Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko imettäminen oikeasti pelkkää helvettiä? Kysyy odottava äiti

Vierailija
21.01.2019 |

Olen koko raskauden ajan toivonut, että voisin imettää tulevaa vauvaa. Olen jopa stressannut siitä, ettei imetys onnistuisi. Tähän asti on ollut halu imettää.
En ole kuullut mitään hyvää imettämisestä.

1. Roikkuuko vauva todellakin tissillä ensimmäiset viikot koko ajan? Monet sanoo, että vauva on jopa tunteja ja tunteja putkeen rinnalla. Eli siis en voi käydä suihkussa, viedä koiraa ulos tai pyytää meille ketään kylään?
Miten ristiäiset onnistuu? Jos vauva ei irrota otettaan tissistä ja en todellakaan aio imettää sukulaisten nähden?

2. Vauva nukahtaa vain tissille. Mä tiedän jo etukäteen, että tuskin nukun itse, jos jos joku roikkuu mussa kiinni koko ajan.

3. Eikö tuo imetys pilaa parisuhteen täysin? En kiitos halua mitään perhepetiä ja vauvaa, joka vie illat ja yöt multa täysin. Mun psyyke ei kestä.

4. Rintaraivarit, tiheän imun kausi jne. Siis oikeesti????

5. Koko vuorokauden käyttö kuukausitolkulla vain imettämiseen ja sen ongelmien ratkomiseen?

Vauvan laskettu aika on 20.5, eli mä istun koko kesän sisällä vauva tissillä?

Eikö se ole myös ihan hirveä vaiva, kun koko elämä pitää suunnitella sen mukaan, että missä imetät ja onko jossain paikkaa missä imettää?

Monet myös sanovat, että korvikevauvat nukkuvat paljon paremmin?

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota se imetys on. Osa nauttii siitä. Mulle se ei sopinut. Lopulta mä itkin vaan ja menetin yöunet täysin. Onneksi oli ihana neuvolantäti, joka sanoi mulle lopulta, että mitä jos lopettaisit imetyksen. Lopetin ja mun mieliala koheni.

Vierailija
2/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on henkilökohtainen kokemus ja jokaisella omanlaisensa. Vauva käyttää äitiä mielellään tuttina jos siihen lähtee. Toisten mielestä niin pitäisikin tehdä. Asiaan liittyy paljon fanatismia. Laita joku suodatin päälle niin että torvelommat jutut ei tunnu liian henkilökohtaisilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se oli aika helppo homma. Kunhan kokeilet niin näet miten sinulla sujuu.

Ihan hyvin me järjestettiin ristiäiset ja illanvietot eikä tarvinnut olla rinta esillä koko ajan.

Imettäminen oli siitäkin kätevää, ettei tarvinnut koko ajan pestä pulloja tai kuljettaa vauvalle ruokia mukana.

Huoli pois! Läpi ihmiskunnan historian ovat ihmiset selvinneet tuosta elämänvaiheesta, joka on kaiken lisäksi niin lyhyt aika että se loppuu ennen kuin ehdit huomatakaan.

Vierailija
4/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ongelmista ei ole ongelmia sitten kun se vauva on siinä. Sitä voi olla ihan kiva pitää lähellä jne. Älä ressaa etukäteen.

Vierailija
5/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole pelkkää helvettiä.

Rintaruokinta on se helpoin juttu. Kesällä pääset tosiaankin ulos vauvan kanssa, istut jollekin penkille, vetäiset huivin vauvan pään yli ja imetät.

Itse sain lapseni kesäkuussa ja todellakin käytiin siellä täällä ja sielläsuntäällä. Vaunut on hyvä hankinta, koska mukana pitää raahata kuitenkin sitä vaihtovaatekertaa ja kaikkea muuta tarpeellista. Mutta eipä tarvinnut säätää pullojen kanssa.

Mutta jos imetys ei onnistuisikaan, niin älä sinä huoli. Eipä se korvikkeen kanssakaan kauhean monimutkaiselta tuo vauvan hengissäpitäminen näyttänyt.

Vierailija
6/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että olet valmis äidiksi? Et halua vauvaa joka vie sulta illat ja yöt :DD

Vierailija
7/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itse halua tuota imetyshelvettiä enää koskaan. Esikoisen kanssa sen koin ja mulle riitti.

Mutta kaikki vauvat eivät ole samanlaisia. Jokainen imetettävä vauva ei ole hankala. Toiset syö vastasyntyneestä asti ihan säännöllisesti. Esim mun siskon lapsista kukaan ei ole ollut mikään tissillä roikkuja, eikä mitään tiheän imun kausia ollut. Heillä on myös vauvat nukkuneet aina omissa sängyissään. Siskon nuorin on 4kk ja kävin poikaa katsomassa, kun oli tullur juuri sairaalasta kotiin. Olin parisen tuntia ja koko tuona aikana vauva ei syönyt.

Vierailija
8/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole pelkkää helvettiä.

Rintaruokinta on se helpoin juttu. Kesällä pääset tosiaankin ulos vauvan kanssa, istut jollekin penkille, vetäiset huivin vauvan pään yli ja imetät.

Itse sain lapseni kesäkuussa ja todellakin käytiin siellä täällä ja sielläsuntäällä. Vaunut on hyvä hankinta, koska mukana pitää raahata kuitenkin sitä vaihtovaatekertaa ja kaikkea muuta tarpeellista. Mutta eipä tarvinnut säätää pullojen kanssa.

Mutta jos imetys ei onnistuisikaan, niin älä sinä huoli. Eipä se korvikkeen kanssakaan kauhean monimutkaiselta tuo vauvan hengissäpitäminen näyttänyt.

Minusta pullo oli helpompi. Ei tarvi esim. autoa pysäyttää syöttämisen ajaksi. Tilanteita on erilaisia. Jotkut vauvat ei tykkää syödä huivin alla muutenkaan.

Vierailija
9/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sentään, ei tietenkään ole tuota!!!

Olen itse imettänyt kolmea lasta, kaikki noin vuoden verran. 

Heistä kaksi ei suostunut minkäänlaiseen tuttiin tai pulloon. Tottakai se sitoi minua imettäjänä hieman, mutta ei ne vauvat koko aikaa syö. Normaalia vauvaelämää elettiin. 

Imetys on helppoa, halpaa ja nopeaa, itse tuote on steriiliä ja luonnonmukaista. Heti valmista.

Ihminen on nisäkäs. 

Kaikki eivät pysty imettämään ja sen takia on onneksi kehitelty muut vaihtoehdot, jotka ovat ihan yhtä hyviä. 

Vierailija
10/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voit yrittää ja jos homma tuntuu ylivoimaiselta, kokeilet sitten toista tapaa. Kyse ei ole mistään joko/tai-päätöksestä joka sinun olisi tehtävä ennen kuin tiedät, miltä se tuntuu.

On monta hyvää tapaa ruokkia lapsensa. Oli sinun tapasi sitten täysimetys, osittaisimetys tai korvike, lopputulos on todennäköisesti oikein hyvä. Turha stressata sitä etukäteen.

Vierailija
11/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sentään, ei tietenkään ole tuota!!!

Olen itse imettänyt kolmea lasta, kaikki noin vuoden verran. 

Heistä kaksi ei suostunut minkäänlaiseen tuttiin tai pulloon. Tottakai se sitoi minua imettäjänä hieman, mutta ei ne vauvat koko aikaa syö. Normaalia vauvaelämää elettiin. 

Imetys on helppoa, halpaa ja nopeaa, itse tuote on steriiliä ja luonnonmukaista. Heti valmista.

Ihminen on nisäkäs. 

Kaikki eivät pysty imettämään ja sen takia on onneksi kehitelty muut vaihtoehdot, jotka ovat ihan yhtä hyviä. 

