Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan kanssa asiointi aiheuttaa paniikkikohtauksen

Vierailija
23.01.2019 |

Mikä avuksi?

Sairastan masennusta, ahdistuneisuushäiriötä ja paniikkihäiriötä. Toimeentulotuen hakeminen tuntuu joka kuukausi kuukaudelta yhtä ahdistavammalta. Koko ajan joutuu hakemaan päätöksiin oikaisuja vaikka kuinka toimittaisi tiliotteet, työkkärin tiedot, palkkakuitit jne ajoissa. En vaan jaksa enää sitä että joka kuukausi pitää elää kuilun reunalla. Muuten voisin hakea sairaslomaa, mutta olen päätoiminen opiskelija enkä siis voi olla sairaslomalla koska silloin opinnot eivät saa edetä liian nopeasti. Opintotukea ja opintolainaa en saa.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin asioimaan kunnan sosiaalitoimen kanssa vastaavassa tilanteessa. Minulle tehtiin heti 40% vähennys tukeen. Lopetin siihen paikkaan ne opiskelut ja oli kyllä suuri helpotus nin henkisesti kuin myös taloudellisesti. Siitä asti olen kyllä ollut työtön kun ei ole loppututkintoa.

Opiskelijana on mahdollisuus saada täyttä tukea, mutta lähinnä silloin kun opinnot on loppusuoralla.

paskapuhetta

Vierailija
22/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin asioimaan kunnan sosiaalitoimen kanssa vastaavassa tilanteessa. Minulle tehtiin heti 40% vähennys tukeen. Lopetin siihen paikkaan ne opiskelut ja oli kyllä suuri helpotus nin henkisesti kuin myös taloudellisesti. Siitä asti olen kyllä ollut työtön kun ei ole loppututkintoa.

Niin, opiskeleminen ei kyllä kannata tässä yhteiskunnassa. Miten pystyit henkisesti luopumaan opiskeluista ja sitä kautta paremman elämän toivosta? Opiskelen nyt unelma-alaani, mutta jatkuva rahattomuus kroonisten mielenterveysongelmien kanssa tekee kyllä opintojen edistämisestä lähes mahdotonta. 

ajattele miten ne ennen opiskeli iman mitään tukia.

Ennen sai myös opiskella niin kauan kuin haluaa.

Ja sai halutessaan vaihtaa opiskelemaansa alaa jos tuntui että on vahingossa valinnut väärän alan. Nyt rajoitetuilla opiskeluajoilla, rajoitetuilla opintotukikuukausilla, ensikertalaiskiintiöillä jne yritetään tehdä alanvaihtamista mahdollisimman vaikeaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä toimeentulotukea voi hakea kaksi kuukautta kerrallaan? Näin ainakin ttt-laissa lukeaa. Tiliotteita ei enää tarvitse lähettää, vaan kelalla on oikeus katsoa tilitiedot suoraan pankista tämän vuoden alusta lähtien.

No tämä ei pidä paikkaansa. Vuoden alusta tuli tulorekisteri käyttöön, johon työnantajalla on velvollisuus ilmoittaa palkat ja Kela näkee ne sieltä. Pankkitili on eri asia.

Vierailija
24/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijana on mahdollisuus saada täyttä tukea, mutta lähinnä silloin kun opinnot on loppusuoralla.

Minulla puuttuu puolentoista vuoden opinnot, eli liikaa... Reilusti yli puolivälissä siis tutkinto, niin lähellä mutta niin kaukana. 

Vierailija
25/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, opiskeleminen ei kyllä kannata tässä yhteiskunnassa. Miten pystyit henkisesti luopumaan opiskeluista ja sitä kautta paremman elämän toivosta? Opiskelen nyt unelma-alaani, mutta jatkuva rahattomuus kroonisten mielenterveysongelmien kanssa tekee kyllä opintojen edistämisestä lähes mahdotonta. 

ajattele miten ne ennen opiskeli iman mitään tukia.

Ennen sai myös opiskella niin kauan kuin haluaa.

Vanhoina hyvinä aikoina maisterin paperit oli varma tae siitä että töitä löytyy. Nythän nuorisotyöttömyys on suorastaan räjähtänyt koko euroopassa. 

Vierailija
26/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paskapuhetta

Jos opinnot on graduvaiheessa ja opintoraha loppunut + laina käytetty, voi saada täyttä tt-tukea.

