En voi lakata kokonaan kävelemästä ladulla
Nyt hei laturaivoajat oikeasti: Mä ulkoilen joka ikinen päivä 2-3 tuntia koiran kanssa lähimastoissani täällä Helsingissä. Sitten kun tulee talvi, meidän lenkkireiteille vedetään aika lailla joka kohtaan latu. Me vältetään viimeiseen asti ladulla kävelemistä ja koitan käyttää kaiken luovuuteni, jotta keksittäisiin muita tapoja urheilla sen aikaa että te hiihtelijät saatte sujahdella suksillanne tässä meidän takapihalla häiriöttä. Latuja on kuitenkin niin paljon, että jos en mieli tampata koiran kanssa tuntikaupalla muutamaa tienpätkää edestakaisin, jossain vaiheessa meidän on käveltävä hetken ladulla tai ylitettävä se. Koittakaa kestää. Mekin koitetaan kestää se, että te ilmestytte tähän meidän pihoille raivoamaan, ettei me saataisi enää liikkua täällä.
Kommentit (246)
Ne varsinaiset hiihtoradat on hiihtäjille. Siellä on latu ja vieressä menee luisteluhiihtäjille väylä. Eli siellä EI kävellä. Miksi ihmeessä kukaan menee sinne kävelemään kun se on hiihtokäytössä? Sinne ei pidä mennä kävelemään, juoksemaan tai pyöräilemään. Siellä hiihdetään!
Sen sijaan nämä hiihtäjien omat ladut siellä sun täällä on ihan eri asia. Ei niitä tarvitse väistellä.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikonloppuna nuori tyttö oli saanut kasvoihinsa viillon ohi laskeneen hiihtäjän suksisauvasta. Oli kävellyt luisteluladulla ja hiihtäjä laskenut alamäessä päin.
Miksi käveli luisteluladulla? On ihan turvallisuusriski mennä sinne kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette sitten saako purtsilla kuitenkin vielä kävellä? Siis sen varsinaisen ladun vieressä missä "luistellaan"? Ihan siksi kysyn kun kävin yksi päivä hakemassa lapset päiväkodista rattailla ja paluumatkalla purtsille olikin vedetty ladut ja jyrättiin rattailla ja pulkalla se tasainen puoli aika ankeaan kuntoon. En jäänyt kiinni, mutta tulevaisuuden varalta kysyn.
No ei saa. Kuten itse sanoit, se on niille luisteluhiihtäjille.
Jep, olen sen jälkeen kyllä vielä omia menoja oikonut sen ladun laitaa pitkin, mutta aika kuoppaisessa kunnossa se latu on muutenkin kun ilmeisesti tuo reitti on työmatkalaisten suosiossa eli ihmiset oikaisevat sen purtsin poikki sairaalalle. Koiran ulkoiluttajat liikkuvat ihan omia polkujaan tuolla metsässä, heidän puolustuksekseen.
Vierailija kirjoitti:
Noniin, sieltähän se löytyi, aito laturaivoaja. Miksi pitää olla noin aggressiivinen? En ihan oikeasti lähde autottomana julkisilla matkustamaan jonnekin pois omalta asuinalueeltani voidakseni ulkoilla. Teen parhaani välttääkseni latuja. Tehdään kaikki parhaamme käyttäytyäksemme sivistyneesti. Juridisesti laduilla kulkemista ei voi kieltää, oli kieltomerkki tai ei. En nyt ihan tajunnut mihin kissanomistajilla on oikeus. Toivottavasti helpotti, etkä seivästä ketään sauvallasi. Ap
Väärin meni, en raivoa laduilla, koska en hiihdä laisinkaan!
Olen itse jopa koiranomistaja (oli kaksikin vähän aikaa sitten vielä) joka lenkkeilee niin, ettei siitä koidu kenellekään haittaa. Ei tulisi mieleenikään mennä laduille, vaikka niitä risteilee meidänkin rivitaloalueen "takapihoilla" sikin sokin.
Aggressiiviseksi tekee jonkun täydellinen omahyväisyys ja itsekkyys, vaikka muuten olisi rauhallinen ja hyväntahtoinen. Ihan normaalia tavalliselle ihmiselle. Jokainen meistä suuttuu, kun tarpeeksi ärsytetään. Kuka enemmän, kuka vähemmän. Ja varsinkin näin itsestään selvissä oikein/väärin-tapauksissa "raivo" oikein tuplaantuu, kun vatsaan tulee lakia, moraalia, asetuksia tai vastaavia kintaalla viittaavia kuspäitä.
