Vuokranantaja, jos asuntosi haluaa vuokrata useampi,
Niin millä perusteella valitset sen, kenelle vuokraat? Mitkä asiat ovat eduksi ja minkä perusteella et ainakaan ota vuokralaiseksi?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuus ratkaisi viimeksi. Muuten en vuokraa koiratalouksille tai jos vuokralainen vaikuttaa hämäräksi tyypiksi. Luottotiedot pitää olla ok.
Kun ilmoituksessa on "ei lemmikkieläimiä", niin tarkoitetaanko yleensä koiria? Mitä ajatellet, jos on esim kani tai kissa?
Ei mitään lemmikkieläimiä.
Käykö kultakala? Olen melko varma ettei se tuhoa asuntoasi
Kulho tai akvaario voi hajota ja aiheuttaa vesivahingon, joten ei käy
No mutta eikös asukkaalta yleensä edellytetä korivakuutusta? Se korvaa tuossa tilanteessa.
Siis koti. hassusti ensimmäinen yritykseni korjata tätä meni hyväksyttäväksi. Ei varmaan tule näkymään täällä koskaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuus ratkaisi viimeksi. Muuten en vuokraa koiratalouksille tai jos vuokralainen vaikuttaa hämäräksi tyypiksi. Luottotiedot pitää olla ok.
Kun ilmoituksessa on "ei lemmikkieläimiä", niin tarkoitetaanko yleensä koiria? Mitä ajatellet, jos on esim kani tai kissa?
Koska mikään muu kulho, jossa on vettä, ei voi hajota? Eli esim ristiäisiä ei asunnossasi saa järjestää, koska pöydällähän on silloin lasinen astia vettä!
Jätätkö aina kulhoja täynnä vettä pöydillesi kun lähdet vaikka töihin?, tiedätkö muuten että on pikkuisen eri asia kuivata samantien lätäkkö lattialta kuin antaa sen veden olla siinä lattialla vaikka 10 tuntia
minä vaan kysyn kirjoitti:
Vuokraisitteko vanhukselle (raitis ja kunnollinen) esim: N 80v? Jolla säännöllinen tulo/ eläke ja luottotiedot kunnossa?
Hmm. Asunto ehkä kuluisi enemmän, kun on ehkä jo vanhuuden kanssa ongelmia ja paljon tavaraa? Voisi tulla dementia ja ongelmaa sitä kautta. En osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mikään muu kulho, jossa on vettä, ei voi hajota? Eli esim ristiäisiä ei asunnossasi saa järjestää, koska pöydällähän on silloin lasinen astia vettä!
Jätätkö aina kulhoja täynnä vettä pöydillesi kun lähdet vaikka töihin?, tiedätkö muuten että on pikkuisen eri asia kuivata samantien lätäkkö lattialta kuin antaa sen veden olla siinä lattialla vaikka 10 tuntia
Eli kukkamaljakot ovat myös kiellettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkoontuneesta akvaariosta tulee vesivahinko...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan äkkiä ei maljakko anna mielikuvaa useasta palasta kootusta purkista, jossa on kymmeniä litroja vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Mielikuva 300 litraisesta maljakosta*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultakalaa ei pidetä kukkamaljakon kokoisessa astiassa.
Meillä on 3 sijoitusasuntoa. Olen vuokrannut ne aina vain ja ainoastaan työsuhdeasunnoiksi. Asunnot sijaitsevat kantakaupungissa, ei ole ongelmaa saada vuokralaisia.
Yrityksellä on vakuutus. Asunnoissa on ollut koiria , mutta sitä varten on pitänyt olla vakuutus erikseen.
Yhden poikkeuksen olen tehnyt. Vuokralainen irtisanoutui ja kysyi voisiko hänen isänsä muuttaa siihen. Tämän isän puoliso oli vähän aikaa sitten kuollut ja omakotitalo oli myyty. Isä halusi muuttaa keskustaan, harrastaa, matkustaa. Maksoi aina kerralla vuoden vuokran.
Asui asunnossa 15 v ja sitten muutti palvelukotiin.
Kaikki asunnot on ostettu markka-aikoina. Helsingissä ei asuntosijoitus velkarahalla ole enää kannattavaa. Kukaan ei maksa 2500 e kaksiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akvaariossa on aina vesivahingon riski.
Ukko on asuntosijoittaja, näitä hän aina tsekkaa:
- luottotiedot on oltava.
- selkeä vastaus siihen millä aikoo maksaa vuokran?
- selkeä vastaus miksi nyt on tarve vaihtaa asuntoa?
- saako kysyä edelliseltä v-a:lta onko mennyt ok.
Samalla katsoo onko hakija ulkoisesti siisti, asiallinen ja keskustelutaitoinen .. tulee paikalle kun sovitaan, peruu jos ei pääse, ei vetkuta asioita tai vedätä (esim. valehtele luottohäiriömerkinnöistä).
Minä olen vuokrannut työsuhdeasunnoksi määräaikaissopimuksella, jota on tarvittaessa uusittu.
Vierailija kirjoitti:
Ukko on asuntosijoittaja, näitä hän aina tsekkaa:
- luottotiedot on oltava.
- selkeä vastaus siihen millä aikoo maksaa vuokran?
- selkeä vastaus miksi nyt on tarve vaihtaa asuntoa?
- saako kysyä edelliseltä v-a:lta onko mennyt ok.Samalla katsoo onko hakija ulkoisesti siisti, asiallinen ja keskustelutaitoinen .. tulee paikalle kun sovitaan, peruu jos ei pääse, ei vetkuta asioita tai vedätä (esim. valehtele luottohäiriömerkinnöistä).
Muuten vaikuttaa järkevältä, mutta en ymmärrä, miksi ujompi ihminen ei olisi hyvä vuokralainen.
Piensijoittaja kirjoitti:
Ennen valitsin työssäkäyvän, mahdollisimman vanhan naisen, jolla on luottotiedot kunnossa. Kun yksi niistäkin menetti mielenterveytensä, sotki asunnon ja lopulta katosi, valitsin uuden taktiikan.
Nykyisin valitsen opiskelijatyttöjä, joiden vanhemmat takaavat vuokran. Nuoret saavat asuntoja ja jos joku menee pieleen, niin vähintäänkin kaksi ihmistä menettää luottotietonsa ennen kuin minä rahani.
Jotkut on sitä mieltä, että pojat on parempia vuokralaisia. Täytyy sanoa, että kumpikin poikani on muuttanut asuntoon, jossa on ennen asunut tyttö. Mollemilla kerroilla piti siivota, ennenkuin pystyi muuttamaan, kävin vähän auttelemassa. Omien poikien siivoustasossa olisi toivomisen varaa, mutta pitävät sentään kunnossa ja maksavat vuokran aina ensin, sitten vasta katsovat, mihin muuhun on varaa.
Vierailija kirjoitti:
En vuokraisi pientä yksiötä nuorelle naiselle, koska luultavasti kuvioihin tulisi nopeasti poikaystävä ja taas joutuisi etsiä uutta vuokralaista. Kaulapartaisessa nuoressa vähän nuhjuisessa miehessä ei olisi tätä riskiä.
Oletko tehnyt sellaista sopimusta, että ensin vuokraat määräaikasesti vuodeksi, jonka jälkeen se on toistaiseksi voimassa oleva? Helsingissä lähes jokaisessa vuokra-asunnossa on tuollainen sopimus, ja jos sopimusta rikkoo, tulee vuokralaisen maksaa 2-3 kuukauden vuokrat.
En ole vuokranantaja, mutta voin vastata ap:n kysymykseen: silloin kun olin hakemassa vuokra-asuntoa ja näytöissä oli monia muitakin, niin minä sain 3/3 asuntoa, joista valitsin parhaan. Muut hakijat olivat ulkomaalai staustaisia ja miehiä, minä olen suomalainen nainen. Olin silloin pienipalkkaisessa työssä, mutta sain soviteltua päivärahaa tai mitä nyt olikaan + asumistukea. Kerroin myös hakevani uutta työtä koko ajan, jolloin olisin kykeneväisempi maksamaan vuokran. Välittäjät olivat heti sitä mieltä, että minut on valittu. Yksi pyysi jotakin henkilöä takaamaan, ja isäni suostui siihen. Toki koskaan ei tarvinnut pyytää isältä rahaa, kun sain melkein heti vähän paremman työn, vaikka siihenkin sain KELAlta tukia.
