Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Putkiremontti 48 neliön asuntoon Helsingissä: 130 000 euroa! Keksiikö kukaan selitystä? Vai onko tämä nykyään ihan normaali hinta putkiremontista?

Vierailija
20.01.2019 |

Kyseessä on vanha talo, mutta sellaisessa asun itsekin ja meillä remontti maksoi 700 e/m2. Siinä uusittiin kaikki kylpyhuoneet ja talon kaikki sähkönousut ja porrashuoneet. Putkinousuille jouduttiin tekemään lisää tilaa ja putket uusittiin perinteisellä menetelmällä. Tästä remontista on kymmenisen vuotta aikaa, mutta olen silti hyvin yllättynyt että kymmenessä vuodessa remontin neliöhinta voi nousta kolminkertaiseksi!

Tilannetta ei selitä huoneiston poikkeava vastikekerroin. Rahoitusvastiketta on jo muista remonteista alla sen verran, että maksuerä on 200 e/kk.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä mä just luin? Edellisestä putkirempasta aikaa vain kymmenen vuotta? Joku ei nyt täsmää ...

Luetun ymmärtäminen. Ap kertoi ekassa viestiä, ettei asu kyseessä olevassa asunnossa.

Olisin voinut vähän selvemminkin itseäni ilmaista. En tullut hämmästykseltäni tarkistaneeksi vuodatuksen lukijaystävällisyyttä. :)

ap

Mitä siihen hintaan sisältyi? Siihen 138k.

Vierailija
22/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiötä on kus*tettu. Meillä kävi vähän samalla tavalla sähkörempan kanssa, kun hallituksessa ei ole enää ketään, jolle raha merkitsisi jotain. Niille papparaisille on ihan sama maksaako sähköremppa 5000 euroa vai 20 000 euroa, kun rahaa on niin ettei kakalle taivu. Kiva sitten köyhien maksella heidän sopimiaan älyttömiä hintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkirempat maksanee nykyään sen vajaa 1500/neliö. Saattaa tulla lisää hintaa jos putket syvällä seinissä. 1000e/neliö oli totta joskus 10v sitten. Ja siten tietty jos uusitaan kylppäreitä yms touhua niin tuleekin nopeasti reippaasti lisähintaa.

Vierailija
24/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, onko ap suunnittelemassa tuon 138 asunnon ostamista ja miettii miksi maksanut niin paljon?

Vierailija
25/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KäKi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on vanha talo, mutta sellaisessa asun itsekin ja meillä remontti maksoi 700 e/m2. Siinä uusittiin kaikki kylpyhuoneet ja talon kaikki sähkönousut ja porrashuoneet. Putkinousuille jouduttiin tekemään lisää tilaa ja putket uusittiin perinteisellä menetelmällä. Tästä remontista on kymmenisen vuotta aikaa, mutta olen silti hyvin yllättynyt että kymmenessä vuodessa remontin neliöhinta voi nousta kolminkertaiseksi!

Tilannetta ei selitä huoneiston poikkeava vastikekerroin. Rahoitusvastiketta on jo muista remonteista alla sen verran, että maksuerä on 200 e/kk.

Olethan varmistanut isännöintitoimistossa ja yhtiökokouksissa käymällä, että tulossa on todella tuohon hintaan putkiremontti. Liikkeellä on huijariyrityksiä, jotka jakavat asuntoihin ja ilmoitustauluille virheellisiä ilmoituksia putkiremonteista ja joskus myös sotkevat päälle puhumalla yhtiökokouksissa käytäviä keskusteluja ja väärentävät kokouspöytäkirjoja.

On kuitenkin tunnettu tosiasia, että Helsingin vanhoissa arvotaloissa remontti tulee suojelumääräysten vuoksi kalliiksi.

Jaana Tommiska (Olga Romanov), Kerava

No hui! Kiitos kommentistasi, eipä ole käynyt mielessä että tuollaistakin tapahtuu. 

Tässä tapauksessa se remontti on jo tehty. Kustannukset vain on vielä jyvittämättä osakkaille.

ap

Vierailija
26/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt, vedättävätkö putkiremppafirmat Helsingin keskusta-asuntoja omistavia juuri siksi, että he niin kamalasti haluavat asua siellä. Ehkä on helppo lätkäistä vähän isompi summa laskuun, kun tietää, ettei asukkaalla ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa. 

Toisaalta voisin kuvitella (ja ehkä onkin todennäköisempää), että niissä on paljon vaikeampi tehdä remonttia. Kylppärit ja keittiöt eivät varmaankaan sijaitse eri kerroksissa samoissa kohdissa kuin uusissa kerrostaloissa. 

14

Vierailija
27/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan hyvä hinta. Remontin jälkeen on kiva käydä vessassa kun kaakelit kiiltää.

Vierailija
28/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putkirempat maksanee nykyään sen vajaa 1500/neliö. Saattaa tulla lisää hintaa jos putket syvällä seinissä. 1000e/neliö oli totta joskus 10v sitten. Ja siten tietty jos uusitaan kylppäreitä yms touhua niin tuleekin nopeasti reippaasti lisähintaa.

Puhut siis jugend talosta?

Vierailija
29/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnan selittää tällä hetkellä se, että urakoitsijoilla on vara pyytää. Nyt on kysynnän kausi. Olen itse suunnittelualalla ja viime vuonna suunniteltiin putkiremontteja kolminkertainen määrä muihin vuosiin verrattuna, mitä olen alalla ollut seitsemän vuotta. Nyt sitten urakoitsijoilla on työtä yllin kyllin, suunnittelutilanne on jo rauhoittunut. Monta suunnittelua tuli meille, kun kukaan muu ei edes tarjonnut.

Hinta vaihtelee ja saattaa kahden vuoden päästä olla taas paljon matalampi. Tämä on suurin syy suuriin hintaeroihin. Isännöitsijätkin ovat joskus ihmetelleet, miten jonain vuonna on edullisempi kuin edellisenä vuonna. Eli jos ei ole pakko, suosittelen miettimään pari vuotta ja odottaan, että rakennusbuumi rauhoittuu. Nyt rakennetaan paljon uutta ja 70-luvun talojen kohdalla on ruuhkaa, silloinhan tehtiin valtavat määrät laatikkotaloja ja nyt näissä uusitaan putkia. Siksi on myyjän markkinat alalla. Mutta taantumaa näkyvissä piakkoin, ainakin täällä päin. Jossain vaiheessa tulee taas varmaan uusi buumi, eli homma on aaltoliikettä. 

Vierailija
30/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri sitä asunnon ostajien tyhmyyttä kun ei tajuta että elämän aikana asunnon joutuu maksamaan keskimäärin kolme kertaa ennen talon romutusta: korot, korjaukset, vastikkeet + alkup. ostohinta

Vierailija
31/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä rempan pitäis stadissa saada  huonossakin tapauksessa noin 1k per neliö joten kyllä tuossa on vahva kusetuksen maku

Vierailija
32/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa esinnäkin kilpailuttaa remppafirmat!

Mun kaverin talonyhtiössä kävi niin että vaikka kilpailuttivat firmoja, ottivat kalliimman firman koska talonyhtiön puheenjohtaja suosi yhtä firmaa. Suosi NCC koska oli siis itse siellä töissä ja koska veti muuta talonyhtiön porukkaa kuin pässiä narussa, niin sai siis itselleen ilmasen rempan kun oli se joka teki diilin remppafirman kanssa, eli siis sen firman kanssa jossa oli töissä! Ihan käsittämätöntä nyt kun jälkeenpäin miettii.

Vierailija
33/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutkun mutkun, se meidän remontti tehtiin juuri noin 10 vuotta sitten. Oli syvällä putket, niiden nousutilaa jouduttiin laajentamaan, kaikki putket uusittiin koko taloon. Unohdin aloituksessa mainita että IV-kanavat uusittiin myös. Samoin sähkönousut ja IT-järjestelmä. Porrashuoneet entisöitiin. Vanha, monimutkainen kivitalo jossa raksaäijät kiroilivat kun ne nousutkaan eivät olleet suoria vaan menivät eri kerroksissa eri kohdilla (vanhoihin putkiin oli vain tehty kiemuroita, jotta ne oli saatu mahtumaan). Kaikki kylppärit uusittiin täydellisesti. Ja kaikki tämä maksoi sen 700 e/m2.

Jos tuollainen remontti maksaa nykyään 1500 e/m2, niin hinta on yli kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. 

ap

Vierailija
34/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on suht edullinen vastike, jos se sisältää jo muitakin remppakuluja. Mikä se on pienimmillään? Minulla on saman kokoisessa asunnossa perusvastike noin 200 eur. Siihen päälle tuli aiemmin ikkunaremonttivelkaa ja tällä hetkellä putkiremppavelkaa. Sen hinta oli 900 eur neliö (pari vuotta sitten tehtiin).

Ei ole millään tavalla normaalia noin isot putkiremonttikulut. En osaa sanoa, mistä ne on repäisty. 

Hoitovastike tässä kämpässä on 276 euroa. Siihen siis päälle tulee tuo rahoitusvastike, vähän yli 200 euroa. Ja nyt tulossa tämä 130 000 joko rahoitusvastikkeeseen lisäksi, tai sitten könttäsummana maksettavaksi.

ap

Kiitos oikaisusta, ymmärsin väärin. 

Vierailija
35/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnan selittää tällä hetkellä se, että urakoitsijoilla on vara pyytää. Nyt on kysynnän kausi. Olen itse suunnittelualalla ja viime vuonna suunniteltiin putkiremontteja kolminkertainen määrä muihin vuosiin verrattuna, mitä olen alalla ollut seitsemän vuotta. Nyt sitten urakoitsijoilla on työtä yllin kyllin, suunnittelutilanne on jo rauhoittunut. Monta suunnittelua tuli meille, kun kukaan muu ei edes tarjonnut.

Hinta vaihtelee ja saattaa kahden vuoden päästä olla taas paljon matalampi. Tämä on suurin syy suuriin hintaeroihin. Isännöitsijätkin ovat joskus ihmetelleet, miten jonain vuonna on edullisempi kuin edellisenä vuonna. Eli jos ei ole pakko, suosittelen miettimään pari vuotta ja odottaan, että rakennusbuumi rauhoittuu. Nyt rakennetaan paljon uutta ja 70-luvun talojen kohdalla on ruuhkaa, silloinhan tehtiin valtavat määrät laatikkotaloja ja nyt näissä uusitaan putkia. Siksi on myyjän markkinat alalla. Mutta taantumaa näkyvissä piakkoin, ainakin täällä päin. Jossain vaiheessa tulee taas varmaan uusi buumi, eli homma on aaltoliikettä. 

Kiitos hyvästä vastauksesta!

ap

Vierailija
36/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on juuri sitä asunnon ostajien tyhmyyttä kun ei tajuta että elämän aikana asunnon joutuu maksamaan keskimäärin kolme kertaa ennen talon romutusta: korot, korjaukset, vastikkeet + alkup. ostohinta

Tee realistinen vertailu vuokra-asujan kuluihin vastaavana aikana, kiitos. Ilman sitä on turha tulla pätemään.

Vierailija
37/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me on rakennettu tolla hinnalla omakotitalo autotalleineen ja omine tontteineen.

Helsinkiin?

Ai ei, Mäntsälän taakse?

Vierailija
38/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä mä just luin? Edellisestä putkirempasta aikaa vain kymmenen vuotta? Joku ei nyt täsmää ...

Luetun ymmärtäminen. Ap kertoi ekassa viestiä, ettei asu kyseessä olevassa asunnossa.

Olisin voinut vähän selvemminkin itseäni ilmaista. En tullut hämmästykseltäni tarkistaneeksi vuodatuksen lukijaystävällisyyttä. :)

ap

Mitä siihen hintaan sisältyi? Siihen 138k.

Oletan, että kaikki mahdollinen, eli ehkä samat mitä tuossa oman taloni remontissa, kuitenkin (muistaakseni) poislukien sähköt ja IT. Kylppäri oli kokonaan laatoitettu siisteillä peruslaatoilla ja varmaan uudet perustason vesikalusteetkin sisältyivät hintaan. En kyllä keksi mitä siihen olisi pitänyt sisältyä, että hinta tuntuisi perustellulta.

ap

Vierailija
39/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa esinnäkin kilpailuttaa remppafirmat!

Mun kaverin talonyhtiössä kävi niin että vaikka kilpailuttivat firmoja, ottivat kalliimman firman koska talonyhtiön puheenjohtaja suosi yhtä firmaa. Suosi NCC koska oli siis itse siellä töissä ja koska veti muuta talonyhtiön porukkaa kuin pässiä narussa, niin sai siis itselleen ilmasen rempan kun oli se joka teki diilin remppafirman kanssa, eli siis sen firman kanssa jossa oli töissä! Ihan käsittämätöntä nyt kun jälkeenpäin miettii.

Jos tilanne on noin selvä, niin ei muuta kuin haastamaan oikeuteen se puheenjohtaja.

Vierailija
40/65 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on muutama isännöintitoimisto joita kannattaa välttää kuin ruttoa. Taloyhtiönnhallitukset ihan pihalla ja isännöintitoimisto neuvoo asiantuntijana noita putkiremontteja. Laskuttaa lähinnä liikaa hyvävelikauppoina kaverien firmoista. Eli on paljon putkirempasta, mutta noita tapahtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä