Lähetetäänkö enää paperisia päivärahahakemuksia?
Olen pitkästä aikaa työtön/nollatuntilainen ja lähettämässä ensimmäistä päivärahahakemusta. Näköjään byrokratia on digitalisoitunut niin, että liitteet pitää lähettää netissä (vaikka esim. työsopimukset tehdään vain ja ainoastaan paperille, ainakin omani).
Muutenkin siellä vaaditaan työsopimuksia keikoista, joita olen tehnyt myöhemmin entiselle työnantajalleni. Niistä on maksettu verot ym, muttei tehty erillisiä soppareita. Lisää paperisotaa, näkeehän ne tulotiedot suoraan. Myöskään hyvinvointialueelle siirtymisestäni ei ole minulle tehty mitään papereita, koska siirryin vanhana työntekijänä.
Väsyttää.
Kommentit (14)
Jos väsyttää niin miten olisi päikyt?
Kyllä niitä vielä harvakseltaan jotkut lähettelee. Sit posti hitaasti vie ne perille ja saattaa osa kadota matkallekin. Siksi ehkä kannattaa opetella se sähköinen tapa. Pyydä joku ensin avuksi ja jatkossa saatat pärjätä itseksesi.
Vierailija kirjoitti:
Jos väsyttää niin miten olisi päikyt?
Ei ole sellaista väsymystä, enemmän henkinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä vielä harvakseltaan jotkut lähettelee. Sit posti hitaasti vie ne perille ja saattaa osa kadota matkallekin. Siksi ehkä kannattaa opetella se sähköinen tapa. Pyydä joku ensin avuksi ja jatkossa saatat pärjätä itseksesi.
Osaan ehkä tehdä tämän itse, mutta todistusten haaliminen käy voimille.
Lähetin kyselyn, miten tulee toimia. Lähinnä mietin, mitä teen olemattoman siirtosopimuksen kanssa. No, saa nähdä mitä vastataan.
Jäin myös hyvinvointialueelta vast'ikään työttömäksi. Vakituinen ja kokoaikainen työsuhde oli. Työkkäriin lähetin sähköisesti viimeisimmän työtodistuksen, josta näkyi työsuhteen päättymissyy, mutta pyysivät vielä erillisen irtisanomisilmoituksen, jonka olin Yt-neuvotteluiden päätyttyä allekirjoittanut.
Tsemppiä sinulle, AP!
Jos osaisit lukea, näkisit Kelan sivuilta kohdan, jossa kerrotaan vastaus kysymykseesi. Ihan siellä näkyy, missä teit hakemuksen.
muista palkkatodistus pyytää työnantajalta sitäkin joskus pyydetään.oon itse lähettänyt kaiken paperisena liittoon ja kelaan.
Miten sä ajatelit tulorekisteristä nähdä työsuhteen keston ja tuntimäärän, jotka ovat molemmat olennaisia tietoja päivärahan saamiselle?
Vierailija kirjoitti:
Jäin myös hyvinvointialueelta vast'ikään työttömäksi. Vakituinen ja kokoaikainen työsuhde oli. Työkkäriin lähetin sähköisesti viimeisimmän työtodistuksen, josta näkyi työsuhteen päättymissyy, mutta pyysivät vielä erillisen irtisanomisilmoituksen, jonka olin Yt-neuvotteluiden päätyttyä allekirjoittanut.
Tsemppiä sinulle, AP!
Kiitos! Liittoni kassan sivut eivät neuvo kovin selkeästi näistä. Helposti juttuu limboon, jossa hakemaansa tietoa ei vain löydy. On suorastaan virheitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaisit lukea, näkisit Kelan sivuilta kohdan, jossa kerrotaan vastaus kysymykseesi. Ihan siellä näkyy, missä teit hakemuksen.
Miten Kela tähän kuuluu, en minä sieltä hae mitään.
Vierailija kirjoitti:
muista palkkatodistus pyytää työnantajalta sitäkin joskus pyydetään.oon itse lähettänyt kaiken paperisena liittoon ja kelaan.
Palkkakuittini toimii myös todistuksena.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä ajatelit tulorekisteristä nähdä työsuhteen keston ja tuntimäärän, jotka ovat molemmat olennaisia tietoja päivärahan saamiselle?
En tunne tulorekisteriä sen tarkemmin, koska en ole ollut kyseisen systeemin kanssa tekemisissä. En tiedä, miten siellä asiat ilmoitetaan. Ajatukseni oli lähinnä maksetun palkan määrässä.
Todistusten lähettäminen on ymmärrettävää, mutta kun sopimukset tehdään edelleen paperille, ei ole tullut mieleen mikään digitaalinen muoto. Ei kukaan kysy, tahtooko ne itselleen esim. sähköpostiin
Miksi olet töykeä?
Voi lähettää.