Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi lakata kokonaan kävelemästä ladulla

Vierailija
22.01.2019 |

Nyt hei laturaivoajat oikeasti: Mä ulkoilen joka ikinen päivä 2-3 tuntia koiran kanssa lähimastoissani täällä Helsingissä. Sitten kun tulee talvi, meidän lenkkireiteille vedetään aika lailla joka kohtaan latu. Me vältetään viimeiseen asti ladulla kävelemistä ja koitan käyttää kaiken luovuuteni, jotta keksittäisiin muita tapoja urheilla sen aikaa että te hiihtelijät saatte sujahdella suksillanne tässä meidän takapihalla häiriöttä. Latuja on kuitenkin niin paljon, että jos en mieli tampata koiran kanssa tuntikaupalla muutamaa tienpätkää edestakaisin, jossain vaiheessa meidän on käveltävä hetken ladulla tai ylitettävä se. Koittakaa kestää. Mekin koitetaan kestää se, että te ilmestytte tähän meidän pihoille raivoamaan, ettei me saataisi enää liikkua täällä.

Kommentit (246)

Vierailija
41/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin, sieltähän se löytyi, aito laturaivoaja. Miksi pitää olla noin aggressiivinen? En ihan oikeasti lähde autottomana julkisilla matkustamaan jonnekin pois omalta asuinalueeltani voidakseni ulkoilla. Teen parhaani välttääkseni latuja. Tehdään kaikki parhaamme käyttäytyäksemme sivistyneesti. Juridisesti laduilla kulkemista ei voi kieltää, oli kieltomerkki tai ei. En nyt ihan tajunnut mihin kissanomistajilla on oikeus. Toivottavasti helpotti, etkä seivästä ketään sauvallasi.  Ap

Väärin meni, en raivoa laduilla, koska en hiihdä laisinkaan!

Yeah, right. Lol.

Hän raivoaa täällä internetissä, katsos ;)

Vierailija
42/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kyllä ladulla kävellä yhtään,ei minkään tekosyyn varjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä tehdään kaikki h e l v e t i n kuntoradat talveksi aina pelkkään latukäyttöön!!!!!! Missä sitä saa nykyään lenkkeillä? Ei huvittaisi lenkkeillä autojen vieressä kun haluaisi olla luonnon rauhassa.

Niin, tämä just on se munkin ongelmani. Kaikki ulkoilureitit "menevät kiinni" muilta kuin hiihtäjiltä heti kun tulee lunta, ainakin täällä omalla asuinalueellani. Kun ei sitä oikein voi elämistään lopettaa talveksi. Ja korostan ettei mulla ole varsinaisesti mitään intressiä huvikseni siellä ladulla hyppiä, välillä vaan ei voi muutakaan. Metsää ei voi kuitenkaan sulkea alueen asukkailta jonkun urheilulajin intohimoisista harrastajista huolimatta. Ap

Suomessa on jokamiehen oikeus ja sinä voit sinne metsään tampata reittejä vaikka kilometritolkulla,kukaan ei estä kunhan pysyt pois laduilta.

Vierailija
44/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis on ihan eri asia ne paikat mihin TEHDÄÄN koneella latu. Niissä ei saa kävellä.

Kaikkialla muualla saa kävellä aivan vapaasti eikä todellakaan tarvitse väistellä latuja.

Mitäs sitten jos mun asuintalo motitetaan näiden koneella tehtyjen latujen keskelle :D Mihin ihmeeseen menen? En todellakaan haluaisi kävellä laduilla.

Miten on mahdollista, että koneella tehdään ladut talon ympärille? Eihän tuollainen voi olla mahdollista. Jos tosiaan on, niin äkkiä valitusta vetämään!

No eihän ne olekaan, ap on provo. Ok-taloon on kotitie ja kerrostaloissa samoin useampikin kulkureitti parkkipaikkoineen ja leikkialueineen, ei sinne mitään latuja ihmisten kulkureiteille tehdä koneilla. Höpö höpö. Ap nyt näki aamulenkillään jonkun kävelevän metsässä ja keksi tällaisen.

Ja ne konetetut ladut tehdään yleensä sinne kuntopoluille, missä koirien kanssa saa laduttomaan aikaan mennä. Mutta jotkut ei vaan voi hyväksyä niitä talven latuja, kieltomerkkiä ja hiihtäjiä, vaan  on pakko mennä ladut pilaamaan. Minäminä.

Vierailija
45/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi koko Keskuspuiston saa sulkea muilta kuin hiihtäjiltä talveksi?

Vierailija
46/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä tätä hiihtäjien etuoikeutta käyttää ulkoilureittejä. Miksei niitä latuja voi tehdä niinkuin luistelukenttiä, vain tiettyyn kohtaan?

Vaikka niin, että kun urheilukenttä jäädytetään luistelua varten niin siihen ympärille tehdään latu jota pitkin voi sitten hiihdellä edestakaisin.

Tai sitten tasapuolisuuden nimissä ne ulkoilureitit pitäisi jaoitella sitten vaikka kuukausittain tai viikoittain eri käyttöön, ehkä sen mukaan kuinka paljon harrastajia olisi. Vaikka kuusi kuukautta kävelijöille, kuukausi juoksijoille, kaksi kuukautta koiraharrastajille, viikko hiihtäjille, viikonloppu/viikko kissanulkoiluttajille, kuukausi retkeilijöille ja sienestäjille, kuukausi pyöräilijöille tjs.

Vierailija
47/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis en todella sahaa kolmea tuntia päivässä jotain samaa kadun pätkää edes takaisin. Ei sinulla ole oikeutta tulla mun huudeille ja eristää mua kotiini. Koiran kanssa ei voi odotella lumien sulamista, ulos on päästävä joka päivä. Ap

Eikö teillä ole muita teitä kuin sellaisia metsäisiä ulkoiluteitä?

Vierailija
48/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama keskustelu joka talvi. Ymmärrän hiihtäjiä (paitsi en noita raivoajia) siinä että hiihtäminen etelässä on harvinaista herkkua, mutta ei sekään tunnu toimivan, että lähes kaikki ulkoilureitit suljetaan muilta niin kauan kuin on lunta. Mulla on nyt vauva eli en pysty liikkumaan vaunujen kanssa kuin auratuilla reiteillä ja niillä on kaikilla ladut. Liikunkin kantorepun kanssa paljon mutta joskus se ei ole kätevää.

Vierailija
49/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis en todella sahaa kolmea tuntia päivässä jotain samaa kadun pätkää edes takaisin. Ei sinulla ole oikeutta tulla mun huudeille ja eristää mua kotiini. Koiran kanssa ei voi odotella lumien sulamista, ulos on päästävä joka päivä. Ap

On tossa toisella puolella toi nelikaistainen autotie jonka reunassa nyt periaatteessa voi tampata, mutta eihän se oikein vastaa tarkoitustaan. Toisella puolella on sitten metsä. Sen metsän vuoksi olen tänne alueelle aikoinaan muuttanut ja siellä käyn joka ikinen päivä. Kesällä tulevat jonojuoksijat ja pistävät metsän kiinni, talvella sitten hiihtäjät. Välikausina on mukavaa, ja kun oikein räntää tulee. Ei ole kukaan vaatimassa yksinoikeutta meidän huudeihin. Ap

Vierailija
50/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä tehdään kaikki h e l v e t i n kuntoradat talveksi aina pelkkään latukäyttöön!!!!!! Missä sitä saa nykyään lenkkeillä? Ei huvittaisi lenkkeillä autojen vieressä kun haluaisi olla luonnon rauhassa.

No ei kannata asua Helsingissä jos haluaa olla luonnon rauhassa,toope.

Vierailija
51/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on määriteltävä, mikä on latu. 22 puhuu 'hiihtoradasta', joka on koko se leveä baana, jossa on luistelualue ja yksi tai kaksi perinteisen hiihdon aluetta. Sovitaanko, että 'latu' on ne kaksi vierekkäistä suksenjälkeä, joilla hiihdetään perinteistä? Pienenä olen oppinut, että 'ladulla' ei saa kävellä, koska se menee rikki. Paitsi jos paksujen hankien keskellä 'latu' on ainoa kova reitti, jota pääsee niiden hankien keskeltä pois. Hiihtoradan luistelualue on yleensä niin kova, että se ei mene kävelystä rikki. Mutta tietysti kävelijä häiritsee kovaa kiitäviä hiihtäjiä. Hiihtäjillä ei kuitenkaan ole mitään oikeutta kieltää ihmisiä kävelemästä kaupungin tai kunnan kävelyteillä, ellei kaupunki tai kunta ole tehnyt niistä virallisia hiihtoreittejä. Jos hiihtäjät itse tekevät kävelyteistä hiihtoratoja, niillä täytyy saada kävellä, mutta korrektia on varoa rikkomasta 'latua'. Virallisilla hiihtoreiteillä kävelijä ottaa tietoisen riskin, mutta eihän autollakaan saa ajaa ihmisen päälle, vaikka tämä kävelisi moottoritiellä.

Vierailija
52/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa myös. Ja jopa niin, että leikkipuistoon ei yhtenä talvena päässyt laillisesti muuten kuin suksilla. Se oli jo todella väärin minusta.

Vierailija
53/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin, sieltähän se löytyi, aito laturaivoaja. Miksi pitää olla noin aggressiivinen? En ihan oikeasti lähde autottomana julkisilla matkustamaan jonnekin pois omalta asuinalueeltani voidakseni ulkoilla. Teen parhaani välttääkseni latuja. Tehdään kaikki parhaamme käyttäytyäksemme sivistyneesti. Juridisesti laduilla kulkemista ei voi kieltää, oli kieltomerkki tai ei. En nyt ihan tajunnut mihin kissanomistajilla on oikeus. Toivottavasti helpotti, etkä seivästä ketään sauvallasi.  Ap

Väärin meni, en raivoa laduilla, koska en hiihdä laisinkaan!

Olen itse jopa koiranomistaja (oli kaksikin vähän aikaa sitten vielä) joka lenkkeilee niin, ettei siitä koidu kenellekään haittaa. Ei tulisi mieleenikään mennä laduille, vaikka niitä risteilee meidänkin rivitaloalueen "takapihoilla" sikin sokin.

Aggressiiviseksi tekee jonkun täydellinen omahyväisyys ja itsekkyys, vaikka muuten olisi rauhallinen ja hyväntahtoinen. Ihan normaalia tavalliselle ihmiselle. Jokainen meistä suuttuu, kun tarpeeksi ärsytetään.  Kuka enemmän, kuka vähemmän. Ja varsinkin näin itsestään selvissä oikein/väärin-tapauksissa "raivo" oikein tuplaantuu, kun vatsaan tulee lakia, moraalia, asetuksia tai vastaavia kintaalla viittaavia kuspäitä.

Ja ne latujen alussa olevat merkit ihan selvästi on tarkoitettu punaisilla rukseilla SINULLEKIN kertomaan, että EI KOIRIA LADUILLE, eikä kävelijöitä!!! Ei siihen mitään juristien tulkintoja tarvita. Tai fiksut ja  muut huomioon ottavat eivät tarvitse.

Kissanomistajat otin vertailuksi, ihan vain sanoakseni kuinka hekin ovat OIKEUKSINEEN väärässä, mutta silti täytyy toimia kuinka itse haluaa, muista välittämättä! Ymmärsit kyllä pointin ihan hyvin!

Mua raivostuttaa esim. koiransa paskat kaduille ja piha-alueille jättävät siat, ja joka kerran tällaisen moukan nähdessäni menen sanomaan. Ei ole iso vaiva niitä paskoja noukkia pois.

Ja jos koirastaan välittää, pysyy poissa sieltä raivokkaiden hiihtäjien tieltä. On ollut jo tällekin talvelle juttuja lehdissä, kuinka sauvasta on koirat saaneet!!!!

Mutta vie hyvä ihminen koirasi sinne, saat ainakin syyn käydä täällä ihmettelemässä, kun jotkut eivät siitä tykkää. Ne jotkut, joille on ne hiihtoladut tärkeitä, ja joille on kerrottu, että rauhassa saisi hiihtää ja ILMAN VAARAA itselle tai koirille, koska sinne ei saa kuin hiihtäjät mennä! Eli ihan oma vikasi, jos koirasi silmässä töröttää sauva. Ne hiihtäjän sakot eivät tuo koirasi silmää takaisin.

Herranjumala rauhoitu. Ootko ihan kunnossa?

No voi todellakin. Turha heittäytyä alentuvaksi. Mitä mieltä ITSE ALOITUKSEN POINTISTA, vai haluatko todella vain mennä henkilökohtaisuuksiin?

Vierailija
54/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks hiihtäjät on aina niin hirveän vihaisia..?

Älä yleistä!

Vierailija
55/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Meiltä vietiin myös kivat lenkkipolut sekä metsäreitit, kun ladut tulivat. Nyt voi ainoastaan kävellä tienviertä ja koiran kanssa se on todella raskasta, kun koira on niin kiinnostunut autoista.. Plus olisi niin mukavaa päästä metsään rauhoittumaan hiljaisuuteen, mutta eiii kun kaikki on täynnä latuja :(

Vierailija
56/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan mennyt koiran kanssa maastoon. Ihan hyvin sujuu kävely jalkakäytävillä. Paljon mielenkiintoisia hajuja. Mulla on paljon koiratuttuja täällä Helsingissä , enkä tunne ketään, joka ajaisi ensin autolla jonnekin keskuspuistoon ja lähtisi sitten kävelemään.

Vierailija
57/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään ei. Kaipa liikkuvat helikoptereilla. En mä ainakaan noihin "olosuhteisiin" ottaisi koiraa.

Vierailija
58/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungit perustelee latujen tekemistä joka himputin notkelmaan sillä, ettei ole varaa tehdä sekä latuja, että polkuja kävelijöille.

Miten voi auraus olla kalliimpaa? Järvien jäät on täynnä latuja, niin kai voi joka kaupunkiin jättää muutaman metsäreitin ihan kävelijöitä varten?

Vierailija
59/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kävelijöiden pitäisi kävellä vain katuja pakokaasun keskellä, ja hiihtäjät saa metsissä raitista ilmaa?

Vierailija
60/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis on ihan eri asia ne paikat mihin TEHDÄÄN koneella latu. Niissä ei saa kävellä.

Kaikkialla muualla saa kävellä aivan vapaasti eikä todellakaan tarvitse väistellä latuja.

Mitäs sitten jos mun asuintalo motitetaan näiden koneella tehtyjen latujen keskelle :D Mihin ihmeeseen menen? En todellakaan haluaisi kävellä laduilla.

Siis MiSSÄ tällaista tapahtuu??? Asun Länsi-Helsingissä ja täällä pystyy helposti kävelemään ihan ulkoiluteitä tuon 2-3 h putkeen, välillä ehkä vähän kadullakin ja jonkun ladun joutuu ylittämään kun risteää kävelytien kanssa, mutta se on siis ihsn "virallinen" ylityspaikka.

Missä päin Helsinkiä on asuinalue totaalisesti saarrettu laduilla? Näin ei ole edes Paloheinässä, siskoni asuu siinä ihan hiihtoreittien ja pulkkamäen tuntumassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä