Saikuttaako valtaosa ennen äitiyslomaa?
Olen FB:ssa eräässä odottajien ryhmässä.
Äitiysloman alkuun ei meillä ole enää montaa viikkoa. Valtaosa tuntuu kuitenkin jo olevan saikulla, osa ollut jo pitkään.
Ymmärrän kyllä, että vähänkään fyysisempää työtä on vaikea tehdä "viimeisillään". Itse olen toimistotyössä ja stressi on mielestäni ainoa rajoittava tekijä. Tuntuu, että stressaisin vielä enemmän, jos nyt jättäisin projektit ja asiat ihan levälleen.
Onko todella niin, että valtosa saikutta "syystä"? En nyt halua syyllistää, mutta tuntuu oudolta, että niin harva palkoillinen työskenteleen äitiysloman alkuun saakka. Yrittäjät toki asia erikseen. Mikä oli syy, että jäit sairaslomalle?
Kommentit (61)
Neljästä raskaudestani olen ollut työssä äitiysloman alkuun kolme kertaa. Kolmannessa raskaudessa alkoi voimakkaat supistukset viikolla 29. Jäin sitten neljä viikkoa etuajassa sairaslomalle, vikat viikot oli sovittua ylityövapaata. Olen lääkäri, työ ei ole fyysisesti raskasta, mutta voi tulla tilanteita että pitää liikkua ripeästi tai toimia hankalissa asennoissa ja pahimmillaan se supistelu oli sellaista, että työtuolista ovelle potilasta kutsumaan kävellessä piti pysähtyä kaksi kertaa lepäämään supistuksen vuoksi. Eikä tosiaan tarvinut suursiivouksia miettiä, päivän kävelyt rajoittui postilaatikolle ja takaisin. Yhdessä raskauksistani mulle piti muokata työlistat uusiksi, muuten jaksoin ja pystyin, mutta maha oli niin iso, että en enää ylettänyt leikkaussalikäsipesuihin tai leikkaamaan muutenkaan.
Mun kokemus työni perusteella on se, että sairaan- ja lähihoitajat, kaupoissa ja teollisuudessa jäädään usein pois ennen äitiysloman alkua. Just selkä ja supistukset on ne tavanomaisimmat. Toimistotyössä jaksaa useammat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi ensimmäistä raskautta pysyin työkykyisenä loppuun asti, itse asiassa tein töitä vielä äitihalomallakin. Kolmannen lapsen kohdalla synnytys yritti käynnistyä puolen välin tienoilla joten pakkolepoon jouduin. Neljännessä raskaudessa pahoinvointi vei sairaalaan ja jatkui saikulla ennenaikaisten supistusten vuoksi. 5ssä raskaudessa ennenaikaisia supistuksia ja saikkua myös. Välillä on päiviä jolloin olisi työkykyinen mutta isolla lapsikatraalla ne päivät menee sitten näihin pakollisiin talouden ja ostosten hoitoon. Eikä pomokaan kyllä tahdo töihin ennenaikaista supistelijaa jolla on voimassa oleva saikkulappu. Mikään vakuutus ei korvaa mitään jos jokin meneekin sitten pieleen. Ja itse en kyllä nauti saikulls olemisesta yhtään. Tylsää hommaa maata sängyssä ja laskea päiviä että milloin vauva on tarpeeksi iso syntyäkseen.
Mikä vakuutus korvaa pieleen mennen raskauden?
Minulle on ainakin sanonut esimies että töihin ei voi mennä jos on saikku voimassa.
No se on esimiehen päätös, vakuutuksien kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Mä luulin, että sulla on raskauden ajaksi joku erityinen vakuutus ja olin utelias siitä tietämään.
Vakuutukset eivät korvaa mitään, jos saikulla oleva tekee virheen, josta aiheutuu esim. omaisuusvahinkoja tai henkilövahinkoja. Vakuutus ei korvaa kyseiselle työntekijälle aiheutuvia vahinkoja, jos esim. Kaatuu työmatkalla, jos on saikulla.
Siksi työnantajat eivät ota saikulla olevia työntekijöitä töihin, paitsi jos eivät tätä tiedä...
T. Työnantajan vakuutusten parissa työskennellyt
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi ensimmäistä raskautta pysyin työkykyisenä loppuun asti, itse asiassa tein töitä vielä äitihalomallakin. Kolmannen lapsen kohdalla synnytys yritti käynnistyä puolen välin tienoilla joten pakkolepoon jouduin. Neljännessä raskaudessa pahoinvointi vei sairaalaan ja jatkui saikulla ennenaikaisten supistusten vuoksi. 5ssä raskaudessa ennenaikaisia supistuksia ja saikkua myös. Välillä on päiviä jolloin olisi työkykyinen mutta isolla lapsikatraalla ne päivät menee sitten näihin pakollisiin talouden ja ostosten hoitoon. Eikä pomokaan kyllä tahdo töihin ennenaikaista supistelijaa jolla on voimassa oleva saikkulappu. Mikään vakuutus ei korvaa mitään jos jokin meneekin sitten pieleen. Ja itse en kyllä nauti saikulls olemisesta yhtään. Tylsää hommaa maata sängyssä ja laskea päiviä että milloin vauva on tarpeeksi iso syntyäkseen.
Minulle on ainakin sanonut esimies että töihin ei voi mennä jos on saikku voimassa.
No se on esimiehen päätös, vakuutuksien kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Mä luulin, että sulla on raskauden ajaksi joku erityinen vakuutus ja olin utelias siitä tietämään.
Vakuutukset eivät korvaa mitään, jos saikulla oleva tekee virheen, josta aiheutuu esim. omaisuusvahinkoja tai henkilövahinkoja. Vakuutus ei korvaa kyseiselle työntekijälle aiheutuvia vahinkoja, jos esim. Kaatuu työmatkalla, jos on saikulla.
Siksi työnantajat eivät ota saikulla olevia työntekijöitä töihin, paitsi jos eivät tätä tiedä...
Tämähän on moneen kertaan vääräksi todettua urbaanilegendaa.
Lähde? Ei ainakaan mun työpaikalla ollut urbaania legendaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä saikkua ilman syytä saa. Ja yleensä syynä on nimenomaan LAPSEN terveyden turvaaminen.
Minä olin kuukauden saikulla, koska verenpaineet menivät kattoon, eivätkä laskeneet lääkkeilläkään. Keräsin vuorokausipissoja isoihin pöniköihin, joita rahtasin labraan tutkittavaksi, ja istuskelin synnärillä kaksi päivää viikossa tutkittavana, miettivät pitääkö lapsi ottaa etuajassa ulos. Lopulta käynnistettiin laskettuna aikana. Kaveri taas oli saikulla noin raskauden puolivälistä asti hyvin pahojen liitoskipujen takia - ei voinut istua, seisoa vain pieniä hetkiä, kävellä köpötteli hitaasti ja tuskaisasti kuin vanha mommo. Toinen kaveri oksenteli niin paljon, että joutui sairaalaan tiputukseen. Kolmas määrättiin vuodelepoon jo viikolta 13, ja ommeltiin kiinni, että vauva pysyisi kyydissä.
Ole onnellinen, jos sinulla on helppo raskaus.
Ymmärrän toki tällaiset tilanteet varsin hyvin. Tällaisiin tilanteisiin saikku kuuluukin.
Tuolla FB-ryhmässä vaan saikuttajat tuntuvat voivan kohtuullisesti. Tekevät suursiivouksia, remontoivat, käyvät huonekaluostoksilla, näkevät kavereitaan, järjestävät illanistujaisia, sisustavat, leipovat ja tekevät ruokaa varastoon ym. Ja sitten mainostavat kuukausia enne laskettua aikaa, miten kaikki on valmiina. Tämä on minusta outoa. Ehkä olen vaan kateellinen, kun itse olen töiden jälkeen ihan kuitti ja makaan vaan sohvalla. En todellakaan jaksa siivota, jynssätä kaappeja tai järjestää illanistujaisia. Ehkä jaksan sitten äitiyslomalla.
Ap
No ei se ehkä ole ihan hyväksi jos et töiden lisäksi jaksa mitään normaalia elämää. Hyvässä lykyssä käy niin kuin minulle että lapsi syntyy rv 35 eli päivä sen jälkeen kun äitiysloma alkoi.. onneksi olin ollut pari viikkoa jo saikella ja kerännyt voimia.
Minä olen aina tehnyt töitä melkein laskettuun aikaan saakka (tutkija, lapset syntyneet "myöhässä"), mutta en ole koskaan törmännyt turhaan saikulla olevaan odottajaan. Kyllä ne on sitä luokkaa, ettei pysty kävelemään ilman rankkoja supistuksia. Eikä kukaan tuntemani odottaja ole halunnut jäädä pitkälle saikulle, päinvastoin vaikka makasivat kotona illat ettei olisi tarvinnut jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy oli se, että jouduin kuukausikaupalla makaamaan sairaalassa täysin liikahtamatta, jotta saatiin riskiraskaus vietyä mahdollisimman pitkälle. Kelpaako tämä saikun syyksi.. :/
Totta kai kelpaa. Ei mitään epäilystä.
Ihmettelen niitä henkilöitä, jotka tuntuvat elävän muilta osin normaalia elämää saikulla, mutta eivät vaan käy töissä. En niitä, jotka ovt vuodelevossa.
Ap
He voivat elää "muilta osin normaalia elämää", juuri siksi että ovat saikulla. On niin eri asia touhuta rauhallisesti omaan tahtiin lepotauoilla kuin hektisessä työssä tai kehoa rasittavassa asennossa tunnista toiseen.
Minä olisin juuri sellainen jota olisit ihmetellyt, kuljin kahvilla, kävelin kipparilla, kävin kaupassa ja autoon talon touhujen kanssa. Nämä kaikki siis useilla lepohetkillä tauotettuna. Neljän seinän hulluus iskee nopeasti, ei ole niin yksinäinen kun näkee muita ihmisiä ja tekee arkisia asioita.
Se että joku hehkuttaa tehneensä sitä ja tätä netissä, kertoo vaan osan hänen elämästään ja senkin monesti glorifoituna, sillä onhan se kivempi kirjoittaa esim koonneensa kaapin, kuin kertoa että siinä meni monta tuntia kun piti vaihdella asentoa vähän väliä ja sattui koko ajan. Kyseiset ihmiset monesti jättävät kertomatta, miten loppu iltaa kiusaa selkäkivut tai seuraava päivä menee pedissä palautuessa.
Pahat liitoskivut ja ennenaikaiset supistelut. Kävely sattui, istuminen sattui, supistuksia tuli joinain päivinä ihan koko ajan. Olen sairaanhoitaja, ja jäin jo puolitoista kuukautta ennen äitiysloman alkua sairaslomalle, kun en vaan olisi enää selvinnyt työtehtävistäni ja olin pikemminkin kuormitus työkavereille.
Riippuu työstä. Hotellissa siivoojana jäin kuukautta ennen laskettua aikaa sairauslomalle. Selkä ei kestänyt lattialla konttaamista ja sänkyjen alle kumartelua. Lisäksi työssä piti kiivetä tuoleille tarkistamaan kaappien yläpuolet yms. Tosi rankkaa työtä ilman raskausmahaakin.
Nykyisessä toimistotyössä olin loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teillä sattui, mitä firman vakuutus ei korvannut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.ebm-guidelines.com/dtk/shk/avaa?p_artikkeli=ttl00592
Olen siinä käsityksessä että suurinosa ei saikuta. Ainakaan kevyessä toimistotyössä jne.
Itse olin kotona (ja kaksi kertaa sairaalassa) järkyttävän hyperemeesin takia jo ensimmäisinä viikkoina, aina viidennelle kuulle asti. Olisi kiva jos kaikille annettaisiin raskausrauha, olettaen että heillä on omat syynsä saikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyslääkärinä tätä näkee paljon, että saikutetaan, riippuu alasta ja siitä onko palkollinen vsi yrittäjä itse. Yrittäjät eivät saikuta, kaupan alalla myyjät ja myymälätyöntekijät saikuttavat paljon ja samoin lähihoitajat. Yleisin syy on "selkäkipu". Lääkärit, opettajat ja yrittäjät eivä ole juuri yhtään sairauslomilla taas raskauden loppuvaiheessakaan. Itse kirjoitan nihkeästi ja hieman epäillen lyhyitä sairauslomia näille kaupan myyjille joilla selkäkipu estää työn tekemisen, perjantaihin saakka saikkua esim. tiistaista alkaen je resepti Panadolista. Huomaa että pienyrittäjiä esim. K-kauppiaita ottaa päähän kun työntekijä tulee raskaaksi ja puolet loppuraskaudesta ravaa lääkärissä ja on toistuvilla lyhyillä sairauslomilla. Tulee kalliiksi yrittäjälle tämä. Jollain S-marketilla asialla ei ole niin väliä. Nuoren lisääntymisikäisen naisen palkkaaminen on iso riski yrittäjälle aina. Samoin yli 50-kymppisen työkyvyttömyyseläkekandidaatin. Turvallisin on n. 25-40v. mies palkkaamisen kannalta.
