Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joku kusettaa koiraansa porttini eteen!

Vierailija
18.01.2019 |

Voinko jotenkin ennaltaehkäistä? Ripottamalla esim chilipippuria portin eteen?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylillä asuva schäfer paskoo oman porttinsa lähistölle. Siis tien pientareelle ihan siihen, mistä pitäisi kävellä tai ajaa pyörällä. Se piennar ei siis ole mikään leveä. Itsellä ei ole koiria, mutta tipahtaako se köntsä koirasta ihan yllättäen vai ehtisikö koiraa kannustaa kakallle enemmän sinne ojan puolelle? Vai onko tämä tapa merkitä isäntäväen reviiriä?

Vierailija
42/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan se ja sama millaisen kupongin siihen laittaa. Eihän koiranomistajia kiinnosta edes mitä lakitekstissä lukee, joten itse laitettu kyltti vielä vähemmän.

Koiran julkinen virtsaaminen ei ole rikos, joten vähän hankala siihen on laillisesti puuttua.

14 §

Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Totta, mutta omistajan pitäisi siivota jätökset pois. 

Uloste on kakka, pissaa ei tarvi kerätä pois. Ymmärrätkö nyt eron?

Kerrotko osoitteesi, niin voi tulla kuseksimaan teidän nurkkiin.

Kordelininkatu 1, 21100 Naantali

t. Lennu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikinä anna koiran pissata portinpieliin. Asumme omakotitaloalueella ja vien koiran aina kauemmas, yleensä metsään tai lenkkipolulle. Sen takia ärsyttää suunnattomasti, että jotkut kerrostaloasukit etäämpää tuovat koiransa ulkoilemaan meidän kadulle ja antavat niiden kuseskella ja paskoa portinpieliin. Jotenkin vielä ymmärtäisi jos asuisivat tässä, mutta tuota en. Tämä katu ei edes ole mikään reitti minnekään, koska on päättyvä katu.

Vierailija
44/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylillä asuva schäfer paskoo oman porttinsa lähistölle. Siis tien pientareelle ihan siihen, mistä pitäisi kävellä tai ajaa pyörällä. Se piennar ei siis ole mikään leveä. Itsellä ei ole koiria, mutta tipahtaako se köntsä koirasta ihan yllättäen vai ehtisikö koiraa kannustaa kakallle enemmän sinne ojan puolelle? Vai onko tämä tapa merkitä isäntäväen reviiriä?

Isoa koiraa voi olla vähän hankala siirtää siinä vaiheessa kun se menee paskomisasentoon.

Aika hyvin ne koirat oppii että missä paikkaa saa mennä paskomaan. Itse en anna tehdä tarpeita, ei myöskään pissaa, meidän kotikadulle, koska siinä ei ole sellaista paikkaa mihin voisi tehdä. Ihmisten nurkimikot tulee kadun reunaan asti.  Koirat kyllä tietää jo että tarpeille meneen vasta kadun ylityksen jälkeen heinikkoon.

Laiska omistaja tietenkin opettaa että koira paskoo heti kun päästää ulos, jotta pääsee nopeasti takaisin sisälle.

Vierailija
45/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiranomistajien mielestä heillä on siihen oikeus. Et voi mitään. Sitten ne vielä ihmettelee miksi ihmiset vihaa koiria.

Älä viitsi leimata kaikkia samanlaisiksi. En minä koiranomistajana voi sille mitään jos on urpoja koiraomistajia. Itse kerään aika kakat enk pissata koiraa toisten omaisuutta vasten. Urpoja on kaikissa ihmisryhmissä eikä se muiden vika ole. 

Kyllä te olette niin harvinaisia, ettei täällä ainakaan montaa kaltaistasi asu. Täällä on jopa vaarallista mahatautia joka kevät koirilla, ja koiranomistajat itse aiheuttaa sen käytöksellään.

Asutko jossain vuokrakasarmissa? Ei meidän omakotitaloalueella jätetä jätöksiä pyörätielle, eikä kuseteta koira portteihin tai postilaatikoihin. Mutta kun menee kaupungin vuokratalojen läheisyyteen, niin sillä tätä välinpitämätöntä käytöstä on havaittavissa.

Ei tämä ole mitään kaupungin vuorataloalueita.

Vierailija
46/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan se ja sama millaisen kupongin siihen laittaa. Eihän koiranomistajia kiinnosta edes mitä lakitekstissä lukee, joten itse laitettu kyltti vielä vähemmän.

Koiran julkinen virtsaaminen ei ole rikos, joten vähän hankala siihen on laillisesti puuttua.

14 §

Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Minä kerroin vain mitä laissa lukee.

Ihan sama mitä siellä lukee, ei koiranomistajia kiinosta. 

Vierailija
47/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiranomistajien mielestä heillä on siihen oikeus. Et voi mitään. Sitten ne vielä ihmettelee miksi ihmiset vihaa koiria.

Älä viitsi leimata kaikkia samanlaisiksi. En minä koiranomistajana voi sille mitään jos on urpoja koiraomistajia. Itse kerään aika kakat enk pissata koiraa toisten omaisuutta vasten. Urpoja on kaikissa ihmisryhmissä eikä se muiden vika ole. 

Kyllä te olette niin harvinaisia, ettei täällä ainakaan montaa kaltaistasi asu. Täällä on jopa vaarallista mahatautia joka kevät koirilla, ja koiranomistajat itse aiheuttaa sen käytöksellään.

Toi on kyllä totta. Tuo vatsatautijuttu. Mun koiralla on kasvainsairauden takia solusalpaajalääkitys hetkellisesti ja se sairastuu tosi helposti nyt ulkopuolelta tuleviin taudinaiheuttajiin ja jos se sairastuu, sen oma kroppa ei sitä paranna. Tässä asuu tasan yksi ihminen, jolla on vintti pimeänä enkä tästä koiraa syytä. Hän kävelee joka ilta klo 22 kerrostalon eteen ja antaa koiran pas koa siihen. Ei tarvii mennä kun pari viikkoa niin siinä on 2 metrin alueella 14 pas kaa. :( Joudun menemään pyörävaraston kautta ulos että pääsen eri suunnalle niin ettei koira mene sinne haistelemaan ja saa mitälie vatsatautia jos huono tuuri käy.

Vierailija
48/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan turha keskustelu. Sama käydään varsinkin keväisin, eikä asia siitä mihinkään muutu. Katujen harjauksen aika on kaikkein pahinta, kun se kuivanut uloste pöllyää ympäriinsä. Se on jo todellinen terveyshaitta. 

Vierailija
49/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuset on lumipenkassa, voi ne siirtää lapiolla toiseen paikkaan. Koirilla kun on tapana kusta vain siihen paikkaan johon joku muu on jo aiemmin kussut. Ja tilalle kun laittaa vielä Käpälämäen koirakarkotetta niin paikka saa olla hetken rauhassa.

Talvella toimii hyvin, kesällä karkotteet häviää rankemmilla vesisateilla.

Vierailija
50/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on kyllä totta. Tuo vatsatautijuttu. Mun koiralla on kasvainsairauden takia solusalpaajalääkitys hetkellisesti ja se sairastuu tosi helposti nyt ulkopuolelta tuleviin taudinaiheuttajiin ja jos se sairastuu, sen oma kroppa ei sitä paranna. Tässä asuu tasan yksi ihminen, jolla on vintti pimeänä enkä tästä koiraa syytä. Hän kävelee joka ilta klo 22 kerrostalon eteen ja antaa koiran pas koa siihen. Ei tarvii mennä kun pari viikkoa niin siinä on 2 metrin alueella 14 pas kaa. :( Joudun menemään pyörävaraston kautta ulos että pääsen eri suunnalle niin ettei koira mene sinne haistelemaan ja saa mitälie vatsatautia jos huono tuuri käy.

Halusin tälläkin ilmaista sen, että jos on joku yksikin tyyppi, joka vie samalle pientareelle koiran 10m lenkille, niin siinä pätkällä on parhaimmillaan parissa päivässä jo 10 pas kaa. Että jos ongelma kasaantuu tiettyyn, 10 metrin alueeseen vaikka niin ongelma on todennäköisesti yksi ihminen vaikka jätöksiä olisi useampi kymmen. Ei lauma urpoja koiranomistajia vaan 1-2.

Vierailija
51/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

14 §

Koirakuri

Minä kerroin vain mitä laissa lukee.

Ihan sama mitä siellä lukee, ei koiranomistajia kiinosta. 

Lue hitaammin uudestaan.

Vierailija
52/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä se keltainen lumikasa naapurin portin viereen, niin kusevat jatkossa siihen. Ja kyse on todellakin useammasta koirasta - ne heittää oman merkkinsä edellisen päälle tai viereen. Ajan oloon sitä kertyy sitten.

Vierailija
53/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan turha keskustelu. Sama käydään varsinkin keväisin, eikä asia siitä mihinkään muutu. Katujen harjauksen aika on kaikkein pahinta, kun se kuivanut uloste pöllyää ympäriinsä. Se on jo todellinen terveyshaitta. 

Paikallisessa lehdessä käydään vakiomuotoinen "lumesta paljastuva koiran kakka keskustelu", jopa sellaisinakin talvina kun lunta ei ole ollut. Joku varmaan odottaa valmiin kirjeen kanssa että tulee kevät ja voi lähettää sen joka jeesuksen kevät lehden yleisönosastolle :D

t. turkulainen

Vierailija
54/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se omistaja sitä päätä että mihin se koira päättää pissata. Toki voi yrittää sitä estää, mutta mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä jos koira niin vikkelästi kinttunsa kerkeää nostaa ja lirauttaa? Pitääkö se ottaa syliin ja äkkiä siirtää kauemmaksi niin että ne kuset tulee itselle päälle vai mitä ihmettä siinä pitäisi tehdä? 

En siis todellakaan ole sellainen portille kusettaja kun ei mulla koiraa ole mutta kun en ymmärrä.

Koiran voi kouluttaa niin, että se ei tee asioitaan mihin sattuu. Naapurissamme asuu poikkeuksellinen koiranomistaja ja hänen koira ei tee asioitaan omakotitaloaluueella, vaan vasta kun he pääsevät lähellä sijaitsevaan metsään. Mutta on kyllä erittäin harvinainen tapaus. Pääosin koiranulkoiluttajat antavat piskiensä tehdä asiat mihin sattuu. 

Mutta miten sitten sellasella omakotitaloalueella jossa on joka välissä portti eikä koiraa ole tuolla lailla koulutettu? Mun vanhemmilla on siis koira jonka koulutukseen ei kyllä ole valitettavasti ole uhrattu yhtään aikaa ja vaikka kovin ihana koira onkin niin hän kyllä kusasee ensimmäisen kerran samantien kun ovesta astutaan ulos niin sillä rupesin tuota miettimään kun se on juuri niin vikkelä lirauttelemaan. Toki siis jos koiran haluaa kantaa jonnekkin kauemmas niin sittenhän se ei pissaa heti ensimmäiseen mahdolliseen paikkaan. 

Vierailija
55/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, se koiran kusettaja olen minä.

Kävelemme joka ilta sitä samaa katua, ja koira kusee aina siihen samaan paikkaan johon muutkin koirat ovat kusseet. Siis yleiselle kadulle, ei suinkaan kenekään yksityiselle tontille.

Koiran kusesta kun ei ole minkäänlaista haittaa kenellekään. Se paikka näyttää hetken keltaisemmalta, niinkuin hiekoitettu katu näyttää ruskeammalta.

Vierailija
56/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin on niin että katujen vieressä on kapea kaistale kaupungin maata ja sitten vasta alkaa omakotitalon tontti. Joten sillä talon asukkaalla ei ole mitään oikeuksia rajoittaa sen kaistaleen käyttöä eikä siihen edes saa tuoda mitään omia kylttejä.

Vierailija
57/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ainakin on niin että katujen vieressä on kapea kaistale kaupungin maata ja sitten vasta alkaa omakotitalon tontti. Joten sillä talon asukkaalla ei ole mitään oikeuksia rajoittaa sen kaistaleen käyttöä eikä siihen edes saa tuoda mitään omia kylttejä.

Vaikka kadun reunassa on joku metrin suikale katualuetta, niin usein asukkaat hoitelee sitä kuin omaa pihaansa, eli leikkaavat siitä nurmen ja pitävät siistinä. Näin ollen se on hoidettua aluetta ja hoidetulta alueelta pitää taajamassa kerätä koiran ulosteet pois. Se että se on kaupungin omistama, ei tee siitä koiran omistajan paskotusaluetta.

Eiköhän joka paikasta löydy sopiva paikka ja toimintatapa, kun viittii vähän käyttää päättää ja näkee vaivaa.

t. itsekkin koiran omistaja

Vierailija
58/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se omistaja sitä päätä että mihin se koira päättää pissata. Toki voi yrittää sitä estää, mutta mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä jos koira niin vikkelästi kinttunsa kerkeää nostaa ja lirauttaa? Pitääkö se ottaa syliin ja äkkiä siirtää kauemmaksi niin että ne kuset tulee itselle päälle vai mitä ihmettä siinä pitäisi tehdä? 

En siis todellakaan ole sellainen portille kusettaja kun ei mulla koiraa ole mutta kun en ymmärrä.

Koiran voi kouluttaa niin, että se ei tee asioitaan mihin sattuu. Naapurissamme asuu poikkeuksellinen koiranomistaja ja hänen koira ei tee asioitaan omakotitaloaluueella, vaan vasta kun he pääsevät lähellä sijaitsevaan metsään. Mutta on kyllä erittäin harvinainen tapaus. Pääosin koiranulkoiluttajat antavat piskiensä tehdä asiat mihin sattuu. 

Mutta miten sitten sellasella omakotitaloalueella jossa on joka välissä portti eikä koiraa ole tuolla lailla koulutettu? Mun vanhemmilla on siis koira jonka koulutukseen ei kyllä ole valitettavasti ole uhrattu yhtään aikaa ja vaikka kovin ihana koira onkin niin hän kyllä kusasee ensimmäisen kerran samantien kun ovesta astutaan ulos niin sillä rupesin tuota miettimään kun se on juuri niin vikkelä lirauttelemaan. Toki siis jos koiran haluaa kantaa jonnekkin kauemmas niin sittenhän se ei pissaa heti ensimmäiseen mahdolliseen paikkaan. 

Aina voi opettaa uusia tapoja.

Oma koira painaa 35kg, en viitsi kannella sitä. Mutta kun pitää sen lyhyessä hihnassa ja reippaassa vauhdissa, niin ei se ala pissailemaan. Sopivassa paikassa sitten päästää sen pissalle ja antaa siihen luvan. Pikkuhiljaa se oppii siihen. Tosi kätevää jos saa opetettua koiran niin että se tekee käskystä tarpeensa.

Vierailija
59/76 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä totta. Yritän silti kävellä vikkelästi tonttien ohi ja kiskoa hihnasta jos koira lähestyy liikaa postilaatikoita.

Vierailija
60/76 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi teistä on isäntä/emäntä ja kumpi kotieläin? Mennäänkö elämässä eteenpäin eläimen vaistoilla vai ihmisen ajattelukyvyllä? Ihmiskodin kohdalla ei lantaa eikä lietelantaa levitetä, se kun kun kaikkein perustavinta laatua oleva sivistyksen lähtökohta. Miksi sivistyneet kouluja käyneet fiksut ihmiset taantuu 4000 vuotta sivistyksessä barbaarien tasolle hankkiessaan koiran.

Maailman YKSINKERTAISIN RATKAISU: Ihmiskodin kohdalla hihna tiukalle ja koira kulkee nätisti polven kupeessa. Kun ollaan luvallisessa uloste-/kusipaikassa, hihnaa löysätään.

Virtsaa et pysty noukkimaan mukaasi. Siihen se jää haisemaan toisen ihmisen kotiin ja yksikin kusihajujälki yllyttää toiset koirat merkaamaan saman kohdan. Pakotat kodinomistajan hengittelemään lemua ja hänen istuttamat kasvit näivettyvät liialliseen ureaan. Miten korvaat kaiken? Sonnan jos yrittäisitkin noukkia mukaasi siitä naapurin tontilta, siihen jää kuitenkin jämät ja lemut. Pilaat toisen ihmisen kodin. Keltaisella lumella turmelet siistin ja viihtyisän kodin toiselta ihmiseltä.

Siis ohita toisen ihmisen koti kunnioittavasti ja kouluta koirasi tarpeille sinne minne se kuuluu. Jos ehdottomasti mielestäsi pitää kusettaa ja paskattaa piskisi ihmiskotiin, tee se omalle ovellesi. Jos et, ole asiallinen ja rehellinen ja jätä osoitteesi jotta lannanlevityksesi uhri voi palauttaa tuotteet postiluukustasi sinulle takaisin.