Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko imettäminen oikeasti pelkkää helvettiä? Kysyy odottava äiti

Vierailija
21.01.2019 |

Olen koko raskauden ajan toivonut, että voisin imettää tulevaa vauvaa. Olen jopa stressannut siitä, ettei imetys onnistuisi. Tähän asti on ollut halu imettää.
En ole kuullut mitään hyvää imettämisestä.

1. Roikkuuko vauva todellakin tissillä ensimmäiset viikot koko ajan? Monet sanoo, että vauva on jopa tunteja ja tunteja putkeen rinnalla. Eli siis en voi käydä suihkussa, viedä koiraa ulos tai pyytää meille ketään kylään?
Miten ristiäiset onnistuu? Jos vauva ei irrota otettaan tissistä ja en todellakaan aio imettää sukulaisten nähden?

2. Vauva nukahtaa vain tissille. Mä tiedän jo etukäteen, että tuskin nukun itse, jos jos joku roikkuu mussa kiinni koko ajan.

3. Eikö tuo imetys pilaa parisuhteen täysin? En kiitos halua mitään perhepetiä ja vauvaa, joka vie illat ja yöt multa täysin. Mun psyyke ei kestä.

4. Rintaraivarit, tiheän imun kausi jne. Siis oikeesti????

5. Koko vuorokauden käyttö kuukausitolkulla vain imettämiseen ja sen ongelmien ratkomiseen?

Vauvan laskettu aika on 20.5, eli mä istun koko kesän sisällä vauva tissillä?

Eikö se ole myös ihan hirveä vaiva, kun koko elämä pitää suunnitella sen mukaan, että missä imetät ja onko jossain paikkaa missä imettää?

Monet myös sanovat, että korvikevauvat nukkuvat paljon paremmin?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ehtinyt lukea koko ketjua, eli saatan kirjoittaa samoja asioita kuin muutkin, pahoittelut.

Imetys on tosiaan jokaisella erilainen taival. Itselläni alku on ollut ärsyttävää ja rasittavaa, mutta helpottanut nopeasti. Sen jälkeen ollut tosi miellyttävää molemmille, vauvalle ja minulle. Aluksi siis kannattaa muistaa, että rinnat tottuvat kyllä imetykseen, eli jos imetys sattuu, se ei jatku kauaa ja maidon määräkin tasaantuu vauvan tarpeiden mukaan. 

Missään tapauksessa vauvaa ei imetetä kokoaikaa. Se ei ole hyväksi vauvan vatsallekaan, että koko ajan sulatetaan ruokaa. Välissä pidetään tauko, jolloin vatsassa oleva maito ehtii sulaa. Jos vauva nukahtaa rinnalle, rinta irtoaa suusta. Yksinkertaista. 

Imetystä ei tarvitse lopettaa automatkojen vuoksi. Voit pumpata maitoa etukäteen (itse kyllä en tykännyt tätä tehdä) tai vaihtoehtoisesti antaa korviketta autoillessa, muulloin imettää. 

Itse koin imetyksen huomattavasti stressivapaammaksi, kuin pulloruokinnan. Meillä vauva oli hyvin kärsimätön nälkäisenä, hirveä huuto raikui kun lämmitin korviketta. Lisäksi se pullojen sterilointi on jatkuva rasite. Ja auta armias jos unohdat korvikkeen, pullot tai viimeinen puhdas pullotutti putoaa likaiselle lattialle juuri kun lapsi on supernälkäinen. Ja missä se maito lämmitetään kun ei olla kotona? Rintamaito on aina mukana ja valmista heti nautittavaksi. 

Yöllä oli paljon helpompi ottaa vauva sivusängystä viereen maidolle ja imetyksen jälkeen kieräyttää takaisin sivusänkyyn, kuin että olisin noussut ylös lämmittämään pulloa. Siinähän herää itsekin. Imettäessä voi itsekin jatkaa torkkumista.

Se mitä en esikoisen kohdalla hahmottanut, etkä sinäkään näemmä, oli, että vauva elää vaiheita. Aluksi syö tiheään, sitten vähemmän tiheään, jos tulee tiheän imun vaihe, sekin kestää viikon, kaksi. Pian imetys kestää enää 10 min kolmen tunnin välein. Ja se on minusta ihan kiva lepohetki itsellekin. 

Rennosti vaan. Eikä näitä päätöksiä tarvitse tehdä etukäteen, katsot miten menee ja teet niin kuin kätevintä on. 

Vierailija
62/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en halunnut imettää julkisesti/sukulaisten läsnäollessa. Vauva joi pullosta korviketta ristiäisissä. Ekoina kuukausina ei muutenkaan tullut reissattua missään ja vieraat ymmärsi käydä pikaisesti.

Korviketta sai koska pumpulle ei herunut.

Ei tuo ollut mikään ongelma. Mee tilanteen mukaan äläkä stressaa etukäteen.

Itse ostin vain 4 imetystoppia ja liivit. Paitoina menee mikä vaan minkä saa edestä auki. Turha näihin on laittaa älyttömästi rahaa. Vain tarpeellinen. Topit ostin vasta kun vauva oli kuukauden koska kyllästyin tavallisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen imetysvaatteita te hankitte?

Kyllä ihan normit vaatteet riittää. Imetysliivejä pitää hommata muutamat, koska ne saa edestä auki, mikä helpottaa imetystä.

Muuten mikä tahansa pusakka tai paita, jonka saa edestä auki tai kiskottua helposti ylös riittää. Minä olen ainakin kaksi lasta imettänyt noin, ja vaatetukseni on aina siisti ja tyylikäs eli ei ole edes kyse mistään rönttäasusta.

Markkinamiehet näkyvät aivopesseen naiset....

Ps. Korvike maksaa pari euroa litralta, ja sitä uppoaa noin litra päivässä, vähän vaille ekoina viikkoina. Kustannus on siten vuodessa noin 700 euroa. Kyllä sillä rahalla jo osteleekin hiukan kaikenlaista. Kolmet, neljät imetysliivit maksavat noin 50 e halvimmillaan, esim H&M:syä, rintapumpun saa muutamalla kympillä. Uusi sähkökäyttöinenkin maksaa van hiukan yli satasen.

https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/10477c/Rintapumput?sort=popular…

Joten toistan: kustannusmielessä imetys kannattaa ehdottomasti.

Vierailija
64/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itsekäs etkä valmis äidiksi. Siis todellako multa menee tämä ja tämä pilalle, omg!

Vierailija
65/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että olet valmis äidiksi? Et halua vauvaa joka vie sulta illat ja yöt :DD

No olipa hassusti multa sanottu. Valvon kyllä vauvan kanssa ja pidän sylissä. Perhepeti olis mun pahin painajainen. Toinen painajainen olisi se, että mun tissi olis koko ajan toisen suussa.

Miten tuosta voi opettaa eroon, ettei vauva ala pitämään tissiä tuttina?

Ventovieraiden läsnäolo ei haittaa, mutta tuttujen aikana en halua imettää edes huivin kera.

Vauvalle kannattaa alusta asti tarjota tuttia, hyvässä lykyssä sen huolii. Minullekin perhepeti oli ehdoton ei ennen vauvan syntymää, mutta kuinkas kävikään...se oli lopulta se helpoin vaihtoehto kun ei tarvinut öisin nousta sängystä ollenkaan.

Vierailija
66/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan normit vaatteet riittää. Imetysliivejä pitää hommata muutamat, koska ne saa edestä auki, mikä helpottaa imetystä.

Muuten mikä tahansa pusakka tai paita, jonka saa edestä auki tai kiskottua helposti ylös riittää. Minä olen ainakin kaksi lasta imettänyt noin, ja vaatetukseni on aina siisti ja tyylikäs eli ei ole edes kyse mistään rönttäasusta.

Ps. Korvike maksaa pari euroa litralta, ja sitä uppoaa noin litra päivässä, vähän vaille ekoina viikkoina. Kustannus on siten vuodessa noin 700 euroa. Kyllä sillä rahalla jo osteleekin hiukan kaikenlaista. Kolmet, neljät imetysliivit maksavat noin 50 e halvimmillaan, esim H&M:syä, rintapumpun saa muutamalla kympillä. Uusi sähkökäyttöinenkin maksaa van hiukan yli satasen.

Kyllä ne imetysvaatteet vaan ovat kätevät. Ei tarvi maha paljaana imettyy kun pitäisi paita nostaa ylös. Erityisesti imetystopit ovat käteviä, niiden kanssa pystyy hyvin käyttämään tavallista, vähän väljempää paitaa ei tarvi olla maha paljaana kun paidan nostaa.

Vierailija
67/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koko raskauden ajan toivonut, että voisin imettää tulevaa vauvaa. Olen jopa stressannut siitä, ettei imetys onnistuisi. Tähän asti on ollut halu imettää.

1. Roikkuuko vauva todellakin tissillä ensimmäiset viikot koko ajan?

Saattaa roikkuakin, tai sitten ei. oma kuopukseni söi n. 10 min kerrallaan, nukkui 3 tuntia, heräsi, ja söi taas n. 10 minuuttia jonka jälkeen pian painui taas 3 tunnin unille.

Monet sanoo, että vauva on jopa tunteja ja tunteja putkeen rinnalla. Eli siis en voi käydä suihkussa, viedä koiraa ulos tai pyytää meille ketään kylään?

Voit käydä suihkussa ja koiran kanssa pihalla :) JA voit pyytää ihmisiä kylään. jos et halua imettää muiden nähden ni käväse toisessa huoneessa syöttämässä.

Miten ristiäiset onnistuu? Jos vauva ei irrota otettaan tissistä ja en todellakaan aio imettää sukulaisten nähden?

ks. edellinen, käy toisessa huoneessa imettämässä. Ja sitäpaitsi ei se vauva edelleenkään kokoaikaa oo tissillä, kyllä siinä yhet ristiäiset kerkiää hoitaa.

2. Vauva nukahtaa vain tissille. Mä tiedän jo etukäteen, että tuskin nukun itse, jos jos joku roikkuu mussa kiinni koko ajan. Tämän virheen tein esikoiseni kanssa. Käytti minua tuttina. Älä nukuta vauvaa tissille. Kun vauva syö ja sitä alkaa väsyttää, irrota ja laita omaan sänkyyn. Jos kerkiää nukahtaa niin älä huolestu, riittää että vauva havahtuu siirtoon. 

3. Eikö tuo imetys pilaa parisuhteen täysin? En kiitos halua mitään perhepetiä ja vauvaa, joka vie illat ja yöt multa täysin. Mun psyyke ei kestä.

Meillä on ollut eiliseen asti kaksi lasta (4v) vanhempien kanssa samassa huoneessa. Välillä nukuttiin kahdestaan, välillä toinen tai molemmat lapset vieressä. Meidän parisuhde ei ole kärsinyt yhtään. Älä panikoi tollasia asioita. Jos seksistä puhut niin sitä voi harrastaa myös muualla kuin sängyssä.

Tulee tai ei, mulla ei kokemusta rintaraivareista. Tiheän imu kausi kesti ekalla 1 päivän ja tokalla 1 viikon.

5. Koko vuorokauden käyttö kuukausitolkulla vain imettämiseen ja sen ongelmien ratkomiseen?

ei ongelmia jos et tee ongelmia

Voit sä piahllakin istua vauva tissillä

Eikö se ole myös ihan hirveä vaiva, kun koko elämä pitää suunnitella sen mukaan, että missä imetät ja onko jossain paikkaa missä imettää?

ei. Enemmän vaivaa on siinä kun yrität lähtä extemporee kaverin kanssa kahville muttet pääsekkään kun on pullot keittämättä ja ja ja...

Tästä en tiedä, hyviä nukkujia mullakin

Vierailija
68/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen esikoisen odottaja! Mulla myös oli aluksi haaveissa imetys. Nyt olen aika varma, etten aio imettää. Asia stressaa mua ja aiheuttaa risririitaisia tunteita kyllä. En jaksa tuota imetysvaatesuota. Käytän myös pelkkiä mekkoja, tai pitkiä paitoja trikoiden kanssa. Rinnat niin isot, ettei mikään nappimalli mahdu. Ajatus kaarituettomista liiveistä.. ei kiitos.

Enkä myöskään halua imettää tuttujen nähden. Se olisi mahdotonta, koska naapurissa on anoppila ja muutenkin tuttu naapurusto. Eli siis olisi pakko imettää vain sisällä koko kesä.

On olemassa tosi hyviä karituellisiakin imetysliivejä. Käytettynäkin voi ostaa. Itselläni on myös isot rinnat ja ennen loppuraskautta en olisi ikinä kuvitellutkaan olevani ilman kaarituellisia liivejä. Jostain syystä kuitenkin ne alkoivat tuntua epämukavilta, vaikka minulla oli sopivia kokoja ja laadukkaita liivejä. Maitoa täynnä olevat rinnat on vähän "kovat" ja pehmeämmät ja mukautuvammat liivit olivat mukavammat, kun löysin hyvin tukevan mallin. Itse suosittelen bravado bliss liivimallia. Se on aika tukeva ja hyvä.

Et tarvitse imetysvaatteita, käytä imetysliivejä, pitkää paitaa ja trikoita. Paitaa nostat ylöspäin kun alat imettää.

Itse käytän yleensä kotona trikoita, imetysliivejä, imetyspaitaa (boob merkkiset "vaakaluukulliset" sopivat hyvin isorintaisille!) ja sitten tavallinen neuletakki päällä.

Glamourmom full bust mallin topit on myös yllättävän tukevat ja mukavat, jos haluaa imetystopin (jota voi käyttää ilman liivejä siis). H&m ja muut imetystopit eivät sovi isorintaisille mukavasti.

Toivottavasti näistä on apua. Imetys palauttaa vartaloa hyvin ja pääset varmaan pian käyttämään normaaleja housujasi ja vaatteita. Imetys on ollut minulla ainakin alun opettelun jälkeen todella helppoa ja mukavaa. Vauva on nyt 9kk.

Vierailija
69/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne imetysvaatteet vaan ovat kätevät. Ei tarvi maha paljaana imettyy kun pitäisi paita nostaa ylös. Erityisesti imetystopit ovat käteviä, niiden kanssa pystyy hyvin käyttämään tavallista, vähän väljempää paitaa ei tarvi olla maha paljaana kun paidan nostaa.

No mitä nyt kukin kätevänä pitää, välttämättömiä ne eivät kyllä ole. Ja mahan edessä minulla on ainakin vauva köllimässä. Eikä se mikään rivo näky nyt ole, mahaa näkyy paljon enemmänkin monessa tilanteessa.

Vierailija
70/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen esikoisen odottaja! Mulla myös oli aluksi haaveissa imetys. Nyt olen aika varma, etten aio imettää. Asia stressaa mua ja aiheuttaa risririitaisia tunteita kyllä. En jaksa tuota imetysvaatesuota. Käytän myös pelkkiä mekkoja, tai pitkiä paitoja trikoiden kanssa. Rinnat niin isot, ettei mikään nappimalli mahdu. Ajatus kaarituettomista liiveistä.. ei kiitos.

Enkä myöskään halua imettää tuttujen nähden. Se olisi mahdotonta, koska naapurissa on anoppila ja muutenkin tuttu naapurusto. Eli siis olisi pakko imettää vain sisällä koko kesä.