Nimim. siinä tilanteessa ollut.

Vierailija
27/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä toimeentulotukea voi hakea kaksi kuukautta kerrallaan? Näin ainakin ttt-laissa lukeaa. Tiliotteita ei enää tarvitse lähettää, vaan kelalla on oikeus katsoa tilitiedot suoraan pankista tämän vuoden alusta lähtien.

No tämä ei pidä paikkaansa. Vuoden alusta tuli tulorekisteri käyttöön, johon työnantajalla on velvollisuus ilmoittaa palkat ja Kela näkee ne sieltä. Pankkitili on eri asia.

Ok, huomasin itsekin tuon virheen. Eli kela voi tarkistaa tulorekisteristä ajanmukaiset tiedot.

Vierailija
28/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin opiskelet hiki hatussa, nostat opintolainaa, valmistut, joudut työttömäksi ja maksat pienillä tuillasi takaisin lainaa. Tai sitten pääset 9 euron päivärahalla tekemään samoja töitä joita joku tekee oikealla palkalla, samalla eläkemaksut juoksevat. Mikä järki tässä järjestelmässä on?

Vierailija
29/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihenhän ilmeisesti kelassa luotetaan, että ne kaikista heikoimmat ja sairaimmat ei jaksa niitä v*tun selvityksiä sinne vääntää ja siellä ravata tekemässä niitä oikaisupyyntöjä. Kelan kanssa asioidessa kannattaa muistaa että hermoja ei kannata menettää, älä koskaan jätä selvityksiä myöhässä ja muista toimittaa kaikki liitteet hakemusten mukana.

Harmittaa niiden ihmisten puolesta, esim. vanhusten jotka ei osaa käyttää tietokoneita, eikä sitä heillä ole sitä kotona.

Vierailija
30/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole masennusta eikä paniikkihäiriötä, mutta Kelan kanssa minulla on täsmälleen sama ongelma. Minä en kerta kaikkiaan osaa lukea Kelan tekstejä ja tehdä liitteitä sellaisiksi kuin Kela haluaa. Olen menettänyt ainakin puolen vuoden toimeentulotuen ja saanut aktiivimallileikkauksen sen vuoksi, että olen oksentaa joka kerta, kun Kelan paperisota tulee mieleen. Kelan virkailijalta kysyminen on yhtä tyhjän kanssa, koska sieltä tulee yleensä pelkkää sisälukua samoista ohjeista kuin minulla on nenäni edessä.

Avauduin TE-toimistolle tästä asiasta. Pyysin apua saadakseni selvää siitä, miten pystyisin suorittamaan keskeytyneet opintojenrippeeni loppuun niin, etten vain menettäisi tukiani. Sain vastaukseksi sähköpostia, jossa oli muutama liite ja kehotus katsoa niistä, mikä sopisi. En minä osaa katsoa niistä, mikä - jos mikään - niistä on turvallinen. Viime keväänä eräs TE-virkailija sanoi minulle, että älä hyvä ihminen yritäkään täyttää aktiivimallin ehtoja tekemällä työtä palkansaajana äläkä varsinkaan yrittäjänä. Toinen sanoi kategorisesti, että opiskeleminen työmarkkinatuella on kiellettyä. Mihin minä tässä voin enää uskoa?

Tilanteen tekee inhottavaksi sekin, että kun soitin äskettäin TE-toimistoon, minulle vastasi erittäin tietäväinen ja ystävällinen virkailija, joka olisi tiennyt vaikka mitä apua minulle, mutta oli väärässä kaupungissa eikä sen vuoksi voinut auttaa. Onnea vain siihen kaupunkiin; olette saaneet ainoan tapaamani ystävällisen ja avuliaan virkaiijan. Tai toisen; olihan minulla yksi mahtava omavirkailija, mutta hän lähti töihin toiselle osastolle.

Ja ennen kuin kukaan ehtii kehottaa minua menemään töihin, kerron, että neljännensadannen työpaikkahakemuksen kohdalla lopetin ei-vastausten laskemisen. Menisin töihin, mutta kun ei oteta!

Niin, ap, ei minulla neuvoja ole, eikä varmaan sekään auta, ettet ole yksin, mutta kerroinpa nyt tämän.

Vierailija
31/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihenhän ilmeisesti kelassa luotetaan, että ne kaikista heikoimmat ja sairaimmat ei jaksa niitä v*tun selvityksiä sinne vääntää ja siellä ravata tekemässä niitä oikaisupyyntöjä. Kelan kanssa asioidessa kannattaa muistaa että hermoja ei kannata menettää, älä koskaan jätä selvityksiä myöhässä ja muista toimittaa kaikki liitteet hakemusten mukana.

Harmittaa niiden ihmisten puolesta, esim. vanhusten jotka ei osaa käyttää tietokoneita, eikä sitä heillä ole sitä kotona.

Kyllä Kelan kanssa voi asioida ilman tietokonettakin. Itse joudun pakosta hoitamaan asioita kirjeitse, koska olen edunvalvoja eikä vielä ole mitään tapaa miten edunvalvoja voisi hoitaa päämiehensä Kela-asioita sähköisesti.

Vierailija
32/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paskapuhetta

Jos opinnot on graduvaiheessa ja opintoraha loppunut + laina käytetty, voi saada täyttä tt-tukea.

Itsellä puuttui tuolloin  n. 10 op.+ dippatyö. 40% leikkaus tukeen. Päätös riippuu ilmeisesti pärstäkertoimesta ja virkailijasta.

Vierailija
33/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole masennusta eikä paniikkihäiriötä, mutta Kelan kanssa minulla on täsmälleen sama ongelma. Minä en kerta kaikkiaan osaa lukea Kelan tekstejä ja tehdä liitteitä sellaisiksi kuin Kela haluaa. Olen menettänyt ainakin puolen vuoden toimeentulotuen ja saanut aktiivimallileikkauksen sen vuoksi, että olen oksentaa joka kerta, kun Kelan paperisota tulee mieleen. Kelan virkailijalta kysyminen on yhtä tyhjän kanssa, koska sieltä tulee yleensä pelkkää sisälukua samoista ohjeista kuin minulla on nenäni edessä.

Avauduin TE-toimistolle tästä asiasta. Pyysin apua saadakseni selvää siitä, miten pystyisin suorittamaan keskeytyneet opintojenrippeeni loppuun niin, etten vain menettäisi tukiani. Sain vastaukseksi sähköpostia, jossa oli muutama liite ja kehotus katsoa niistä, mikä sopisi. En minä osaa katsoa niistä, mikä - jos mikään - niistä on turvallinen. Viime keväänä eräs TE-virkailija sanoi minulle, että älä hyvä ihminen yritäkään täyttää aktiivimallin ehtoja tekemällä työtä palkansaajana äläkä varsinkaan yrittäjänä. Toinen sanoi kategorisesti, että opiskeleminen työmarkkinatuella on kiellettyä. Mihin minä tässä voin enää uskoa?

Tilanteen tekee inhottavaksi sekin, että kun soitin äskettäin TE-toimistoon, minulle vastasi erittäin tietäväinen ja ystävällinen virkailija, joka olisi tiennyt vaikka mitä apua minulle, mutta oli väärässä kaupungissa eikä sen vuoksi voinut auttaa. Onnea vain siihen kaupunkiin; olette saaneet ainoan tapaamani ystävällisen ja avuliaan virkaiijan. Tai toisen; olihan minulla yksi mahtava omavirkailija, mutta hän lähti töihin toiselle osastolle.

Ja ennen kuin kukaan ehtii kehottaa minua menemään töihin, kerron, että neljännensadannen työpaikkahakemuksen kohdalla lopetin ei-vastausten laskemisen. Menisin töihin, mutta kun ei oteta!

Niin, ap, ei minulla neuvoja ole, eikä varmaan sekään auta, ettet ole yksin, mutta kerroinpa nyt tämän.

Harmillista kuulla sinunkin kokemuksistasi.

Itselleni on sattunut todella mukava työntekijä työkkärin kautta, hänen kanssaan on suorastaan ilo asioida. Työkkärin kanta joka tapauksessa tilanteeseeni on se, että minun pitäisi opiskella toimeentulotuella tutkinto valmiiksi. Asiasta on mustaa valkoisella. Kelalle tämä ei kuitenkaan kelpaa, vaan siellä ehdotetaan että lopeta opiskelut ja hae työkkäristä tukea. Aikamoinen ikiliikkuja tässä yhteiskunnassa keksitty, kun aina voidaan pallottaa luukulta toiselle. 

Vierailija
34/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmillista kuulla sinunkin kokemuksistasi.

Itselleni on sattunut todella mukava työntekijä työkkärin kautta, hänen kanssaan on suorastaan ilo asioida. Työkkärin kanta joka tapauksessa tilanteeseeni on se, että minun pitäisi opiskella toimeentulotuella tutkinto valmiiksi. Asiasta on mustaa valkoisella. Kelalle tämä ei kuitenkaan kelpaa, vaan siellä ehdotetaan että lopeta opiskelut ja hae työkkäristä tukea. Aikamoinen ikiliikkuja tässä yhteiskunnassa keksitty, kun aina voidaan pallottaa luukulta toiselle. 

No maksajahan sen loppuviimein päättää eli tässä tapauksessa Kela. Ei työkkärillä ole tähän sanavaltaa

Vierailija
35/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän se kelan väsytystaktiikka on, koko ajan pyydetään lisäselvityksen lisäselvityksen lisäselvitystä. Ja ihan normaalia että toimeentulotuen päätös onnistutaan venyttämään kolmeen viikkoon. Suomihan on muuten saanut huomautuksia siitä, että täällä toimeentulotuen alimmaismäärä on aivan liian pieni jotta sillä voisi elää täällä ihmisarvoista elämää. 

Vierailija
36/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paskapuhetta

Itsellä puuttui tuolloin  n. 10 op.+ dippatyö. 40% leikkaus tukeen. Päätös riippuu ilmeisesti pärstäkertoimesta ja virkailijasta.

Ihan naurettavaa. Yhteiskunnan varoja ensin käytetään ihmisten kouluttamiseen mutta hähhähhää, yhtäkkiä pistetäänkin rahahanat kiinni, ihminen ei valmistu eikä työllisty eikä sitä kautta maksa yhteiskunnalle takaisin koulutukseensa menneitä rahoja. Mikäs järki tässäkin nyt taas on... Voisko se perustulo tulla ja äkkiä, niin vapautuisi kaikki tämä byrokratiaan menevä aika vaikka töiden etsimiseen, opiskeluihin, vapaaehtoistöihin, mihin tahansa hyödyllisempään. 

Vierailija
38/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan hakea toimeentulotukea ronskisti pidemmälle ajalle. Kyllä Kelassa tehdään huomattavan paljon pidempiäkin päätöksiä kuin 1-2kk toimeentulotuessa. Toki jos aina liitteet puuttuvat, on epämääräisiä tilillepanoja, työnhaku ei ole voimassa tms. niin tällöin saa joka kuukausi hakea erikseen.

Vierailija
39/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaan hakea toimeentulotukea ronskisti pidemmälle ajalle. Kyllä Kelassa tehdään huomattavan paljon pidempiäkin päätöksiä kuin 1-2kk toimeentulotuessa. Toki jos aina liitteet puuttuvat, on epämääräisiä tilillepanoja, työnhaku ei ole voimassa tms. niin tällöin saa joka kuukausi hakea erikseen.

Entä kun työnhaku on yhtäjaksoisesti voimassa, kaikki liitteet toimitettu aina ajoissa, jos joku sukulainen sattuu 20 euroa lahjoittamaan niin antaa sen käteisenä, jos on töitä kaikki palkkakuitit liitteenä jne? Silti keksimällä keksitään koko ajan joku syy että miksi ei kelpaa tai keksitään olemattomia tuloja jotta ei tarvitsisi antaa tukea. Esimerkki: minulla oli kolmelle eri työnantajalle yksittäiset työkeikat. Kirjoitin myös hakemukseen, että nuo työtkeikat olivat yksittäisiä. Kela kuitenkin päätti tulkita asiat niin, että jokainen noista keikoista toistuu joka ikinen kuukausi, jolloin olen yhtäkkiä mukamas liian suurituloinen etten olisi oikeutettu toimeentulotukeen. Sitten taas oikaisupyyntöä tekemään, laskut maksamatta, viivästyskorot juoksevat...  

Vierailija
40/82 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko sulle olla mahdollista tämä:

https://www.kela.fi/koulutus-kuntoutuksena

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi