Miten voi olla niin köyhiä perheitä että jo 10€ ylimääräinen meno sekoittaa pakan täysin? Kuten Marian, 38, perhe
Itse olen pitänyt meidän perhettä köyhänä mutta todellisesta köyhyydestä en ole sitten tiennyt vielä mitään. 😲
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/koyha-aiti-maria-38…
Kommentit (577)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä isäntä on neljä päivää kuukaudessa syömättä että selvitään laskuista.
Kerran viikossa aina syömättä ja kiroilee kiukkuisena koko päivän.
Vaikeinta on kun välillä lastenkin pitäisi olla syömättä, mutta toistaiseksi ollaan selvitty velkaa ottamalla.
Seuraava päivä on pahin, koska ei saa syödä liikaa. Nälkä on kamala jos edellinen päivä on paastottu.
olisi mielenkiintoista nähdä teidän perheen kaikki tulot ja menot eriteltyinä...
Säännöllisesti ruokaa, niin ei tule ahmittua, puuroa aamuun ja iltaan, perinteisiä kotiruokia isompi annos kerrallaan, niin syö samaa vaikka pari päivää...
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua häiritsi se, että halusivat mennä katsomaan Valmentaja-leffaa.
Kertoo harkintakyvyn puutteesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitteko jutun? Moni täällä tuntuu syyllistävän ja kirjoittavan kommentteja varsin kärkkääseen sävyyn. Lukekaapa ensin juttu ja ennenkaikkea luetun ymmärtäminen!
Pakastinjutussakin oli mainittu, että kirpaisi heittää osa bioonkin. Luulen että tietenkin olivat koittaneet suurimman osan saada jotenkin käytettyä.
Ja kiivijuttua myös paisuteltu, luulen että ne kiivit jää kauppaan ihan siitä syystä että eivät ole hankintalistan kärkipäässä. Jos ajatellaan vaikka että ostanko maitopurkin vai kiivirasian niin tuo maito varmaan voittaa.
Kyllä köyhyyttä todella on. Siltä on turha ummistaa silmänsä saati syyllistää köyhiä.
Kyllä luin. Osa luetelluista asioista oli sellaisia jotka pitää vain hyväksyä. Olen itsekin köyhä ja sen vuoksi esim. harrastuksissa täytyy tehdä valintoja. Yhteiskunnan ei vain kuulu maksaa ihan kaikkea köyhimmille.
Mitä tulee kiivi vs maito asiaan, ostaisin itse kiivejä. Maitoa voi juoda silloin tällöin tai käyttää tiettyjen ruokien valmistuksessa kohtuudella. Se ei kuitenkaan ole välttämätön tuote vaikka moni suomalainen niin kuvitteleekin. Ulkomailla asuessani ei maitoa juotu - oli köyhä tai rikas. Kermapurkki saattoi löytyä kahvin kanssa käytettäväksi mutta asuinmaassani (Yhdysvallat) ei maitoa käytetty varmaan mihinkään ruokaankaan. Eli miksi suomalaisenkaan pitäisi maitoa löträtä janojuomana ja jättää sen takia hedelmät syömättä?
Voi hölmö, yhtä hyvin se "maito" olisi voinut olla vaikka margariinirasia, jäätelöpaketti tai makkarapaketti. Vertauksena käytin jotain tuotetta havainnollistaakseni sitä että rahojen ollessa tiukilla valintoja on tehtävä.
Kiivit voi jäädä siinä vaiheessa hyllyyn, kun samat vitamiinit saa esimerkiksi niistä pakkasessa olevista marjoista.
Ei köyhällä ole varaa turhuuksiin. Rahojen ollessa tiukilla ostetaan vain välttämättömin.
Ja kyllä sitä maitoa lapsiperheessä kuluu ja hyvä niin. Hirmu tärkeä kalsiumin lähde ja edullinen. Eli juodaan vaan sitä maitoa myös!
Vierailija kirjoitti:
Nuo puuttet perheen elämässä eivät kyllä johdu pienistä rahavaroista, vaan jostain muusta.
Elämäasenteesta joka on äärimmäisen karu ja kitsas. Esitetään dramaattisesti, että maailma kaatuu jos ostaa välillä jonkun parin euron markettishampoon eikä sitä joka maksaa 90 centtiä. Tai että kiivi on jokin ylellisyyshedelmä, tai että 20 euroa jaettuna viiteen kaverisynttärilahjaan (siis 4 euron panostus yhteen lahjaan) on talouskatastrofi. Sääliksi käy noita lapsia - tulevat saamaan osattamuuden ja arvottomuuden kokemuksen vahvana perintönä kotoaan ja aivan turhaan! Kaksi työssäkäyvää vanhempaa, jotka pihistevät pihistelimisen vuoksi.
Ei todellakaan kannata tehdä kahta lasta kärvistelemään tänne köyhyyteen ja kurjuuteen, jos ei halua heihin yhtään panostaa.
Kaksi työssäkäyvää? Siis perheen isähän pitkällä sairaslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun äiti kertoi tukalan tilanteen johtuvan paljolti siitä että mies joutunut pitkälle sairaslomalle. Kyllä meidänkin perheessä tulisi tiukat ajat jos miehen palkkaa ei yhtäkkiä olisikaan käytettävissä. Sattuisi vaikka joku onnettomuus tai selkä menisi ym. ym.. Lukemattomia syitä.
Mitä vaan voi sattua, kenelle tahansa.
Vähän empatiaa kiitos.Miksi ihmiset ei ota vakuutuksia sairauksien ja tapaturmien varalle? Ja kuoleman, jos ovat perheellisiä. Joo maksaa, mutta myös tarvittaessa pelastaa.
Helppohan se on jälkikäteen viisastella ja täällä esittää niin kaikkitietävää.
Ei monillakaan ole tuommoisia vakuutuksia, saatikka että ne loppuelämän kattaisi. Korvaussummat usein melko naurettavia ja vain hetkellisiä.
Mutta täällä av-mammapalstalla on taas kaikkein näppärimmät ja fiksuimmat pirkot jotka survasee käden käänteessä 30 litraa marjoja smoothiesoseiksi, ostaa kaiken käytettynä, parsii rikkinäiset sukat, kävelee 10 km kauppaan ja takaisin molemmissa käsissä viikon ruuat. Hei ihan oikeesti :D
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuolla joku aiemmin kirjoitti, henkilökohtaisen avustajan töitä on pilvin pimein. Ottaisi yhden avustettavan. 30 tuntia kuukausi 10 euroa tunti. Eli kuukauteen lisää 300euroa. Kun ukko makaa kotona saikulla, joutaa kyllä katsomaan koululaisten perään.
Ihan me varakkaammatkin olemme joutuneet tekemään lisätöitä tiukkoina aikoina. Ja harrastukset. Meilläkin pojat haaveili, että heistä tulee NHL.n jääkiekkoilijoita aikuisina. Ei tule, kun ei ole varaa viedä kalliiseen harrastukseen. Tyytyivät pelaamaan kaukalossa kavereiden kanssa.
Ei tullut NHL.n pelaajia kenestäkään niistäkään pojasta, joita kuskattiin pelaamassa seuroissa ja kuskattiin pitkin Suomea peleihin. Nuuskan käytön jokainen taisi oppia siellä.
Minä ainakin lapsille olen aina sanonut, että kaikkea ei saa,mitä haluaa. Ei siitä leluluettelostakaan. Ja ovat ymmärtäneet sen.
Ja halpisshampoo on ihan hyvää. Käytän tokmannin 1 euron tervashampoota. Aivan erinomaista.
Eiköhän tuolla äidillä ole hommaa ihan tarpeeksi muutenkin - ilman sitä henkilökohtaista avustettavaa. Jaksaminenkin varmasti kortilla. Oma päivätyö, lapset ja sairas mies. Kaikki ei ole super-ihmisiä!
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuolla joku aiemmin kirjoitti, henkilökohtaisen avustajan töitä on pilvin pimein. Ottaisi yhden avustettavan. 30 tuntia kuukausi 10 euroa tunti. Eli kuukauteen lisää 300euroa. Kun ukko makaa kotona saikulla, joutaa kyllä katsomaan koululaisten perään.
Ihan me varakkaammatkin olemme joutuneet tekemään lisätöitä tiukkoina aikoina. Ja harrastukset. Meilläkin pojat haaveili, että heistä tulee NHL.n jääkiekkoilijoita aikuisina. Ei tule, kun ei ole varaa viedä kalliiseen harrastukseen. Tyytyivät pelaamaan kaukalossa kavereiden kanssa.
Ei tullut NHL.n pelaajia kenestäkään niistäkään pojasta, joita kuskattiin pelaamassa seuroissa ja kuskattiin pitkin Suomea peleihin. Nuuskan käytön jokainen taisi oppia siellä.
Minä ainakin lapsille olen aina sanonut, että kaikkea ei saa,mitä haluaa. Ei siitä leluluettelostakaan. Ja ovat ymmärtäneet sen.
Ja halpisshampoo on ihan hyvää. Käytän tokmannin 1 euron tervashampoota. Aivan erinomaista.
Kyllä mahdat löyhkätå tervalle :D, osta nyt välillä ees sitä koivua tai vaikka linnashamppoota! Lidlissäkin halpoja ja oikeestaan missä tahansa isommassa marketissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuolla äidillä ole hommaa ihan tarpeeksi muutenkin - ilman sitä henkilökohtaista avustettavaa. Jaksaminenkin varmasti kortilla. Oma päivätyö, lapset ja sairas mies. Kaikki ei ole super-ihmisiä!
Kaksi koululaista. Kuinka paljon hommaa heidän kanssaan on? Entä se saikulla oleva mies? Onko ihan niin sairas, että pitää olla omaishoitajana. Siitäkin saisi korvauksen, jos mies niin huonossa kunnossa on. Tuskinpa ihan petipotilaana on. Pystyy kyllä varmaan pukemaan ja vessassa käymään ja itse syömään.
Joten miten pitää olla superihminen, ettei koulunkäyntiavustajana (tuskin edes kovin pitkiä päiviä tekee), ei voisi tehdä 30 tuntia kuukaudessa lisätöitä, että pääsisi katsomaan sitä valmentajaleffaa. Ai niin, mies pystyy lähtemään leffaan, niin tuskin ihan hirveän hoidettava sairas on
Koulunkäyntiavustajan tunnit päivässä on n. 5-6 tuntia ja kesät työttömänä. Joten aikaa kyllä olisi ottaa toinenkin työ, olematta silti superihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin olisin hiukan pulassa jos 10 kg mansikoita ja 10 kg mustikoita ja 5 kg puolukoita sulais ja pitäis yhtäkkiä miettiä miten noi "prosessoi" .
Hilloa meillä menee vuodessa sellainen yksi dronningholmin tms. punainen pönikkä. Kiisselit ei kuulu ruokavalioon ja ei kai sellainen vesi-perunajauhosotku ikuisuuksiin säily sekään. Jonkinlainen survos olisi ainoa millä olisi käyttöä ja ehkä pieni määrä mehua. Puolukoista voisi tehdä marjapuuroa, mutta se ratkaisisi yhden rasiallisen.
Pienen määrän pystyy hyötykäyttämään mutta koko talven varasto on jo hankalampaa. Tietty jos perhe on kovin perso makealle niin jotain piirakoita voi leipoa ja pakastaa. Mutta hyöty on 0 jos ei niitä kukaan syö.
Ihan uteliaisuudesta - miksi säilöä kilokaupalla marjoja pakastimeen, jos ei keksi niille mitään käyttöä?
Syödään sellaisenaan. Mansikat vähän jäisinä. Mustikat puuron kanssa, pakastimesta tulikuuman puuron sekaan. Hyvää. Jonkin verran smoothieen, siihen kävis survos hyvin. Mutta esim. mansikat menee ihan syöntiin suoraan rasiasta. Puolukoista teen marjapuuroa lähinnä, samoin joidenkin ruokien kanssa syödään sellaisenaan.
Aika samaa mieltä monen muun kanssa että järkevä säästäminen on kaiken A ja O. Opiskelijana minulla oli aina 2000-3000 markkaa pankissa vähintään aina. Tiukkaa teki pitää ne siellä ja kyllä baarikeikat houkuttivat, mutta onneksi pidin pääni, jos tulee yllättäviä menoja ei talous kyykkää.
Monesti olen köyhissä perheissä havainnut sellaista johtoajatusta että "rahaa tuhlataan koska kuitenkin se loppuu, mitä väliä". Itsellänikin on ollut tosi köyhä perhe mutta kyllä leipää ja voita on aina ollut tarjolla, useimmiten juustoakin.
Ei ne pilalle mene, jos pakastin on 10 tuntia pois päältä. Ei ne siinä ajassa ehdi sulaa. Jäätelöt sulaa ja ne menee roskiin, mutta muu onnistuu. Jos pakastin on täynnä, aika hyvin ne kylmää pitää. Me on tuotu pakasteita lapista 7 tunnin ajomatkan päästä ja hyvänä on pysynyt kylmälaukussa makuupussin sisällä. Vaikka uudelleen pakastamista ei suositella, niin vähän jäähilettä niihin tulee, mutta ei niihin ehdi bakteerit sekaan, avoimiin rasioihin. Vaikka joku sanoo, että ainostaan syö sellaisenaan, niin joku muu kuitenkin tekee niistä jotain. Smoothienkin voi kyllä pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäyntiavustajan tunnit päivässä on n. 5-6 tuntia ja kesät työttömänä. Joten aikaa kyllä olisi ottaa toinenkin työ, olematta silti superihminen.
Helpompaa lekotella kotona ja antaa surkuhaastatteluja ja odottaa, että ihmiset panee rahaa tilille. Nytkin tuolla kuvalehden ketjussa moni pyytää tietoa, minne voisi laittaa rahaa.
Sama jouluisin. On perhe,missä 5 lasta, mies työtön, vaimo sairauslomalla,8 kissaa ja hevonen. Lahjaksi toivotaan pleikka nelosta ja vaimolle hemmotteluksi kollageenivoiteita. Kissoille tietenkin laatikollinen sheebaa ja kun uutta lasta odotetaan tietenkin, niin joululahjaksi olisi kiva saada uusimman värikuosin emmaljungavaunut
Itselläni ei (onneksi) lapsia ole huollettavina, mutta rahat kovin tiukassa muuten ja todellakin tiedän miten voi 10e heilauttaa koko rahatilanteen ympäri. Meitä on siis kaksi ja saadaan molemmat kuussa työttömyystuki eli 518e x 2 plus 80e vuokraan. Tuosta kun laskee pois vuokran jää jäljelle noin 730e. Siitä lähtee sitten netti ja linja-autokortit niin jää 540. Yleensä tuosta summasta joutuu vielä ostamaan joka kuukausi jonkun koulukirjan, työttömiä opiskelijoita kun ollaan, lasketaan sille nyt todella alakanttiin oleva hinta 30e. Kaiken tuon jälkeen "päiväbudjetiksi" jää siis 17e, eli yhdelle 8,50e. Ja nyt jos joku siellä alkaa laskea, että saahan sillä päivässä ruokaa tämän ja tämän verran niin toki saa, mutta laske mukaan pyykinpesuaine, shampoot ja hoitoaineet, terveyssiteet ja joskus myös joku uusi vaate. Joskus on myös kiva käydä kylässä vaikka vanhempien luona ja niihin reissuihin uppoaa linja-autolipun verran rahaa eli noin 10e.
Ja se kympin heitto.. Jos se tulee alkukuusta kun laskeskelee tulevalle kuukaudelle budjettia niin se on helpompi laskea mukaan, mutta jos se tulee yllättäen vaikka silloin kun sitä rahaa on 30e niin siinä sitten venytään ja säästetään, kaikesta ja se todellakin saattaa laittaa kaiken uusiksi, jos sitä rahaa on ollut tarkoitus siitä kolmesta kympistä vaikka puolet käyttää johonkin muuhunkin kuin vaan ruokaan.
Olipas pitkä ja epäselvä selostus, mutta siinä nyt yhden pariskunnan esimerkki kuukausi.
Jagex kirjoitti:
Aika samaa mieltä monen muun kanssa että järkevä säästäminen on kaiken A ja O. Opiskelijana minulla oli aina 2000-3000 markkaa pankissa vähintään aina. Tiukkaa teki pitää ne siellä ja kyllä baarikeikat houkuttivat, mutta onneksi pidin pääni, jos tulee yllättäviä menoja ei talous kyykkää.
Monesti olen köyhissä perheissä havainnut sellaista johtoajatusta että "rahaa tuhlataan koska kuitenkin se loppuu, mitä väliä". Itsellänikin on ollut tosi köyhä perhe mutta kyllä leipää ja voita on aina ollut tarjolla, useimmiten juustoakin.
Mä taas en ole tollaseen törmännyt köyhissä oloissa. Enemmänkin tollasta ajattelua on rikkaissa perheissä että rahaa tuhlataan koska se kuitenkin loppuu ja millään ei ole mitään väliä ja yksilönvapaudet jees.
Köyhissä perheissä yleensä ollaan säästäväisiä ja kaikki jaetaan naapureiden kesken. Kodittomalle kadun naapurillekin annetaan se leivänkannikka ja vähän kiljua.
Alkoholia ei muutenkaan koskaan osteta köyhissä perheissä vaan se tehdään aina ite.
Köyhät ylläpitää raittiusajattelua ja sosialismia kaikissa arkiaskareissaan. Köyhien perusta on se että ketjun heikoin lenkki on yhtä kova kuin kovin lenkki. Eli kaikki käy joukolla kimppuun, jos lähiöön hyökkää tunkeilijoita.
Sellanen yksilökohtanen ajattelu että mä lähen koht baariin on kielletty. Sinne baariin lähetään koko suku ja naapurusto kerrallaan. Jos joku lähtee yksin ryyppäämään niin yksin saa olla ilman yhteisön suojaa. Takas ei oo tulemista.
Periaatteena aina se että köyhien on pidettävä yhtä. Rikkaat kyl pärjää yksinkin ja eihän ne halua jakaa mitään muiden kanssa. Sitähän se on: itsekkyyden kultuuria.
Valtio on yhteisö muodostuu köyhistä. Rikkaat ajattelee että ne muuttaa saarelle eroon muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi koululaista. Kuinka paljon hommaa heidän kanssaan on? Entä se saikulla oleva mies? Onko ihan niin sairas, että pitää olla omaishoitajana. Siitäkin saisi korvauksen, jos mies niin huonossa kunnossa on. Tuskinpa ihan petipotilaana on. Pystyy kyllä varmaan pukemaan ja vessassa käymään ja itse syömään.
Joten miten pitää olla superihminen, ettei koulunkäyntiavustajana (tuskin edes kovin pitkiä päiviä tekee), ei voisi tehdä 30 tuntia kuukaudessa lisätöitä, että pääsisi katsomaan sitä valmentajaleffaa. Ai niin, mies pystyy lähtemään leffaan, niin tuskin ihan hirveän hoidettava sairas on
Kuinka mahdat lapsesi kasvattaa jos väität että Hei eivät vielä äitiä tarvitse kouluiässä? Kyllä tarvitsee ja kovasti tarvitseekin!
Miehen sairausloma voi johtua vaikka leikkauksesta tai masennuksesta. Kuka siellä kotona silloin hoitaa lapset ja kodin kun äiti painaa kahta työtä?
Kyllä on armoton suhtautuminen monella täällä, oikein lyödään lyötyä. Hävetkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa lekotella kotona ja antaa surkuhaastatteluja ja odottaa, että ihmiset panee rahaa tilille. Nytkin tuolla kuvalehden ketjussa moni pyytää tietoa, minne voisi laittaa rahaa.
Sama jouluisin. On perhe,missä 5 lasta, mies työtön, vaimo sairauslomalla,8 kissaa ja hevonen. Lahjaksi toivotaan pleikka nelosta ja vaimolle hemmotteluksi kollageenivoiteita. Kissoille tietenkin laatikollinen sheebaa ja kun uutta lasta odotetaan tietenkin, niin joululahjaksi olisi kiva saada uusimman värikuosin emmaljungavaunut
En aistinut tuosta jutusta tämmöistä. Tiedän kyllä mitä tarkoitat, mutta tässä perheessä ei nyt kyllä ollut kyse siitä.
kukaan ei ole saareke kirjoitti:
Jagex kirjoitti:
Mä taas en ole tollaseen törmännyt köyhissä oloissa. Enemmänkin tollasta ajattelua on rikkaissa perheissä että rahaa tuhlataan koska se kuitenkin loppuu ja millään ei ole mitään väliä ja yksilönvapaudet jees.
Köyhissä perheissä yleensä ollaan säästäväisiä ja kaikki jaetaan naapureiden kesken. Kodittomalle kadun naapurillekin annetaan se leivänkannikka ja vähän kiljua.
Alkoholia ei muutenkaan koskaan osteta köyhissä perheissä vaan se tehdään aina ite.
Köyhät ylläpitää raittiusajattelua ja sosialismia kaikissa arkiaskareissaan. Köyhien perusta on se että ketjun heikoin lenkki on yhtä kova kuin kovin lenkki. Eli kaikki käy joukolla kimppuun, jos lähiöön hyökkää tunkeilijoita.
Sellanen yksilökohtanen ajattelu että mä lähen koht baariin on kielletty. Sinne baariin lähetään koko suku ja naapurusto kerrallaan. Jos joku lähtee yksin ryyppäämään niin yksin saa olla ilman yhteisön suojaa. Takas ei oo tulemista.
Periaatteena aina se että köyhien on pidettävä yhtä. Rikkaat kyl pärjää yksinkin ja eihän ne halua jakaa mitään muiden kanssa. Sitähän se on: itsekkyyden kultuuria.
Valtio on yhteisö muodostuu köyhistä. Rikkaat ajattelee että ne muuttaa saarelle eroon muista.
Köyhä jakaa sen viimeisenkin tölkin bulkkilaageria.
Rikas juo yksin piilossa verhot ikkunoiden edessä valot kiinni. Köyhä jakaa kaiken sosialistisesti kuten kuuluukin.
Kaikki jaetaan.
Tää suhtautuminen köyhiin on jotain niin kuvottavaa. Tässäkin maassa todella monelle ihmiselle esimerkiksi joku 300 euroa on pikkuraha joka törsätään hetkessä ravintolaan, shoppailemaan, ruokakauppaan.
Sitten kuitenkin hyvin moni jakaa täällä ohjeita kuinka tuolla summalla tulee oikein erinomaisesti toimeen KOKONAISEN KUUKAUDEN lapsiperheessä.
Kyllä on sekasin mennyt koko systeemi ja ennenkaikkea tämä julmuus toista ihmistä kohtaan on niin käsittämätöntä.
Kiivit ei paljon maksa, eikä näitä tarvitset jokapäivä syödä...
Suurin osa listaa oli ihan normaalia, en usko että monikaan edes normaalistikin en perhe panostaa kalliisiin harrastuksiin tai vaatteisiin, kirpparilta saa edullisesti ja ekologisesti. Kengät saa uutenakin parilla kympillä, jokainen marketti myy näitä halpoja merkkejä, joskus merkki kenkiä myös löytyy pikku rahalla, kun vaan etsii eri nettikaupoista.
Ja mitä lelukuvastoon tulee niin jokainen lapsi taitaa tehdä samaa ja kyllä se pukki tuo vaan tietyt lahjat, koska ei tontuilla ole aikaa enempää valmistaa, maailmassa kun on lapsia valtavasti.
Omaa pahaa oloa pois, lapselle lapsuus voi olla ikimuistoinen ja hyvä vaikka varaa ei olisi, yhteinen tekeminen on tärkeämpää kuin tavara, lumiukon tekeminen, pulkkamäki, uiminen yms. on lähes ilmaista ja liikkuminen on hyväksi myös terveydelle...
Lääkkeet kannattaa tarkistaa, halvin versio käyttöön, monesti ankokset on isoja ja valmisteita monta ja usein pärjäisi vähemmälläkin... Liikunta kivun hoidossa pitäisi ottaa myös tosissaan, eikä laiminlyödä ja syödä kipulääkkeitä vaan entistä enemmän...
Asumisen kannassa järkeä voidaan käyttää, onko tarpeen maksaa Helsingin kalliita vuokria jos ei ole edes töitä ja mahdollista olisi muuttaa muualle ja asua halvemmalla...