Tervehdittekö oikeasti siivoojaa työpaikalla?
Mietin vaan sitä, milloin on ns. liian korkea-arvoinen tervehtimään siivoojaa.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
UM:ssä olen hyvässä vakivirassa ja aina tervehdin siivoojaa, ihan kuin muitakin samassa paikassa töissä olevia.
Mutta luuletko että esim. pääministeri tervehtii siivoojaa?
No entisenä siivoojana voin sanoa että kyllä useammalla työpaikalla oltuani löytyy aina noita joille ei ole opetettu käytöstapoja.Vanhemmalle esim. pitäisi sanoa ensin tervehdys ja jos ei näin tapahdu siivooja yleensä tervehtii ja jos ei vastata ei semmoista enään tervehdi ollenkaan.Normaalisti nämä ovat miehiä jotka ovat nuoria .Mutta jos on jotain rutistavaa silloin kyllä huomioivat siivoojan.Tosin on myös itseänsä täysi olevia konttorirottia jotka valittavat aina mutta eivät omaa työpöytäänsä saa järjesteltyä että sieltä voisi pölyt pyyhkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
UM:ssä olen hyvässä vakivirassa ja aina tervehdin siivoojaa, ihan kuin muitakin samassa paikassa töissä olevia.
Mutta luuletko että esim. pääministeri tervehtii siivoojaa?
Kyllä, jos hän on ihminen joka ansaitsee olla myös sen siivoojan pääministeri.
Tervehtimättömyydellä viestii vain omasta epävarmuudesta ja käytöstapojen puutteesta. Poikkeuksena jos on selvästi ajatuksissaan, puhelu kesken tms. Mutta jos vain pyyhältää ohi tervehtimättä koska luulee sen olevan alentavaa...no, niin se olisikin. Sille siivoojalle nimittäin.
Tietenkin! Olipa muuten harvinaisen tyhmä kysymys. Siinä on yksi ammattiryhmä jota ilman emme pärjäisi. Arvostan suuresti. Pyydän myös anteeksi ja kysyn lupaa voiko vastapestyllä lattialla kävellä, jos satun sillä hetkellä osumaan paikalle. Aina on iloisesti lupa myönnetty. :)
Edellisessä työpaikassa siistijät mm. kutsuttiin joululounaalle, vaikka olivat talon ulkopuolisia työntekijöitä.
Siistijät ovat mielestäni liian alipalkattuja ja todellakin liian aliarvostettuja.
Tervehdin, mutta suurin osa niistä ei tervehdi takaisin.
Minä jopa juttelin ulkomaisen siivojan kanssa ja kysyin, saako samaa palkkaa kuin suomalaiset ja kertoi saavansa ja kiitti minua huolehtimisesta.😘
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä moni siivooja vetää vääriä johtopäätöksiä tervehtimättä jättämisestä.
Minä esim en tervehdi muita kuin lähimpiä kollegoita työpaikalla. En minä erityisesti jätä siivoojia tervehtimättä. Joskus tuntuu että siivojaa väkisin moikkaa että "Huomaa nyt minut!"
Olen siivooja, eli asiakaspalvelija. Meitä ohjeistetaan tervehtimään asiakasta jotta annamme itsestämme ja yrityksestämme positiivisen ja iloisen mielikuvan. Jättäisin mielelläni tervehtimättä montakin hapannaamaa mutta teen sen kuitenkin virkani puolesta, en saadakseni huomiota. Ääliö.
Et sä tätä tosissaan kysynyt, mutta vastaan silti:
Tottakai tervehdin aina kaikkia työpaikallani. Siivooja on ihan yhtä arvokas, kuin me muutkin. En ymmärrä, miksi tälläistä pitää edes kysyä, kun luulisi kaikilla olevan sama vastaus.
Siivoojat lakkoilkaa lisää, arvostus pitää ansaita!!!!
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisille tuo tervehtiminen on ihmeellinen ongelma ja asia. Tervehtimisellä ja käytöksellä viestitään aina omasta kasvatuksen tasosta. Suomalainen luulee, että sillä, ketä tervehtii on asiassa merkitystä. Osa oppii kansainvälistä käytöstä matkustettuaan muualla ja tunnettuaan itsensä juntiksi siellä mutta osa jää niihin duunarin juoksuhautoihin odottelemaan turhaan sosiaalista nousua kun ei ole käytöstapoja.
Tervehtimälläkö sitä uralla edetään? Ilmankos talous on menossa aina päin persettä.
Entisen siivoojan kanssa tuli juteltua muutenkin, mutta nykyiselle sanon vaan moi.
Erikoista olis jos ei tervehtisi...
Vierailija kirjoitti:
Siivoojat lakkoilkaa lisää, arvostus pitää ansaita!!!!
On se kumma jos arvostusta ei saa tekemällä työnsä hyvin.
Tietysti. Se kuitenkin siivoaa jarrutusjälkeni pöntöstä, joten olisi outoa olla moikkaamatta
Kyllä, joka päivä. Lisäksi tuijotan hänen rintojaan haltioituneena.
Voi kuule oikein korkea-arvoinen kaupunginjohtaja yställisesti tervehtii minua, arvotonta siivoojaa ;) Olen töissä kaupungintalolla. Ollaan ihan keskusteltukin jopa kahvihuoneessa.
Siivoilin aikanaan kolmessa ministeriössä ja korkeimmassa oikeudessa.
Ministerit, tuomarit heidän avustajansa ja kohteen kansliapäälliköt yms. aina tervehti iloisesti ja jutusteli pari sanaa. Heillä oli aina aikaa olla hetki läsnä ja kyselivät vielä, että voiko olla avuksi.. esim poistumalla paikalta? Keräämällä kimpsunsa?
Tietty isojen pomojen huoneisiin ei menty pääsääntöisesti, jos olivat talossa. Mutta he liikkuivat useissa edustustiloissa ja siellä kohdattiin toisinaan. Ja lattiat piti kiillottaa tai hoitaa anyway.
Sitten taas keskitason porukka suurinosa olivat hyvinkin tietoisia asemastaan. Toisinaan se oli yhtä nenän vartta pitkin kattelua ja yninää. Pyrin ne osastot ottamaan aamuisin ennen liukuman alkua, mutta ei kaikkea ehdi. Oli epämiellyttävää kohdata penseitä ihmisiä päivittäin.
Ns. alintaso eli rakennusten huolto-osastot, keittiöt, kirjastot, kuskit, vaksit ja siivoojat olivat samaa porukkaa. Siellä hurttihuumori lensi ja illanistujaisia vietettiin keskenään.
Tottakai tervehdin. Kiitän myös kun käy siivoamassa toimistoni.
Työpaikallani vaihtui siivooja noin vuosi sitten. Tervehdin häntä aina, mutta hän ei koskaan tervehdi takaisin. Vähän kiusallista, yritin jossain vaiheessa jopa olla tervehtimättä koska tuntui jotenkin hölmöltä, kun ei hän reagoinut mitenkään.
Tietysti. Varsinkin pitkään palvelleet voi tietää paljon, samoin vahtimestarit. Koskaan ei ole liikaa hyväntuulisuutta, joten jaksamista työn raskaan raatajille.