Ja ne latujen alussa olevat merkit ihan selvästi on tarkoitettu punaisilla rukseilla SINULLEKIN kertomaan, että EI KOIRIA LADUILLE, eikä kävelijöitä!!! Ei siihen mitään juristien tulkintoja tarvita. Tai fiksut ja muut huomioon ottavat eivät tarvitse.
Kissanomistajat otin vertailuksi, ihan vain sanoakseni kuinka hekin ovat OIKEUKSINEEN väärässä, mutta silti täytyy toimia kuinka itse haluaa, muista välittämättä! Ymmärsit kyllä pointin ihan hyvin!
Mua raivostuttaa esim. koiransa paskat kaduille ja piha-alueille jättävät siat, ja joka kerran tällaisen moukan nähdessäni menen sanomaan. Ei ole iso vaiva niitä paskoja noukkia pois.
Ja jos koirastaan välittää, pysyy poissa sieltä raivokkaiden hiihtäjien tieltä. On ollut jo tällekin talvelle juttuja lehdissä, kuinka sauvasta on koirat saaneet!!!!
Mutta vie hyvä ihminen koirasi sinne, saat ainakin syyn käydä täällä ihmettelemässä, kun jotkut eivät siitä tykkää. Ne jotkut, joille on ne hiihtoladut tärkeitä, ja joille on kerrottu, että rauhassa saisi hiihtää ja ILMAN VAARAA itselle tai koirille, koska sinne ei saa kuin hiihtäjät mennä! Eli ihan oma vikasi, jos koirasi silmässä töröttää sauva. Ne hiihtäjän sakot eivät tuo koirasi silmää takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette sitten saako purtsilla kuitenkin vielä kävellä? Siis sen varsinaisen ladun vieressä missä "luistellaan"? Ihan siksi kysyn kun kävin yksi päivä hakemassa lapset päiväkodista rattailla ja paluumatkalla purtsille olikin vedetty ladut ja jyrättiin rattailla ja pulkalla se tasainen puoli aika ankeaan kuntoon. En jäänyt kiinni, mutta tulevaisuuden varalta kysyn.
Minä lasken myös sen osan hiihtoladuksi ja maltan talven ajan pysyä sieltä poissa. Varmasti lähes kaikkialta Suomesta löytyy myös kävelyteitä, jotka hiekotettuina ovat paljon turvallisempikin väylä ilman suksia kulkeville. Puolestani hiihtäjät saavat nauttia keleistä sen pari viikkoa mitä ne etelässä kestää.
Vierailija kirjoitti:
Siis puhutko sä ap nyt ihan varsinaisista tehdyistä hiihtoladuista vai puhutko hiihtäjien itsensä tekemistä laduista?
Varsinaisista. Asun sellaisessa motissa metsän reunassa, että täältä on melko mahdotonta päästä metsään päin ulkoilemaan joutumatta kulkemaan hetken ladulla. Ap
Kiinnostaisi ihan hirveästi nähdä kartta Ap:n kotikulmilta, jos ainoa vaihtoehto koiran kanssa ulkoiluun on joko liikkua laduilla, tai kävellä yhtä kadunpätkää edes takaisin. Kotiisi johtaa siis yksi tie, jolta ei käänny mitään muita teitä mihinkään? Mielenkiintoista, koska yleensä ihmiset jotka asuvat näin eristyksissä eivät joudu myöskään kärsimään agressiivisista hiihtäjälaumoista takapihoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kuitenkaan kävele ladulla alamäessä ellet kestä mopon törmäystä. Senverran vähintään 80-100 kiloinen mies 40 kmh vauhdeissa törmätessä vastaa. Tasamaallakin voi vauhtia olla lähes 30 kmh. Suksissa kun ei ole jarruja eikä niitä juuri pysty ohjaamaan kuten laskettelusuksia. Metsään ei pysty väistämään koska menee henki jos törmää puuhun. Eli varaudu rajuun törmäykseen jos kävelet ladulla.
Älä hyvä ihminen tuolla asenteella ja noilla taidoilla hiihdä yleisillä laduilla. Siellä täytyy ottaa huomioon muutkin liikkujat.
