Masennus, mutten voi mennä terapiaan
Olen masentunut. En voi mennä terapiaan, koska tämän pienen kylän ainoa julkisen puolen terapeutti on perhetuttumme. En todellakaan voisi puhua hänelle. Rahaa ei ole yksityiselle. Tuntuu etten pääse masennuksesta yli itse. Miten te olette päässeet masennuksesta yli?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Sepäs onkin sinun elämä, ja kyse sinun mielenterveydestä. Että kärsitkö mielummin kuin puhuisit tutulle joka voi auttaa? Oletpa pinnallinen, et taida tietää oikeasta masennuksesta yhtikäs mitään.
Kaikki masentuneet eivät halua toitottaa tautiaan kaikelle kansalle.
Ikävä kyllä tiedän. Mutta henkilö joka toimii terapeuttina on liian tuttu. Eikä siis hyvällä tavalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepäs onkin sinun elämä, ja kyse sinun mielenterveydestä. Että kärsitkö mielummin kuin puhuisit tutulle joka voi auttaa? Oletpa pinnallinen, et taida tietää oikeasta masennuksesta yhtikäs mitään.
Kaikki masentuneet eivät halua toitottaa tautiaan kaikelle kansalle.
No eikö se pointti ole paraneminen ja avun saaminen eikä masennuksesta muiden korville meno? :--D
Maksusitoomus toiselle paikkakunnalle. Ainakin minä sain ja olen kuullut muidenkin saaneen.
T: Pienen paikkakunnan asukki
Yritä terapoida itseäsi. Kirjoita kipukohtiasi vaikka paperille, ja mieti keinoja - tyhmiltäkin tuntuvia - joilla voisit selättää nämä ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Maksusitoomus toiselle paikkakunnalle. Ainakin minä sain ja olen kuullut muidenkin saaneen.
Miten sait tämän? En tiennyt että tällainen on mahdollista. Ap
Ammattitaitoinen terapeutti ei edes ota sinua asiakkaakseen, jos olette perhetuttuja. Saat maksusitoumuksen kun selität tilanteen lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tuo on mahdollista. Näitä tilanteita on. Selitä tilanne lähetteen laatijalle, joka siis pitää olla lääkäri.
Nykyään sitä taidetaan mennä ensin ihan oman lääkärin kautta, joka laittaa lähetteen psykiatriselle polille psykologille, tuossa vaiheessa voit jo mainita, että paikallinen terapeutti on perhetuttu. Polilla tilanteesi käydään kanssasi läpi, jolloin he voivat puoltaa Kelan kuntoutusta (tällöin Kela maksaa suurimman osan terapiasta 1-3 vuoden ajan). Kelan sivulta löydät listan kuntoutukseen hyväksytyistä terapeuteista, joista voit itse valita. Tämä terapeutti voi olla yksityinen (usein onkin) ja hänet voi valita myös toisesta kunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiysneuvolan puolelta järjestivät asian kun k
uulivat syyn miksi en omalle paikkakunnalle halua terapiaan. Ota esim terveyskeskuksen hoitajiin yhteys ja kysy mahdollisuutta ja elleivät tiedäpyydä selvittämään.
Tiedän täältä ihmisten saaneen monelle eri paikkakunnalle. Ja olen kuullut tätä muuallakin tehtävän.
Sama pienen paikkakunnan asukki.