Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla niin köyhiä perheitä että jo 10€ ylimääräinen meno sekoittaa pakan täysin? Kuten Marian, 38, perhe

Vierailija
19.01.2019 |

Itse olen pitänyt meidän perhettä köyhänä mutta todellisesta köyhyydestä en ole sitten tiennyt vielä mitään. 😲

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…

Kommentit (577)

Vierailija
261/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon lehtijuttuun on hyvin vähän avattu perheen rahankäyttöä (saati maalaisjärjen määrää) , joten sitä lienee turha spekuloida. Yleensäkin surullista tää asenne, että köyhä olisi tyhmä.

Hienoa että tämmöinen juttu tehtiin ja köyhyys nostetaan aika - ajoin tapetille.

Suomessakin tosiaan ON paljon tiukilla olevia ihmisiä.Surullisinta se, että usein lapsiperheet näitä kaikkein köyhimpiä.

Minusta surullisin tai on se henkinen köyhyys ja kyvyttömyys. Ei osata suunnitella ja säästää. Ei osata itse valmistaa mitään , eikä edes ole tajuttu hankkia koulutusta ennen muksujen hankkimista. Elämä nyt vaan pitää sovittaa niihin olemassaoloon tuloihin tai sitten täytyy tehdä useampaa hommaa.

Noin se menee, mahdollisuuksia on, mutta niitä ei käytetä.

Vierailija
262/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse melko köyhästä perheestä kotoisin, mutta olen saanut nostettua omaa elintasoani opiskelun kautta. Mutta: muistan vieläkin, kuinka hämmästynyt olin nuorena aikuisena, kun tajusin, että opiskelukavereideni varakkaat vanhemmat tarkkailivat kaupassa kilohintoja tai hankkivat asioita alennusmyynneistä. Minä olin lapsena kuvitellut, että varakkaiden ihmisten ei tarvitse säästää, kunhan ostavat vaan kaiken, mitä mieleen juolahtaa.

Mun äitini , yksin elävä eläkeläinen, on varakkaampi kuin meidän perhe ( minä mies ja 3 teiniä). Hänellä olisi varaa ostaa itselleen mitä tahansa ruokaa ja silti hän kerää kaikki tarjoukset ja vertailee kilohinnat sentin tarkkuudella. Ostaa halpa shampoot ja pesuaineet. Marjastaa ja sienestää. Kerää lenkillä käydessään tienvarsilla pullot ja tölkit. Tämä on se opittu vaatimaton elämäntapa ja mikään määrä rahaa ei sitä muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjää kun on pihi perusluonne. Ei tuhlata vaatteisiin, hiukset leikataan itse, syödään edullista perusruokaa eikä ajeta turhaan autolla eikä matkustella. Kolme lasta joilla kahdella yksi maksettu harrastus ja muut ilmaisjuttuja. Terveydestä kuitenkin pidetään huolta, lääkäriin ja hammaslääkäriin on aina varaa tarvittaessa sekä lääkkeisiin. Lapsilla on myös tarvitsemansa urheiluvälineet, pyörät ja muut asianmukaisia. Sanoisin että eletään ihan mukavaa elämää eikä osata edes kaivata mitään erikoisuuksia.

Vierailija
264/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yön yli sulaneet marjat roskikseen, voi uusavuttomuus. 

Sanopa muuta, syöntikelpoista roskiin. Noista olisi tehnyt monet puurot, smoothiet, piirakat ym ym. Säilyvät useamman päivän hyvänä jääkaapissa. Leivistäkin olisi saanut lämmintä ruokaa moneksi päiväksi. Muistan iän päivän kun eräs sukulaisnainen (itsensä köyhäksi mieltävä, oikeasti vain osaamaton ja uusavuton) kertoi puhelimessa saaneensa naapuriltaan muovikassillisen pakasteita (lihaa enimmäkseen), lapsia heillä oli silloin 3-4. Oli katsonut päiväykset ja todennut ne vanhoiksi ja heitti koko kassillisen roskiin!!! Olisin vetänyt ympäri korvia jos olisi kasvotusten tuon kertonut. Jonain toisena päivänä kertoi miten vanhin lapsista oli pyörtynyt kaupungilla. Ambulanssilla sairaalaan jossa tokeni ja todettiin että ruoanpuute. Silti varaa oli aina uusiin vaatteisiin, videopeleihin, dvd elokuviin, lemmikkieläimiin. 

Marjat olisi voinut kiehauttaa nopeasti ja pakastaa uudelleen.Leivistä voi tehdä korppuja uunissa kuivattamalla.Minä olen köyhä eläkeläinen.Eläkkeeni on 780 e kuukaudessa.

Vierailija
265/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö vai etkö sen takia että saat kympin johonkin muuhun. Itselläni ei ainakaan ole kymppiä irroittaa vaikka käytän rahani tarkaan.

Vierailija
266/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hämmästelen sitä, että on ylipäätään olemassa sellaisia tyhjiä lettipäitä, jotka menevät sekaisin vähänkään ns. normikäyttäytymisen alueen ulkopuolelle viittaavista ilmiöistä.

Vierailija
267/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pärjää kun on pihi perusluonne. Ei tuhlata vaatteisiin, hiukset leikataan itse, syödään edullista perusruokaa eikä ajeta turhaan autolla eikä matkustella. Kolme lasta joilla kahdella yksi maksettu harrastus ja muut ilmaisjuttuja. Terveydestä kuitenkin pidetään huolta, lääkäriin ja hammaslääkäriin on aina varaa tarvittaessa sekä lääkkeisiin. Lapsilla on myös tarvitsemansa urheiluvälineet, pyörät ja muut asianmukaisia. Sanoisin että eletään ihan mukavaa elämää eikä osata edes kaivata mitään erikoisuuksia.

Se on vain esimerkiksi se kun etä osta kalsareita etkä sukkia niin tulee kaiken maailman jalka ja nivus-silsoja.

Vierailija
268/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varmaan aika pitkälti sama tilanne rahallisesti, mutta ei meillä ole ongelmia pärjätä.

Itselläni pieni palkka netto 1400e

Mies työtön, tulot 650e

Lapsilisät 200e

Asumistuki 100e

Vuokran jälkeen jää 1300e.

Ruokaan ja pesuaineisiin menee 400-500e/kk

Muut pakolliset laskut olen laskenut yhteen koko vuoden ajalta ja jakanut tasasummaksi kuukautta kohti ja lisännyt vielä n. 50e/kk ylimääräisiä laskuja varten, eli yhteensä 300e. Tuon summan siirrän joka kk erilliselle laskutilille.

Näin meillä jää vielä 500-600e kaikkeen muuhun. Yleensä 200e/kk siirrän vielä säästötilille.

Vierailija
269/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo totta miten hirveetä luettavaa. Ohjeita sataa sieltä sun täältä miten pitäisi ostaa aina vaan sitä lauantaimakkaraa ja miten ne rahat kyllä riittäisi jos tekisi niin tai näin, keräisi sieniä ja mustikoita. Harmi vaan kun se köyhyys ei parane sillä että varakkaat antaa "hirveen hyviä vinkkejä" sieltä omasta kuplastaan, eikä sillä että köyhien lapset ei toivoisi ikinä mitään. Jostain syystä paremmin toimeentulevat tuntuu saavan jotain sairasta tyydytystä siitä kun pääsee näpäyttelemään ja kertomaan miten pitää elää, valtuutuksen tuntuu ansaitsevan ihan vaan jo sillä että on enemmän millä mällätä. Ja ihan kun köyhillä ei saisi esimerkiksi olla huonoja päiviä, jolloin vaikka tilaa pizzan kun on niin kurkkuaan myöten täynnä säätämistä ja säästämistä. Te varakkaat ette joudu sen köyhyyden keskellä elämään, se ei ole teiltä pois, joten sen sijaan että sättisitte niin etsikääpä vaikka joku tapa millä saataisiin helpotettua köyhien oloja.

JA tsemppiä ihan jokaiselle jolla ne rahat ei meinaa riittää, ootte arvokkaita silti.

Ei tule mieleen, että aika moni nykyään hyvätuloinen ja varakaskin on oikeasti itse ollut myös joskus pienituloinen joka on saanut sinnitellä että pärjää, ja on sieltä sitten noussut? Tässä maassa tuo luokkaretki ylöspäin on nykyäänkin ehkä helpoin koko maailmassa, ja meitä köyhistä oloista aloittaneita jotka ovat päässeet varsin hyvillekin tuloille ja keräämään vaurautta on huomattavan paljon. Että kyllä ne neuvot ja ohjeet monelta tulevat ihan omasta kokemuksesta, se on sitten eri asia miten hedelmälliseen maahan nuo neuvon siemenet laskeutuvat. Ei katsos osaa sääliä kovin paljon kun on itse samanlaisista lähtökohdista ponnistanut ja tunnistaa ne ilmiselvät sudenkuopat. Itse asiassa se on juurikin ne syntymävauraat jotka eniten säälivät kaikkia itseään köyhäksi tituleeraavia eivätkä näe miten jotkut ovat itse sen oman kuoppansa kaivaneet.

Ja kuinka usein se pizzapäivä on? Monille "satunnaisostos" on lähes joka päivä.

Köyhä ei taatusti tilaa pizzaa lähes joka päivä, tai sitten se köyhyyden syy. Kaupan euron roiskeläppää emme sano pizzaksi.

Aivan varmasti monella tähän ketjuun kirjoittaneella on omakohtaista kokemusta köyhyydestä. Meilläkin sattui joskus, että palkkapäivänä oli maksettu laskut niin että ei saatu ostetuksi lapsille jäätelöitä, kun oltiin kuumana kesäpäivänä liikkeellä.

Tuon lajin "köyhiä" on paljon,valitetaan rahanpuutetta kun tuhlataan turhuuksiin.Se satasien käyttöraha kuukaudessa on isolla osalla ihan työssä käyvistä.

Vierailija
270/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alle kouluikäinen alotaa cheerledingin niin se ei todellakaan maksa 150€ kuukaudessa!! Siis 100€ puolivuotta

Lisäksi on muitakin vastaavia vaihtoehtoja. Esim. Paikallisen Naisvoimistelijoidenbjäsenmaksu on lapsilta 25e vuosi ja saa käydä ohjatuissa ryhmissä vaikka joka päivä. Joka vuosi valmistetaan myös pari esitystä näytöksiin.

Vierailija
271/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei köyhä mutta tervejärkinen kirjoitti:

Moni ”köyhä” ei tunnu ymmärtävän, että ihan keskiluokkaisessakin perheissä on normaalia, että ruokaan jää pari sataa kuussa.

Ihmetyttää nämä ”vuokran ja kulujen jälkeen käteen jää vain 500 plus elarit” - valittajat.

Luulevatko työttömät, että työssäkäyvät käyttävät rahaa jopa tuhansia kuussa, kun heille 500 on vähän?

On niitäkin. Esimerkiksi omilla vanhemmilla jää useita tonneja säästöön kuukauden tuloista. Mielestäni heitä voisi verottaa kovemmin.

Ihanteena olisi se tasapalkka ihan jokaiselle alasta ja ammatista riippumatta.

Käytännössä perustulo, jossa kukaan ei tienaa tonnia enempää ja loput menee valtion kassaan parempiin hankintoihin ja velan maksuun.

Neuvostoliitossa tuota jo yritettiin huonoin tuloksin.Perustuloa ei tule koskaan.

Vierailija
272/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutun äiti kertoi tukalan tilanteen johtuvan paljolti siitä että mies joutunut pitkälle sairaslomalle. Kyllä meidänkin perheessä tulisi tiukat ajat jos miehen palkkaa ei yhtäkkiä olisikaan käytettävissä. Sattuisi vaikka joku onnettomuus tai selkä menisi ym. ym.. Lukemattomia syitä.

Mitä vaan voi sattua, kenelle tahansa.

Vähän empatiaa kiitos.

Miksi ihmiset ei ota vakuutuksia sairauksien ja tapaturmien varalle? Ja kuoleman, jos ovat perheellisiä. Joo maksaa, mutta myös tarvittaessa pelastaa.

Helppohan se on jälkikäteen viisastella ja täällä esittää niin kaikkitietävää.

Ei monillakaan ole tuommoisia vakuutuksia, saatikka että ne loppuelämän kattaisi. Korvaussummat usein melko naurettavia ja vain hetkellisiä.

Mutta täällä av-mammapalstalla on taas kaikkein näppärimmät ja fiksuimmat pirkot jotka survasee käden käänteessä 30 litraa marjoja smoothiesoseiksi, ostaa kaiken käytettynä, parsii rikkinäiset sukat, kävelee 10 km kauppaan ja takaisin molemmissa käsissä viikon ruuat. Hei ihan oikeesti :D

Jos asuu pääkaupunkiseudulla niin tuskin kauppaan on 10 km ja sitäpaitsi julkinenliikenne toimii ja on edullista.

Vierailija
273/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa muita kuluja, mutta oikeistolaisten mukaan köyhä ei saa ostaa kuin halvinta eikä koskaan tule olla varaa mihinkään kun kympit pitää haaskaasta johonkin turhaan. Tästä kun valittaa, niin alkaa parjaaminen miten Suomessa ei ole köyhyyttä ja kuinka kaikki on vain huonoa rahanköäyttöä vaikka selkeästi näiden arvostelijoiden oma rahankäyttö on typerää. Esimerkiksi jos haluaa urheilla köyhänä menee siihen rahaa välineiden mahdollsten lisenssien sekä tuomarimaksujen/treenikulujen takia jos tarvitset esimerkikis suutaria kun kengistä alkaa menemään pohjat jne keluu siihenkin rahaa. Jos sinulla on polkupyörä kuluu sen huoltoo rahaa. Näitä kuluja ei ole laskettu mihinkään ja nämä kulut ovat huomattavasti järkevämpää rahankäyttöä, kuin mitä täällä arvostelijat kuvittelevat esittävät köyhän varojen tuhlaamisesta.

Nämä kulut kun realisoituu niin se jäljelle jäänyt kymppi on oikeasti erittäin tärkeä osa sitä elämää. 

Vierailija
274/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei köyhä mutta tervejärkinen kirjoitti:

Moni ”köyhä” ei tunnu ymmärtävän, että ihan keskiluokkaisessakin perheissä on normaalia, että ruokaan jää pari sataa kuussa.

Ihmetyttää nämä ”vuokran ja kulujen jälkeen käteen jää vain 500 plus elarit” - valittajat.

Luulevatko työttömät, että työssäkäyvät käyttävät rahaa jopa tuhansia kuussa, kun heille 500 on vähän?

On niitäkin. Esimerkiksi omilla vanhemmilla jää useita tonneja säästöön kuukauden tuloista. Mielestäni heitä voisi verottaa kovemmin.

Ihanteena olisi se tasapalkka ihan jokaiselle alasta ja ammatista riippumatta.

Käytännössä perustulo, jossa kukaan ei tienaa tonnia enempää ja loput menee valtion kassaan parempiin hankintoihin ja velan maksuun.

Ja sinäkö ruinaat säästeliäiltä vanhemmilta rahaa mutta ne eivät anna sinun tuhlata älyttömyyksiin? Mitenkäs se samat tulot kaikille muuten motivoisi työntekoon? Neuvostoliitossa ei ainakaan toiminut.

Vierailija
275/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin vapaaehtoisesti hankkinut kaksi lasta, vaikka ammatti on koulunkäynninohjaaja.

Miksi ei?

Meitäkin oli kolme 5 vuoden sisällä syntynyttä lasta, äiti oli laitoskeittiössä töissä. Eli siis palkka ei päätä huimannut.

Minulle neuvottiin jo nuorena, että kouluttaudu hyvin, hanki työ. Niin kauan kuin on huonot tulot, ei pidä hankkia uusia suita ruokittavaksi. Olen noudattanut neuvoa eikä ole kaduttanut.

Varmaan nykyään usein tuo noin meneekin. Äitini on siis 50-luvulla syntynyt, jolloin ei monella ollut varaa hankkia korkeampaa koulutusta.

On alkanut kiinnostaa näitä kommentteja lukiessa, että missähän ammateissa on nykyään kiellettyä hankkia lapsia. Vai onko olemassa joku tuloraja? Liittyykö tähän joku rodunjalostus tai taannoinen heitto "heikomman aineksen" lisääntymisen estämisestä? Tuodaanko sitä ajatusta näin salavihkaa esille? Sanomattakin on selvää, että tuomitsen.

Eikö sinun mielestäsi olisi ihan yksilöiden kannalta järkevää pohtia riittääkö tulot elättämään ne lapset ennenkuin niitä tekee? Ei tarvitse sitten itkeä lehtien palstalla kun mihinkään kivaan ei ole varaa. Jos pystyt elämään vaatimattomilla tuloilla kitisemättä niin lisäänny toki ihan niin paljon kuin haluat. Kyllä nyt ihmisillä itselläänkin on vastuu elämästään eikä voi olettaa, että yhteiskunta kaikki elättää jollain luxus-tasolla. Nälkään täällä ei sentään kukaan kuole, siitä pidetään huoli.

Vierailija
276/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa muita kuluja, mutta oikeistolaisten mukaan köyhä ei saa ostaa kuin halvinta eikä koskaan tule olla varaa mihinkään kun kympit pitää haaskaasta johonkin turhaan. Tästä kun valittaa, niin alkaa parjaaminen miten Suomessa ei ole köyhyyttä ja kuinka kaikki on vain huonoa rahanköäyttöä vaikka selkeästi näiden arvostelijoiden oma rahankäyttö on typerää. Esimerkiksi jos haluaa urheilla köyhänä menee siihen rahaa välineiden mahdollsten lisenssien sekä tuomarimaksujen/treenikulujen takia jos tarvitset esimerkikis suutaria kun kengistä alkaa menemään pohjat jne keluu siihenkin rahaa. Jos sinulla on polkupyörä kuluu sen huoltoo rahaa. Näitä kuluja ei ole laskettu mihinkään ja nämä kulut ovat huomattavasti järkevämpää rahankäyttöä, kuin mitä täällä arvostelijat kuvittelevat esittävät köyhän varojen tuhlaamisesta.

Nämä kulut kun realisoituu niin se jäljelle jäänyt kymppi on oikeasti erittäin tärkeä osa sitä elämää. 

Palvelujen käyttö on kallista. Köyhän kannattaa opetella itsensä huoltamaan se pyörä , leikkaamaan hiukset ( hiusten leikkaus koneen saa parilla kympillä) ja kannattaa suutari kun käyttöä miettiä sillä muutaman kympin kenkiä ei kannata kalliilla korjauttaa.

Vierailija
277/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Tää on just tätä narinaa. Läheltä seuraan, miten ystäväni JOKA kuukausi kirjaimellisesti itkee minulle, että mitä hän tekee, kun tuli 20 € sähkölasku tms. ja tilillä on rahaa juuri sen verran että nipinnapin saa ruoat kunnes palkka tulee.

Uskon kyllä että rahat lopussa. Ja kuulemma elää nuukasti. Mutta miksi ei koskaan viisastu??

Eikö tajua, että kun se palkka tulee, silloin palkkapäivänäkään EI eletä leveästi! Ystävä ostelee tällöin uusia vaatteita itselleen (ja tyttärelle TIETENKIN annettava 150 € shoppailurahaa että pääsee taas ostoskeskukseen kavereiden kanssa). Kotiin ostetaan sisustuskrääsää, "halvalla ja vähän vaan" eli pieni koristepeili, eteiseen uus matto, uusi hauska avaimenperä, viherkasvi, kappas uusia siivousvälineitä ja ekologisia pesuaineita (selitetään että nää on järkeviä ostoksia.. ...niin onkohan vaan, kun kaapeissa kotona siivousaineita varmaan viideksi vuodeksi eteenpäin...) ja itelle uudet kivat hanskat... yhtään ei huomata että näihin meni satanen. SATANEN. Sillä jo kuun lopussa kummasti maksais sen kahenkympin sähkölaskun. Ja vielä 80 € jäis muihin yllättäviin.

Ihmiset ei vaan noteeraa eikä tajua, että ne pienet ostokset "joihin ei mee kuin pari euroa" kerryttävät ISON summan kuukaudessa. Vuodesta tai viidestä vuodesta puhumattakaan.

Saatika kahvilassa käynnit, yms. itse olen vähintäänkin hyvätuloinen, ja vaimolla samat tulot. Kahvilassa pitää käydä päivittäin, kaikille ystäville pitää ostaa joka käänteessä lahjoja, aina kun tapaa kummilapsia, 20€ pitää livauttaa niille. Vaimolla onkin sitten joka kuukausi rahat lopusssa.

Vierailija
278/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Tää on just tätä narinaa. Läheltä seuraan, miten ystäväni JOKA kuukausi kirjaimellisesti itkee minulle, että mitä hän tekee, kun tuli 20 € sähkölasku tms. ja tilillä on rahaa juuri sen verran että nipinnapin saa ruoat kunnes palkka tulee.

Uskon kyllä että rahat lopussa. Ja kuulemma elää nuukasti. Mutta miksi ei koskaan viisastu??

Eikö tajua, että kun se palkka tulee, silloin palkkapäivänäkään EI eletä leveästi! Ystävä ostelee tällöin uusia vaatteita itselleen (ja tyttärelle TIETENKIN annettava 150 € shoppailurahaa että pääsee taas ostoskeskukseen kavereiden kanssa). Kotiin ostetaan sisustuskrääsää, "halvalla ja vähän vaan" eli pieni koristepeili, eteiseen uus matto, uusi hauska avaimenperä, viherkasvi, kappas uusia siivousvälineitä ja ekologisia pesuaineita (selitetään että nää on järkeviä ostoksia.. ...niin onkohan vaan, kun kaapeissa kotona siivousaineita varmaan viideksi vuodeksi eteenpäin...) ja itelle uudet kivat hanskat... yhtään ei huomata että näihin meni satanen. SATANEN. Sillä jo kuun lopussa kummasti maksais sen kahenkympin sähkölaskun. Ja vielä 80 € jäis muihin yllättäviin.

Ihmiset ei vaan noteeraa eikä tajua, että ne pienet ostokset "joihin ei mee kuin pari euroa" kerryttävät ISON summan kuukaudessa. Vuodesta tai viidestä vuodesta puhumattakaan.

Saatika kahvilassa käynnit, yms. itse olen vähintäänkin hyvätuloinen, ja vaimolla samat tulot. Kahvilassa pitää käydä päivittäin, kaikille ystäville pitää ostaa joka käänteessä lahjoja, aina kun tapaa kummilapsia, 20€ pitää livauttaa niille. Vaimolla onkin sitten joka kuukausi rahat lopusssa.

Tätähän se on. Täytyy osata priorisoida asioita. Suuretkin tulot saa humputeltua taivaan tuuliin jos ei ole tarkka. Itsekkin tykkään antaa pieniä lahjoja kavereille ja kummilapsille. Harrastan käsitöitä ja leipomista , joten lahjoissani ne ostetut raaka-aineet ovat edullisia ja lopputuotteessa on lähinnä sitä omaa työtä, mutta ihan iloisesti kaikkille nämä tuotokset ovat kelvanneet ja käyttöön päässeet. Jos ostan jotain kalliimpaa tai käyn ulkona kahvilla, säästän sen sitten jostain muusta kulutuksesta. Kyllä jokaisen kannattaisi myös edes jotain myöskin pahan päivän varalle pistää sivuun.

Vierailija
279/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan näissä ei kerrota mihin ne rahat oikeasti käytetään.Rahanpuute ei yksin kerro missä vika,on sitä rikkaillakin.

Vierailija
280/577 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö vai etkö sen takia että saat kympin johonkin muuhun. Itselläni ei ainakaan ole kymppiä irroittaa vaikka käytän rahani tarkaan.

Kaurapuuro maksaa muutaman sentin annos. Kilo perunoita 50-90 senttiä, porkkanat noin euron Kilo, litra maitoa noin euron.Näillä pääsee jo pitkälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän