Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opinto-oikeus päättyy yliopistossa. En saa gradua valmiiksi. Lisäaikaa ei saa, kun ainut syy etenemättömyydelle on työ ja perhe.

Vierailija
20.01.2019 |

Valmistuminen on gradua vaille valmis, mutta en tule saamaan sitä valmiiksi tänä keväänä. En ole edes aloittanutkaan. Asun nykyään Lapissa ja gradu pitäisi tehdä Helsingin yliopistoon, jossa pitäisi käydä graduseminaareissakin. Töiden takia se on äärimmäisen hankalaa järjestää.

Mitä tapahtuu, jos opinto-oikeus loppuu, eikä ole valmistunut? Jäänkö ikuisesti valmistumatta? Onko jollain kokemusta tällaisesta?

Kommentit (226)

Vierailija
41/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs heittäydyit ikiopiskelijaksi ja laiskottelit? Jos ei mästeriä saa 7 vuodessa + parilla varmalla lisäaikavuodella valmiiksi, niin voi syyttää itseään. Parempi, että teet tilaa niille, joilla oikeasti on tavoitteita.

Vierailija
42/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradusemmoja järjestetään monissa paikoissa suomeenkin että voit osallistua osaan verkon kautta (skypellä, AC:lla tai vastaavalla) eli välimatka on tekosyy. Hae lisäaika asap ja järjestä arkeen aikaa, ota vaikka taukoa töistä ja kokoa joku kyhäelmä kasaan parissa viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kyllä lisäaikaa opinnoille, se on lähinnä ilmoitusasia. Lisäopintotukea tuskin saat, siihen tarvitaan mainitsemiasi syitä.

Vierailija
44/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradua ei kirjoiteta parissa viikossa. Ihme porukkaa täällä. Ette oo varmaan itse päivääkään yliopistossa opiskellu. Itse kirjoitin kandin parissa viikossa niin et tein sitä 8 tuntia päivässä arkena ja vkloppuna. Graduun menee useampi viikko/kuukausi vaikka sitä tekisi kellon ympäri.

Vierailija
45/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan ei ole ketään ihmistä pistetty heidän haluamatta(eivät itse ole hakeneet lisäaikaa) yliopistosta pihalle. Tämä on ns. julkinen salaisuus. Varsinkin gradua vaille valmis ei ole yliopistolle mikään kuluerä, mutta heti kun palauttaa gradun niin valtio maksaa avustuksia kouluille toteutuneiden tutkintojen mukaan.

Olet realisoimatonta omaisuutta ap. ei ne sinua mihinkään tunge vielä vuosiin, hae ja hae vaan. Terv lisäaikaa 4 kertaa hakenut ja saanut.

Vierailija
46/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gradusemmoja järjestetään monissa paikoissa suomeenkin että voit osallistua osaan verkon kautta (skypellä, AC:lla tai vastaavalla) eli välimatka on tekosyy. Hae lisäaika asap ja järjestä arkeen aikaa, ota vaikka taukoa töistä ja kokoa joku kyhäelmä kasaan parissa viikossa.

Miten sellainen ihminen voi missään alansa töissä olla, jos jo opiskeluaikana tekee "parin viikon kyhäelmiä" ja muutenkin menee mistä aita on matalin? Kyse ei niinkään tässä vaiheessa ole siitä, että saako gradua valmiiksi vai ei. Kyse on siitä, että tuollaisella ihmisellä on jotain perustavanlaatuisia motivaatio-ongelmia tai sitten on yksinkertaisesti ajanhallinnassa puutteita. Sellainen ihminen ei urallaan pitkälle pötki, joten gradu on tässä vaiheessa se ja sama.

Vierailija
47/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastanneille! Ehkä yritän vielä. Yritän kyhäillä gradun ja jos se nyt ei millään onnistu, maaliskuun loppuun mennessä pitää hakea lisäaikaa.

Ap

Mistä olet tuon maaliskuun lopun keksinyt? Meillä ainakin lisäaika pitää hakea toukokuun loppuun mennessä jos 31.7 loppuu opinto-oikeus. 

Vierailija
48/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan ei ole ketään ihmistä pistetty heidän haluamatta(eivät itse ole hakeneet lisäaikaa) yliopistosta pihalle. Tämä on ns. julkinen salaisuus. Varsinkin gradua vaille valmis ei ole yliopistolle mikään kuluerä, mutta heti kun palauttaa gradun niin valtio maksaa avustuksia kouluille toteutuneiden tutkintojen mukaan.

Olet realisoimatonta omaisuutta ap. ei ne sinua mihinkään tunge vielä vuosiin, hae ja hae vaan. Terv lisäaikaa 4 kertaa hakenut ja saanut.

Olet väärässä. Minä olen kyllä tavannut opiskelijan, joka on pistetty pihalle (ei ole hakemuksestaan huolimatta saanut lisäaikaa), vaikka tutkinnosta on puuttunut ainoastaan diplomityö, josta siitäkin oli osa tehty. Mutta tässä tapauksessa kysymyksessä oli opiskelija, joka oli saanut lisäaikaa monta kertaa. Ap saa ihan varmasti lisäaikaa.

Aallon työntekijä

Vierailija
49/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ensimmäistä lisäaikaa ei aina saa, ei edes kolme vuotta kestäneen vakavan, opintoja haitanneen sairauden perusteella. Kaikki on kiinni pärstäkertoimesta ja siitä,  millä jalalla opintopäällikkö on sattunut aamulla nousemaan vuoteesta.

Vierailija
50/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gradua ei kirjoiteta parissa viikossa. Ihme porukkaa täällä. Ette oo varmaan itse päivääkään yliopistossa opiskellu. Itse kirjoitin kandin parissa viikossa niin et tein sitä 8 tuntia päivässä arkena ja vkloppuna. Graduun menee useampi viikko/kuukausi vaikka sitä tekisi kellon ympäri.

Minä ainakin kirjoitin. (Olen se, joka sanoi, että onnistuu kahdessa viikossa). Käytin siinä hyväksi yliopistossa 7 vuoden aikana oppimaani ja aihe oli jatkoa kandintyölleni. Vain tyhmät aloittavat täysin puhtaalta pöydältä, tutkielmahan on koko senaikaisen opiskelun huipentuma, joten on suositeltavaakin hyödyntää jo opittua. Arvosana magna cum laude.

Vierailija
51/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sellainen ihminen voi missään alansa töissä olla, jos jo opiskeluaikana tekee "parin viikon kyhäelmiä" ja muutenkin menee mistä aita on matalin? Kyse ei niinkään tässä vaiheessa ole siitä, että saako gradua valmiiksi vai ei. Kyse on siitä, että tuollaisella ihmisellä on jotain perustavanlaatuisia motivaatio-ongelmia tai sitten on yksinkertaisesti ajanhallinnassa puutteita. Sellainen ihminen ei urallaan pitkälle pötki, joten gradu on tässä vaiheessa se ja sama.

Ei kukaan ole kiinnostunut työelämässä gradun arvosanasta, ainoastaan valmistumisesta. Paitsi jos haluaa tutkijaksi.

Vierailija
52/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä haiskahtaa kyllä provolta. 3/5 kuitenkin hyvästä yrityksestä.

Vierailija
53/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saat lisäaikaa. Käytännössä kaikki saavat. Reippaasti vain hakemaan. Itse olen hakenut 6 kertaa lisäaikaa ja olen aina saanut.

Vierailija
54/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lisäaikaa pitäisi saada, jos katsotaan, että jäljellä olevat opinnot on oikeasti mahdollista saada lisäajan puitteissa tehdyksi ja kunhan opintojen loppuunsuorittamiseksi tehdään toteuttamiskelpoinen suunnitelma yhdessä opinto-ohjaajan kanssa.

Itse sain lisäaikaa, kun oli vain gradu ja graduun liittyvät kurssit, kuten graduseminaari, tekemättä. Gradukin oli jo silloin pitkälle tehty, mutta ei ehtinyt kuitenkaan valmistua ennen varsinaisen opinto-oikeuden päättymistä. Ja tuolla kaavalla se lisäajan hakeminen mulla meni, mitä ekassa kappaleessa sanoin.

Vierailija
55/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet gradusta tekemättä - ei ensimmäistä lisäaikaa kirjoitti:

Valitettavasti ensimmäistä lisäaikaa ei aina saa, ei edes kolme vuotta kestäneen vakavan, opintoja haitanneen sairauden perusteella. Kaikki on kiinni pärstäkertoimesta ja siitä,  millä jalalla opintopäällikkö on sattunut aamulla nousemaan vuoteesta.

Enpä usko, että menee aivan noin. Yleensä yliopiston kannaltakin paras vaihtoehto on vain myöntää sitä lisäaikaa. Yliopistot kun saavat rahaa jokaisesta valmistuneesta ja se raha on sen verran merkittävässä osassa yliopistojen rahoituksessa, että ei yliopistoilla ole oikein varaa alkaa heittämään hukkaan opiskelijoiden valmistumisia.

Vierailija
56/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on vielä monta kuukautta jäljellä. Gradun pystyy kirjoittamaan parissa viikossa, ainakin jos on edes vähän perehtynyt aiheeseen. Hommiin vaan.

Hhahahah, voin olla varma ettet ole itse kirjoittanut mitään gradua tai edes tiedä mitä kaikkea siihen vaaditaan. Kyseessä ei ole mikään 10 sivun p.skanjauhaamisessee.

Vierailija
57/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuisen opiskeluoikeuden joutaisi palauttaa. Rajoitetusta opiskeluoikeudesta ei ole ollut oikeastaan mitään käytännön hyötyä. Se ei ole nopeuttanut valmistumisia juurikaan tai lisännyt valmistuneiden määrää. Byrokratiaa se on lisännyt lisäaikahakemusten käsittelyn vuoksi.

En näe yhtään mitään syytä sille, miksi opiskeluoikeus pitäisi olla rajattu. Kyllä opintotuen keston rajallisuus ja työelämämahdollisuudet ja työelämän parempi tulotaso varmasti toimisivat riittävinä motivaattoreina valmistua ilman opiskeluoikeuden rajaamistakin.

Vierailija
58/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saat lisäaikaa. Käytännössä kaikki saavat. Reippaasti vain hakemaan. Itse olen hakenut 6 kertaa lisäaikaa ja olen aina saanut.

Mikä järki?

Vierailija
59/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä saat sen tehtyä!

Kevääseen on vielä pitkä aika. Netti on pullollaan ohjeita miten kirjoittaa gradu kuukaudessa. Laadullahan ei tässä vaiheessa ole enää mitään merkitystä kun olet jo työelämässä. Eikö töissä ole mitään projektia, johon voit gradusi yhdistää? Ei mitään kehitystehtävää? Ei mitään erillistä osa-aluetta, jota voit tarkastella lähemmin?

1) Keskustele esimiehesi kanssa vaihtoehdoistasi (mikä hyödyttää työpaikkaa tai saatko 1kk:n palkatonta vapaata gradun kirjoittamista varten)

2) Just do it. Laadi aikataulu ja älä lipsu siitä. Jos olet päättänyt kirjoittaa 5 sivua lähteistä, niin kirjota. Oli se sitten minkälaista sontaa tahansa. Kunhan pysyt aikataulussasi. Kirjoitettua tekstiä voi aina editoida -jos jää aikaa. Muussa tapauksessa se on mitä on. 

Vierailija
60/226 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradun kirjoittaa nykyään 2 viikossa. 40 sivua on se minimi millä menee lävitse. Arvosana voi olla 2 viikon gradussa huono, mutta eihän sinulla varmaankaan ole muuta tavoitetta kun saada paperit ulos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi