Onko imettäminen oikeasti pelkkää helvettiä? Kysyy odottava äiti
Olen koko raskauden ajan toivonut, että voisin imettää tulevaa vauvaa. Olen jopa stressannut siitä, ettei imetys onnistuisi. Tähän asti on ollut halu imettää.
En ole kuullut mitään hyvää imettämisestä.
1. Roikkuuko vauva todellakin tissillä ensimmäiset viikot koko ajan? Monet sanoo, että vauva on jopa tunteja ja tunteja putkeen rinnalla. Eli siis en voi käydä suihkussa, viedä koiraa ulos tai pyytää meille ketään kylään?
Miten ristiäiset onnistuu? Jos vauva ei irrota otettaan tissistä ja en todellakaan aio imettää sukulaisten nähden?
2. Vauva nukahtaa vain tissille. Mä tiedän jo etukäteen, että tuskin nukun itse, jos jos joku roikkuu mussa kiinni koko ajan.
3. Eikö tuo imetys pilaa parisuhteen täysin? En kiitos halua mitään perhepetiä ja vauvaa, joka vie illat ja yöt multa täysin. Mun psyyke ei kestä.
4. Rintaraivarit, tiheän imun kausi jne. Siis oikeesti????
5. Koko vuorokauden käyttö kuukausitolkulla vain imettämiseen ja sen ongelmien ratkomiseen?
Vauvan laskettu aika on 20.5, eli mä istun koko kesän sisällä vauva tissillä?
Eikö se ole myös ihan hirveä vaiva, kun koko elämä pitää suunnitella sen mukaan, että missä imetät ja onko jossain paikkaa missä imettää?
Monet myös sanovat, että korvikevauvat nukkuvat paljon paremmin?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Tuttipulloja ei tarvitse desinfioida koko aikaa. Aina joskus keitän kattilassa ne. Meillä korvike menee Ilman lämmittämistäkin. Jos vauvalle iskee nälkä, niin senkuin repäisen korvikkeen auki, kaadan pulloon ja syötän. Helppoa. Eikö tarvitse ostella imetysvaatteita, rintapumppuja jne.
Ei meillä ainakaan uppoa kylmä korvike ihan pienelle. Puolivuotiaalle kyllä, muttei vastasyntyneelle todellakaan.
Ainoa imetysvaate, mikä on pieni pakko hankkia, ovat parit kunnolliset imetysliivit. Ei muuta. Edestä aukeava paitapusero tai löysä trikootoppi riittävät hyvin.
Odota, että vauva syntyy. Katso tilanne rauhassa. Suurimmalla osalla imetys sujuu ilman ongelmia. Mun ainut ongelma oli, etten vaan tullut sinuiksi sen kanssa, että mun tissi on jotenkin esillä, vaikka olisi liina edessä. En halunnut imettää edes mieheni läsnäolessa. Imetys jotenkin inhotti mua. Lopetin sen ja sen jälkeen kaikki meni hyvin.
Tuota noin.... väitän, että niiden vuoden tuttelien hinnalla ostaa helpostikin parit imetysliivit ja käsipumpun. Jää jopa voitolle.
Jos siis tuo nyt jollekin on kustannuskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttipulloja ei tarvitse desinfioida koko aikaa. Aina joskus keitän kattilassa ne. Meillä korvike menee Ilman lämmittämistäkin. Jos vauvalle iskee nälkä, niin senkuin repäisen korvikkeen auki, kaadan pulloon ja syötän. Helppoa. Eikö tarvitse ostella imetysvaatteita, rintapumppuja jne.
Ei meillä ainakaan uppoa kylmä korvike ihan pienelle. Puolivuotiaalle kyllä, muttei vastasyntyneelle todellakaan.
Ainoa imetysvaate, mikä on pieni pakko hankkia, ovat parit kunnolliset imetysliivit. Ei muuta. Edestä aukeava paitapusero tai löysä trikootoppi riittävät hyvin.
Käytän vain mekkoja, joten pakko hankkia.
Imetysvaatteet menee kyllä hyvin kaupaksi. Mä ostin varmaan ainakin 1500€:lla vaatteita imetystä varten ja silloin tosiaan mietin, että onko tämä sen arvoista. Oli se. En minäkään osaa käyttää kuin mekkoja vaan, mutta plussaa: imetysmekot ovat tosi käteviä. Monet menee kyllä imettämisen jälkeenkin.
