Miten voi olla niin köyhiä perheitä että jo 10€ ylimääräinen meno sekoittaa pakan täysin? Kuten Marian, 38, perhe
Itse olen pitänyt meidän perhettä köyhänä mutta todellisesta köyhyydestä en ole sitten tiennyt vielä mitään. 😲
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…
Kommentit (577)
Shampoovinkki; ei kannata ostaa vettä. Suosituksesta ostin palashampoon 7,90e toukokuussa. Tähän mennessä kulunut alle puolet. Eli riittää ilmeisesti yli vuoden.
Säilytän roikkumassa muovisessa pikku verkkopussukassa ( esim.mandariinien ympärillä).
Vierailija kirjoitti:
Itse jään juuri toimeentulotuen rajoille. eli emme saa sitä. Lapsen harrastus vie nyt budjetista suuren osan. Se nyt vain on tärkeää, sanoi kuka mitä tahansa. Sen tärkeyteen on monta syytä, mutta yksikään ei ole vanhemman kunnianhimo.
Niin sen takia kipuilemme budjetilla, jonka 10 euroa voi saada sekaisin. Minulla on luottotiedot ja kortti. Se auttaa siirtämään jotain toiselle kuukaudelle, mutta sekin pitää maksaa. Eli sitä pitää käyttää varoen. Usein säästän, mutta joku ne säästöt vie ja joku saa budjetin pahasti miinukselle.
Kukaan perheestä ei käy kampaajalla tai osta uusia vaatteita, käy maksullisissa huvituksissa. Se mikä ketuttaa on tuo harrastus. Suurin osa on rikkaita ja siksi joukkueen rahankäyttö on lepsua. Vähän sinne ja maksetaan tätä ja sitä yms. Tietysti pitäisi itse tunkea johtoryhmään säätämään raha-asioita. olisikin aikaa siihen. Rikkaat eivät huomaa rahankäyttöä, eivätkä usko kenenkään tulevan pienillä toimeen.
Sun kannattaisi avata suusi tuosta rahankäytöstä. Montaa muutakin saattaa sama asia ketuttaa, mutta kukaan ei kehtaa mainita. Ei moni keskituloinenkaan tykkää hassata rahaa turhaan.
Meidän lapsen aiemmassa harrastuksessa hintaan kuului mm. seuran t-paita. Pieni asia, mutta täysin turha: Lapsi ei tykännyt paidasta, se ei ollut erityisen hyvää laatua ja lapsella oli riittävästi paitoja muutenkin. Olisin ollut iloinen, jos joku olisi älähtänyt asiasta. (Mä en heti harrastuksen alussa viitsinyt, ja sitten lapsi ei halunnut jatkaa pitkään.)
Paljon kouluavustaja saa palkkaa?
Jutun mukaan on tämä perhe vuokralla. Sellaisesta on helppo muuttaa ja lähteä pienempään/halvempaan. Toisin kuin omistusasunnosta.
Normaaliltahan tuon perheen elämä kuulosta. Itse en muusta tiedäkään. Aina on saanut laskea rahat ja pohtia tarkkaan miten ja mihin ne käyttää. Joskus kuitenkin voi tarjota lapsille elämyksiä ja sekin on jo jotain. Onneksi tänä päivänä saa kirpputoreilta hyväkuntoisia vaatteita ja halpisshampoota muualtakin kuin Prismasta. Suosittelen tälle perheelle Lidliä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tilasin just Oura-sormuksen. Sillä voi seurata unta ja omaa palautumistaan yön aikana tosi herkullisesi. Sellaiseenpa ei teillä köyhillä ole varaa. Samoin kannatte rumia puhelimia ette voi ostaa iPhoneja, saati iMaciä kotiin tietokoneeksi.... kyllä muakin v i t u t t a i s i olla köyhä niin kuin te ja kiukutella täällä, miten tuo jutun ihminen vain leikkii köyhää... 😅
Niin ja siis ostin sen kultaisen Ouran, nyt kun sitä vihdoinkin saa kultaisena... se ei kuitenkaan maksanut sen enempää, kuin joku stealth-malli, eli 419e. Seuraavaksi aion hankkia kotiin crosstrainerin. Koska en ole säälittävä ja köyhä, kuten te.
Minäkin tilasin uuden Ouran, nyt kun kultaisena saa, sekä itselle että puolisolle. Tienaan n. 150000/vuosi ja siitä huolimatta en ole koskaan käynyt hieronnassa. Kerään marjoja ja sieniä ja ruokahävikkiä meille ei tule.
Oletteko muuten ajatelleet, että jos ap jutun budjetti menee sekaisin 10 eurosta, niin jos pakastimesta pitäisi keittää hilloja ja puuroja, niin se sokerikin maksaa ehkä liikaa. Surullista että joku on näin tiukoilla, mutta niinkin voi olla.
