Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrotteko lapsellenne jos hänet on tehty koeputkihedelmöityksellä?

Vierailija
18.01.2019 |

Siis jos sukusolut on kuitenkin ihan omasta takaa? Meillä on kaksi teini-ikäistä "koeputkilasta" eikä olla kerrottu. Mun mielestä se asia ei kuulu lapselle, ihan sama onko hedelmöitys tapahtunut vanhempien makkarissa vai klinikalla. Mutta toisaalta oisko se lapselle kuitenkin mielenkiintoinen tieto omasta alustaan? Oisko jännä tietää että vaikka heillä on ikäeroa, niin he voisivat olla kaksosia, ovat hedelmöittyneet samaan aikaan, ja he ovat olleet pakkasessa toinen vähän aikaa toinen muutaman vuoden? Vai olisiko se vaan ahdistavaa ja tuntisivat itsensä erilaisiksi kun ovat saaneet alkunsa erilaisilla kuin "muut"?

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertonut, on kaksoset 14-v. Jos tulee puhe luonnollisesti, niin sitten kerron. Omista soluista ovat. Mutta en viitsi kertoa kunnes tajuavat asian, saattas kuullostaa tosi oudolta sana "koeputki". En kuitenkaan mitenkään tietoisesti ole asiaa salannutkaan.

Vierailija
2/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi vielä vauva, mutta aion kertoa kunhan on vanhempi. Hänellä on mielestäni oikeus saada tietää miten sai alkunsa. Ymmärrän kyllä myös tuon näkökannan, että se on vanhempien oma asia. Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän se on niin yleistä että esim. koululuokalla on takuulla useampiakin joko inseminaatiolla tai IVF:llä alkunsa saaneita.

Vierailija
4/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omista soluista niin minun mielestäni aivan sama kertooko vai ei, mutta jos luovutetuista soluista niin silloin pitäisi ehdottomasti kertoa. Pitää ottaa huomioon, että lapsella voi olla puolisisaruksia muualla.

Vierailija
5/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kerrottu, kun olin teini-ikäinen. Oli jollain tavalla ahdistavaa kuulla siitä, mutta halusin kuitenkin tietää. Viimeistään aikuiselle lapselle pitäisi mielestäni kertoa, koska voivathan nuo lapsensaantivaikeudet olla jossain määrin periytyviä. 

Vierailija
6/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut. Lähinnä siksi, että koulussa oli biologiassa tms. tullut asia esille ja siellä oli noussut esille, että koeputkialkuiset lapset on kaikki vammaisia, koska niiden vanhempien ei olisi edes pitänyt saada lapsia. Pidin luennon aiheesta "joskus lääkärit mokaavat rajusti" sekä siitä, että IVF-alkuiset lapset ovat rakastetumpia ja toivotumpia kuin yksikään perinteisin menetelmin syntynyt. Lisäksi samana vuonna lapset saivat kutsun johonkin kaksostutkimukseen aiheesta. Itsekseni ihmettelin, että miten tutkijaryhmä voi lähettää muistaakseni 12v lapsille kirjeen, joka alkaa "Hei IVF-alkuinen kaksonen".

Vierailija
7/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset luomusti, mutta kyllä kertoisin, jos olisi "koeputkilapsia". Kyllähän lapset kysyvät jo pieninä, miten se vauva äidin mahaan tulee, niin luonnollista kertoa, että normaalisti näin, mutta teidän tapauksessanne näin. Täysin luonteva asia kertoa, missä ei ole mitään ihmeellistä, mutta on kuitenkin osa lapsen tarinaa.

Vierailija
8/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten nämä koeputki-metodilla alun saaneiden osalta on mutta jos nyt kävisi niin että tähän keinoon olisi turvauduttava, ja kyse olisi esim. geneettisesti jostain syystä että lastensaanti "normaalisti" on vaikeaa ja teitäisin että tämäs sama ongelma saattaisi odottaa näitä koeputkella hedelmöitettyjä lapsiani niin kyllä kertoisin, silloin kun asia (lastenteko, tai perimä) tulee luonnollisesti ajankohtaiseksi. Selittäisin asian kuitenkin niin, ettei lapselle/nuorelle jää sellaista kuvaa että asia on jotenkin häpeellinen tai tekisi heistä erilaisia. Heidän maailmaan saattamiseensa vain on tarvittu hiukan enemmän apua, mutta ovat sitäkin rakkaampia ja merkityksellisempiä teille vanhemmille. Itse ainakin ajattelisin niin, jos vanhempani kertoisi minun saaneen näin alun. Ajattelisin, että he ainakin todella ovat minut halunneet! 

Vierailija
9/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on kerrottu, kun olin teini-ikäinen. Oli jollain tavalla ahdistavaa kuulla siitä, mutta halusin kuitenkin tietää. Viimeistään aikuiselle lapselle pitäisi mielestäni kertoa, koska voivathan nuo lapsensaantivaikeudet olla jossain määrin periytyviä. 