Normaalilla kuntoradalla minäkin hiihtoa harjoittelen kilpailumielessä. Ladulla kävelijät eivät ymmärrä minkä riskin ottavat itselleen ja hiihtäjille. Pahimmassa tapauksessa voi törmäyksessä lähteä henki tai vammautua rullatuoliin loppuiäkseen Olen itse hiihdonopettaja ja spr rinnepäivystäjä.
Vierailija kirjoitti:
Ne varsinaiset hiihtoradat on hiihtäjille. Siellä on latu ja vieressä menee luisteluhiihtäjille väylä. Eli siellä EI kävellä. Miksi ihmeessä kukaan menee sinne kävelemään kun se on hiihtokäytössä? Sinne ei pidä mennä kävelemään, juoksemaan tai pyöräilemään. Siellä hiihdetään!
Sen sijaan nämä hiihtäjien omat ladut siellä sun täällä on ihan eri asia. Ei niitä tarvitse väistellä.
No siksi kun sinne on joskus pakko mennä ihan normaalisti liikkuessaan, jos kaupunki on ne ladut niin tehnyt, ettei voi välttää. Hiihtoalue kun ei välttämättä ole mikään oma saarekkeensa vaan myös monen ihmisen päivittäinen kulkureitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ja koirallasi on mahdollisuus laduttomana aikana lenkkeillä mielin määrin, mutta hiihtävillä vain tiettyinä talviaikoina, mitkä vähenevät koko ajan nykyään yleensä lumettomien tai vähälumisten talvien takia.
Sinne ladulle ei todellakaan pidä mennä! Kieltomerkitkin varmaan on teilläkin. Sahaa sitä kadun pätkää tai keksi jotain muuta, mutta teet väärin, vaikka kuinka täällä uikutat.
Olet samanlainen riesa kuin nämä helvetin kissanomistajat, "meillä on OIKEUS, kun pyytää hiiriä, blaa blaa, lässynlässyn".
Luonto kuuluu kaikille, mikä ei tarkoita, että juuri SINÄ voit mielivaltaisesti tehdä mitä SINÄ haluat!!!
Siis ap:n ja koiran pitäisi olla liikkumatta ulkona kuukauden, parin verran?
Näinkö ap sanoi? Taisi kertoa, ettei viitsi samoja kadunpätkiä sahata edestakaisin? Älä nyt viitsi alkaa vääristelemään asioita! :D Ja meinaatko, että kaikki muutkin, eli ap:n naapurit koirineen parveilevat niillä laduilla?
Voihan siitä ladusta astua yli, ei sen puoleen mutta ei minuakaan haittaisi vaikka joku ylittäisi ladun pikaisesti. Alamäessä mutkan takana ei kyllä kannata hännänhuiskuttajan kanssa kauan pyöriä. P.s, en omista suksia mutta teoriassa.
Helsingissä tehdään kaikki h e l v e t i n kuntoradat talveksi aina pelkkään latukäyttöön!!!!!! Missä sitä saa nykyään lenkkeillä? Ei huvittaisi lenkkeillä autojen vieressä kun haluaisi olla luonnon rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Miks hiihtäjät on aina niin hirveän vihaisia..?
Joo mä en kannusta mun lapsiani ikinä hiihtämään ettei niistä tule tollasia agressiivisia hulluja. Kyllä harrastus pitää ollasellainen mistä tulee kiva olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin, sieltähän se löytyi, aito laturaivoaja. Miksi pitää olla noin aggressiivinen? En ihan oikeasti lähde autottomana julkisilla matkustamaan jonnekin pois omalta asuinalueeltani voidakseni ulkoilla. Teen parhaani välttääkseni latuja. Tehdään kaikki parhaamme käyttäytyäksemme sivistyneesti. Juridisesti laduilla kulkemista ei voi kieltää, oli kieltomerkki tai ei. En nyt ihan tajunnut mihin kissanomistajilla on oikeus. Toivottavasti helpotti, etkä seivästä ketään sauvallasi. Ap
Olen itse jopa koiranomistaja (oli kaksikin vähän aikaa sitten vielä) joka lenkkeilee niin, ettei siitä koidu kenellekään haittaa. Ei tulisi mieleenikään mennä laduille, vaikka niitä risteilee meidänkin rivitaloalueen "takapihoilla" sikin sokin.
Aggressiiviseksi tekee jonkun täydellinen omahyväisyys ja itsekkyys, vaikka muuten olisi rauhallinen ja hyväntahtoinen. Ihan normaalia tavalliselle ihmiselle. Jokainen meistä suuttuu, kun tarpeeksi ärsytetään. Kuka enemmän, kuka vähemmän. Ja varsinkin näin itsestään selvissä oikein/väärin-tapauksissa "raivo" oikein tuplaantuu, kun vatsaan tulee lakia, moraalia, asetuksia tai vastaavia kintaalla viittaavia kuspäitä.
Ja ne latujen alussa olevat merkit ihan selvästi on tarkoitettu punaisilla rukseilla SINULLEKIN kertomaan, että EI KOIRIA LADUILLE, eikä kävelijöitä!!! Ei siihen mitään juristien tulkintoja tarvita. Tai fiksut ja muut huomioon ottavat eivät tarvitse.
Kissanomistajat otin vertailuksi, ihan vain sanoakseni kuinka hekin ovat OIKEUKSINEEN väärässä, mutta silti täytyy toimia kuinka itse haluaa, muista välittämättä! Ymmärsit kyllä pointin ihan hyvin!
Mua raivostuttaa esim. koiransa paskat kaduille ja piha-alueille jättävät siat, ja joka kerran tällaisen moukan nähdessäni menen sanomaan. Ei ole iso vaiva niitä paskoja noukkia pois.
Ja jos koirastaan välittää, pysyy poissa sieltä raivokkaiden hiihtäjien tieltä. On ollut jo tällekin talvelle juttuja lehdissä, kuinka sauvasta on koirat saaneet!!!!
Mutta vie hyvä ihminen koirasi sinne, saat ainakin syyn käydä täällä ihmettelemässä, kun jotkut eivät siitä tykkää. Ne jotkut, joille on ne hiihtoladut tärkeitä, ja joille on kerrottu, että rauhassa saisi hiihtää ja ILMAN VAARAA itselle tai koirille, koska sinne ei saa kuin hiihtäjät mennä! Eli ihan oma vikasi, jos koirasi silmässä töröttää sauva. Ne hiihtäjän sakot eivät tuo koirasi silmää takaisin.
Herranjumala rauhoitu. Ootko ihan kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Älä kuitenkaan kävele ladulla alamäessä ellet kestä mopon törmäystä. Senverran vähintään 80-100 kiloinen mies 40 kmh vauhdeissa törmätessä vastaa. Tasamaallakin voi vauhtia olla lähes 30 kmh. Suksissa kun ei ole jarruja eikä niitä juuri pysty ohjaamaan kuten laskettelusuksia. Metsään ei pysty väistämään koska menee henki jos törmää puuhun. Eli varaudu rajuun törmäykseen jos kävelet ladulla.
Entäs kun siellä voi olla myös lapsia hiihtämässä (jopa 3-4-vuotiaita)? Lasketko niitä päin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis en todella sahaa kolmea tuntia päivässä jotain samaa kadun pätkää edes takaisin. Ei sinulla ole oikeutta tulla mun huudeille ja eristää mua kotiini. Koiran kanssa ei voi odotella lumien sulamista, ulos on päästävä joka päivä. Ap
Missä kaupungissa on ladut sinun kotipihallasi?
Porvoon sosiaalipuolen hoitolaitosten ympäristö on yleensä ladutettu, jotta jaksaisivat nousta edes joskus punkasta ulos vaikka hiihtämään.
Minkä takia kaikkien pitää ängetä ahtaisiin kaupunkeihin ja sitten rähissä jostakin persereijän kokosesta ulkoilualueesta. Maaseudulla tilaa touhuta ja ulkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yeah, right. Lol.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä tehdään kaikki h e l v e t i n kuntoradat talveksi aina pelkkään latukäyttöön!!!!!! Missä sitä saa nykyään lenkkeillä? Ei huvittaisi lenkkeillä autojen vieressä kun haluaisi olla luonnon rauhassa.
Niin, tämä just on se munkin ongelmani. Kaikki ulkoilureitit "menevät kiinni" muilta kuin hiihtäjiltä heti kun tulee lunta, ainakin täällä omalla asuinalueellani. Kun ei sitä oikein voi elämistään lopettaa talveksi. Ja korostan ettei mulla ole varsinaisesti mitään intressiä huvikseni siellä ladulla hyppiä, välillä vaan ei voi muutakaan. Metsää ei voi kuitenkaan sulkea alueen asukkailta jonkun urheilulajin intohimoisista harrastajista huolimatta. Ap
Siis puhutko sä ap nyt ihan varsinaisista tehdyistä hiihtoladuista vai puhutko hiihtäjien itsensä tekemistä laduista?