Ai kauheaa, nyt vasta tajusin miten vanhojentansseihin uppoaa ihan hirveästi rahaa
Ei löydetty sopivaa mekkoa käytettynä. Tyttö on vähän pyöreä ja syksyllä kun etsittiin mekkoa, oli kaikki myytävät järjestään kokoa 36 tai pienempiä. Ostettiin mekko tarjouksesta ja pidin 299 hintaa ihan ok:na. Mutta kun aloin laskemaan kaikkia muita kuluja eli mekon lyhennys ja pieni muokkaus 70€, korut, laukku jne 100€, kengät 60€, kampaus ja meikki 90€, jatkot 70€, jatkoille joku asu?
Eikä kumpikaan meistä, tyttö enkä minä, olla yhtään sellaisia pröystäileviä tai tehty hankintoja siten, että oltais vaihtoehdoista otettu aina se paras ja kallein. Pikemminkin yritetty päästä mahdollisimman edullisesti.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin aina että nuo hirveät kulut koskee vain tyttöjä, mutta juuri työkaveri tuskaili, miten pojallekin pelkkä frakkivuokra on jo jotain 300 euroa.
Kalliin vuokraamon on löytänyt.
Täällä oli viime vuonna n 150€ - oma poika tosin lainasi sukulaisen frakkia ja maksettiin vain pesu ja 50€ pojalle lainapalkkaa - frakkeja kannattaa oikeasti miettiä onko tuttavapiirissä akateemisia ihmisiä yms joilla usein on se frakki hankittuna kaapin pohjalle pölyttymään...
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole mitään koruja, joita voisi lainata? Ja miksei tyttäresi laihduttanut että olis saanut edullisemman puvun? Mihin tuo jatkojen 70e kuluu, alcoonko? Miksei voi olla selvin päin? Onneksi minulla ei ole lihavaa, viinaan menevää tytärtä.
Voi miten oletkaan viehättävä ihminen !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin aina että nuo hirveät kulut koskee vain tyttöjä, mutta juuri työkaveri tuskaili, miten pojallekin pelkkä frakkivuokra on jo jotain 300 euroa.
Täällä oli viime vuonna n 150€ - oma poika tosin lainasi sukulaisen frakkia ja maksettiin vain pesu ja 50€ pojalle lainapalkkaa - frakkeja kannattaa oikeasti miettiä onko tuttavapiirissä akateemisia ihmisiä yms joilla usein on se frakki hankittuna kaapin pohjalle pölyttymään...
Eikö noita tanssita joissain koulussa useampana päivinä, joten vuokrakulutkin kasvaa.
Tästä tuli mieleen.... jos tyttären tanssipari tulee koulun ulkopuolelta, onko asianmukaista, että tyttären vanhemmat maksavat pojan pukuvuokran? Mietiskelen jo valmiiksi, ensi vuonna tuo on edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli viime vuonna n 150€ - oma poika tosin lainasi sukulaisen frakkia ja maksettiin vain pesu ja 50€ pojalle lainapalkkaa - frakkeja kannattaa oikeasti miettiä onko tuttavapiirissä akateemisia ihmisiä yms joilla usein on se frakki hankittuna kaapin pohjalle pölyttymään...Eikö noita tanssita joissain koulussa useampana päivinä, joten vuokrakulutkin kasvaa.
On toki, mutta kahtena perättäisenä, ei ne kulut vielä siitä kasva.
Mikä onni, että meillä aikoinaan vanhojen päivä tarkoitti, että pukeudutaan vanhoihin mummokuteisiin eikä kuten pressan vastaanotolle.
Ei muuta kuin mummolan tai naapurin vintille etsimään pitsikolttua ja turkkia. Tukka nutturalle. Ei maksanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla aika paljon noita ”akateemisia ihmisiä” tuttavissa että löytyisi oikean kokoinen frakki :)
Mutta pääasia että on frakki - ei väliä jos on väärää kokoa!
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan muutama vuosi sitten frakin vuokra omi alle 100 Hgissä. Ei todellakaan kallista.
Vanhojenpäivä ei ole enää sama asia kuin ennen. Nykyään siihen on apinoitu elementtejä jenkkiläisistä high school promeista. Onko se sitten hyvä asia vai ei.
Eihän ne tanssit yllätyksenä tule. Jättää vuod3n kaljat ja herkut ostamatta.
Upeaa, että tyttö uskaltaa ylipainosta huolimatta osallistua. Itse jätin osallistumatta kun en halunnut esitellä käsivarsiani kaikille, kun pidin itseäni lihavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä tuuri pitää olla, että oikeankokoinen löytyy.
300 euroa vuokrasta kyllä kuulostaa käsittämättömältä, mutta toisaalta vuoden suurin kysyntä on varmaan tuohon aikaan. Itse ostin ihan laadukkaan tumman puvun (ei toki siis frakki) Black Friday -alesta alle 200 eurolla.
Kyllä on kummaksi mennyt maailma. Itselleni aikoinaan ostettiin äidin kanssa kankaat, ihan tavallista samettia ja polyesteriä, ja ommeltiin itse hame ja röijy. Alushame tehtiin antennijohdoista ja eristysnauhasta että hameen sai pönköttämään. Äiti lainasi kultaketjunsa ja itselläni oli mustat avokkaat. En käyttänyt rahaa kuin pitsihansikkaisiin, nekin senaikaisesta Vapaa Valinnasta. Tukan ja meikin laitoin ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Upeaa, että tyttö uskaltaa ylipainosta huolimatta osallistua. Itse jätin osallistumatta kun en halunnut esitellä käsivarsiani kaikille, kun pidin itseäni lihavana.
Se, että tyttö ei ole kokoa 36, ei kyllä nyt ihan tarkoita, että tyttö on ylipainoinen. T. Koko 40 eikä varmasti kiloakaan ylipainoa
Itse käytin vanhoissa äitini vanhaa mekkoa, jossa myös siskoni oli tanssinut vanhat. Hiukset kävin laittamassa kampaajalla 35e (olikohan vuosi 2010 tai 2009), korut oli äidiltä ihan tavallinen helminauha, ei muita koruja, hanskat oli siskon vanhat, maksaneet ehkä 10-20e ostettuna, kengät oli omat vanhat, jatkoille en mennyt ja meikkasin itse. Eipä siihen ihan kamalasti rahaa mennyt... noi on ihan valinnoista kiinnni.
Meillä laps sai ystävältäni lainaksi puvun ja teki itse kavereiden kans upeat kampaukset ja meikit. Kengät piti ostaa. Olisko ollu 50e. Ja illan ruokaiut. Ei maksanut edes sataa euroa meille. Tyttö oli upea ja tanssi hienosti. Oli ollut mahtava ilta.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytin vanhoissa äitini vanhaa mekkoa, jossa myös siskoni oli tanssinut vanhat. Hiukset kävin laittamassa kampaajalla 35e (olikohan vuosi 2010 tai 2009), korut oli äidiltä ihan tavallinen helminauha, ei muita koruja, hanskat oli siskon vanhat, maksaneet ehkä 10-20e ostettuna, kengät oli omat vanhat, jatkoille en mennyt ja meikkasin itse. Eipä siihen ihan kamalasti rahaa mennyt... noi on ihan valinnoista kiinnni.
Noin oli ehkä vuonna 2010 tai 2009. Nykyään kilpavarustelu jyllää. Joten valinnoista puhuminen ei välttämättä auta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö vanhojentanssi-ikäisellä tytöllä muka ole ennestään sellaisia kenkiä, laukkua ja koruja, joita voisi käyttää? Onko ne pakko olla oikein tilaisuutta varten ostettu?
Ja edelleen, eikö tuon ikäinen tyttö meikkaa itsekin ihan päivittäin, niin että ehkä sen meikinkin voi itse tehdä. Kampauksen voi äiti tehdä tytölle, netistä ohjeet ja heti harjoittelemaan, niin ehtii vielä oppia ennen juhlapäivää.
No miksi olisi? Missä se niitä olisi käyttänyt, mahdollisista rippijuhlistakin jo aikaa?
Laukkuja saa kirppareilta (fb, tori, paikkakunnan oma) ja korujen ei tarvitse olla mitään aitoja kultahelyjä, vaan voi ostaa marketeista, Glitteristä tai netistä voi löytää halvalla. 100e näihin ei saa kulumaan erkkikään, ellei ole taas joku nirppanokka-pissis jolle ei kelpaa muu kuin aidot "Tiffany"-korut...
Me saimme tyttärelle käytetyn mekon ilmaiseksi ja meikki tehdään itse, mutta silti kuluja syntyy. Kampaus 80e, kengät 25e, korut 20e, vannealushame mekon alle 70e ja bussi- yms kyydit parikymppiä. Jatkoille tytär ei aio osallistua.