Et ole kovin uskottava lääkäri. Taidat ollakin provo tai kauppias itse ja elät jossain K- ja S-harhoissasi. Mites nuo Lidlin työntekijät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Perinteinen "tapaturmavakuutus ei ole voimassa, kun olet sairauslomalla töissä" -väite ei pidä paikkaansa.
- Työnantajan vakuutukset ovat voimassa aina kun työntekijä on töissä, joko sairaana tai terveenä"
https://yle.fi/uutiset/3-5766693
"Sairausloman sijaan työhön menneellä työntekijällä kaikki lakisääteiset vakuutukset ovat normaalisti voimassa. Tämä koskee myös työ- ja työmatkatapaturman kattavaa lakisääteistä vakuutusta."
https://www.ttl.fi/tyopiste/saako-sairauslomalla-tulla-toihin/
Tämä "työnantajan vakuutusten parissa työskennellyt" varmaan osaa antaa lähteet, joiden mukaan vakuutukset eivät olisi voimassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla tietenkin ammattilaisena löytyy tästä faktaa, joten linkkaapa tännekin.
Ainakin meidän työpaikalla on tosi yleistä olla saikulla jo muutamia viikkoja ennen äitiysloman alkua. Yksi työkaveri sanoikin ihan suoraan, ettei ymmärrä miksi jotkut valisevat sen aikaisemman aloituksen äitiyslomalle (olikohan 8vk ennen laskettua aikaa, en tiedä kun itsellä ei ole lapsia) kun voi ottaa sen myöhäisemmän ja olla sitten saikulla kun ei enää jaksa olla töissä. Sitten saa sieltä toisesta päästäkin sen pidemmän äippäloman.
Ensinmäiseltå olin 4 päivää ennen äitiyslomaa sairaslomalla koska minulla oli ärhäkkä korvatulehdus keskellä kesää. Ei ollut koskaan ennen ollut eikä sen jälkeen ei edes lapsena.
Toiselta viimeinen työvuoro juuri ennen äitiysloman alkua oli 16 tunnin ita/yövuoro joka päättyi aamulla kello 8.00.
Minun kokemukseni on se että raskaana olevalle ei anneta millään sairaslomaa. Työkaveri oli keskenmenovaaran vuoksi sairaalassa ja kotiutui määräyksellä olla kävelemättä portaita. No työpaikalla ei voi välttää portaita. Ei sairaslomaa kunnes parin viikon päästä koko loppuajaksi sairaslomalle.
Ekaa lasta odottaessani jäin saikulle voimakkaiden supistusten ja kohdunkaulan lyhenemisen takia muutamaa viikkoa ennen äitiysloman alkua. Toista odottaessani olin töissä äitiysloman alkuun asti.
Raskaus ei ole syy sairauslomalle, mutta monilla tulee vaivoja jotka haittaa työssäoloa. Ja hyvä että jäädään saikulle jos sille on tarvetta! Syyllistäminen on tosi inhottavaa.
En pystynyt tekemään töitä päivääkään koko raskausaikana. Ensin syynä oli järkyttävä pahoinvointi, joka kyllä helpotti noin 22 viikolla, mutta ei koskaan loppunut kokonaan. Loppuajan suurin ongelma oli pahat liitoskivut, jotka alkoivat noin 13 viikolla.
Sairaanhoitajan töitä ei noilla vaivoilla tehdä, mutta moni muukin työ olisi kyllä jäänyt tekemättä, koska en esimerkiksi voinut istua kovin pitkiä aikoja kerrallaan kipujen takia. Pahoinvoinnin aikana taas en voinut olla pystyasennossa koska pyörrytti.
Ensimmäinen raskaus oli paljon helpompi, pientä arkea haittaamatonta pahoinvointia ekat 13 viikkoa ja pieniä liitoskipuja vasta 2 viikkoa ennen laskettua aikaa. En olisi ikinä osannut kuvitella että toisen kohdalla olen koko raskausajan lähes toimintakyvytön...
Ei. En ole saikuttanut päivääkään yhdenkään raskauteni aikana.
Totta kai kelpaa. Ei mitään epäilystä.
Ihmettelen niitä henkilöitä, jotka tuntuvat elävän muilta osin normaalia elämää saikulla, mutta eivät vaan käy töissä. En niitä, jotka ovt vuodelevossa.
Ap