Osaatko avata mikä siinä tiedossa ahdisti? Se ehkä helpottaisi aikanaan omalle lapselle kertomista.

Vierailija
10/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kertonut, on kaksoset 14-v. Jos tulee puhe luonnollisesti, niin sitten kerron. Omista soluista ovat. Mutta en viitsi kertoa kunnes tajuavat asian, saattas kuullostaa tosi oudolta sana "koeputki". En kuitenkaan mitenkään tietoisesti ole asiaa salannutkaan.

Eli ovat kaksosia koska koeputki?

Vierailija
11/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko lapsille jos heidät on tehty lähetyssaarnaajassa?

Vierailija
12/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ajattelen, että kaikki asiat liittyen siihen, mistä tulee ja kuka on, pitäisi olla luonnollinen jatkumo eli jo pienestä pitäen ikätasoa vastaavalla tavalla ymmärrys siitä, kuka olen ja mistä tulen. Silloin asiasn ikään kuin kasvaa eikä yhtäkkiä vanhemmat heitä, että olitkin koeputkilapsi. Pieni asia ehkä vanhmille, mutta lapsi voi esim teini-iän myllerryksissä aatella, miksei tätä kerrottu aiemmin, vaikka asia koskee häntä.

Vierailija
13/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeputki on väärä sana, koska hedelmöitys ei sellaisessa tapahdu, mutta IVF:llä on meidän lapset tehty, ja vielä lahjasiittiöiden avulla.

Mielestäni itsestään selvää, että lapsille on kerrottu molemmista.

He olivat muistaakseni 8-vuotiaita, kun alkoivat kyselemään vauva-asioista ja silloin selitettiin asiat yksinkertaisesti. Myöhemmin tarkemmin, kun ymmärrys kasvoi. Mutta eivät koskaan ole olleet sen enempää kiinnostuneita, ovat jo aikuisia. Vähän harmittaa, kertoisin mielelläni ja olisi kiva jos tajuaisivat millaisen rääkin ja kriisin läpi on menty, jotta heidät saatiin.

Vierailija
14/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

IVF-lapsilla on hieman muita kohonneempi riski sairastua syöpään. Siksi aion kertoa omille lapsilleni, miten he ovat saaneet alkunsa - eli IVF-hoidoilla - sitten, kun ovat riittävän vanhoja ymmärtämään asian.

Vierailija
15/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ajattelen, että kaikki asiat liittyen siihen, mistä tulee ja kuka on, pitäisi olla luonnollinen jatkumo eli jo pienestä pitäen ikätasoa vastaavalla tavalla ymmärrys siitä, kuka olen ja mistä tulen. Silloin asiasn ikään kuin kasvaa eikä yhtäkkiä vanhemmat heitä, että olitkin koeputkilapsi. Pieni asia ehkä vanhmille, mutta lapsi voi esim teini-iän myllerryksissä aatella, miksei tätä kerrottu aiemmin, vaikka asia koskee häntä.

Mutta jos ihminen ei ikinä sitä saa tietää (mistä saisi jos vanhemmat ei kerro) niin eihän se voi vahingoittaa häntä mitenkään. Harvapa meistä tarkasti tietää missä ja miten meidät on alkuunsaatettu.

Vierailija
16/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IVF-lapsilla on hieman muita kohonneempi riski sairastua syöpään. Siksi aion kertoa omille lapsilleni, miten he ovat saaneet alkunsa - eli IVF-hoidoilla - sitten, kun ovat riittävän vanhoja ymmärtämään asian.

En usko, näytä tutkimus.

Vierailija
17/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hieman kohonnut riskihän koskee vain lapsuusiän syöpiä, joten ei kannattane sillä pelotella.

Mutta muuten ilman muuta olen kertomisen kannalla. Jo siksikin, että salaisuudet tuppaavat paljastumaan kuitenkin, ja sitten se voi olla isompi järkytys, jos on salattu.

Vierailija
18/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, näytä tutkimus.

Tuossa uutinen aiheesta, mutta koskee siis lapsuusiän syöpiä.

Vierailija
19/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset luomusti, mutta kyllä kertoisin, jos olisi "koeputkilapsia". Kyllähän lapset kysyvät jo pieninä, miten se vauva äidin mahaan tulee, niin luonnollista kertoa, että normaalisti näin, mutta teidän tapauksessanne näin. Täysin luonteva asia kertoa, missä ei ole mitään ihmeellistä, mutta on kuitenkin osa lapsen tarinaa.

Sama juttu. Meilläkin luomusti alkunsa saaneet lapset, mutta niin kuin on kerrottu synnytyksestä ja imetyksestä (että yleensä näin mutta teidän kohdalla noin) niin olisin kertonut hedelmöityksestäkin. Ja ja hedelmöityksestä olen kertonut että yleensä ja meillä näin mutta joskus ja jotkut noin.

Vierailija
20/88 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, näytä tutkimus.

Tuossa uutinen aiheesta, mutta koskee siis lapsuusiän syöpiä.

Linkki sensuroitu, huoh...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan