Miten voi olla niin köyhiä perheitä että jo 10€ ylimääräinen meno sekoittaa pakan täysin? Kuten Marian, 38, perhe
Itse olen pitänyt meidän perhettä köyhänä mutta todellisesta köyhyydestä en ole sitten tiennyt vielä mitään. 😲
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…
Kommentit (577)
Vierailija kirjoitti:
On meilläkin välillä tosi tiukkoja kuukausia. Tällä hetkellä 25e tilillä. Minä ja lapset ja tulot 2000e/kk. Se on toki tavallaan paljon rahaa, MUTTA Suomi on kallis maa. Ihan tosi tarkkaan saa roponsa laskea joka kuukausi. Puolet menee asumisen kuluihin.
Eikös siinä vaiheessa kannattaisi muuttaa halvempaan kaupunkiin? 1000 e/kk asumiseen menee lähinnä isoissa kaupungeissa. Esim. pienemissä paikoissa selviäisi jo 600 eurolla.
Kakka och shamppakaljaa 50€ kostar kirjoitti:
Onhan tämä nyt jumalauta. Nahkakenkä napsuttelee kahvilaan ja tilaa kympillä itselleen latten ja ottaan leivoksen josta syö vain puolet ja nakkaa sen roskikseen.
Sitten on perheitä joille kympillä olisi tarvetta päivän ateriaan.
On tämä ihan sairasta.
Olen nähnyt keskustassa turkiksissa olevia rouvia, jotka istahtavat lepäämään ostosten päätteeksi pienelle lasille shampanjaa ja juustokakkua. Ohimenen näin että 15e oli lasi shampanjaa ja pikku pala kakkua oli sitten sen parikymppiä.
Kyllä kelpaa.
Siis mitä helvettiä oikeasti?!
Hä?
Siinä sitä säästäväisyyttä.
Miksi näet kotimaisen kulutuksen ongelmana? Sehän on nimenomaan se, joka tuo verorahoja Suomeen. Kotimainen konditoria, kahvila ja sen työntekijät ja Alko saavat kaikki rahansa siitä, että se minkkiturkkirouva juo sen lasillisen ja syö kakkupalan.
Tulisiko sinulle parempi mieli, jos hän jättäisi sen tekemättä? Miten se hyödyttäisi sinua tai muita köyhiä?
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
67567 kirjoitti:
Joo, jos asiat on aina kympistä tai parista kiinni, niin se kertoo vain paskasta taloudenpidosta. Vedetään aina tili tyhjäksi jollain tarpeettomilla mehujääostoksilla ja sitten jos tuleekin kympin ylläri niin koko korttitalo romahtaa.
Jos on pienituloinen niin sitä rahanmenoa pitää tarkkailla koko kuukausi, ei vasta sitten niinä viimeisinä päivinä ennen tiliä ihan paniikissa.
Ei vaan kyse on muista kuluista ettei sitä kymppiä jää ei mistään keksiumästäsi tuhlailusta, vaan siitä että kulut, vaatteista, polkupyöristä, liikkumisesta, paikallisliikenteestä, netistä, puhelimista, muista harrastuksista, sekä siitä muuasta ruoasta on enemmän kuin mitä rahat riittää. Ei se mehujääkään kymppiä maksa vaikka kokoomuksen talousoppeja noudattaakin. Kokoomustrolleilla on kova tarve väittää että menot olisivat tuhlausta vaikka kyseessä on ihan elämän kustannukset jotka ne rahat syövät.
Tajuatko yhtään, miltä kirjoittamasi kommentti kuulosti? Todistit juuri todeksi sen, mitä tässä ketjussa on yritetty sanoa. Jos polkupyörät, harrastukset, puhelimet ja netit vie teidän rahat, niin kenen syy se on? Yhteiskunnan vai teidän?
Mitä sinusta köyhän elämän saa sisältää? Nuo mainitut asiat on kyllä kirjattu yhteiskunnallisesti hyväksyttäviin kuluihin köyhällekkin, riippumatta sinun mielipiteestäsi. Ei niin kuin sinä haluat että mennään rikkinäisissä kengissä syöden pelkkää kaurapuuroa, anoen herraa, joka varmasti mielellään olet antamaan almua ruokaan ja jota et sitten kuitenkaan sivistymättömänä halua antaa. Sinä varmaan sanot syö kaurapuuroa se riittää jos ei riitä niin johtuu pelkästään sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on usein kuin lumipalloefekti, se kasaantuu ja kasvaa.. Kun ei ole varaa ostaa uusia kenkiä tai takkeja niin ne jää ns. sinne taka-alalle. Ja sitten kun viimein on saanut raavittua ne rahat kenkiin ja takkiin, tuleekin jo muuta hankittavaa. Imuri hajoaa, syntymäpäivien järjestäminen, luistimet on käyneet pieniksi.. Sukset, monot.. Kaikki joilla lapsia tietää. Uusia varusteita saa olla hankkimassa jatkuvasti.
Kengät nyt on poikkeus mutta mihin ihmeeseen muut lapsiperheet laittaa ne muut vaatteet ja varusteet mitä lapsilta jää pieniksi, roskiinko? Kun aina sama virsi, pitää ostaa sitä ja tätä...
Esim. itse ekat kunnon sukset (+monot+sauvat) lapselle ostin uusina (alesta). Kun jäivät pieniksi niin hyvin pidettyinä niistä sai myydessä miltei ostohinnan verran ja tällä summalla ostin käytetyt (uudenveroiset) tilalle. Sama taas uudestaan kun jäivät pieniksi, vanhojen myyntihinta oli sama kun uuden paketin ostohinta. Sama luistimissa, pyörissä, vaatteissa... (Muut kuin sukset tosin olen ensimmäiset ostanut käytettynä/löytänyt netistä lahjoituksina) Kaikkia vaatteita ei toki enää saa myytyä kun on niin reilusti käytettyjä mutta vastaavasti käyttövaatetta myös löytyy ilmaiseksi.
Tälle vuodelle piti uusia sukset, monot, sauvat, luistimet, vk-vaatteet ja 2 toppahousut +sisävaatteet. Niin ja kengät. Rahaa on mennyt 20e joka meni siihen kun ostin kengät viime vuonna alesta. Kaikki muut hankinnat olen kattanut vanhojen tavaroiden poismyynnistä saaduilla rahoilla. (niin ja toiset toppikset sain kaverilta, niistä oli polvet rikki, tein niihin pieniksi jääneistä myös vähän risoista housuista paikat) Toki alunperin on pitänyt sitä rahaa laittaa mutta ei siis todellakaan tarvitse koko ajan miettiä mistä rahat "uusien" ostoon.
Useamman lapsen perheessä tietysti useammin ne vaatteet ja tavarat kuluu lapsilla loppuun kun vanhimmalle hankitut kiertää nuoremmille. Mutta vastaavasti myös esim. lapsilisää tulee hankintoihin enemmän. Ja lapsetkin voi opettaa käyttämään niitä välineitä nätisti niin esim. ne suksipaketit saa useammankin lapsen jäljiltä taas myytyä sillä ostohinnalla...
Mutta kai tässäkin asiassa isoin mutta on se ei pysty, ei kykene, ei millään, kissakin on kipeä ja elämä niin rankkaa niin ei jaksa... Painutaan siis prismaan ja ostetaan kaikki suunnittelematta yhtään, uutena ja täydellä hinnalla. Ja valitetaan miten vähän yhteiskunta tukee köyhiä lapsiperheitä, lisää rahaa meille heti!
Siis miten joku kuvittelee elävän 300€/kk asumismenojen ja laskujen jälkeen? Me ollaan lapseton pariskunta, toinen jo valmistunut ja töissä, toinen opiskelee ja osa-aika työt. Kiinteiden Nenonen jälkeen meillä jää n. 1600€/kk, ruokaan, bensaan jnejne. Laitetaan n. 600€ säästöön kuukausittain, mutta ei tosiaan eletä mitään luksus elämää :D ei kyllä osteta sitä halvinta kaupoissa mutta silti, ajatus 300€ ahdistaa. Eikä ole trolli.
Kolmesataa ei riitä kuin hädintuskin yksinasuvalle. Ei perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
67567 kirjoitti:
Joo, jos asiat on aina kympistä tai parista kiinni, niin se kertoo vain paskasta taloudenpidosta. Vedetään aina tili tyhjäksi jollain tarpeettomilla mehujääostoksilla ja sitten jos tuleekin kympin ylläri niin koko korttitalo romahtaa.
Jos on pienituloinen niin sitä rahanmenoa pitää tarkkailla koko kuukausi, ei vasta sitten niinä viimeisinä päivinä ennen tiliä ihan paniikissa.
Ei vaan kyse on muista kuluista ettei sitä kymppiä jää ei mistään keksiumästäsi tuhlailusta, vaan siitä että kulut, vaatteista, polkupyöristä, liikkumisesta, paikallisliikenteestä, netistä, puhelimista, muista harrastuksista, sekä siitä muuasta ruoasta on enemmän kuin mitä rahat riittää. Ei se mehujääkään kymppiä maksa vaikka kokoomuksen talousoppeja noudattaakin. Kokoomustrolleilla on kova tarve väittää että menot olisivat tuhlausta vaikka kyseessä on ihan elämän kustannukset jotka ne rahat syövät.
Tajuatko yhtään, miltä kirjoittamasi kommentti kuulosti? Todistit juuri todeksi sen, mitä tässä ketjussa on yritetty sanoa. Jos polkupyörät, harrastukset, puhelimet ja netit vie teidän rahat, niin kenen syy se on? Yhteiskunnan vai teidän?
Mitä sinusta köyhän elämän saa sisältää? Nuo mainitut asiat on kyllä kirjattu yhteiskunnallisesti hyväksyttäviin kuluihin köyhällekkin, riippumatta sinun mielipiteestäsi. Ei niin kuin sinä haluat että mennään rikkinäisissä kengissä syöden pelkkää kaurapuuroa, anoen herraa, joka varmasti mielellään olet antamaan almua ruokaan ja jota et sitten kuitenkaan sivistymättömänä halua antaa. Sinä varmaan sanot syö kaurapuuroa se riittää jos ei riitä niin johtuu pelkästään sinusta.
Elämä saa sisältää sen mihin on oikeasti varaa. Mikään "yhteiskunnallinen hyväksyminen" ei pelasta yli varojensa elämiseltä. Ja mitä se on, tarvitaanko aina uudet urheiluvälineet, vai käyvätkö käytetyt? Rikkaan lapselle opetetaan että käyvät, köyhän on pakko saada kaikki uutena.
Ei siinä jutussa mitään valitettu, täällä valitetaan jutusta hyväosaisten taholta. Köyhä ei saa sanoa ääneen että on köyhä eikä rahat riitä, koska varakas hermostuu, se näyttää olevan teeemana täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
67567 kirjoitti:
Elämä saa sisältää sen mihin on oikeasti varaa. Mikään "yhteiskunnallinen hyväksyminen" ei pelasta yli varojensa elämiseltä. Ja mitä se on, tarvitaanko aina uudet urheiluvälineet, vai käyvätkö käytetyt? Rikkaan lapselle opetetaan että käyvät, köyhän on pakko saada kaikki uutena.
Eli sinä et tiedä mitä tarkoitetaan hyväksytyllä elintasolla ja menoilla lapsi, aikuisten oikeasti kannattasiiko ottaa selvää sitten ennenkuin alkaa vaatimaan asioita joista ei edes perusteita tiedä. Ainoastaan sinä oletat että kaikki on saatava uutena joka sekin on kpäistä i diotismia eikä mitään realismia. Kokeile googlata vaikka yhdistyneistä kansakunnista ihan aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Töistä pitää saada palkkaa niin ettei tarvitse tukia.
Kokoomus ajaa politiikkaa jossa työstä ei saa rahaa jokainen voi syödä perunaa ja kaurapuuroa vaatteita ei köyhä tarvitse ja sijoittajat saavat kaiken tuoton.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa muita kuluja, mutta oikeistolaisten mukaan köyhä ei saa ostaa kuin halvinta eikä koskaan tule olla varaa mihinkään kun kympit pitää haaskaasta johonkin turhaan. Tästä kun valittaa, niin alkaa parjaaminen miten Suomessa ei ole köyhyyttä ja kuinka kaikki on vain huonoa rahanköäyttöä vaikka selkeästi näiden arvostelijoiden oma rahankäyttö on typerää. Esimerkiksi jos haluaa urheilla köyhänä menee siihen rahaa välineiden mahdollsten lisenssien sekä tuomarimaksujen/treenikulujen takia jos tarvitset esimerkikis suutaria kun kengistä alkaa menemään pohjat jne keluu siihenkin rahaa. Jos sinulla on polkupyörä kuluu sen huoltoo rahaa. Näitä kuluja ei ole laskettu mihinkään ja nämä kulut ovat huomattavasti järkevämpää rahankäyttöä, kuin mitä täällä arvostelijat kuvittelevat esittävät köyhän varojen tuhlaamisesta.
Nämä kulut kun realisoituu niin se jäljelle jäänyt kymppi on oikeasti erittäin tärkeä osa sitä elämää.
Nimenomaan muut kulut.
Onhan tämä nyt jumalauta. Nahkakenkä napsuttelee kahvilaan ja tilaa kympillä itselleen latten ja ottaan leivoksen josta syö vain puolet ja nakkaa sen roskikseen.
On tämä ihan sairasta.
Olen nähnyt keskustassa turkiksissa olevia rouvia, jotka istahtavat lepäämään ostosten päätteeksi pienelle lasille shampanjaa ja juustokakkua. Ohimenen näin että 15e oli lasi shampanjaa ja pikku pala kakkua oli sitten sen parikymppiä.
Kyllä kelpaa.
Hä?
Ei tulisi mieleenkään retostella tuollaisilla summilla. Köyhä eläisi tuolla shapanjan ja kakun hinnalla kolme päivää. Aika törkeää menoa.
Miten tämä on mahdollistettu?
Rahat pois jo kuin olisi! Köyhille rahat!
Vierailija kirjoitti:
On tämä ihan sairasta.
Kyllä kelpaa.
Hä?
Ei tulisi mieleenkään retostella tuollaisilla summilla. Köyhä eläisi tuolla shapanjan ja kakun hinnalla kolme päivää. Aika törkeää menoa.
Kookoomuksen mukaan sillä elää pitempään kun ei osta vaatteita tai peseydy ja syö vain perunaa sekä kaurapuuroa. Köyhien tulee kustantaa työllään rikkaille rahat ja elää itse luillaan.
Vierailija kirjoitti:
On tämä ihan sairasta.
Kyllä kelpaa.
Hä?
Luulen että oikeasti rikkaat ostelee hieman hintavampia ja turhempiakin juttuja :D olen itse opiskelija ja kyllä käyn ravintoloissa ja kahviloissa useasti kuukaudessa syömässä sen kympin kakun ja 7€ laten.
Naiset ja raha, niin koomista! Sääli lapsia tosin. Itse olen duunari, palkka 2000-3000€ bruttona kuussa eikä tästä parane. Silti 35-vuotiaana on auto maksettu ja 60% asunnosta. Rahaa säästössä 15 tuhatta.
Suomalaiset ”köyhät” kuvittelevat, että älypuhelimet ja lasten harrastukset ovat joku ihmisoikeus.
Sitten raivotaan muualta tulleille, jotka käyttävät hyväkseen samaa systeemiä. Eikä nähdä itse mitään väärää siinä, että yhteiskunta maksaa kaiken...
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä ihan sairasta.
Kyllä kelpaa.
Hä?
Luulen että oikeasti rikkaat ostelee hieman hintavampia ja turhempiakin juttuja :D olen itse opiskelija ja kyllä käyn ravintoloissa ja kahviloissa useasti kuukaudessa syömässä sen kympin kakun ja 7€ laten.
Hyvä että olet säästänyt rahaa/käyt töissä.
Kaffepulla kirjoitti:
Suomalaiset ”köyhät” kuvittelevat, että älypuhelimet ja lasten harrastukset ovat joku ihmisoikeus.
Sitten raivotaan muualta tulleille, jotka käyttävät hyväkseen samaa systeemiä. Eikä nähdä itse mitään väärää siinä, että yhteiskunta maksaa kaiken...
Sinä se nyt kuvittelet ihan liikoja. Voisit kuvitella vähän vähemmän.
Ei kukaan voi kuvitella miten kaikki köyhät ajattelee.
Oletko ihan imbesilli?
Jumalauta että osaat olla hölömö.
Tekisi mieli päästä noin hölmön pään sisään ihmettelemään että millä logiikalla sä oikein kuvittelet kuvittelevasi köyhien puolesta tänne foorumille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä ihan sairasta.
Kyllä kelpaa.
Hä?
Hölmöläisen hommaa maksaa kakkupalasta kympin ja kahvista noin paljon. Se on hölömöläisyyttä se.
Onneksi olkoon hölmöydestäsi.
Muut kulut ovat se juju, ei kymppi eikä mehujää. Ei kaikki voi syödä mitään kaurapuuroa ja perunaa päivästä toiseen vaikka kokoomus sitä ehdottaakin.