Miten voi olla niin köyhiä perheitä että jo 10€ ylimääräinen meno sekoittaa pakan täysin? Kuten Marian, 38, perhe
Itse olen pitänyt meidän perhettä köyhänä mutta todellisesta köyhyydestä en ole sitten tiennyt vielä mitään. 😲
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…
Kommentit (577)
Ei kai tuo ihme ole, että tuollaista löytyy, kun poliittiset päättäjämme ovat siihen kaikin mahdollisin keinoin pyrkineet.
Vierailija kirjoitti:
Tää suhtautuminen köyhiin on jotain niin kuvottavaa. Tässäkin maassa todella monelle ihmiselle esimerkiksi joku 300 euroa on pikkuraha joka törsätään hetkessä ravintolaan, shoppailemaan, ruokakauppaan.
Sitten kuitenkin hyvin moni jakaa täällä ohjeita kuinka tuolla summalla tulee oikein erinomaisesti toimeen KOKONAISEN KUUKAUDEN lapsiperheessä.
Kyllä on sekasin mennyt koko systeemi ja ennenkaikkea tämä julmuus toista ihmistä kohtaan on niin käsittämätöntä.
Minä en tunne ketään varakasta, joka törsäisi 300 tuosta vaan. Siksi ne varakkaita onkin. Sen sijaan tunnen monta köyhää jotka rahapäivänä hamstraa eineksiä, tupakkaa, osamaksulla kaikkea kallista ja tarpeetonta. Olen nähnyt miten toimeentulotuella elävä on tullut taksilla kotiin ison, kilisevän Alkon kassin kanssa. Perustelukin on aika sama, pitäähän nyt köyhälläkin olla oikeus....
Lapsiperhe ei Suomessa näe nälkää, ei ellei molemmat vanhemmat ole opiskelijoita.
Joo ostakaapa huvikseen muutamalla satkulla koko kuun ruuat perheellenne maksakaa puhelinlaskut, vedet, sähköt ja ostakaa talvivaatteet, luistimet, kengät, sukset..
Väitän että ei tuu onnistuu keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää suhtautuminen köyhiin on jotain niin kuvottavaa. Tässäkin maassa todella monelle ihmiselle esimerkiksi joku 300 euroa on pikkuraha joka törsätään hetkessä ravintolaan, shoppailemaan, ruokakauppaan.
Sitten kuitenkin hyvin moni jakaa täällä ohjeita kuinka tuolla summalla tulee oikein erinomaisesti toimeen KOKONAISEN KUUKAUDEN lapsiperheessä.
Kyllä on sekasin mennyt koko systeemi ja ennenkaikkea tämä julmuus toista ihmistä kohtaan on niin käsittämätöntä.
Minä en tunne ketään varakasta, joka törsäisi 300 tuosta vaan. Siksi ne varakkaita onkin. Sen sijaan tunnen monta köyhää jotka rahapäivänä hamstraa eineksiä, tupakkaa, osamaksulla kaikkea kallista ja tarpeetonta. Olen nähnyt miten toimeentulotuella elävä on tullut taksilla kotiin ison, kilisevän Alkon kassin kanssa. Perustelukin on aika sama, pitäähän nyt köyhälläkin olla oikeus....
Lapsiperhe ei Suomessa näe nälkää, ei ellei molemmat vanhemmat ole opiskelijoita.
Etkö todella? Minä tunnen paljonkin. Sit et tosiaan taida tuntea kovin varakkaita ihmisiä. Hyvin monelle 300€ on pikkuraha.
Muutama satanen jää rahaa pakollisten menojen jälkeen mutta ei ole rahaa shampooseen tai kiweihin? Yksi shampoopullokin kestää vaikka kuinka kauan. Kiwit pari euroa.
Kauheaa ruikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin vapaaehtoisesti hankkinut kaksi lasta, vaikka ammatti on koulunkäynninohjaaja.
Eivätkö koulunkäynninohjaajat saa hankkia lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö todella? Minä tunnen paljonkin. Sit et tosiaan taida tuntea kovin varakkaita ihmisiä. Hyvin monelle 300€ on pikkuraha.
Minä tunnen paljon varakkaita ja olen itsekin varakas, mutta varakkaat ei tuhlaa ja heittele rahaa kankkulan kaivoon vaan siksi, että rahaa on. Siksi meillä onkin talot ja veneet, ja muuta omaisuutta. Mitä rikkaampi, sitä huolellisempaa on rahankäyttö. 300 e on pikkuraha sikäli että sen menetys ei muuttaisi siinä kuukaudessa yhtään mitään, mutta ei pikkurahaakaan heitetä mihinkään pizzataxeihin ja osamaksuluureihin.
Köyhät kyllä luulevat, että rikkaat heittelevät rahaa sinne tänne. Eivät heittele, tai päätyvät köyhiksi, kuten monelle köyhälle ison lottovoiton saaneelle on muutamassa vuodessa käynyt.
Piipadoo kirjoitti:
Itselläni ei (onneksi) lapsia ole huollettavina, mutta rahat kovin tiukassa muuten ja todellakin tiedän miten voi 10e heilauttaa koko rahatilanteen ympäri. Meitä on siis kaksi ja saadaan molemmat kuussa työttömyystuki eli 518e x 2 plus 80e vuokraan. Tuosta kun laskee pois vuokran jää jäljelle noin 730e. Siitä lähtee sitten netti ja linja-autokortit niin jää 540. Yleensä tuosta summasta joutuu vielä ostamaan joka kuukausi jonkun koulukirjan, työttömiä opiskelijoita kun ollaan, lasketaan sille nyt todella alakanttiin oleva hinta 30e. Kaiken tuon jälkeen "päiväbudjetiksi" jää siis 17e, eli yhdelle 8,50e. Ja nyt jos joku siellä alkaa laskea, että saahan sillä päivässä ruokaa tämän ja tämän verran niin toki saa, mutta laske mukaan pyykinpesuaine, shampoot ja hoitoaineet, terveyssiteet ja joskus myös joku uusi vaate. Joskus on myös kiva käydä kylässä vaikka vanhempien luona ja niihin reissuihin uppoaa linja-autolipun verran rahaa eli noin 10e.
Ja se kympin heitto.. Jos se tulee alkukuusta kun laskeskelee tulevalle kuukaudelle budjettia niin se on helpompi laskea mukaan, mutta jos se tulee yllättäen vaikka silloin kun sitä rahaa on 30e niin siinä sitten venytään ja säästetään, kaikesta ja se todellakin saattaa laittaa kaiken uusiksi, jos sitä rahaa on ollut tarkoitus siitä kolmesta kympistä vaikka puolet käyttää johonkin muuhunkin kuin vaan ruokaan.
Olipas pitkä ja epäselvä selostus, mutta siinä nyt yhden pariskunnan esimerkki kuukausi.
Jos te pidätte kiinni tuosta päiväbudjetista edes suurin piirtein, niin siinä vaiheessa kun rahaa on jäljellä 30 euroa, tukien pitäisi napsahtaa taas tilille parin päivän päästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuolla joku aiemmin kirjoitti, henkilökohtaisen avustajan töitä on pilvin pimein. Ottaisi yhden avustettavan. 30 tuntia kuukausi 10 euroa tunti. Eli kuukauteen lisää 300euroa. Kun ukko makaa kotona saikulla, joutaa kyllä katsomaan koululaisten perään.
Ihan me varakkaammatkin olemme joutuneet tekemään lisätöitä tiukkoina aikoina. Ja harrastukset. Meilläkin pojat haaveili, että heistä tulee NHL.n jääkiekkoilijoita aikuisina. Ei tule, kun ei ole varaa viedä kalliiseen harrastukseen. Tyytyivät pelaamaan kaukalossa kavereiden kanssa.
Ei tullut NHL.n pelaajia kenestäkään niistäkään pojasta, joita kuskattiin pelaamassa seuroissa ja kuskattiin pitkin Suomea peleihin. Nuuskan käytön jokainen taisi oppia siellä.
Minä ainakin lapsille olen aina sanonut, että kaikkea ei saa,mitä haluaa. Ei siitä leluluettelostakaan. Ja ovat ymmärtäneet sen.
Ja halpisshampoo on ihan hyvää. Käytän tokmannin 1 euron tervashampoota. Aivan erinomaista.
Eiköhän tuolla äidillä ole hommaa ihan tarpeeksi muutenkin - ilman sitä henkilökohtaista avustettavaa. Jaksaminenkin varmasti kortilla. Oma päivätyö, lapset ja sairas mies. Kaikki ei ole super-ihmisiä!
Kaksi koululaista. Kuinka paljon hommaa heidän kanssaan on? Entä se saikulla oleva mies? Onko ihan niin sairas, että pitää olla omaishoitajana. Siitäkin saisi korvauksen, jos mies niin huonossa kunnossa on. Tuskinpa ihan petipotilaana on. Pystyy kyllä varmaan pukemaan ja vessassa käymään ja itse syömään.
Joten miten pitää olla superihminen, ettei koulunkäyntiavustajana (tuskin edes kovin pitkiä päiviä tekee), ei voisi tehdä 30 tuntia kuukaudessa lisätöitä, että pääsisi katsomaan sitä valmentajaleffaa. Ai niin, mies pystyy lähtemään leffaan, niin tuskin ihan hirveän hoidettava sairas on
Kuinka mahdat lapsesi kasvattaa jos väität että Hei eivät vielä äitiä tarvitse kouluiässä? Kyllä tarvitsee ja kovasti tarvitseekin!
Miehen sairausloma voi johtua vaikka leikkauksesta tai masennuksesta. Kuka siellä kotona silloin hoitaa lapset ja kodin kun äiti painaa kahta työtä?
Kyllä on armoton suhtautuminen monella täällä, oikein lyödään lyötyä. Hävetkää!
No olen se äiti, joka raapi sieltä ja täältä töitä, ettei tarvitse itkeä, että lasten kaverisynttärit kaataa talouden. Palkka tuli parhaillaan kuudesta paikasta. Ja kyllä, koululaiset tarvitsee äitiä. Mutta jos on rahasta pulaa, niin kesän aikana kun on työtön 2.5 kuukautta koululomien aikana, voi kyllä jotain tehdä. Kai ne koululaiset muutaman tunnin pärjää ilman äitiä. Ja ei kait se mies koko heidän liittonsa aikaa ole saikulla ollut.
Mutta kukin ihan vapaasti tyylillään. Jos haluaa ruikuttaa, niin ruikuttaa. Mutta valintojakin voi tehdä. 5-6 tuntia päivässä töissä. Ukko selkäleikattuna, masentuneena makaa kotona ja lapsia pitää vahtia kesällä 24/7. Hienon mallin antaa lapsilleen, miten rahapula hoidetaan. Jatkakoot samaan malliin. Ei käy sääliksi. Meillä ei ollut varaa heittää roskiin pakastimellista ruokaa. Köyhillä nähtävästi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Taidat tuntea pelkkiä nousukkaita jotka eivät ole oikeasti varakkaita vaan ainoastaan (toistaiseksi) hyvätuloisia. Oikeasti varakkaat ymmärtävät rahan arvon. Kyllä, 300€ on "pikkuraha" siinä mielessä että se ei heiluta budjettia suuntaan tai toiseen. Ei sitä siitä huolimatta törsätä noin vain, vaan käytetään järkevästi. Esim. monipuolinen ja laadukas ravinto on monelle kyseisen sijoituksen - ja suuremmankin - arvoinen kohde, kallis mutta ravintoköyhä takeaway-ruoka taas todellakaan ei.
Itse olen aina joutunut tulemaan toimeen alle kahden tonnin nettopalkalla ja viime vuodet maksamaan myös elareita sekä järjettömiä vuokria, silti sellaiset 70 k on säästynyt pankkitilille (okei, ei rahojen makuuttamisessa ole mitään järkeä mutta se on toinen asia). En ole siis rikas, mutta kuitenkin jotain sukanvarteen säästynyt tässä 17 vuoden aikana. Myönnettäköön, että on ollut onnea ja terveyttäkin matkassa.
Ei mitään perintöjä, vanhemmat ovat täysin pa, tietokone iänikuisen vanha, samoin kännykkä. Syön edelleen opiskelijabudjetin mukaan, käyn pyörällä töissä kun en henno ostaa autoa. En koe kulutuksesta nautintoa.
Jos mä olisin tämänkin rahan jyvittänyt elämiseen tämän 17 vuoden aikana, ei se montaa olusta olisi viikkoa kohti tehnyt. Mitä niin vaikeaa on siinä sukanvarteen säästämisessä? Jos olet köyhä, ei se ylimääräinen 50 euroa kuukaudessa yhtään lisää luksusta elämääsi. Pari kertaa mäkkärissa ja yksi siideri niin se on siinä.
300 euroa on pikkuraha, mutten kyllä muista milloin viimeksi olisin tuhlannut 300 euroa ihan tuosta noin vain johonkin. Tosin täytyy myöntää että viime kuukausina avioeron ja lievän masennuksen seurauksena baarielämä on maistunut ja se tietysti maksaa, mutta yritän päästä siitä paheesta eroon. Tapasin baarissa erään vanhan kaverini joka oli saanut 15 k ennakkoperintöä ja ryypännyt ja ajellut sen taksilla neljässä kuukaudessa sileäksi. Aikamoinen saavutus, ja herätti vähän ajatuksia.
Ei oo totta miten hirveetä luettavaa. Ohjeita sataa sieltä sun täältä miten pitäisi ostaa aina vaan sitä lauantaimakkaraa ja miten ne rahat kyllä riittäisi jos tekisi niin tai näin, keräisi sieniä ja mustikoita. Harmi vaan kun se köyhyys ei parane sillä että varakkaat antaa "hirveen hyviä vinkkejä" sieltä omasta kuplastaan, eikä sillä että köyhien lapset ei toivoisi ikinä mitään. Jostain syystä paremmin toimeentulevat tuntuu saavan jotain sairasta tyydytystä siitä kun pääsee näpäyttelemään ja kertomaan miten pitää elää, valtuutuksen tuntuu ansaitsevan ihan vaan jo sillä että on enemmän millä mällätä. Ja ihan kun köyhillä ei saisi esimerkiksi olla huonoja päiviä, jolloin vaikka tilaa pizzan kun on niin kurkkuaan myöten täynnä säätämistä ja säästämistä. Te varakkaat ette joudu sen köyhyyden keskellä elämään, se ei ole teiltä pois, joten sen sijaan että sättisitte niin etsikääpä vaikka joku tapa millä saataisiin helpotettua köyhien oloja.
JA tsemppiä ihan jokaiselle jolla ne rahat ei meinaa riittää, ootte arvokkaita silti.
Se että naapurin Pena ajaa taksilla kaljojen kanssa, ei tarkoita että kaikki köyhät sitä tekisi.
Toinen väärä yleistys on liittää tuhlarit köyhiin. Sellainen saa taas seuraavassa kuussa rahaa . Eli se kymppi ei kaada maata, vaan lopoukuun. Tarvittaessa hän pystyy, vaikka säästämään.
Köyhä on vetänyt löysät, ei tuhlaa ja pieni poikkeama kuluissa heittää raha-asiat sekaisin pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutama satanen jää rahaa pakollisten menojen jälkeen mutta ei ole rahaa shampooseen tai kiweihin? Yksi shampoopullokin kestää vaikka kuinka kauan. Kiwit pari euroa.
Kauheaa ruikutusta.
Se pari euroa muutama viikossa käy yllättävän kalliiksi aikaa myöten,tässä se rahankäytön ero mm. näkyy.Moni "köyhä" käyttää maksupäivänä puolet siitä rahasta eikä ajattele parin viikon päähän.
Minäkin olen sitä mieltä että ärsyttää sellaiset ihmiset jotka omasta kuplastaan jakelevat neuvoja, mitä pitäisi tehdä, vaikka eivät itsekään tee sen mukaan. Esimerkiksi exä levitteli aina legendaa mummostaan, joka säästi työttömyyseläkkeestään kaikki auton kulut, etelänmatkat ja niin edelleen, ja ihmetteli että miksi meidän perhe, joka oli oikeasti köyhä, osannut käyttää rahaa yhtä järkevästi. Äiti oli ylpeä pohjalainen joka ei huolinut edes työttömyyskorvausta. Vaikka näin köyhänä lapsena olen sitä mieltä että olisi pitänyt sen verran nöyrtyä, ihan meidän takia.
"Unohti" kertoa että mummolla oli perintötila, metsää kymmeniä hehtaareita jota myi välillä pois ja kaikkea muuta kivaa mitä ei tarvinnut mainita.
Mutta kun totuus on että itsekin kerään niitä sieniä ja mustikoita, käyn pyörällä töissä, hankin vaatteet kirpparilta jne ja en näe syytä miksi lopettaisin... Jos en olisi niin tehnyt, olisin edelleen nyt yli nelikymppisenä plusmiinusnolla-tilanteessa. En mä tiedä miksi tämä kirjoitukseni ärsyttää ihmisiä niin paljon, kun kuitenkin selvästi ymmärrän että myös terveyttä ja hitusen onneakin vaaditaan siinä että saa omaisuutta kokoon. Ymmärtäisin toki että jos olisin joku diplomi-insinööri joka jakelee neuvoja joita ei itse noudata, tekisi saman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin vapaaehtoisesti hankkinut kaksi lasta, vaikka ammatti on koulunkäynninohjaaja.
Miksi ei?
Meitäkin oli kolme 5 vuoden sisällä syntynyttä lasta, äiti oli laitoskeittiössä töissä. Eli siis palkka ei päätä huimannut.Minulle neuvottiin jo nuorena, että kouluttaudu hyvin, hanki työ. Niin kauan kuin on huonot tulot, ei pidä hankkia uusia suita ruokittavaksi. Olen noudattanut neuvoa eikä ole kaduttanut.
Varmaan nykyään usein tuo noin meneekin. Äitini on siis 50-luvulla syntynyt, jolloin ei monella ollut varaa hankkia korkeampaa koulutusta.
On alkanut kiinnostaa näitä kommentteja lukiessa, että missähän ammateissa on nykyään kiellettyä hankkia lapsia. Vai onko olemassa joku tuloraja? Liittyykö tähän joku rodunjalostus tai taannoinen heitto "heikomman aineksen" lisääntymisen estämisestä? Tuodaanko sitä ajatusta näin salavihkaa esille? Sanomattakin on selvää, että tuomitsen.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo totta miten hirveetä luettavaa. Ohjeita sataa sieltä sun täältä miten pitäisi ostaa aina vaan sitä lauantaimakkaraa ja miten ne rahat kyllä riittäisi jos tekisi niin tai näin, keräisi sieniä ja mustikoita. Harmi vaan kun se köyhyys ei parane sillä että varakkaat antaa "hirveen hyviä vinkkejä" sieltä omasta kuplastaan, eikä sillä että köyhien lapset ei toivoisi ikinä mitään. Jostain syystä paremmin toimeentulevat tuntuu saavan jotain sairasta tyydytystä siitä kun pääsee näpäyttelemään ja kertomaan miten pitää elää, valtuutuksen tuntuu ansaitsevan ihan vaan jo sillä että on enemmän millä mällätä. Ja ihan kun köyhillä ei saisi esimerkiksi olla huonoja päiviä, jolloin vaikka tilaa pizzan kun on niin kurkkuaan myöten täynnä säätämistä ja säästämistä. Te varakkaat ette joudu sen köyhyyden keskellä elämään, se ei ole teiltä pois, joten sen sijaan että sättisitte niin etsikääpä vaikka joku tapa millä saataisiin helpotettua köyhien oloja.
JA tsemppiä ihan jokaiselle jolla ne rahat ei meinaa riittää, ootte arvokkaita silti.
Ei tule mieleen, että aika moni nykyään hyvätuloinen ja varakaskin on oikeasti itse ollut myös joskus pienituloinen joka on saanut sinnitellä että pärjää, ja on sieltä sitten noussut? Tässä maassa tuo luokkaretki ylöspäin on nykyäänkin ehkä helpoin koko maailmassa, ja meitä köyhistä oloista aloittaneita jotka ovat päässeet varsin hyvillekin tuloille ja keräämään vaurautta on huomattavan paljon. Että kyllä ne neuvot ja ohjeet monelta tulevat ihan omasta kokemuksesta, se on sitten eri asia miten hedelmälliseen maahan nuo neuvon siemenet laskeutuvat. Ei katsos osaa sääliä kovin paljon kun on itse samanlaisista lähtökohdista ponnistanut ja tunnistaa ne ilmiselvät sudenkuopat. Itse asiassa se on juurikin ne syntymävauraat jotka eniten säälivät kaikkia itseään köyhäksi tituleeraavia eivätkä näe miten jotkut ovat itse sen oman kuoppansa kaivaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saavat joskus eli heillä jää siis yleensä yli 1300 euroa pakollisten menojen jälkeen. Miksi hän sanoo, että muutama satanen? Heillä on siis paljon jotain laskuja, joita ei toimeentulotuessa huomioida.
Mistä tuo 1300e menojen jälkeen tulee?
Näin äkkiseltään tulee mieleen kuluiksi kalliit lääkkeet joita Kela ei korvaa, lääkärikäynnit, mahd. bussikortit tai auton kulut. Tietenkin tuohon päälle ruuat, vaatteet, hygieniatuotteet, ym.
1300 on kuitenkin ihan kelpo summa, jokin on pielessä jos sillä näkee nälkää. Voisko olla laskuissa mukana jotain osamaksuhankintoja, joihin menee paljon rahaa? Kodinkoneet, viihde-elektroniikka, älyluurit jne.
Ja toisessa ketjussa kauhistellaan miten voi saada perheen ruokaostokset 200€:lla kuussa kun vähintään 400 pitää laittaa että voi monipuolisesti ja terveellisesti perheen ruokkia.
Niin no.