Mulla on nyt kolmas lapsi vauva, kaikkia olen imettänyt. Olen sillä lailla onnekas, että mitään erityisvaikeuksia ei ole ollut. Imetys ON sitovaa, varsinkin aluksi. Vauva voi haluta syödä vaikka puolen tunnin välein ja tunteja kerrallaan. Toisaalta vauva voi alkaa syödä säännöllisesti ja nopeasti piankin.
Mä olen aina asennoitunut niin, että lyhyen ajan olen ensisijaisesti vauvan käytettävissä. Imettäessä voi kuitenkin lukea, olla puhelimella ja katsoa telkkaria, joten se on ollut oikeastaan aika mukavaa. Ja ihan alusta saakka pääsee halutessaan vaikka tunnin kävelylle tai kauppaan, koska vastasyntyneet nukkuvat paljon ja voit lähteä heti pitkän imetyksen jälkeen ja isä voi esim. heijata vaunuissa jos meinaa herätä ennen kuin tulet takaisin. Tosi nopeasti mahdollinen poissaoloaika pitenee. Voit myös pumpata maitoa isän juotettavaksi, kaikki eivät tosin saa pumpulla mitään ulos.
Ihan ekoja viikkoja lukuunottamatta imetys onnistuu hyvin lähes missä vain. Esimerkiksi kahvilan pöydässä voit imettää huomaamattomasti. Hanki vain muutama mukava imetystoppi ja paita.
Kesällä voi hyvin imettää myös ulkona.
Ristiäiset on aivan mahdollista järjestää. Juhlissa olen vaan poistunut imettämään kun tilanne vaatii. 2kk vauvalla syöminen on jo tehokkaampaa ja rytmikkäämpää kuin vastasyntyneellä, joten todennäköisesti joudut imettämään vain kerran juhlien aikana. Ne (juhlat) on joka tapauksessa järkevä pitää lyhyinä.
Voit aina siirtyä korvikkeeseen, jos tuntuu liian raskaalta. Mutta kannattaa ainakin kokeilla. Itselleni kun uni on tärkeää ja inhoan säätämistä niin pullojen jatkuva pesu, desinfiointi ja mukana kantaminen eivät ole houkutelleet.
Korvike on täysin hyvä vaihtoehto myös.
ei se vauvan psyyke siihen hajoa jos saa maitonsa pullosta eikä tissistä, oppii itsenäisemmäksi sissiksi eikä nynnyksi, prkl
Imetysvaatteet oli kyllä kallis satsaus ja varmasti korvike olisi tullut halvemmaksi. Mä ostin neljät imetysliivit, kahdeksan imetysmekkoa, kolme imetyshupparia, neljä toppia, kuusi paitaa.
Noh, minun imetysajoistani on jo kohta parikymmentä vuotta aikaa, joten voitte väittää, että aika kultaa mamman muistot. Mutta ei, minä nautin imetyksestä, se oli aina sellainen mukava ja rauhallinen hetki minulle ja vauvalle.
Ei se kaikista kuitenkaan kivaa ole, ja joskus imetys voi olla todella vaikeaakin. Nähtäväksi jää, miten sinun käy - minä toivon, että se sujuu hyvin ja pidät siitä - silloin se nimittäin oikeasti on ihanaa.
Hmm, itse imetän juuri vauvaani, joka on neljäs. Kaikkia imettänyt oli vuoden.
Mitäköhän sanoisin lohdutukseksi. Kyllä, ekat viikot on aika pitkälti tississä roikkumista. Se varmistaa imetyksen käynnistymisen, siihen vaan kannattaa varautua. Mutta kyllä se siitä helpottaa, minulla noin 1kk ikäisinä kaikilla on ollut aika selkeä rytmi jo hommassa.
Ja imetys on helppoa missä vaan. Etenkin kesällä. Ei todellakaan tarvitse vanua kotona, vaikka suosittelen kyllä ihan alkuajat rauhoittamaan menoilta.
Nukahtamaan voi opettaa ilman tissiä. Itse en ole jaksanut ottaa tästä stressiä, kaikki ne ovat jossain kohtaa oppineet opettamattakin. Perhepeti ei myöskään ole mikään oletus, jos jaksaa vauvaa nostella yöllä ees ja taas. Itse nukun parhaiten, kun en nouse hakemaan vauvaa ja viemään pois, vaan annan nukkua vieressä.
Kaiken kaikkiaan kun imetyksen saa toimimaan, se on helppoa ja vaivatonta. Ja halpaa ja hygieenistä. Ja auttaa äidin palautumisessa. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Imetysvaatteet oli kyllä kallis satsaus ja varmasti korvike olisi tullut halvemmaksi. Mä ostin neljät imetysliivit, kahdeksan imetysmekkoa, kolme imetyshupparia, neljä toppia, kuusi paitaa.
Mihin tarvii imetyshupparia? Avaa se vetoketju ja alla imetystoppi tms.
Ostat niitä imetysvaatteita aluksi maltillisesti ja katsot tarvitseeko lisää. Ei heti tarvitse olla kauheaa määrää. Mulla oli valmiina kolmet rintsikat, neljä mekkoa, yksi huppari ja pari paitaa. Ostin sitten lisää. Ja nuo imetysvaatteet kyllä menee myöhemminkin. Etenkin mekot.
Mä en pysty lukemaam kommentteja koska tulee paha mieli mutta imetän tandemina 2v ja 6kk, ei ole kauheaa, seksiä on 3-5 kertaa viikossa, nopeasti tottuu imettämään läheisten nähden plus imetysvaatteet auttaa, se on vauvalle hyväksi ja ihana hetki rauhoittua itsekin. Olen imettänyt 4v elämästäni eikä ole estänyt tekemästä mitään, jos välttämättä tahtoo esim.siivota keittiön vauvan saa helposti kantoliinaan. Tsemppiä ja onnea juuri sinulle sopivaan äitiyteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvii imetyshupparia? Avaa se vetoketju ja alla imetystoppi tms.
Mulle ne ei istu yhtään. Mä tykkään vähän pitemmän mallisista huppareista. Enkä tykkää vetoketjumalleista muutenkaan. Mulle jäi ainakin synnytyksen jälkeen mahaan ylimääräistä ja halusin vaatteet sen mukaan, että vähän hoikentaa. En todellakaan jaksanut ja edes olisi kyennyt treenaamaan heti.
Täällä toinen esikoisen odottaja! Mulla myös oli aluksi haaveissa imetys. Nyt olen aika varma, etten aio imettää. Asia stressaa mua ja aiheuttaa risririitaisia tunteita kyllä. En jaksa tuota imetysvaatesuota. Käytän myös pelkkiä mekkoja, tai pitkiä paitoja trikoiden kanssa. Rinnat niin isot, ettei mikään nappimalli mahdu. Ajatus kaarituettomista liiveistä.. ei kiitos.
Enkä myöskään halua imettää tuttujen nähden. Se olisi mahdotonta, koska naapurissa on anoppila ja muutenkin tuttu naapurusto. Eli siis olisi pakko imettää vain sisällä koko kesä.
Mä tein jo raskausaikana sen päätöksen, että en imetä. Se helpotti mua paljon. Oli ihanaa odotusaikaa sen jälkeen. Kun vauva syntyi, oli heti selvä rytmi. Eikä tarvinnut käydä vaivalloista imetysrumbaa. Vauva-aika todella helppoa korvikevauvan kanssa.
No korvikkeiden kanssa helpompaa, mutta imetys on luonnollisempaa ja varmasti paras ravinto, vaikka korvikekin hyvä on.
Imetys on IHANAA, olen kaikkia imettänyt reilun vuoden ikään, lukuunottamatta nuorinta joka itse lopetti imemisen 10kk iässä. Olin tästä surullinen sillä olisin halunnut jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen esikoisen odottaja! Mulla myös oli aluksi haaveissa imetys. Nyt olen aika varma, etten aio imettää. Asia stressaa mua ja aiheuttaa risririitaisia tunteita kyllä. En jaksa tuota imetysvaatesuota. Käytän myös pelkkiä mekkoja, tai pitkiä paitoja trikoiden kanssa. Rinnat niin isot, ettei mikään nappimalli mahdu. Ajatus kaarituettomista liiveistä.. ei kiitos.
Enkä myöskään halua imettää tuttujen nähden. Se olisi mahdotonta, koska naapurissa on anoppila ja muutenkin tuttu naapurusto. Eli siis olisi pakko imettää vain sisällä koko kesä.
Imetysliiveissä on kyllä kaarituet, ainakin omissani. Ja saa topattua, tuettua, vaikka mitä erikoismalleja.
No tuota... itsehän sinä aloit inttää jonkun toisen kokemusta vastaan. Hiukan fanatismia tosiaankin.