultaa syövä ja p@skantava koira.... ja miksi viikossa vain 80?? Eikö tuokin pitäisi triplata?? (Oikeesti tuo on mielestäni järjetön summa viikkotasolla lapselle tai nuorelle, jolle maksetaan muu kosmetiikasta lähtien...)
Kyse oli siitä, kuka ja millä perusteilla lapsen elintason saa määritellä ja miten asia toteutetaan. Kaikki ymmärtää, et jos on lapsen äitistä kyse, joka saa "lapsen elatusta" varten määritellä vapaasti summan exältään, jonka saa käyttää ongelmitta just kuin itse haluaa, ni taivas on monella vaan rajana. Me taas emme halua hyvätuloisena ydinperheenä ruokkia tuollaista arvomaailmaa, koska se ei ole lapsen parhaaksi, vaikka ei olisi exiä, vaikka olisi varaa. Se on arvovalintakysymys.
Niin siis kyse on siitä, että lapsen elintaso pitää vetää minimiin, koska exän mahdollisen hyötymisen estäminen on tärkeämpää kuin omien lasten hyvinvointi. Luojan kiitos laki ei ole ihan samaa mieltä.
Mistä ihmeestä noin päättelit? Jos minä olisin erovanhempi, vaatisin osallistua lasta koskevaan päätöksentekoon, osallistuisin vain yksilöityjen kulujen maksamiseen suoraan ja haluaisin myös päätäntävaltaa siitä, millä tavalla ostamiani tavaroita käytetään jatkossa. Eli ihan samalla tavalla kuin ydinperheessä toimitaan.
Kaikkeahan voi toki pyytää, mutta kyllä minä ymmärrän ihan hyvin jos ei joku halua tuollaiseen kyykytykseen suostua. En minä ainakaan suostuisi. Ja kyse ei ole siitä että käyttäisin rahoja väärin. Varmaan selkeintä hakea ne elarisummat oikeudesta, jos kokee noin kovaa pelkoa siitä että maksaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Vai kuvitteletko yhteiskunnan eli naapurin Reinon elättävän jälkikasvusi vai mikä on aloituksesi tarkoitus.
Riemusta kiljuisin, jos makaaisin 200€/kk lasta kohden, ilman hoitovastuuta ja palkattomia poissaoloja, kun lapsi viedään neuvolaan jne.
No ei mene kyllä missään perheessä rahaa 650€/lapsi... Niinhän se tuon laskelman mukaan olisi. Ap maksaa 200€, jolloin tietysti ex käyttää myös 200€ ja sitten vielä lapsilisä yh-korotuksin noin 150€/kk. Meneekö oikeasti jollakin tuo summa lapsiin joka kuukausi? Jos menee niin kyse ei todellakaan ole enää pelkistä pakollisista menoista...
Ohis
Päivähoito 300€, tilapäinen hoitoapu 100-200€, palkattomat poissaolot työstä (neuvola, lääkäri) lääkkeet 50€, vakuutukset, harrastusvälineet (sukset, pyörät) vaatteet, ruoka, hygieniatuotteet jne.
Lapsi tarvitsee myös asuinneliöitä. Kuluja tulee siis myös vuokrasta, sähköstä ja vedestä sekä kotiin liittyen myös liinavaatteista, siivousvälineistä jne. Kaikki maksaa enemmän.
Jumpe, joka kk uudet llinavaatteet. Siivousvälineitä ei varmaan kukaan osta, jos ei ole lapsia huollettavana. Vakuutukset taitaa kalleimmillaan on joku 200€ vuodessa, jotka voi sopia maksettavaksi yhteisesti. Kaiken muun pystyy jakamaan toisen kanssa, jos halua ja kykyä on. Ja joo, aina ei ole, tiedän. Joskus se toinen on vain k*sipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lapsi millään satasellakaan tule elätetyksi. Ruuan ja vaatteiden lisäksi maksettavaa jää päivähoito, asuminen, puhelin, vakuutukset, harrastukset, polkupyörät, synttärilahjat, lääkkeet, isompana reput, koulun retket, sukset, luistimet, ym. mitä maksuttomassa koulussa kuitenkin tuleekin maksettavaksi. Mopot, leffat, lukiokirjat, bussikortit, ym. menot taas isompana.
Kaikessa noissa voidaan elää säästeliäästi, mutta halpakin polkupyörä maksaa jotain, käytetytkään lukiokirjat eivät ole ilmaisia, asunnossakin on oltava lapselle jokin paikka - jos ei omaa huonetta, niin tilaa kuitenkin, jne.
Siis pitääkö lapselle ostaa joka kuukausi synttärilahja ja uudet sukset, luistimet ja polkupyörä? 😵
Juma, taidan myydä lapseni jollekin rikkaalle kun ei mulla kyllä tommosiin oo varaa vaikka töissä käynkin ja mies myös.Pointti han onkin, että kokoajan on noista kuluista ainakin jotain. Jos Teinilä ostetaan 1600 e maksava maastopyörä niin aika monet elarit menee siihen kokonaan. Tai harrastus voi maksaa 100-500 e/ kk , mikäli ollaan kilpatadolla. Vuosia sitten lapsen kasvattaminen 0-18 v, maksoi vanhemmille 150000 euroa. Löytyykö sulta toi summa per muksu?
Kyllähän tuo ylittyy jo jos maksaa elareita 300/kk. Miksi vänkäät? Laskennalliset ovat myös keskiarvoja, mikä ei ole mitenkään välttämättömyys. En minäkään tienaa keskipalkkaa tai edes yleisintä palkkaa ja hienosti pärjätään.
Miksi täällä vauhkotaan pointeista ja kuluista, eikä lasketa ja esitetä mitä oikeasti menee ja tulee. Ärsyttävää kun ainoa perustelu on "musta tuntuu" ja "pointtina on että rahaa menee". Sääliksi käy lapsia jotka joutuvat kasvamaan tuon jargonin parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sen pitäis mennä niin, että jos toinen vanhemmista ei pysty elättämään lapsia, he asuvat sen luona, joka pystyy. Tai jos 50/50, niin ovat kirjoilla. Silloin ei tarvitse maksella elatusmaksuja sille elatuskyvyttömälle.
Ei nämä superisit suostu lähivanhemmaksi.
Kyllä mä suostuisin, ja haluaisinkin, että saataisiin joku tolkku edes johonkin, mutta ei, exän pitää päästä rahoillani ulkomaanmatkoille samalla kun itselläni ei ole koskaan varaa käydä missään. Ostaa lapsille kaiken käytettynä, ja jättää ostamatta, ja haalii lahjoituksina ja pummii ilmaiseksi. Joku kuittisysteemi olisi kyllä paras juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sen pitäis mennä niin, että jos toinen vanhemmista ei pysty elättämään lapsia, he asuvat sen luona, joka pystyy. Tai jos 50/50, niin ovat kirjoilla. Silloin ei tarvitse maksella elatusmaksuja sille elatuskyvyttömälle.
Ei nämä superisit suostu lähivanhemmaksi.
Kyllä mä suostuisin, ja haluaisinkin, että saataisiin joku tolkku edes johonkin, mutta ei, exän pitää päästä rahoillani ulkomaanmatkoille samalla kun itselläni ei ole koskaan varaa käydä missään. Ostaa lapsille kaiken käytettynä, ja jättää ostamatta, ja haalii lahjoituksina ja pummii ilmaiseksi. Joku kuittisysteemi olisi kyllä paras juttu.
Olisiko sellainen elarikortti, mistä ei saa nostettua rahaa, mutta pystyy todentamaan mihin raha kuluu. Ei välttämättä edes kortti, mutta kuitenkin että voi tarvittaessa todentaa puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kerhoon. Mulla on pari kertaa tässä tullut ns. urakehitystä. Joka kerran ex vaatii elatusmaksujen korotusta. En vain itse mitenkään tajua/ymmärrä, että miten mun palkan noustessa lasteni syömä leikkele ja juusto muuttuu jotenkin kalliimmaksi. Kun mun mielestä se S-market myy sitä ihan samaan hintaan.
Enkä mä sano, väitä tai valehtele, mutta ex ajaa mm. uudehkolla Passatilla. Ei maksa miljoonia, tiedän kyllä. Mutta hänen palkkansa noin suunnilleen tietävänä väitän, että hän ei ajaisi sillä ilman elatusmaksuja. Enkä sano tai väitä, että elatusmaksut menisi sen auton lyhennyksiin, mutta kun vaate- ja ruokahankinnat voi pitkälti tehdä mun maksamilla rahoilla, niin jää vähän yli. Niin se on.
Mielestäsi sinun ei kuuluisi osallistua omien lastesi vaate- ja ruokahankintoihin suhteessa tuloihin. Eli lapsesi eivät saisi hyötyä paremmasta tilanteestasi. Ihmettelen kyllä miksi tällaiset vinkujat ylipäätään niitä lapsia hankkii? Kemiallinen kastroiminen olisi tuollaiselle porukalle ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
200e per lapsi. Sen lisäksi äidilläkin on velvollisuus maksaa lapsistaan. Ja yh-lisineen lapsailisät vajaa 500e kuussa. Ilman äidin osuutta lapsille tulee rahallista tukea yli tonni kuussa. Jos äidin osuus vaikka 100e, niin lähemmäs 1400/kk. Ei semmoista rahaa ydinperheessä keskimäärin ole lapsiin laittaa. Mä en tajua sun asennetta muutenkaan. Olet hankkinu lapsia mut riemusta kiljuisit jos pääsisit hoitovastuusta, neuvoloista sun muista. Mitvit. MiKSI hankit lapsia, jos et halua elää heidän kanssa?? Terv. Yh jonka lapset jo isoja ja todella olen nauttinut elämästä heidän kanssaan. Haluni olla äiti ei loppunut eroon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kerhoon. Mulla on pari kertaa tässä tullut ns. urakehitystä. Joka kerran ex vaatii elatusmaksujen korotusta. En vain itse mitenkään tajua/ymmärrä, että miten mun palkan noustessa lasteni syömä leikkele ja juusto muuttuu jotenkin kalliimmaksi. Kun mun mielestä se S-market myy sitä ihan samaan hintaan.
Enkä mä sano, väitä tai valehtele, mutta ex ajaa mm. uudehkolla Passatilla. Ei maksa miljoonia, tiedän kyllä. Mutta hänen palkkansa noin suunnilleen tietävänä väitän, että hän ei ajaisi sillä ilman elatusmaksuja. Enkä sano tai väitä, että elatusmaksut menisi sen auton lyhennyksiin, mutta kun vaate- ja ruokahankinnat voi pitkälti tehdä mun maksamilla rahoilla, niin jää vähän yli. Niin se on.
Mielestäsi sinun ei kuuluisi osallistua omien lastesi vaate- ja ruokahankintoihin suhteessa tuloihin. Eli lapsesi eivät saisi hyötyä paremmasta tilanteestasi. Ihmettelen kyllä miksi tällaiset vinkujat ylipäätään niitä lapsia hankkii? Kemiallinen kastroiminen olisi tuollaiselle porukalle ihan oikein.
Tottakai lapset saavat hyötyä, mutta eikö tuosta pitäisi itsekkin hyötyä, ainakin enemmän kuin lasten äiti. Niin monta kertaa nähty tilanne, missä se äidin elintaso nousee kun isän tulot lisääntyy. Äidin elintasoon tuo isän tulojen vaikutus on oltava tasan nolla.
Aivan jäätävät maksut. Laittaako lapsen äitikin muka 600€/kk lapsiin? Vaikka olisi töissä? Hahah ja vtut. 300 tuosta maksustasi menee äidin alkoholiin ja kortsuihin jne.
Mä en ole sitä ikinä tajunnut, että miten elarit voi mennä suhteessa tuloihin. Siis maksaako se lapsen eläminen jollain tavalla enemmän, että tienaako se iskä kaksi vai kuusi tonnia?
Ap:n elatusmaksuihin ei täällä kirjoittelu vaikuta. Olisiko muita instansseja joihin voisit ottaa yhteyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Ohis
Missä todellisuudessä sinä elät. Meillä pelkästään tytön harrastuksen kuukausimaksu on 350 e/kk. Siihen päälle vielä kaikki muut hankinnat, kuskaukset, kisapuvut, vaatteet, urheiluvälineet, ruoat yms. niin 550 e/kk ei riitä mihinkään.
Tässä se juuri tuleekin. Nuo ovat extraa, mitä tulee lapsen normaalin ylläpitoon. Tottakai se on hienoa, että lapsi harrastaa, mutta kyse on siitä, mitä lapsen tavanomainen eläminen kustantaa. Noista ylimääräisistä pitää pystyä sopimaan elareiden ulkopuolella. Mitäpä jos lapsi olisi valinnut harrastuksen, jossa maksut ovat murto-osan vaikkapa taitoluistelusta, mikä on suhteettoman kallis laji, kuten yleisurheilu tai vähemmän tunnetut joukkuelajit T: Lätkäisä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Ohis
Kevyesti . Harrastuksen kuukausimaksu 150 e/kk+ varusteet+ matkat+ ruuat ja yöpymiset pelireissuilla eli helposti 200-300/ kk, bussilippu 50 e/ kk, viikkoraha 80 e/ kk. Tämän lisäksi ruuat, vaatteet, kengät, koulukirjat, vakuutukset, asuminen, hygienia ja kosmetiikka, Tähän kun lisätään vielä kaikki leirien, leirikoulujen ja ulkomaanmatkojen osuus niin kyllähän siinä viisisataa en aika kevyesti pyörähtää.
Juu, kyllähän rahaa saa kulumaan vaikka kuinka. Sitä ei kiistänyt kukaan täällä. Kyllä minäkin keksin yhtä sun toista tuohon päälle, kuten jokailtaiset illalliset 5 tähden ravintoloissa, timanttikorut, oma kotikylpylä, ja kultaa syövä ja p@skantava koira.... ja miksi viikossa vain 80?? Eikö tuokin pitäisi triplata?? (Oikeesti tuo on mielestäni järjetön summa viikkotasolla lapselle tai nuorelle, jolle maksetaan muu kosmetiikasta lähtien...)
Kyse oli siitä, kuka ja millä perusteilla lapsen elintason saa määritellä ja miten asia toteutetaan. Kaikki ymmärtää, et jos on lapsen äitistä kyse, joka saa "lapsen elatusta" varten määritellä vapaasti summan exältään, jonka saa käyttää ongelmitta just kuin itse haluaa, ni taivas on monella vaan rajana. Me taas emme halua hyvätuloisena ydinperheenä ruokkia tuollaista arvomaailmaa, koska se ei ole lapsen parhaaksi, vaikka ei olisi exiä, vaikka olisi varaa. Se on arvovalintakysymys.
Niin siis kyse on siitä, että lapsen elintaso pitää vetää minimiin, koska exän mahdollisen hyötymisen estäminen on tärkeämpää kuin omien lasten hyvinvointi. Luojan kiitos laki ei ole ihan samaa mieltä.
Mistä ihmeestä noin päättelit? Jos minä olisin erovanhempi, vaatisin osallistua lasta koskevaan päätöksentekoon, osallistuisin vain yksilöityjen kulujen maksamiseen suoraan ja haluaisin myös päätäntävaltaa siitä, millä tavalla ostamiani tavaroita käytetään jatkossa. Eli ihan samalla tavalla kuin ydinperheessä toimitaan.
Huomaa ettet ole erovanhempi. Vaatiminen ja ydinperheessä mahdollinen toisten tekemisten kontrollointi loppuu eroon. Ne joilla ei lopu, riitelevät yleensä lapsensa sekopäisiksi. Eron jälkeen ei voi kontrolloida mitään mitä toisessa perheessä tapahtuu. Oikeasti tosi absurdi ajatus, että voisi kontrolloida miten joitakin tavaroita käytetään jossain toisessa perheessä. Ei voi. Erossa pitää kasvaa aikuiseksi ja hyväksyä se, että omilla lapsilla on elämä johon ei voi puuttua. Se onkin vaikeaa. Ydinperhe ja eron jälkeinen perhe, mahdollisesti uusperhe, tpimivat ihan eri pohjalta
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä vauhkotaan pointeista ja kuluista, eikä lasketa ja esitetä mitä oikeasti menee ja tulee. Ärsyttävää kun ainoa perustelu on "musta tuntuu" ja "pointtina on että rahaa menee". Sääliksi käy lapsia jotka joutuvat kasvamaan tuon jargonin parissa.
Selaa ketjua vaan, on täällä monetkin kertoneet mitä esim omiin teineihin kuluu. Esim harrastuskulut on helposti 200-300 euroa/ kk. Kilpatasolla urheilevalle ei edes riitä. Viikkoraha 80 e kk. Bussilippu 45 e/kk. Lukiokirjat n 300 joka kuudes viikko. Puhelin 30 e/ kk. Ruoka, osuus vakuutuksista, asunnosta vedestä ,sähköstä, viihde, kosmetiikka/ hygieniatuotteet. Vaatteet ja kengät maksaa vaikkei joka kuukausi kaikkea ostettaisikaan. 500 euroa ei tähän riitä / kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selaa ketjua vaan, on täällä monetkin kertoneet mitä esim omiin teineihin kuluu. Esim harrastuskulut on helposti 200-300 euroa/ kk. Kilpatasolla urheilevalle ei edes riitä. Viikkoraha 80 e kk. Bussilippu 45 e/kk. Lukiokirjat n 300 joka kuudes viikko. Puhelin 30 e/ kk. Ruoka, osuus vakuutuksista, asunnosta vedestä ,sähköstä, viihde, kosmetiikka/ hygieniatuotteet. Vaatteet ja kengät maksaa vaikkei joka kuukausi kaikkea ostettaisikaan. 500 euroa ei tähän riitä / kk.
Mutta tonni riittää. Vai miksi et maksa lapsesi shamppoosta osaasi?
Tuli mieleen tätä lukiessa että hyvä ero oikeastaan tiivistyy siihen, että ydinperheessä vallalla ollut vaatimis-asenne muuttuu kunnioitukseksi. Siinä sitä on haastetta eroaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Ohis
Parempi olisi että lapsen kohtuulliset elinkustannukset maksettaisiin ja sitten kuittia vastaan loput. Eipähän tarvisi miettiä mihin rahat menee
Onhan täälläkin monia eronneita pariskuntia, jotka eron jälkeenkin ymmärtävät, että lasten etu täytyy laittaa ensiksi. Pystytään yhteistuumin maksamaan kalliitkin harrastukset ja hyvä elintaso lapsille. Sitten on näitä kitupiikkejä, jotka kuvittelevat ottavansa eron myöskin lapsestaan ja kostavat omalle lapselleen kuvittelemaansa epäoikeudenmukaisuutta. Luuletteko tosiaan, ettei lapsi tajua, miksi esim kallis ja rakas harrastus pitää lopettaa jos toinen vanhempi ei halua osallistua. Kyllä näissä tapauksissa saa ihan itseään syyttää vieraannuttamisesta.
Mun sukulaisten lapsilla on tälläinen kitupiikki-isä ja lapset olivat vajaan 10v kun alkoivat kysenalaistamaan isän asenteet ja teot ja ihmettelivät miten isä voi käyttäytyä missäkin tilanteessa ja murrosikäisenä tapaamiset väheni ja lapsista vanhin kun täytti 18v niin nuoremman sisaren kanssa hyvä että tapaavat isänsä montakaan kertaa vuodessa ja uskaltavat arvostella kaikkien kuullen isän käytöstä, jopa isovanhrmmille olivat kertoneet miten heidän poikansa kohtelee lapsiaan.
Siitähän isälle riemu ratkesi, kun lasten mummi oli puuttunut asiaan, mutta nyt isä niittää, mitä on kylvänyt, sillä murrosikäisiä ei voi pakottaa isä tapaamiseen ja elää hänen pillinsä mukaan, vaikka haluaisi näyttää miten hyvä isä hän on.
Sen mikä taakseen jättää, etävanhemmat löytävät sen edestään. Sillä jo hyvinkin pienet lapset ymmärtävät oikeudenmukaisuuden ja laitetaanko heidän etunsa, etävanhemman edun edelle.
Eihän nämä sitä tajua. Kohta se perustaa uusioperheen johon muija tuo muutaman mukulan ja sitten vielä lisäännytään keskenään ja kitinä ja raivoaminen elareita vaan kasvaa. Onhan näitä nähty.