Hieman? Et ole voinut jättää vauvaa ollenkaan edes isälleen. Onhan tuo nyt ihan symbioosi eikä mikään hieman sitova juttu.

Vierailija
12/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta ollut helvettiä, ennemmin se oli mukavaa kuin ikävää. Imetin esikoista melkein 2 vuotta ja kuopusta 1,5 vuotta.

1. Roikkuuko vauva todellakin tissillä ensimmäiset viikot koko ajan? Monet sanoo, että vauva on jopa tunteja ja tunteja putkeen rinnalla. Eli siis en voi käydä suihkussa, viedä koiraa ulos tai pyytää meille ketään kylään?

Miten ristiäiset onnistuu? Jos vauva ei irrota otettaan tissistä ja en todellakaan aio imettää sukulaisten nähden? Riippuu ihan vauvasta. Mulla oli ainoastaan esikoisen kanssa sellaisia pidempiä rupeamia, ja niitäkin vain illalla. Yleensä on niin, että vauva ei kyllä ime putkeen pitkiä aikoja, vaan siinä välissä on taukoja, mutta pitää imettää usein. Ei nyt tietenkään mikään pakko ole ihmisten nähden imettää, mutta ei siinä mitään hävettävää ole. Varustaudu sellaisin vaattein, että rinta ei näy. 

2. Vauva nukahtaa vain tissille. Mä tiedän jo etukäteen, että tuskin nukun itse, jos jos joku roikkuu mussa kiinni koko ajan. Eihän se mitään haittaa, jos nukahtaa. SItten, kun imeminen loppuu, otetaan se tissi pois suusta. Kannattaa lopettaa tuollaisten mielikuvien kuin "tissillä roikkuminen" jo alkuunsa. Kuulostaa inhottavalta.

3. Eikö tuo imetys pilaa parisuhteen täysin? En kiitos halua mitään perhepetiä ja vauvaa, joka vie illat ja yöt multa täysin. Mun psyyke ei kestä. Älä suunnittele vauva-aikaa, kun et tiedä, mitä sieltä on tulossa. Vauva-aika ei kestä määräänsä pitempää. Olet nyt kuitenkin vapaaehtoisesti(?) lähtenyt lasta hankkimaan, eli olet itse tehnyt tämän valinnan. Elämäsi muuttuu kokonaan, kun lapsi syntyy. Jäät itse hetkeksi enemmän taka-alalle, mutta se on ihan mukavaakin. Olet tosiaan vanhempi vuorokauden ympäri ja joka päivä, myös illalla ja yöllä.

4. Rintaraivarit, tiheän imun kausi jne. Siis oikeesti???? Mitä siis oikeesti?

5. Koko vuorokauden käyttö kuukausitolkulla vain imettämiseen ja sen ongelmien ratkomiseen? Sinun ei ole pakko imettää, ellet halua, mutta ei nyt ainakaan kannata tehdä asiasta ongelmaa ennen kuin sinulla on mitään kokemusta asiasta.

Vauvan laskettu aika on 20.5, eli mä istun koko kesän sisällä vauva tissillä? En tiedä, mistä olet keksinyt, että istut koko kesän vauva tissillä-

Eikö se ole myös ihan hirveä vaiva, kun koko elämä pitää suunnitella sen mukaan, että missä imetät ja onko jossain paikkaa missä imettää? Ei ole, ja mulle sopivia paikkoja imettää on ollut ihan joka paikassa.

Monet myös sanovat, että korvikevauvat nukkuvat paljon paremmin? Jos haluat antaa mieluummin vauvalle pullosta, niin anna, ei sun tarvitse kiukutella koko maailmalle imettämisestä.

Vierailija
13/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että olet valmis äidiksi? Et halua vauvaa joka vie sulta illat ja yöt :DD

No olipa hassusti multa sanottu. Valvon kyllä vauvan kanssa ja pidän sylissä. Perhepeti olis mun pahin painajainen. Toinen painajainen olisi se, että mun tissi olis koko ajan toisen suussa.

Miten tuosta voi opettaa eroon, ettei vauva ala pitämään tissiä tuttina?

Ventovieraiden läsnäolo ei haittaa, mutta tuttujen aikana en halua imettää edes huivin kera.

Vierailija
14/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kamalaa. Mulla kahden lapsen kokemus, ja olen pitänyt aina imetystä neutraalina. Ei siis aiheuta mitään ihania tunteita, mutta täysin siedettävää on. Paljon aikaa pikkuvauvan kanssa menee kyllä sohvalla istuen, ja ekoina kuukausina on tingittävä omista unista. Mutta niin se pulloruokitun kanssakin on, vauvat vain on sellaisia.

Tiheän imun kausia ja rintaraivareita on melkein kaikilla, mutta ne kestää päiviä, ei viikkoja. Ja päivät on kuitenkin paaaljon muutakin kuin imettämistä.

Kannattaa opetella siirtämään se vauva heti nukahdettuaan omaan sänkyynsä tai jopa hereillä ollessa, jos tiedät ettet saa vauvan vieressä nukuttua. Niin minäkin tein eikä nukahtamisongelmia koskaan ollut. Heräilivät kyllä toki vähän väliä, mutta siihen tottui ja turtui. Ja heräilyt jatkui pitkään imettämisen lopettamisen jälkeenkin, joten olivat vain perus pikkulapsen unikäytöstä, ei niinkään imetyksestä johtuvaa.

Itse imetin lapsiani 2 vuotta kumpaakin, vaikken koskaan siitä erityisemmin tykännyt. Se vain oli helppoa ja kiva rauhoittumistapa kummallekin. Sitten alkoi ahdistaa, ja tuntui siltä, että haluan kehoni takaisin. Ei siis niin kannata stressata, imetys voi olla ihanaa, kamalaa tai ihan ok. Jos rupeaa ahdistamaan niin lopeta, mutta suotta vielä stressaat

Vierailija
15/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipa hassusti multa sanottu. Valvon kyllä vauvan kanssa ja pidän sylissä. Perhepeti olis mun pahin painajainen. Toinen painajainen olisi se, että mun tissi olis koko ajan toisen suussa.

Ventovieraiden läsnäolo ei haittaa, mutta tuttujen aikana en halua imettää edes huivin kera.

Miksi edes suunnittelet imettämistä, jos se on ajatuksenakin sinulle noin inhottavaa?

Vierailija
16/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ollut imettämisessä mitään muita ”ongelmia” kuin, että vauvassa on aikalailla kiinni eli korkeintaan muutamaksi tunniksi voi jättää hoitoon. Mutta vauvavuosi on häviävän lyhyt aika eli jaksan kyllä sen hetken viettää pienen ihmisen kanssa.

Vierailija
17/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetat siihen tuttiin heti alusta asti. Niin että hyväksyy sen rinnan sijaan. Aluksi se tuntuu turhalta, kun vauva nukkuu muutenkin, mutta tutti kannattaa kyllä ottaa käyttöön heti.

Vierailija
18/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään vauva ei syö 24/7, joten turha pelko.

Vierailija
19/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla tuota tai sitten ei ole.

Itsellä 4kk vauva ja kuvailit aika hyvin hänen imetystaivaltaan.

Itse asennoiduin niin, että vauva edellä mennään paitsi jos meinaan seota. Vauva siirtyi omaan sänkyyn 3kk iässä koska tässä vaiheessa tissituttina oleminen vei voimat. Mies nukuttaa iltaisin vauvan pinnasänkyyn. Mä siirrän imetyksen yhteydessä vielä usein viereen, että saan nukkua. Aamua kohden vauva yleensä haluaa rintaa usein.

Imettäminen on tällä hetkellä helppoa. Melkein harmittaa, että kohta pitää aloittaa kiinteät.

Vierailija
20/101 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullo kannattaa opettaa myös, niin että voit jättää vauvan välillä isälleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän