Armeijasta tai parisuhteesta kysyminen työpaikkahakemuksessa...
tai haastattelussa. Ymmärtääkseni näistä ei saisi kysyä vai olenko väärässä? Kun joissakin hakemuksissa tai haastatteluissa näistä kysytään ja joissakin ei niin saako näihin vastata ihan että ei kuulu muille?
Kommentit (30)
Nykyään ei saa enää armeijan suorittamista kysyä. Toki ammattitaidottomat rekrytoijat voivat sitä jossain kysyä, mutta ammattilaiset tuskin kysyvät.
Poliisiksi hakevan EI TARVITSE olla käynyt armeijaa. Sen käymisestä ei edes saa lisäpisteitä.
Päivittäkäähän noita "tietojanne".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niistä hakemuksissa kysytään,kun työnhakija tekee hakemuksen?
Asepalvelus
Suoritettu [ ] Ei suoritettu [ ] Vapautettu palveluksesta [ ]
Kas vaikka noin.
Jos jossain hakulomakkeessa on tuollainen kohta niin tekisin tutkintapyynnön poliisille sillä tuohan on laitonta kysyä ja todistusaineistosta ei ole epäselvyyttä.
Mitäs ajattelit että poliisi asialle tekee, muuta kuin nauraa ja toteaa että "aijjaha?"
Kyllä poliisin on ihan lain perusteella käsiteltävä tutkintapyynnöt. Jos ei käsittele niin sitten voi tehdä rikosilmoituksen poliisin toiminnasta.
Ja mitäköhän tutkittavaa poliisilla tuossa olisi?
Käytännössä tuolla kysymyksellä työhaastattelussa saa ihan 100% varmasti selville onko sitä armeijaa käyty vai ei. Jos mies on käynyt armeijan normaalisti ja tosissaan hakee siihen työhön, niin aivan varmasti vastaa että on käyty ja kertoo esim. sotilasarvon.
Sitten taas jos alkaa venkoilu että "hei tota ei muuten saa kysyä, laitonta puuhaa" niin käytännössä armeijaa ei ole käyty ja taustalla on jokin syy mitä yritetään kiertää sanomasta. Samalla myös antaa itsestään hieman hankalan kuvan. Saati jos vielä jotain tutkintapyyntöjä ja rikosilmoituksia alkaa tekemään niin eipä tarvitse kyllä enää ainakaan siihen firmaan töihin yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Poliisiksi hakevan EI TARVITSE olla käynyt armeijaa. Sen käymisestä ei edes saa lisäpisteitä.
Päivittäkäähän noita "tietojanne".
Poliisikouluun hakevan ei tarvitse olla käynyt armeijaa, eikä poliisikoulun pääsykokeisiin saa lisäpisteitä. Poliisin virkaa hakiessa sopiva armeijatausta on luonnollisesti suuri etu. Tai no, voi olla, riippuu toki paljon virasta.
Ymmärrän asepalveluksesta kysymisen silloin, jos vakipaikkaa hakeva on nuori (mies).
Työnantajan näkökulmasta katsoen asevelvollisuus vie pois työntekijän vähintään 6 kk:ksi ja tilalle on mahdollisesti hankittava sijainen.
----
Perhesuhteista saatetaan kysellä vanhempainvapaiden pelossa.
----
Kun itse hain nykyiseen työpaikkaani, firman omistaja kysyi minulta vain, että käytänkö jotain lääkkeitä.
Sitä ei olisi saanut kysyä, koska lääkkeiden käyttö ei todellakaan kuulu kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän asepalveluksesta kysymisen silloin, jos vakipaikkaa hakeva on nuori (mies).
Työnantajan näkökulmasta katsoen asevelvollisuus vie pois työntekijän vähintään 6 kk:ksi ja tilalle on mahdollisesti hankittava sijainen.
----
Perhesuhteista saatetaan kysellä vanhempainvapaiden pelossa.
----
Kun itse hain nykyiseen työpaikkaani, firman omistaja kysyi minulta vain, että käytänkö jotain lääkkeitä.
Sitä ei olisi saanut kysyä, koska lääkkeiden käyttö ei todellakaan kuulu kenellekään.
Kyllä muuten kuuluu jos työhön sisältyy esimerkiksi jotain vaarallisten koneiden käyttöä tai vaikka autolla ajamista. Työnantajan täytyy silloin tietää, syötkö esimerkiksi jotain kolmiolääkkeitä sillä se vaikuttaa työkykyyn ja turvallisuuteen.
Eikö (vaarallisten) koneiden ja laitteiden, auton, lentokoneen, junan, aseiden ym. erityistä tarkkuutta vaativien asioiden kanssa työskenteleville tehdä huumetestejä, joissa näkyvät myös mahdollisesti käytetyt kolmiolääkkeet?
Minä olen toimistorotta, jonka työssä käyttämät laitteet ovat erittäin vaarallinen tietokone, kauhean pelottava tulostin ja erityistä tarkkuutta vaativat kahvin- tai vedenkeitin sekä mikroaaltouuni.
Joten minun lääkkeiden käyttöni ei kuulu todellakaan edelleenkään kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan sitä kun olen mies ja minut on vapautettu rauhanajan palveluksesta mt-ongelmien takia niin jos vastaan esim. vapautettu palveluksesta niin varmaan alkavat tivaamaan syytä haastattelussa.
Sitten sanoisin, että olin vaarallinen ympäristölle niin eivät uskaltaneet ottaa niin en varmasti saisi työpaikkaa. Ei voi olla hyvä mesta, jos tuollaista kysytään
Kyllä poliisin on ihan lain perusteella käsiteltävä tutkintapyynnöt. Jos ei käsittele niin sitten voi tehdä rikosilmoituksen poliisin toiminnasta.