Onko mielestänne reilua, että yksikin nuoruuden hölmöily voi määritellä koko loppuelämän?
Ystäväni lapsi sai 18-vuotiaana tuomion törkeästä rattijuopumuksesta. Tapauksesta on kulunut jo lähes kymmenen vuotta aikaa, ja kyseistä törttöilyä lukuun ottamatta poika on elänyt oikein kunnollista ja säntillistä elämää. Olisi kovasti halunnut poliisikouluun, mutta ei pääse. Hyvät paperit lukiosta, armeija käytynä ja niin edelleen. Tuon ainoan törttöilyn jälkeen ei ole saanut edes ylinopeussakkoja. Nykyään on absolutistikin. En todellakaan puolustele tekemisiään, olin vedellä pitkin korvia kun kuulin törttöilystään. Silti, mielestäni on kohtuutonta, että hän ei saa edes mahdollisuutta.
Kommentit (111)
Ken ei joko oikeasti ymmärrä tai tahallaan tekeytyy tyhmäksi, on syytön ja syyntakeeton?
Vierailija kirjoitti:
Joku suunnittelee jonkun mielestä rikosta saa linnaa, toinen tekee rikoksen saa ehdollista?
Joku jonkun? Sössötisöö? Suunnitella ja toteuttaa todistettavasti on hiukan eri kaliiberia. Varminta pysyä kaidalla tiellä suunnittelematta/toteuttamatta rikoksia, niin pirun vaikea kenenk muuta näyttää toteen.
Linnaa tuskin tulee mielipiteestä vailla todistusaineistoa ja toisen tekemästä rikoksesta hänen pitäisi päästä kuin koira veräjästä, mutta toiselle samasta (tai vaikka muusta) ehdotonta? Millähän perusteella?Elinikäinen tuomio on Suomessa tapuskohtaisista seikoista riippuen kaiketi(?) 20-25v(?), eikä lähemmäs 100v, sillä harva (rikosteri;) edes elää niin kauan rikollisella elämäntyylillään pröystäillen.
Juoppokuskin uhrien omaisille muuten yksilysti onko teko harkittu, tahallinen, tahaton, vahinko, tapaturma, hölmöily, ajanviete, hupikruisailu, yllytysralli tmv tai tekijä nuori, vanha, opiskelija, työtön, työläinen, voittaja, häviäjä, wannabepoliisi, poliisi, liisitailasse, pappi, lukkari, talonpoika, kuppari, tj, dj, bättrefolk jne.. Takaisin ei menetettyä henkeä saa, pysyvät vammat eivät parane toilailijan katumuksella, anteeksipyynnöillä eikä tapojensa parannuksellakaan silloin kun se on myöhäistä.
Poliisin tehtäviin kuuluu myös liikenneturvallisuuden valvominen ja ylläpitäminen eli pitäisi näitä riskejä karsia ja olla osaltaan esimerkkinä muille, eikä suinkaan aiheuttaa itse. Miten yhtään kellään missään voi olla tyhjä rikosrekisteri, kun kaikkihan me nuorena hölmöilemme, sehän on väistämätöntä! Oi mikä mysteeri, hyvin jännä!
Ap, ei se ystäväsi reppana juoppojonnepoikanen nyt pääse poliisiksi, koska ei täytä edes hakuvaatimuksia, joten hänestä ei siihen työhön ole. Uusi suunnitelma suosiolla kehiin?
ex-crimi kirjoitti:
Muutama vuosi sitten keinoälyohjelma analysoi erilaisia rikos-ja-rangaistus-malleja. Parhaaksi nousi rankaise-ja-unohda, jota kannatan itsekin. Unohtaminen meinaa sitä, ettei rikosrekisteriä pidetä. Se sopisi ensikertalaisen tapaukseen, koska taparikollisten kanssa se ei toimi.
Elän nykyään tosi streitisti, mutta kyllä nuorena tuli töppäiltyä. En vaan jäänyt kiinni mistään. En hakannut ketään, mutta sekoitin kaalia kaksin käsin ja käytin myös nahkavitosta ahkerasti eri butiikeissa. Lopetin sitten kuin seinään, kun pääsin järki-ikään.
Entinen criminalisti, nykyinen streitisti? Haluatko ja pyritköko sinäkin poliisikouluun?
Toivottavasti heillä on siinä tapauksessa keinonsa selvittää sinun ja kaltaistesi todelliset taustat paljastumattomuudesta huolimatta ja mahdolliset pinnan alla kytevät (uusinta)kolttoset ja niille todennäköisyydet. Psykologiset testit, joista vaikeaa tai mahdotonta luikerrella riskaabelin lööperistin.
Lol, keinoälyohjelmaako käytettävä, jos itsellä umpinuppi? Rikoksia voisi vapaasti tehtailla, jos yleisesti olisi tiedossa, että ne kuitenkin lopulta unohdetaan. Ehei, unohdus kohdistukoon epärealistisiin haaveisiin!
Vierailija kirjoitti:
On se minusta jos puhutaan teineistä. Lapset eivät asuinpaikkaansa valitse ja voivat joutua ikävyyksiin vain siksi kun asuvat väärässä paikassa.
Tulee nyt mieleen lastenkotilapset.
On jotenkin kummallista, että hyväksikäytöstä saa ehdollista, mutta päästään sekaisin oleva teini saa vankilatuomion. Tai niin käsitin tässä uhkaavasti käyttäytyneen tytön tapauksessa käyneen.
Tai siis eikö lastensuojelu pelastakkaan lapsia?
Ihmisen saa tärvellä, mutta uhrista odotetaan kasvavan itsestään kunnollinen kansalainen.
Autetaanko lapsia oikeasti?
Ei jaksa.
Liittyy puolueellisen ap:n ystävän typerän 18v pojankoltiaisen ihan omaa tyhmyyttään törttöilemään rattijuopumukseen miten?
Kerrassaan kehnolaatuinen poika ap:n kaverilla ja/tai vanhemmat epäonnistuneet kasvatustyössään?
Kauanko ap on tuntenut ko. tunarit (jne aasinsillat) ei olennaista, vaikka ap-raukka kovasti yrittää sepittää mustan valkoiseksi. Epätoivoista Esperöintiä, pääsi jo housuihin!
Kerta se on ekakin ja kaksi kertaa jo tapa.
Vierailija kirjoitti:
Se poika ois voinut myös jättää ajamatta kännissä. Se on aina oma valinta.
Kyllä, se on aina oma valinta. Jokainen tekee nuoruudessaan ja myös vanhempana virheitä. Jotkut ottavat virheistään opikseen ja kyseinen henkilö luultavasti näin teki. Mielestäni tälläisessä tapauksessa kuuluisi antaa mahdollisuus, mutta minä en lakia määrää.
Ei todellakaan pidä antaa uutta (.. ja uutta.. ) mahdollisuutta, koska myös täysin hölmöilemättömiäkin nuoria on ja heistäkään kaikki eivät joko edes hae tai muista syistä pääse poliisikouluun.
Estääkö muka poliisikouluun hakemisen noin kauan? Itse menetin vartija- ja jv-kortin kun jäin kiinni hampun kasvatuksesta. Poliisi sanoi että kolmen vuoden päästä voit mennä uudestaan vartijakurssille.
Vierailija kirjoitti:
Estääkö muka poliisikouluun hakemisen noin kauan? Itse menetin vartija- ja jv-kortin kun jäin kiinni hampun kasvatuksesta. Poliisi sanoi että kolmen vuoden päästä voit mennä uudestaan vartijakurssille.
Tragikoomista, että hamppuhemmo kuunaan toimisi vartijana/järjestyksenvalvojana turvaten mm- muidenkin hamputtomuuden ja huumeettomuuden.
Olen nyt lukenut että minun olisi pitänyt pyytää apua oikealla tavalla, aikaisemmin, ehkä myös ymmärtää että pyydän liikaa ja väärästä paikasta tai tietää että mikään määrä apua ei tule riittämään kuitenkaan joten miksi vaivautua. Tai että apua ei oikeasti saakaan kaikista lupauksista huolimatta (resurssit). Mistä minun pitäisi tämä kaikki tietää? Enkä minä osannut ajatella että olen toivoton tapaus ja että kukaan ei osaa auttaa koska olen liian omituinen tai erilainen. Se että huumeidenkäyttö on rikos ei ole minun vikani vaan se on sairaus ja terveysongelma ja sellaisena siihen pitäisi suhtautua. Diileröinti ja siihen liittyvä alamaailma on täysin yhteiskunnan itsensä kehittämä ongelma.