Kevyempi vuosi 2019
Jatkoa painonpudotusketjulle.
Tämä on laihduttajien vertaistukiketju, missä kirjoitetaan nimimerkeillä. Emme kaipaa neuvoja tai kommentteja ruokavaliosta. Ellet pudota painoa, jatka muualle, kiitos.
Kommentit (1129)
Laihdutuspäiviä on tähän mennessä ollut 53, eli vielä 47. Sen jälkeen jatkan nykyiseen tapaani, mutta ilman ruokapäiväkirjaa. Jos uskallan! :) Ruokapäiväkirjan pitäminen on vaivatonta, kun siihen tottuu.
A
Todella sääli, että länkyttäjät pilasivat tämän hyvän ketjun. Itsellä nyt 12.5kg lähtenyt vuoden alusta, ensi viikolla toiveissa päästä alle 80kg (nyt 80.9). Kesäksi alle 75kg alkaa tuntua realismilta pikku hiljaa.
Tsemppiä teille, jotka vielä mukana.
Ehkäsetästä
Sairastan todella pahaa kroonista masennusta johon ei ole lääkitystä. Laihdun tämän takia todella paljon menetettyäni ruokahalun ja nyt olen menettäny sen taas masennuksen pahentuessa ihmissuhderintaman epäonnistumisien takia.
Pätkä norovirusta muutama viikko sitten pahensi asiaa ja tiputti painoni n. 50kg.
Olen 171cm pitkä ja painan ruokahalun vaihdellessa n. 50-54kg mittasin viimeksi muutama päivä sitten, tänään uskoisin että lähempänä 50kg.
Pidän terveellisestä ruuasta ja rasvainen ja raskas ruoka tuo minulle huonon olon. En välitä karkista tai sipsistä kummemmin.
Kun syön ja saan ruokahaluni takaisin syön auttamatta liikaa. Jos minulla ei ole ruokahalua en syö, tai vaihtoehtosesti syön yhden leivän päivään.
Nälkä kalvaa välillä ruokahalun puuttuessakin.
Myös väsyttää paljon mutta ei silti uneta.
Toivon teille onnistumisia tavoitteissanne suuntiin tai toisiin.
- nukke
Mitä teette kasviksista? Itse syön kurkkua pätkissä, tomaatti kokonaisena, jäävuorisalaattia leivällä, ¨porkkanaa joskus raastan ja ruuan kanssa syön pakastevihanneksia. Elän yksin enkä esim. viitsi tehdä uunijuureksia pientä määrää vaikka niistä tykkään mutta ne ei enää ole hyviä seuraavana päivänä.
Kyllä kyllästyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette kasviksista? Itse syön kurkkua pätkissä, tomaatti kokonaisena, jäävuorisalaattia leivällä, ¨porkkanaa joskus raastan ja ruuan kanssa syön pakastevihanneksia. Elän yksin enkä esim. viitsi tehdä uunijuureksia pientä määrää vaikka niistä tykkään mutta ne ei enää ole hyviä seuraavana päivänä.
Kyllä kyllästyttää.
Paistan joskus kirsikkatomaatteja ja murskattua valkosipulia oliiviöljyssä siitä tulee mielestäni hyvä tomaattimössö, jonka voi syödä esim. kalan kanssa. Samoin joskus teen uunimunakasta johon tulee pinaattia ja kirsikkatomaatteja.
Kasviksia syön lähinnä tuoreeltaan. Välipalaksi kirsikkatomaatteja ja kuorittuja porkkanoita, itse tehtyjä salaatteja, kurkkua kunnon kerros leivän päälle jne. Hedelmistä tällä hetkellä appelsiineja, mandariineja, viinirypäleitä ja pakastimessa on mustikoita joita laitan puuron päälle ison keon.
Kevennystä takana n. kuusi viikkoa ja kiloja on pudonnut neljä. En ole todellakaan pitänyt mitään kitukuuria, vaan tarkoitus on syödä niin kuin olisi aina hyvä syödä. Makeat ja rasvaiset herkut minimiin ja kasviksia reilusti lisää sekä liikunnan lisääminen. Syön perusruokaa, enkä kikkaile dieettien kanssa.
Esimerkki päivän aterioistani:
- klo 6.45 kipollinen hirssipuuroa, päällä reilusti mustikoita pakastimesta, kahvikupillinen
- klo 11.30 töissä eväänä kotiruokaa esim. makronilaatikkoa ja reilu annos vihersalaattia
- klo 14-15 kahvia, pari kuorittua porkkanaa, appelsiini tai sportti yosa
- klo 16.30 kahvia, pari ruisleipää, päällä juustoa, kinkkua ja reilusti kurkkua
- klo 20.00 puuroa/leipäpala, keitetty kananmuna
Esimerkki päivän liikuntani:
- aamulla lenkki koiran kanssa 15-20 min
- illan suussa spinning tunti tai kuntosali
- illalla pitkä lenkki n. 45-60 min koiran kanssa
Rouva51
Täällä on hiljaista.
Paino junnaa edelleen. Ketoa en ole ottanut kokeiluun kun en halua rajata ruokavaliota. Alunperin koko elämäntapamuutokseni perustuu terveellisiin valintoihin. Eli pysähdyn miettimään mikä on parempi valinta. Portaat mieluummin kuin hissi. Välipalaksi mieluummin hedelmä tai porkkana kuin joku herkku. Salaattia enemmän lautaselle ja vähemmän muuta. Ravintolassa lisukkeeksi mieluummin salaatti kuin ranskalaiset jne. Olen nirso ja monille ruoka-aineille allerginen niin en haluaisi enää yhtään rajata. Mutta jos paino ei huhtikuun loppuun mennessä lähde laskemaan aion kokeilla jotain muuta, keto ensimmäisenä listalla.
🍔
Tämä on hyvä ketju, ignoorataan jankuttajat/länkyttäjät.
Koetan pysyä mukana, toivottavasti ketjun nimen mukaisesti tästä todella tulee kevyempi vuosi kaikille!
Mulla niin iso kilomäärä pudotettavana, että jos vaan kykenen, niin vasta vuoden loppupuolella alan olla lähellä tavoitetta.
Tällä hetkellä menee muuten hyvin, mutta mieli on kärsimätön. Kun kokee "niin kauheasti ja tosissaan laihduttavansa", toivoisi tietenkin nopeita tuloksia, mutta tämä vaatii aikaa. Oikotietä ei ole. Ja pitää valmistautua siihenkin, että takapakkeja tulee.
Kasvisten käyttöön kyseltiin vinkkejä. Mulle maistuvat avokadot (sopii ketoon) ihan sellaisenaan. Sormisuolaa hieman päälle.
Tuore pinatti, jos saatavilla, on helppoa ja nopeaa paistettavaa vaikka munakkaan täytteeksi. Samoin tuoreet herkkusienet.
Sitten suosittelisin valmiita salaattipusseja, kun paha nälkä yllättää, niin niistä taikoo salaatin hyvin nopeasti, silloin ei tule vedettyä jääkaapista ties mitä "ei laihduttavaa".
Kesää ja grillausta odotellessa vanha kunnon jäävuorisalaattivinkki: Lohko salaattikerä neljään isoon osaan, grillaa pinnat makusi mukaan enemmän tai vähemmän. Sormisuolaa ja esim. sinihomejuusto-ranskankermakastiketta päälle.
Kohta alkaa valkoisen parsan sesonki. Lidl ainakin myy hyviä sakalaisia. Hollandaise kastiketta ja keittokinkkua kyytipojaksi ja valkoviiniä lasiin!
-Muotila-
Minä kävin vihdoin lääkärissä kun kurkkukipu ei lähtenyt paranemaan millään, angiinahan se sitten oli. Nyt tulee siis vieläkin pidempi tauko treeneihin. Jotenkin vaikea pitää nuo syömisetkin kurissa kun ei voi harrastaa liikuntaa vaan pitää lepäillä, mutta teen parhaani. Pyrin siihen ettei ainakaan takapakkia tulisi. Paino nyt 78 kg eli olen nyt juuri ja juuri normaalipainon sisällä (olen pitkä). Oma painonpudotukseni alkoi siis jo viime vuoden marraskuussa ja lähtötilanteesta on nyt siis yhteensä 17 kiloa lähtenyt. 8 kiloa haluaisin vielä pudottaa ennen kesää, mutta tämä sairastelu tuli nyt kyllä huonoon saumaan.
Minustakin olisi kiva pitää tämä ketju aktiivisena :) niin kuin muotila sanoi jätetään negat omaan arvoonsa.
- Parsakaali
Ajattelin liittyä maanantaina alkavaa 8 nettikurssille missä ruokavalio on ketogeeninen eikä liikunta aluksi ole kovin tärkeä. Kestää siis 8 viikkoa. Voi olla että rahat menee hukkaan mutta olen täysin kyllästynyt läskeiheni.
Liikun kyllä ja aion liikkua nettivalmennuksen aikanakin.
Aloitin työt 2 vko sitten, samalla kun nostin päivittäisen energiansaantini 1600:sta 1800:aan kcal:iin - tai luulin nostaneeni, sillä keskiarvo onkin näköjään 1500..! Nälkä on kyllä ollut useammin, mutta en ole "ehtinyt"/jaksanut syödä, ennen kuin vireystason säilyttäminen on sitä vaatinut.
Entä paino? Pysynyt samana. Tai puoli kiloa enemmän kuin alin saavutus, ja siihen jämähtänyt. Mutta vielä en ole menettänyt uskoani. Harmi etten keksinyt itselleni osuvampaa nimimerkkiä, kuten "etana" tai "uskis"...
A
Innostuin kananmunista. Paistan yleensä 3 aamuisin. Keväisin voi saada parhaimmat munat, kun monessa kanalassa käytetään alkumunitusrehua (proteiinipitoisempaa) ja munista tulee todella maukkaita! Mun piti oikein jemmata yhtä erää, jossa koodi 2FI186784... (15 kpl, parasta ennen 20.4.) Kananmunista saa vaikka mitä hyvää, vaikka toistaiseksi voissa paistettu kelpaa mainiosti, tulee sellainen karamellimainen voin maku valkuaiseen.
A
Keitettynä tykkään, että on 7 min (jos pienempi muna niin 6 min), eli niin että keltuainen jää keskeltä löysäksi. Ei tarvii muuta kuin vähän suolaa päälle.
Joskus teen omeletin kuohukermalla.
Tykkään myös paistetuista tomaateista kananmunien seurana. Voi maustaa jollain voimakkaalla juustolla. Lisätä volyymiä kasviksilla. Grillimauste sopii aina...
Entä pyttipannun ja munakkaan yhdistelmä?
Ai niin, ja munavoi...
A
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä syöt kananmunat?
A
Pääasiassa keitettynä. Laitan salaatin joukkoon proteiiniksi. Maks. 5kpl viikossa.
Rouva51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A
Pääasiassa keitettynä. Laitan salaatin joukkoon proteiiniksi. Maks. 5kpl viikossa.
Rouva51
Kananmunissa on paljon muutakin ravintoa kuin proteiini, niitä kannattaa syödä enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A
Rouva51
Kananmunissa on paljon muutakin ravintoa kuin proteiini, niitä kannattaa syödä enemmänkin.
Niin varmasti on, mutta minulla kananmunien syönti aiheuttaa kokonaiskolesterolin nousua. Koska suvussani on sydän- ja verisuonisairauksia, niin en halua nostaa kolesteroliani. Sinulla ei ehkä ole sitä geeniä, joten syö munia niin paljon kuin haluat.
Rouva51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A
Rouva51
Joo, niinpä näyttää olevan. Proteiinia 38% ja sen lisäksi rasvaa 61%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A
Rouva51
Joo, niinpä näyttää olevan. Proteiinia 38% ja sen lisäksi rasvaa 61%.
Kananmunassa on kaikki ravinto paitsi c-vitamiini. Ei mikään turha ruoka.
Paino on pysynyt samana, toista viikkoa. Päivittäinen energiansaanti on ollut 1800 kcal (yhdeksättä päivää). Liikun tosiaan paljon, joten luulen vaakalukeman olevan sama koska olen syönyt viime aikoina enemmän suolaa. Esim. päivittäin 2 paistettua marinoitua kananrintafilettä, 4 siivua ruisleipää, 30 g kermajuustoa. Rupean jossain kohtaa syömään salaatteja, nyt en syö lainkaan vihanneksia/kasviksia/juureksia. Lakritsilla olen herkutellut muutaman kerran. Odotan siis, että laihtuminen näkyy vaa'ssa kun ruokavalio muuttuu. Tai kun elimistö tottuu liikuntaan, jos se vaikuttaa.
A