Lääketieteen professori selittää, miksi vehnä (myös täysjyvävehnä) on superlihottavaa ja on kaikkien länsimaisten sairauksien takana
Kommentit (28)
Tuskin aivan kaikki: valtaosa kuitenkin. Olen ymmartänyt, että n. 80% sairuksista on elintasosairauksia. Viljaa ei ole syöty mielenmäärin, kuin vasta n. 60-70 vuotta. Mieluummin lopetan viljojen syömisen, kuin aloitan popsimaan pillereitä. Jokainen päättäköön omalla kohdallaan.
Olen kyllä avoin oppimaan vehnän ominaisuuksista, mutta tuo oli kyllä sekava ja epätieteellinen artikkeli.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin aivan kaikki: valtaosa kuitenkin. Olen ymmartänyt, että n. 80% sairuksista on elintasosairauksia. Viljaa ei ole syöty mielenmäärin, kuin vasta n. 60-70 vuotta. Mieluummin lopetan viljojen syömisen, kuin aloitan popsimaan pillereitä. Jokainen päättäköön omalla kohdallaan.
Itse asiassa ainakin Euroopassa viljaa on vedetty menneinä vuosisatoina nykyistä paljon enemmänkin. Köyhillä varsinkin ruoka on erittäin pitkälti perustunut viljaan (etelämpänä vehnään ja pohjoisempana ohraan, kauraan ja rukiiseen) ja hiilihydraattipitoisiin juureksiin.
Ainakin omalla kohdallani olen huomannut että nopein tapa tiputtaa painoa on jättää ruokavaliosta pois valkoinen sokeri, vehnä, pasta, peruna ja riisi. Kaikkea muuta voin syödä niinkuin ennenkin mutta paino putoaa koko ajan niin kauan kuin pidän tästä ruokavaliosta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä ole käytettykään kuin joku 10 000 vuotta. Kumma, ettei koko ihmiskunta ole tuon myrkyn takia kuollut sukupuuttoon.
Nykyinen vehnä on jalostettu hyvin erilaiseksi kuin muutama satavuotta sitten käytetty vehnä.
Toisekseen eipä vehnää käytetty esim -40 luvulla päivittäin.
Ja eipä sitä ruokaa ollut ennen niin paljon syötäväksi että oltaisiin lihottu. Varsinkin kun aikalailla kaikilla oli hyvin raskas fyysinen työ. Ja ruoka oli energiatiheydeltään heikompaa.
Mitä 1940-luvulla sitten käytettiin sinun mielestäsi päivittäin? Lihaa kulutettiin murto-osa nykyisestä, vihannekset olivat kausitavaraa, hedelmät erittäin kalliita kausi/tuontituotteita eikä jääkaappeja tai pakastimia ollut länsimaisilla ihmisillä juurikaan.
Mitäs, jos jalostettu supervehnä onkin elämän eliksiiri? Koskaan ei ole ihmisen keskimääräinen elinikä ollut niin korkea kuin nykyvehnän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri jonka sivuilta nuo on, vaikuttaa vähän paikalliselta Antti Heikkilältä siinä mielessä että on lääkäri mutta näkemykset ravitsemuksesta eivät oikein ole linjassa parhaimman nykytiedon mukaan. Tuohan elää markkinoimalla 10 päivän detox kuureja, gluteenitonta ihmedieettiä jne. Ei järin luotettava lähde.
Ketä kukin uskoo!
Tupakan haitattomuudesta on paljon tutkittua tietoa: tupakkateollisuuden tekemiä.
Statiinit välttämättömiä: lääketeollisuuden tutkima. Tutkimusdata on salattu.
Näitä esimerkkejä on valtavasti. Voi uskoa niihin "myynninedistämis tutkimuksiin", niitä julkaistaan paljon, tai vähälukuisiin riippumattomiin tutkimuksiin. Aptujuu: sano ruottalainen.
Uskon tättä professoria.
Vehnä aiheuttaa usein sitä paljon puhuttua matala-asteista tulehdusta :) joka voi aiheuttaa pitkällä aikavälillä paljon muutakin ongelmaa.
Ja totta, ihan turha vedota siihen että viljoja on aina syöty, kun ne kasvatetaan ja käsitellään (ja valmistetaan) ihan eri tavalla kuin 10 000v sitten.