Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulevaisuus allekirjoitus tikkukirjaimilla/tekstaten, kun ei osata kaunoa

Vierailija
22.01.2019 |

Alakoululainen joutui allekirjoittamaan paperin. Eihän nykyään opeteta kaunoa, niin allekirjoitus oli tekstausta. Olen varmaan kalkkis, mutta näytti idioottimaiselta.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puheohjaus tulee joka paikkaan, käy kirjoitustaito tarpeettomaksi. Käännöskoneet tekevät saman kielitaidolle. V. 2040 matikkaa osaa koko Suomessa noin 15000 ihmistä. Kaikki tämä tapahtuu nykyisten skidien elinaikana. He tietävät tämän ja möläyttävät "mitä välii" jos joku patistelee oppimaan jotain.

Vierailija
42/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekstaaminen on ihan homoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä merkitystä millä kirjaimilla se allekirjoitus on tehty?

Tämä. Onko olemassa mitään turhempaa kuin käyttää koululaisten aikaa kaunon opetteluun?

Ihan kaikki on nykyisin turhaa opettaa. Onhan meillä netti. Lopetetaan koko koulunkäynti.

Ei koulutuksesta missään nimessä tule luopua. Kouluympäristö ja opetettava sisältö muuttuu ja tulee uusia tapoja oppia. Eihän koululaitos voi mitenkään pysyä aina samanlaisena jos yhteiskunta ympärillä muuttuu ja eläminen yhteiskunnassa vaatii yksilöiltä erilaisia ajattelutapoja ja taitoja kuin ennen.

Kyllä 80-luku oli parempaa aikaa. Koko digihössötys on pilannut kaiken ja oikeastaan mua alkaa hiljalleen ärsyttää kaikki touhotus. Typerykset lääppivät kiimassa tabletteja ja kukaan ei osaa oikeasti mitään. Motoriset taidot ovat lapsilla surkeat, koska ei kiipeillä, juosta tai hypitä. Energiajuoman kyllästämät jonnet pelaavat yöt fortnitee ja koulussa ylirasittuneet ja tauriini-kofeiinilla kyllästetyt aivot heittävät volttia. Törmäillään toisiin ihmisiin kun katsotaan sitä puhelinta keskellä ihmistungosta. Nyt jo v*tuttaa niin paljon, että pakko mennä nukkumaan.

Vierailija
44/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitä kaunoa enää opeteta? Onko tilalle tullut jotain muuta?

On, jo aikoja sitten. Tekstauskirjaimilla lapset opettelevat kirjoittamaan.

Kyllä me opeteltiin koulussa ihan kaunokirjoitus sekä tekstauskirjaimet. Että eivät ne tilalle ole tulleet, vaan juurikin sitten tiputettu toinen vaan pois.

Olen syntynyt -80 ja meille opetettiin vain kaunoa. Ystäväni on vuoden nuorempi ja heidän luokalleen ei enää opetettu kaunoa. Kummallakaan ei siis ollut rinnakkain kahta eri kirjoitustyyliä.

En usko.

Vuonna 2001 syntynyt lapsemme on koulussa kirjoittanut kirjallisen kaunoa. Siinä oli siis aina malli ja siihen perään sitten oppilas.

Vierailija
45/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Onko olemassa mitään turhempaa kuin käyttää koululaisten aikaa kaunon opetteluun?

Ihan kaikki on nykyisin turhaa opettaa. Onhan meillä netti. Lopetetaan koko koulunkäynti.

Kuinka paljon nykyihminen kirjoittaa mitään käsin? Tai kuinka paljon nykypäivän ekaluokkalaisella voi kuvitella olevan hyötyä kaunokirjoituksesta työelämässä? Käsiala ei kerro mitään ihmisen sivistyksen tasosta.

Vierailija
46/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohtinut samaa ongelmaa töissäni eli opehommissa isommilla alakoululaisilla. Ratkaisin asian niin, että muuten kirjoitetaan tekstaamalla ja kaunokirjoitusta harjoitellaan oman allekirjoituksen verran. Varmaan tämäkin jonkun mielestä väärin menee, mutta tällä mennään.

t. ope

Vierailija
47/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon nykyihminen kirjoittaa mitään käsin? Tai kuinka paljon nykypäivän ekaluokkalaisella voi kuvitella olevan hyötyä kaunokirjoituksesta työelämässä? Käsiala ei kerro mitään ihmisen sivistyksen tasosta.

Kyllä sitä käsinkirjoitusta vielä ja toivottavasti tulevaisuudessakin harjoitetaan. Kaikki kehitys ei aina ole positiivista.

Minulla viimeisimpänä oli vuokrasopimuksen kirjoittaminen, "vikalistaus" asunnosta ja isännöitsijälle lappu. Että ei sitä ihan kaikkea vieläkään sähköisesti hoideta.

Antaa kyllä itselleni vähän heikkolahjaisen kuvan ihmisestä, jos aikuinen ihminen ei osaa kirjoittaa. Verrattavissa lukutaitoon.

Vierailija
48/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se allekirjoitus tekstaamallakin on pessoonallinen. Ja kyllähän tuo meidän oppima kaunokirjoituskin olisi ollut omituisen näköistä johonkin 1800-luvun kirjaimiin verraten. Aika aikansa kutakin. 50 vuoden kuluttua kukaan ei muista nykyistä kaunokirjoitusta. Enintään ihmettelevät, että noinkin koukeroisesti on joskus kirjoitettu.

Miten tulevaisuudessa tehdän esim. historian tutkimusta tai luetaan suvun vanhoja kirjeitä, tai ylipäätään mitään kaunokirjoitusta? Minä aion ainakin kirjoittaa kaunolla kaikki käsin kirjoitettavat paperit. Ihan kaikki ei vielä koneelle siirry. Esim. "suttulaput" ja viestit työpaikalla pöydänkulmalla. Olen miettinyt, että mitenhän opettaisi omalle lapselle kaunokirjoituksen. Kaikki pitää nykyään opettaa itse.

Ne jotka tutkii historiaa opettelevat myös vanhat kirjaimet ja kirjoitusasun. Aivan kuten tänäkin päivänä. Suvun kirjeitä ei vaan lueta jos ei osata tai sitten ne kiikutetaan asiantuntijalle.

No huh huh. Vähennetään vielä sivistystä.

Kaunokirjoitus on vain kirjoitustapa, ei sillä itsessään juurikaan sivistyksellistä arvoa ole.

Väännetään rautalangasta. Vanhat tekstit ovat usein kaunokirjoituksella. Lisää sivistystä kun kaikki osaavat ne lukea, eikä vain erikseen opetelleet.

Vierailija
49/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pohtinut samaa ongelmaa töissäni eli opehommissa isommilla alakoululaisilla. Ratkaisin asian niin, että muuten kirjoitetaan tekstaamalla ja kaunokirjoitusta harjoitellaan oman allekirjoituksen verran. Varmaan tämäkin jonkun mielestä väärin menee, mutta tällä mennään.

t. ope

Voit kai opettaa enemmänkin, vai onko se ihsn kiellettyä?

Vierailija
50/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vielä opettelin koulussa kaunokirjoitusta erikseen - tosin se oli sitä "modernia" kaunoa.

Siltikin allekirjoitukseni on jotain ihan järkyttävää, ei ollenkaan sellaista mitä sen varmaan kuuluisi olla :(

Vierailija
51/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulutuksesta missään nimessä tule luopua. Kouluympäristö ja opetettava sisältö muuttuu ja tulee uusia tapoja oppia. Eihän koululaitos voi mitenkään pysyä aina samanlaisena jos yhteiskunta ympärillä muuttuu ja eläminen yhteiskunnassa vaatii yksilöiltä erilaisia ajattelutapoja ja taitoja kuin ennen.

Se olikin sarkasmia. Eiköhän joku ole jo sitä mieltä.

Vierailija
52/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne useimpien allekirjoitukset mitään kaunoa ole muutenkaan olleet sitten tyyliin 60-luvun. Yleensä jotain tyyliteltyä hieman kaunomaista tai aivan totaalinen syherö.

Vierailija
53/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se allekirjoitus tekstaamallakin on pessoonallinen. Ja kyllähän tuo meidän oppima kaunokirjoituskin olisi ollut omituisen näköistä johonkin 1800-luvun kirjaimiin verraten. Aika aikansa kutakin. 50 vuoden kuluttua kukaan ei muista nykyistä kaunokirjoitusta. Enintään ihmettelevät, että noinkin koukeroisesti on joskus kirjoitettu.

Miten tulevaisuudessa tehdän esim. historian tutkimusta tai luetaan suvun vanhoja kirjeitä, tai ylipäätään mitään kaunokirjoitusta? Minä aion ainakin kirjoittaa kaunolla kaikki käsin kirjoitettavat paperit. Ihan kaikki ei vielä koneelle siirry. Esim. "suttulaput" ja viestit työpaikalla pöydänkulmalla. Olen miettinyt, että mitenhän opettaisi omalle lapselle kaunokirjoituksen. Kaikki pitää nykyään opettaa itse.

Ne jotka tutkii historiaa opettelevat myös vanhat kirjaimet ja kirjoitusasun. Aivan kuten tänäkin päivänä. Suvun kirjeitä ei vaan lueta jos ei osata tai sitten ne kiikutetaan asiantuntijalle.

No huh huh. Vähennetään vielä sivistystä.

Mitä huh huh? Miten itse sitten arvelet asioiden menevän?

Arvelen, että sivistys vähenee. On jo vähentynyt, valitettavasti.

Vierailija
54/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tekstaaminen on ihan homoa.

Tikkukirjaiminko sitten kirjoitat? Vai kaunolla?

Vierailija
55/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitan vaikka kuinka paljon käsin. Joku muistilappu tai kauppalistakin on tosi paljon helpompi niin. Repäisee paperin ja kirjoittaa paljon nopeammin kuin että etsisin kännykästä sen minkälie mihin voi kirjoittaa ja sitten paljon hitaammin tökkisin kirjaimia (vaikka ei ole hidasta mulla sekään). Mutta kaunolla kirjoitus lentää!

Vierailija
56/58 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ope

Voit kai opettaa enemmänkin, vai onko se ihsn kiellettyä?

En usko että saa opettaa. Eihän siinä nyt mitään "älkää opettako enää kaunoa, ettei kukaan oppisi sitä ja alkaisi käyttämään" sääntöä ole, mutta ei saa itse päättää mitä aiheita käsitellään.

Opetussuunnitelmat on aika tarkkaan suunniteltu niin, ettei niihin paljon ylimääräistä mahdu. Välillä pitää jatkaa uuteen aiheeseenkin, vaikka kaikki eivät olisi vanhaakaan ehtineet oppimaan.

Vierailija
57/58 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstaten tarkoittaa samaa kuin tikkukirjaimet. HSL:n uudessa kortissa ei pyydetä allekirjoitusta vaan "nimi (tekstaten)" ja englanniksi "name (in block letters)". Block letters tarkoittaa isoja kirjaimia.

Vierailija
58/58 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tykännyt kaunokirjoituksesta, enkä siksi osaa sitä kaivata kouluihin.

Joskus teininä aloin kirjoittamaan tekstaamalla siten, että yhdistin tekstauskirjaimia osittain toisiinsa. Se oli nopeampaa kuin puhdas tekstaaminen tai oikea kaunokirjoitus.

Hyvin olen kirjoitustyylilläni pärjännyt.

Allekirjoituskin on ihan samaa tyyliä.

N50