IS juttu, jossa yrittäjä haluaisi tehdä karjalanpiirakoita maitojauheesta ja uhriutuu kun perinneruokaa valvotaan
Siis oikeasti, kai nyt jokainen tajuaa että maitojauhe on eri asia kuin aito maito.
Kommentit (90)
:D Suomalaiset itse hakeneet turvaa piirakalle. Olisko kannattanut miettiä tätä turvan sisältöä vähän tarkemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomen kaupoissa muutenkaan myydä karjalanpiirakoita. Kaikki pusseissa lukee riisipiirakka.
Myydään. https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-karjalanpiirakka-6kpl330g-pa…
Tuotetiedot
Ainesosat
Vesi, riisi, RUISjauho, VEHNÄjauho, voi, MAITOjauhe suola.
Eli ei myydä kauaa. Ja kuluttajaa on huijattu.
Kyse voi olla ihan pelkästä tietämättömyydestä. Kuinka moni edes ennen näitä uutisia tiesi että esimerkiksi laktoosittomasta maidosta tehtyjä piirakoita pitää kutsua karjalanpiirakoiden sijaan riisipiirakoiksi? En minä ainakaan. Olen piirakoita leiponut vuosia laktoosittomasta maidosta mutta kutsunut näemmä niitä virhellisesti karjalanpiirakoiksi ja tuskin olen ainoa.
Sama juttu ja maussa ei ole edes juuri mitään eroa aivan aavistuksen makempaa on laktoositon mutta sokkotestissä eroa ei huomaa. Ja minä olen ihan ammattimaistaja.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti, kai nyt jokainen tajuaa että maitojauhe on eri asia kuin aito maito.
Luetun ymmärtäminen. Mistä keksit tuon maitojauheen, jota yrittäjä käyttäisi piirakoihin? Se oli Eviran kommentti, ei yrittäjän.
Ja yrittäjän piirakoita on kehuttu hyväksi ja hän tekee ne laktoosittomaan maitoon.
Ja näin tekee myöskin kotileipomoni, josta ostan piirakat ja hän tekee myös osan piirakoista laktoosittomaan maitoon, koska asiakkaat niin haluavat. Ja herkullisia ovat.
Ja leipomolle laktoositon maito raaka-aineena on kalliimpaa, kuin tavallinen maito
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomen kaupoissa muutenkaan myydä karjalanpiirakoita. Kaikki pusseissa lukee riisipiirakka.
Kyllä vain ainakin Pohjois-Karjalassa saa varmasti melkein joka kaupasta ihan oikeita karjalanpiirakoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen. Mistä keksit tuon maitojauheen, jota yrittäjä käyttäisi piirakoihin? Se oli Eviran kommentti, ei yrittäjän.
Ja yrittäjän piirakoita on kehuttu hyväksi ja hän tekee ne laktoosittomaan maitoon.
Ja näin tekee myöskin kotileipomoni, josta ostan piirakat ja hän tekee myös osan piirakoista laktoosittomaan maitoon, koska asiakkaat niin haluavat. Ja herkullisia ovat.
Ja leipomolle laktoositon maito raaka-aineena on kalliimpaa, kuin tavallinen maito
Kalliimpaa ehkä, mutta myös paremmin säilyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Kaikki tietää että riisipiirakka on käytännössä katsoen sama kuin karjalanpiirakka, vähän samalla lailla kuin että sampanja on sama kuin kuohuviini - vain valmistusalue määrittää eron. Eli tuskinpa myynti tuosta tulee laskemaan, kyllä ne laktoosittomat riisipiirakat menee ihan samalla lailla kaupaksi kuin laktoosittomat karjalanpiirakatkin.
Eli mun mielestä ihan turhaan tuo yrittäjä ulisee, haluaa vain ilmaista mainosta yritykselleen.
Onneksi laktoosittomia karjalanpiirakoita ei ole olemassakaan. Hyvä, että edes joku tuote vielä sisältää aitoa maitoa eikä sitä epäilyttävää maitojuomaa, joka ei meinaa pilaantua millään.
Maulla ei ole siis merkitystä.
En sanonut niin.
On jotenkin tyypillistä, että suomalainen valmistaja höpöttää hygieenisyydestä mutta mausta viis. Ruokajuomana tarjoillaan maitoa, ei maitojauhejuomaa. Ei ihme, ettei saatu ruokavirastoa Suomeen. Voin kuvitella, kuinka italialaiset kuolisivat pöyristyksestä siinä vaiheessa kun suomalaiset alkaisivat hygieniasyystä ehdotella paremesaanijuuston valmistamista maitojauheesta ohjeen mukaisen raakamaidon sijaan. Tai ranskalaisilta menisi shampnajat väärään kurkkuun kun Roquefort-juustossa käytettyä lampaan raakamaitoa ehdotettaisiin korvattavaksi maitojauheella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IS:n jutuissa lukee näin:
”– Minä käytän piirakoiden valmistukseen maitojauhetta. Se on erittäin hygieeninen ja turvallinen tuote. Jos tuoreesta maidosta tekee piirakoita ja ne jäävät pöydälle yöksi, niin aamulla piirakat saa heittää menemään. Meidän piirakat kestävät sen, lupaa Karpathakis.”
Jutun alusta selviää, että Karpathakis on sen yrittäjän nimi.
Mistä repäiset otsikon?
Eihän tuossa missään sanota yrittäjän käyttävän maitojauhetta piirakoiden valmistukseen?
Vai enkö osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Mistä repäiset otsikon?
Eihän tuossa missään sanota yrittäjän käyttävän maitojauhetta piirakoiden valmistukseen?
Vai enkö osaa lukea?
Näin siellä lukee:
”– Minä käytän piirakoiden valmistukseen maitojauhetta. Se on erittäin hygieeninen ja turvallinen tuote. Jos tuoreesta maidosta tekee piirakoita ja ne jäävät pöydälle yöksi, niin aamulla piirakat saa heittää menemään. Meidän piirakat kestävät sen, lupaa Karpathakis.”
Vierailija kirjoitti:
Mistä repäiset otsikon?
Vai enkö osaa lukea?
Kyllä yrittäjä ihan itse kertoo käyttävänsä maitojauhetta, lue koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Kaikki tietää että riisipiirakka on käytännössä katsoen sama kuin karjalanpiirakka, vähän samalla lailla kuin että sampanja on sama kuin kuohuviini - vain valmistusalue määrittää eron. Eli tuskinpa myynti tuosta tulee laskemaan, kyllä ne laktoosittomat riisipiirakat menee ihan samalla lailla kaupaksi kuin laktoosittomat karjalanpiirakatkin.
Eli mun mielestä ihan turhaan tuo yrittäjä ulisee, haluaa vain ilmaista mainosta yritykselleen.
Onneksi laktoosittomia karjalanpiirakoita ei ole olemassakaan. Hyvä, että edes joku tuote vielä sisältää aitoa maitoa eikä sitä epäilyttävää maitojuomaa, joka ei meinaa pilaantua millään.
En sanonut niin.
Sanoithan merkitystä on raaka-aineilla jotka eivät saa muuttua edes laktoosittomaksi. Yhyy en sanonut niin tyyppi, mitä ihmettä sitten tarkoitit että hyvä että on juuri tietyt raaka-aineet. Tärkeintä on juuri tietyt raaka-aineet- Eniten merkitystä- on juuri tietyillä raaka-aineille. Mitä ihmettä sitten kommenttisi oikein tarkoittaa. Suomennettuna se tarkoittaa että vain raaka-aineilla on merkitystä vaikka maku olisi ihan sama laktoosittomanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain ainakin Pohjois-Karjalassa saa varmasti melkein joka kaupasta ihan oikeita karjalanpiirakoita.
Juuri näin. Ja tuon Ylen haastatteleman naisen piirakat ovat taivaallisia. Kun käydään anopilla, syödään niitä ähkyyn.
Ravintokemiallisesti on niin, että raakamaito alkaa hapantua kun se vanhenee. Se ei ole vaarallista, koska maidossa olevat maitohappobakteerit ovat terveellisiä ja lisääntyessään ne tuottavat lajista riippuen terveellistä jugurttia, viiliä, piimää jne.
Käsitellystä maidosta maitohappobakteerti ovat kuolleet. laktoositon maito on käsiteltyä ja käyttääytyy siten aivan eri tavoin. HYLA-maitojuomia ei voi itse hapattaa, koska sekaan voi päästä vaarallisia bakteereita eikä lopputulos muutenkaan välttämättä ole haluttu jo tehdyn kemiallisen käsittelyn vuoksi.
Kaupan piirakat ovat kuraa joten ei paljon perinteita kunnioita nuo reseptit tai tuotantotavat. Perinteisesti käytettiin ilmeisesti sähköä sekä elintarvikehuoneistoa tuotteen valmistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikö perinteinen tuote saa lainkaan kehittyä?"
Ei saa, jos sitä meinaa perinteisenä tuotteena myydä. Muuten voitaisiin banaaninlehteen käärittyä hummustakin sanoa karjalanpiirakaksi.
Miksi karjalanpiirakassa saa sitten olla riisiä?
Karjalanpiirakan juuret ovat 1600-1700-luvulla. Eihän silloin ole ollut täällä riisiä edes piirakoihin laittaa.
Totta ja nykyäänkin rajan takana Karjalaa tehdään hirssipiirakoita ja ovat paljon parempia kuin mauton riisipiirakka.
Tiesittekö ettei esim Heinolassa leivottua saa sanoa karjalanpiirakaksi vaan se täytyy olla valmistettu Karjalassa.
Se on minusta ihan hyvä, koska on tietyn alueen tuote ja jotainhan pitää olla omaa joka kylällä
Ei ole paikkaan sidottu nimi
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko laktoosi muka jotenkin olennaisesti perinteiseen karjalanpiirakkaan? Onko laktoositon jäätelökään siis jäätelöä, jos laktoosi on jotenkin niin merkittävä aines?
Kyllä se varmaan jäätelöksi lasketaan, mutta sekä maku että koostumus eroavat tavallisesta, huonompaan suuntaan. Sanoo mieheni, joka ei osta ikinä laktoositonta jäätelöä. Ja huomaa heti eron, jos olen hänelle joskus vahingossa erehtynyt ostamaan laktoositonta tai vähälaktoosista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko laktoosi muka jotenkin olennaisesti perinteiseen karjalanpiirakkaan? Onko laktoositon jäätelökään siis jäätelöä, jos laktoosi on jotenkin niin merkittävä aines?
Kyllä se varmaan jäätelöksi lasketaan, mutta sekä maku että koostumus eroavat tavallisesta, huonompaan suuntaan. Sanoo mieheni, joka ei osta ikinä laktoositonta jäätelöä. Ja huomaa heti eron, jos olen hänelle joskus vahingossa erehtynyt ostamaan laktoositonta tai vähälaktoosista.
Jäätelöllähän ei ole nimisuojaa, joten käytännössä jäätelöksi voi kutsua mitä vain sinnepäinkin olevaa tuotetta.
Ainakin tuossa jutussa olevan naisen piirakat ovat hyviä, mistä raaka-aineista tehneekin.
Ylellä oli vasta haastattelu ja piirakoita menisi enemmän mitä pystyvät valmistamaan ja jokainen joka osaa valmistaa piirakoita saisi töitä. Muistelen, hänen kertoneen heillä olevan töissä 7 eri maasta ja nainen oli leiponut piirakoita lapsesta lähtien.