Tuokin perhe saa varmasti ainakin 2000e, kyllä sillä rahalla on varaa ostaa kiivejä.
Mä taas olen pitänyt meitä ihan normaalituloisina. Aika mediaanit palkat tilastojen mukaan. Näitä kun lukee, alkaa tuntua, että eletään köyhästi.
Vierailija kirjoitti:
Jutun mukaan on tämä perhe vuokralla. Sellaisesta on helppo muuttaa ja lähteä pienempään/halvempaan. Toisin kuin omistusasunnosta.
Normaaliltahan tuon perheen elämä kuulosta. Itse en muusta tiedäkään. Aina on saanut laskea rahat ja pohtia tarkkaan miten ja mihin ne käyttää. Joskus kuitenkin voi tarjota lapsille elämyksiä ja sekin on jo jotain. Onneksi tänä päivänä saa kirpputoreilta hyväkuntoisia vaatteita ja halpisshampoota muualtakin kuin Prismasta. Suosittelen tälle perheelle Lidliä :)
Et tainnut edes lukea juttua. Perhehän osti kaiken mahdollisen kirpputoreilta. Ei ole normaalia, että 15 euron kengät on iso meno ja että lapset ei voi harrastaa.
Olen monesti löytänyt vaatteita alennuksella, esim. talvitakki 10€ ja kenkiä 7€. Tuntuu että kun on köyhä niin halutaan rypeä siinä itsesäälissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tilasin just Oura-sormuksen. Sillä voi seurata unta ja omaa palautumistaan yön aikana tosi herkullisesi. Sellaiseenpa ei teillä köyhillä ole varaa. Samoin kannatte rumia puhelimia ette voi ostaa iPhoneja, saati iMaciä kotiin tietokoneeksi.... kyllä muakin v i t u t t a i s i olla köyhä niin kuin te ja kiukutella täällä, miten tuo jutun ihminen vain leikkii köyhää... 😅
Niin ja siis ostin sen kultaisen Ouran, nyt kun sitä vihdoinkin saa kultaisena... se ei kuitenkaan maksanut sen enempää, kuin joku stealth-malli, eli 419e. Seuraavaksi aion hankkia kotiin crosstrainerin. Koska en ole säälittävä ja köyhä, kuten te.
Köyhä olen mutta ostin silti hopeavartisen keittokauhan koska tykkään hopeaesineistä ja kerrankin oli hiukan liikaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse elin 5,5 vuotta yliopisto-opiskelujen aikana niin, että vuokran ja laskujen jälkeen jäi 60-80 euroa kuukaudessa. Yritin saada töitä, mutta sain vain kesäaikana. Elin hyvin 60-80 eurolla koko kuukauden. Valmustuin 2016, eli ei mikään 1950-luvun tarina. Vaikea ymmärtää näitä "vuokran ja laskujen jälkeen jää vain 500 euroa! -ihmisiä. Nyt saan palkkaa opettajana käteen 1890 euroa kuukaudessa. Vuokran ja laskujen jälkeen jää käteen 800 euroa, mutta saan säästöön ainakin 500 euroa kuukaudessa. Asun nyt Helsingissä, kun opettajien työtilanne on huono, mutta kunhan työkokemusta tulee, muutan pieneen kaupunkiin jonnekin, sillä silloin säästää Vuokatissa paljon. Elämää pitää suunnitella.
Miten suunnittelet vaikkapa sairastumisen? Kyllä siinä puskurirahat ja säästöt on äkkiä mennyttä.
Vakuuttamalla itseni. T. eri.
Hei neropatti, maksaako se vakuutus sinun lääkkeesi, kuntoutuksesi ja muut kulusi? Korvaako se ansiomenetyksesi ja työelämästä pois jäämisen?
Siksi kai niitä sairauskuluvakuutuksia maksetaan, että se maksaa ne yksityislääkärit, lääkkeet, kuntoutukset jne. Ihan samanlaisia terveysvakuutuksia kuin lapsille myydään myös aikuisille.
Tosin vakuutukset ovat kyllä enemmänkin keskiluokkaisten juttu. Kyllä tässä maassa hyväosaiset aika tyypillisesti ostavat itse itselleen kaihi- tai keinonivelleikkauksen yksityiseltä heti, kun asia alkaa vaivata. Ei tarvitse jäädä vuosia odottamaan, että on niin kipeä että täyttää julkisen puolen kriteerit, vaan voi hankkia uuden lonkkanivelen siinä kohdin kun se alkaa haitata tenniksenpeluuta.
Olen koulunkäynninohjaaja. Teen 35h/vko ja onhan palkka pieni, mutta onneksi teen opettajan sijaisuuksia tarpeen mukaan, niin sitten ihan ok kk-palkka. Vuokrani on yli 1000e/kk ja minulla on melkein uusi auto. Yksi lapsi. Ja silti pärjätään oikein hyvin.
Minä en ymmärrä pesuaineiden kalleudesta valitusta. Sen kun katsoo mitä ostaa. Lactolinen puolen litran puteli sen kolmisen euroa riittää pitkälle. Samoin palashampoo. Ihmiset nyt menevät mielikuvien mukana ja ajattelevat että elämä siitä paranee kun on hajustettu tuote muotoillussa, värikkäässä pullossa hyvin brändättynä. Kaikessa kuluttamisessa mennään mielikuvien mukaan eikä tajua miettiä todellisuutta eli että ei ne parempituloisetkaan aina osta uutta ja merkkiä.
Tämä on ohis, mutta käyn usein pohjois-saksassa. Siellä on samanlainen palkkatasi kyin meilläkin mutta rahalla saa todella paljon enemmän! Siis ihan arkista takoystavaraa, sellaista mitä kuluu perheissä ja mihin menee rahaa ihan väkisinkin.
Meinaa joka kerta alkaa rankasti ärsyttää kun käyn esim. Rossmann:lla : se hygieniatuotteiden hinta ln se mitä niiden pitäisi maksaa oikeesti. Jessus sentään.
Syomen hinnat on vaan hilattu niin ylös ettei palkalla vaan enää pärjää.
Marian perheellä on varmasti tiukkaa, enkä ota siihen kantaa. Näin hyvätuloisena sitä kuitenkin välillä ihmettelee, että miksi aina kuvitellaan hyvätuloisten syövän jotenkin kalliisti ja pröystäillen. Kaurapuuroa syödään joka päivä ja ostoskärrystä löytyy kulloinkin tarjouksessa olevia tuotteita, punalapulla varustettuja lihoja ja ostosreissu muutenkin tehdään aina suunnitellen ja harkiten.
Omat lapset sai ensimmäiset omat uudet sukset, luistimet ja pyörän varmaan yläasteella. Kirppareita olen hyödyntänyt paljon ja käyttäisin niitä varmasti enemmän jos aikaa kiertelyyn olisi enemmän. Nyt aikaa on vain viikonloppuisin. Ei käytetyissä tavaroissa ole mitään noloa.
Toisella lapsella on kaveri, jonka vanhemmat aina valittavat rahapulaa. Kumpikin on varmaan keskipalkkainen. Sitä kuitenkin aina ihmettelen, että ko. Perheen lasten lahjavuori on isompi ja lahjat kalliimpia kuin meidän lapsilla. Samoin puhelimet ja pelikoneet. Silti saa kuulla vihlailuja siitä, että miten onnekkaita olemme kun meillä on niin hyvät palkat. Toki olemme kumpikin lähtöisin tosi vaatimattomista perheistä, joten kokemusta on oikeasta köyhyydestäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei normaalilta, vaan sun paskapäisen köyhimyksen paskaelämältä. Hyvätuloisilla ei ole mitään sunlaises paskavuoren ongelmia.
Toi juttu onkin tehty tutustuttavaksi niille, jotka eivät ole köyhiä. Miten täällä edes kukaan KEHTAA arvostella artikkelin perhettä siitä, etteivät olisi köyhiä!? Hävetkää! Jos olette itsekin köyhiä kerran, niin jo on törkeää syytellä muita, etteivät nämä olisi! Kolahtiko noin paljon minäkeskeiseen itsetuntoonne, että joku on samoilla tuloilla, kuin itsellänne on mielestään köyhä? Ettekö ole typerykset pystyneet myöntämään itsellenne, että elämänne on köyhää, ja sitten suututte, kun joku samoilla tuloilla sanoo niin? Olette naurettavia, epäkypsiä ja lapsellisia. Ja ennen kaikkea köyhiä. Ja se, ettei ole uusinut talvitakkia 7 vuoteen ei ole mikään köyhän ja varakkaan raja, moni varakaskin elää ekologisesti, eikä ostele uusia takkeja joka vuosi.
Kyse on turvallisuuden tunteesta ja juuri siitä, että on varautumista ikäviin yllätyksiin, kuten siihen, jos pakastin sulaa. Köyhyyttä nimenomaan on joutua käyttämään energiaa sen sisällön pelastamiseksi, vaikka olisi mentävä töihin eikä ole aikaa pakkailla ruokia uudelleen tai ne eivät mahdu jääkaappiin? Mihin ne sitten laitetaan? Rikkaan ei tarvitse miettiä sitä, koska voi ostaa uudet ruuat. Rikkaan erottaa teistä nollista paskiaisista juuri se, että heillä on valmis turva ja varautuminen kaikenlaisiin ikäviin asioihin, te köyhät ressukat pelastelette siinä pakasteita kuin viimeisiä aterioitanne säälittävässä paniikissa.
Artikkelin äiti viittasi varmaan nimenomaan tähän rikkaiden ja kyhien pahan päivän tilanteiden hallintamahdollisuuksien eroon.