Opinto-oikeus päättyy yliopistossa. En saa gradua valmiiksi. Lisäaikaa ei saa, kun ainut syy etenemättömyydelle on työ ja perhe.
Valmistuminen on gradua vaille valmis, mutta en tule saamaan sitä valmiiksi tänä keväänä. En ole edes aloittanutkaan. Asun nykyään Lapissa ja gradu pitäisi tehdä Helsingin yliopistoon, jossa pitäisi käydä graduseminaareissakin. Töiden takia se on äärimmäisen hankalaa järjestää.
Mitä tapahtuu, jos opinto-oikeus loppuu, eikä ole valmistunut? Jäänkö ikuisesti valmistumatta? Onko jollain kokemusta tällaisesta?
Kommentit (226)
Oisko sun mahdollista hakeutua opiskelemaan samaa sinne Rovaniemen yliopistoon?
Vierailija kirjoitti:
Mikään yliopisto ei putki halle tuossa vaiheessa. Ne saa valmistuneista rahaa.
Potki pihalle.
Mikset hae opintovapaata? Työnantajan on käytännössä pakko myöntää opintovapaata.
Niin, ja kannattaa hakea opintovapaata myös muutamaksi viikoksi gradun kirjoittamiseen. Nyt perheen prioriteetit kuntoon. Jos et valmistu, se jää haittaamaan sinua loppuelämäsi. Mies ottaa reissutöiden ulkopuolella enemmän vastuuta lapsista ja jos muu ei auta, niin vaikka palkkaat MLL:n lastenhoitajan / tutuntutun hoitamaan lapsia, ja lähdet kirjastoon tekemään gradua. Muista, että tämä on vain muutaman kuukauden ponnistus, kunhan otat itseäsi niskasta kiinni ja vähän järjestelet asioita.
Paskan gradun saa käytännössä kokoon lähinnä varmistamalla, että ei ole plagiointia ja viittaukset ja lähdeluettelot on kunnossa. Ja nekin voi laatia puoliautomaattisesti nykyään. Ei sen tason tutkielmalta mitään omaperäisyyttä odotetakaan.
Eikös jollain järjestelyllä voi tehdä gradun toiseen yliopistoon?
Tässä vaihtoehtoja
1) Opintovapaa
2) Skype-osallistuminen
3) Nyt heti tapaamaan proffaa, jolle kerrot ihan kaiken. Voi olla, että saat apua, joka helpottaa ihan älyttömästi duuniasi.
4) Kirjoitat joka päivä sivun. Vaikka olisi mitä paskaa, joka päivä sivu. Tämän parantaminen jälkeenpäin on helpompaa kuin uuden luominen.
Tsemiä. Samoissa vesissä, joka aamu 4.30 ylös ja tekstiä syntyy vähintään sivu päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko jo saanut monta kertaa lisäaikaa vai miksi kuvittelet, että et saisi lisäaikaa?
Voin kertoa, että jokaisessa Suomen yliopistossa saa käytännössä aina lisäaikaa vähintään vuoden ensimmäisellä hakukerralla, jos opinnot ovat kuitenkin edenneet ja toimittaa järkevän suunnitelman siitä, miten saa opinnot loppuun. Toisella hakukerralla voidaan sitten syynätä aika tarkastikin, että suunnitelma on toteutunut.
Hae opintovapaata niille päiville, kun sinun pitää osallistua graduseminaariin.
Yliopistonlehtori
Ensimmäistä kertaa hakisin. Opiskelin ekana maisterivuonna 100op. Sitten muutettiin tänne Pohjoiseen, tein esseinä parikymmentä opintopisteitä lisää ja tutkinto on nyt gradua vaille valmis.
En ole kahteen vuoteen tehnyt yhtään mitään, mutta hölmönä olen kuluttanut opinto-oikeuttani, kun olen kuvitellut voivani kirjoittaa sitä gradua. Eli tämä on nyt neljäs vuosi ja opinto-oikeus päättyy 31.7.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko jo saanut monta kertaa lisäaikaa vai miksi kuvittelet, että et saisi lisäaikaa?
Voin kertoa, että jokaisessa Suomen yliopistossa saa käytännössä aina lisäaikaa vähintään vuoden ensimmäisellä hakukerralla, jos opinnot ovat kuitenkin edenneet ja toimittaa järkevän suunnitelman siitä, miten saa opinnot loppuun. Toisella hakukerralla voidaan sitten syynätä aika tarkastikin, että suunnitelma on toteutunut.
Yliopistonlehtori
Ensimmäistä kertaa hakisin. Opiskelin ekana maisterivuonna 100op. Sitten muutettiin tänne Pohjoiseen, tein esseinä parikymmentä opintopisteitä lisää ja tutkinto on nyt gradua vaille valmis.
En ole kahteen vuoteen tehnyt yhtään mitään, mutta hölmönä olen kuluttanut opinto-oikeuttani, kun olen kuvitellut voivani kirjoittaa sitä gradua. Eli tämä on nyt neljäs vuosi ja opinto-oikeus päättyy 31.7.
Ap
No tuohon on monta kuukautta. Nyt yhteyttä sinne yliopistolle, vaikka graduohjaajaasi ja kerrot tilanteen.
Sä valitsit jo. "Oli pakko muuttaa pohjoiseen". Se oli sitten siinä.
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae opintovapaata? Työnantajan on käytännössä pakko myöntää opintovapaata.
Ei taida olla oikeutta. Olin pari vuotta töissä toisaalla, mutta aloitin tässä työssä vasta lokakuussa. Koeaikakin menossa vielä.
Ap
Viimeinen gradun palautuspäivä taitaa olla siinä vapun tienoilla? Tee siihen mennessä joku paska kyhäelmä. Seminaari nyt on ongelma, mutta onko se pakko käydä jos gradun on ehtinyt sitä ennen tehdä ominpäin.
Miten nää on nykyään, mun aikana ennen uudistusta (eli muutama vuosi sitten) oli 1. seminaari jossa tehtiin tutkimussuunnitelma ja 2. seminaari jossa tehtiin gradu. Ootko käynyt 1:n (jos sitä vielä on)?
Kiitos vastanneille! Ehkä yritän vielä. Yritän kyhäillä gradun ja jos se nyt ei millään onnistu, maaliskuun loppuun mennessä pitää hakea lisäaikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten nää on nykyään, mun aikana ennen uudistusta (eli muutama vuosi sitten) oli 1. seminaari jossa tehtiin tutkimussuunnitelma ja 2. seminaari jossa tehtiin gradu. Ootko käynyt 1:n (jos sitä vielä on)?
Olen tehnyt tutkimussuunnitelman ja tähän toiseen pitäisi käydä 2-3 kertaa näyttäytymässä. Pitäisi esitellä oma ja opponoida toisen gradu. Kolmas kertakin oli jotain varten? Ehkä lopullisen oman gradun esittely, en muista.
Ap
Saat ilman muuta jatko-aikaa. Ota yhteyttä ohjaajaasi ja selitä tilanne. Ja jos kerran et ole vielä ryhtynyt työhön, niin kannattaa lisäksi pyytää neuvoja graduaiheen valintaan/tarkentamiseen. Saat helpoimmin säällisen gradun aikaan jos saat aiheen valmiiksi rajattuna etkä kehittele itse jotain omintakeista. t. HY:n henkilökuntaan kuuluva
Ihan varmasti saat lisäaikaa kun vaan haet sitä. Itsekin olen hakemassa lisäaikaa ja tulee siinä vaiheessa puuttumaan aika paljon enemmän opintoja kuin pelkästään gradu. Seminaarista voit jutella ohjaajasi kanssa. Hyvin todennäköisesti pystyt hoitamaan seminaari tapaamiset myös skypen välityksellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistonlehtori
Ap
Hyvinhän sinä tuossa ajassa saat yhden gradun kirjoitettua. Ole yhteydessä yliopistoon ja sovi miten hoidat seminaarin. Sitten otat itseäsi niskasta kiinni ja aloitat kirjoittamisen. Jos teet hommia nyt tammikuun lopulta vaikka toukokuun lopulle ja jos tavoitteena on n. 100 sivuatekstiä, ei sinun tarvitse edetä kirjoittamisessa kun yksi sivu per päivä. Ja useinhan siinä käy niin että kun alkaa kirjoittamaan, tekstiä tuleekin enemmän kuin se yksi sivu päivässä. Itse kirjoitin 100 sivuisen gradun kuukaudessa kun halusin valmistua omaa työnhakuani ajatellen otollisimpaan aikaan. Tavoite oli 4 sivua päivässä mutta tein monesti enemmän ja pidin viikonloput vapaata.
Tsemppiä! Hommiin vaan, aloita heti ja ota yhteys graduohjaajaan. Kannattaa myös selvittää, olisiko mahdollista tehdä gradu ja seminaari Lapin yliopistoon.
Milloin olet aloittanut opinnot? Laita nyt ainakin anomus lisäajasta ja suunniteltu aikataulu miten toteuttaisit valmistumisen.