Olen vuokrannut kalustettua yksiötäni työpaikkani määräaikaistyöntekijöille. Paljon on ollut vuokralaisia, mutta asunto on pysynyt hyvässä kunnossa. En halua ketään pitkäaikaista vuokralaista, koska pidän asuntoa välillä omassa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Ennen valitsin työssäkäyvän, mahdollisimman vanhan naisen, jolla on luottotiedot kunnossa. Kun yksi niistäkin menetti mielenterveytensä, sotki asunnon ja lopulta katosi, valitsin uuden taktiikan.
Nykyisin valitsen opiskelijatyttöjä, joiden vanhemmat takaavat vuokran. Nuoret saavat asuntoja ja jos joku menee pieleen, niin vähintäänkin kaksi ihmistä menettää luottotietonsa ennen kuin minä rahani.
Jotkut on sitä mieltä, että pojat on parempia vuokralaisia. Täytyy sanoa, että kumpikin poikani on muuttanut asuntoon, jossa on ennen asunut tyttö. Mollemilla kerroilla piti siivota, ennenkuin pystyi muuttamaan, kävin vähän auttelemassa. Omien poikien siivoustasossa olisi toivomisen varaa, mutta pitävät sentään kunnossa ja maksavat vuokran aina ensin, sitten vasta katsovat, mihin muuhun on varaa.
Ei kai kukaan muutakaan uuteen asuntoon siivoamatta? Hyh.
Vierailija kirjoitti:
Niin millä perusteella valitset sen, kenelle vuokraat? Mitkä asiat ovat eduksi ja minkä perusteella et ainakaan ota vuokralaiseksi?
Mulla vaikuttaa se, kenen näen aidosti ihastuvan asuntoon. Ei vain, että sijainti on hyvä tai vuokra sopiva tai joku muu syy. Lisäksi jotain sopivaa kemiaa pitää vuokralaiessa nähdä, tai siis käännetäön se päinvastoin, eli ei saa olla jotain mikä heti häiritsee tai tökkää (ja tämä on siis asia, joka riippuu henkilöistä, itsestänikin). En siis ole arvostelemassa ketään, mutta jo vain tuntuu jostain syystä että ei.
En esim. valitse maksusitoumuksilla tulijoita, enkä yksinhuoltajia, mulla on varaa valita, niin otan yleensä opiskelijoita. Asuntoni kun kahden erillisen huoneen ja keittiön asunto lähellä H:gin ydinkeskustaa.
Myös se, että henkilö jossain välissä kertoo jotenkin olevansa siisti tai siivoavansa mielellän vaikutti kerran päätökseeni... mitähän vielä. Yleinen iloisuus ja reippaus ovat aina plussaa. Mutta niillä ei vielä tärppää, jos samalla on vaikkapa jotenkin vähän liian kriittisen oloinen tms. Toki jotain saa kysellä ja tarkistaa, sellaisia normaaleja perusasioita ja juttuja. Olen itsekin asunut asunnossa, joten tunnen sen aika hyvin (meluasiat (ratikka, lokit) ja muut).
Opiskelijat on perinteisesti olleet hyviä vuokralaisia. Opiskelijoilla on elämä edessä ja eivät halua pilata asioitaan. Tämä siis koskee lähinnä korkeakouluopiskelijoita. Opiskelijana esiintyy myös kaikenlaisia hamppareita.
Pienituloinen, työssäkäyvä on ihan ok. Hyvätuloinen todennäköisesti lähtee nopeasti ja ostaa oman. Miksei tuillakin elävä hiirulainen.
Parasta bisnestä olisi kuitenkin ottaa kunnon luusereita. Tosin ongelma tulee siitä, jos ne pitää meteliä taloyhtiössä, mutta jos omistaisi vaikka kokonaisen pienkerrostalon, jossa olisi vaan sitä omaa porukkaa. Jos laitat ilmoitukseen, että luottotietoja ei vaadita ja Kela-vakuus kelpaa, niin saat heti 100+ hakijaa. Vuokra vaan sen verran korkeaksi, ettei satu, kun jättävät omavastuun maksamatta kuitenkin. Ei tarvi paljon panostaa asuntojen laatuunkaan sen jälkeen.