Isotissiselle ne imetysliivit on ihan parhaita, kokoja löytyy ja kauniita kuoseja. Mikset ostaisi kaarituellisia imetysliivejä? Imetysmekkojakin on vaikka minkälaisia tai kietaisumalliset tavalliset mekotkin käy hyvin. Ihmeellisistä asioista voikin ihmiset stressata :) (varmaan ne hormonit).

Suosittelen ainakin kokeilemaan imetystä, pumppaaminen on paljon vaivalloisempaa ja maito ehtyy herkemmin.

Eikä tissi näy ollenkaan imettäessä, että sitä ei ainakaan kannata ujostella.

Vierailija
71/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vauvani on pian vuoden ikäinen ja imetän vielä.

1. Roikkuuko vauva todellakin tissillä ensimmäiset viikot koko ajan? Monet sanoo, että vauva on jopa tunteja ja tunteja putkeen rinnalla. Eli siis en voi käydä suihkussa, viedä koiraa ulos tai pyytää meille ketään kylään?

Imeminen / ruokailu on varsinkin ihan pienelle, sanotaanko alle 2kk vanhalle, vauvalle ihan työtä. Vauva pitää taukoja. Meillä esim. 10 minuuttia tehokasta ruokailua, varttin nokoset, vartti lupsuttelua ja rauhallisempaa ruokailua, pieni tauko, jatketaan, torkut, vielä vähän. Netflix oli kiva. Annoin vauvan nukkua rinnalla/sylissä ja vahtasin telkkaria. Silloin oli kyllä talvi. Muistelisin että aamutissittelyt kesti melkein tunnin (nykyään 10 minuuttia). Pienen vauvan vatsa on tosi pieni, viinirypäleen kokoinen. Sinne mahtuu vain rajattu määrä maitoa, ja vatsa tyhjenee nopeasti. Sen takia vastasyntyneet syövät usein, myös yöllä. Mutta ei missään nimessä tarvitse olla koko aikaa rinnalla. Kyllä vauva sen pari tuntia yleensä jaksaa olla ilman rintaa. Hyvin ehtii kauppaan, koiran kanssa lenkille, suihkuun, kestitsemään vieraita. Se on toki sitten asia erikseen, että haluaako. Mä halusin vain olla siinä omassa kuplassa.  Se oli kiva paikka.

No ei se vauva nyt jatkuvasti siinä rinnalla ole. Aika nopeasti huomaa, mikä on vauvan ruokailurytmi. JA oppii lukemaan vauvaa, että koska sillä on nälkä. Kannattaa imettää hyvin ennen tilaisuutta. Meillä kävi niin, että imetin ennen vieraiden tuloa. Sitten vauva oli vieraiden sylissä ihasteltavana ja aluksi oli muuta ohjelmaa. Sitten kun alkoi ns. virallinen osuus ja sain vauvan takaisin omaan syliin, niin sepä aisti että "tissit on tuossa" ja kauhea huuto. Eli oli vain vieraskorea ja rauhallinen siihen asti kunnes pääsi äidin syliin.

2. Vauva nukahtaa vain tissille. Mä tiedän jo etukäteen, että tuskin nukun itse, jos jos joku roikkuu mussa kiinni koko ajan.

Meillä nukahtaa kun sanoo hyvää yötä, vetää peiton päälle ja sammuttaa valot. Kannattaa antaa sitä läheisyyttä pitkin päivää.

Vie se ne päivätkin.

Rintaraivareita meillä ei ole ollut mutta tiheän imun kausi tarkoittaa vaan sitä, että vauva on muutaman päivän ajan useammin rinnalla. Vauva tilaa maitoa -> maito riittää jatkossakin.

Ei imettämisessä ole mitään ongelmaa. Tissi suuhun vain. Ja ulkonakin voi imettää.

Vierailija
72/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei ole mitään ongelmaa. Mutta odotas kun pitäisi löytää ruokapaikka, mihin vauvan kanssa voi mennä ja missä sille voi lämmittää ruuan ja onko syöttötuolia...

Älä nyt usko ihan kaikkea. Meillä vauva alkoi nukkumaan vähintään 8 h putkeen yöunia tasan 1kk ikäisenä. Ainoastaan tiheän imun kautena tai "massakautena" on heräillyt öisinkin.

Ja kuule, se maito riittää kyllä. Tissi vaan suuhun mahdollisimman usein, sillä se maito tulee ja riittää. Annat syödä niin paljon kuin haluaa. Rintojen koko tai muoto ei kerro mitään maidon määrästä tai sen riittävyydestä. Pitää vain itsekin syödä hyvin ja juoda, juoda ja juoda.

Jos epäilyttää niin voihan sitä juoda illalla tölkillisen alkoholitonta olutta tai siemauksen kotikaljaa. Sitä ne antaa laitoksellakin.

Vierailija
73/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys oli suurimmaksi osaksi ihania hetkiä vauvan kanssa. Oli myös kiva ajatus, että vauva saa terveyden kannalta parasta ruokaa. Alussa oli varsinkin esikoisen kanssa imuoteongelmaa joka aiheutti kipua, mutta meni ohi. Onneksi netistä saa apua imetysongelmiin, heti ei kannata luovuttaa.

Yhteensä kolme vuotta imettänyt

Vierailija
74/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se Imetys välttämättä ole se asia, joka sitoo ensikuukaudet kotiin. Vauva voi myös olla vatsakipuinen/koliikkinen ja huutaa koko hereilläoloaikansa. Mutta tosiaan vauvat on tosi yksilöllisiä kaiken suhteen. Osa kiskoo heti tarvitsemansa maidon nopeasti ja osa fiilistelee rinnalla tunteja kerrallaan hakien rinnalta myös turvaa.

Alun hankaluuksien jälkeen imetys on kuitenkin paaaljon pulloruokintaa helpompaa. Vauvan ruokkii muutamassa minuutissa ja mitään ei tarvi muistaa ottaa mukaan, lämmittää tai pestä. Kun vauva oppii syömään nopeasti, voit käydä vaikka hoitohuoneessa imettämässä muiden katseilta suojassa. Sinne ei kuitenkaan saa pitkäksi aikaa linnottautua.

Vierailija
75/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) On paljon rinnalla kyllä ekoina viikkoina ja täytyykin olla, jotta maitoa alkaa tulemaan riittävästi. Kaiken a ja o on tehdä tärkeät asiat heti kun vauva nukahtaa, esim. heti suihkuun, syömään tms. Ehkä aikaa on 5min tai ehkä tunti. Sitten pakollisten asioiden jälkeen lepoa. Joudut tietenkin imettämään muuallakin kuin kotona, jos aiot liikkua vauvan kanssa. Mietit vaikka etukäteen mahdollisia rauhallisia imetyspaikkoja.

2) Yritä opettaa syömään tuttia. Vauva todennäköisesti nukahtaakin rinnalle muttei välttämättä herää kun irroitat rinnan lopulta.

3) Suosittelen perhepedin sijasta äiti-lapsi petiä ensimmäisiksi viikoiksi. Eli isä omaan huoneeseen nukkumaan ja äiti ja vauva omaan. Isä palvelee ruokaa ja juomaa ja viihdykettä äidille. Äidin on helpointa imettää öisin makuuasennossa joko siirtämällä vauvaa puolelta toiselle tai kääntymällä itse. Isä saa levättyä öisin ja jaksaa valveillaoloaikana hoitaa vauvaa mahdollisimman paljon. Kun vauva alkaa osoittaa merkkejä säännöllisestä nukkumisesta, äiti voi alkuyöstä kömpiä isän kainaloon ja kun vauva ekaa kertaa herää, jäädä taas vauvan luo. Parisuhde jää aluksi joka tapauksessa, imetät tai et, vähän taka-alalle, mutta päättäväisesti vaan lisää pieniä parisuhdehetkiä.

4) Tiheän imun kaudet ovat imettämisen kannalta tosi tärkeitä jaksaa, sillä silloin vauva tilaa itselleen lisää maitoa. Mitä enemmän maitoa poistuu rinnoista, sitä enemmän ne sitä seuraavina päivinä tuottavat. Pätee myös toisinpäin. Tämä on hyvä muistaa korviketta annettaessa, ettei siitä tulisi kierre, joka vähentää omaa maidontuotantoa. Kun asennoituu imettämisen siltä kantilta, että se on ensimmäisinä kuukausina sinun tärkein tehtäväsi, silloin muutaman päivän tiheän imun kaudet jaksaa. Jätä kaikki vähänkin turha tekeminen pois ja säästä voimia. Ja syö ja juo aina kun ehdit, vähän niin kuin varastoon.

5) Varmasti etukäteen imettäminen saattaa kuulostaa vieläkin vaikeammalta ja hankalammalta toteuttaa, kuin tositilanteessa. Olen varma että käytännössä löydät kyllä itsellesi sopivat tavat imettää. Ja tietenkin sitten kun tiedät millainen imijä siihen rinnalle tulee.

Omasta mielestänikin imettäminen oli raskauden, synnytyksen ja vauvavuoden haasteellisin tehtävä, joten en ihmettele kauhistustasi. Itse imetin vastasyntynyttä 9h tauotta, jotta sain maidon nousemaan, ja täytyy sanoa että oli enää minuuteista kiinni että olisin antanut korviketta...Neuvona sanoisin että usko itseesi ja kehoosi äläkä murehdi asioita liikaa etukäteen! Muista olla luova kaikissa tilanteissa ja yrittää löytää ongelmatilanteisiin monta mahdollista ratkaisua, joita voi sitten yksitellen testata.

Vierailija
76/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä nyt kukin kätevänä pitää, välttämättömiä ne eivät kyllä ole. Ja mahan edessä minulla on ainakin vauva köllimässä. Eikä se mikään rivo näky nyt ole, mahaa näkyy paljon enemmänkin monessa tilanteessa.

No synnytyksen jälkeen se maha ei niin kauniilta aina näytä, joten kovinkaan moni sitä tuskin siinä vaiheessa esitellä haluaa. Enkä itse kyllä julkisilla paikoilla mahaa muutenkaan näyttele...

Vierailija
77/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No synnytyksen jälkeen se maha ei niin kauniilta aina näytä, joten kovinkaan moni sitä tuskin siinä vaiheessa esitellä haluaa. Enkä itse kyllä julkisilla paikoilla mahaa muutenkaan näyttele...

Silti se riittää, että on vaikka 3 imetystoppia tai t-paitaa. Yksi siistimpi ja kaksi kotona rötväilyyn. Ei niitä kaapillista tarvitse. Neuletakkia tai hupparia vaan päälle sitten ja mekkojen sijaan hameita, housuja ja shortseja.

Vierailija
78/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pikemminkin, että et halua imettää.

Vierailija
79/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti se riittää, että on vaikka 3 imetystoppia tai t-paitaa. Yksi siistimpi ja kaksi kotona rötväilyyn. Ei niitä kaapillista tarvitse. Neuletakkia tai hupparia vaan päälle sitten ja mekkojen sijaan hameita, housuja ja shortseja.

Toiset tykkäävät imetysvaatteista, toisille riittää muunlaiset vaatteet. Ei siitä tarvitse mielestäni mitään kiistaa käydä. Mulla oli ainoana imetysvaatteena imetysliivit. Pidin joustavaa toppia, jonka sai vedettyä alas (en halunnut, että maha on paljaana) ja sen päällä sen verran löysää paitaa, että sen sai vedettyä ylös ja että se toimi suojana rinnan päällä. Tällä yhdistelmällä sain imetettyä hyvin.

Vierailija
80/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just mietin että voinko mä mitään lapsia hankkiakaan, koska imetys ajatuksena on jotenkin tosi etovaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä