O atko minimalistit jon KonMarittavat täysin terveitä?
Jos kerran vedetään jo niin överiksi, että nukkuu lattialla ja syö pahvilautasilta koska kaikki tavarata ovat pitäneet laittaa maritushuumassa pois?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluavat kontrollin elämäänsä, vaikka sitten tavaroiden karsimisen kautta. Ehkä jotain ylemmyyden ja erottautumisen vimmaa myöskin.
Huvittavaa, että ne jotka maailmaan luovat uutta, kuten keksijät ja taiteilijat, heillä ei sekamelska niinkään välttämättä haittaa työtiloissa. Kun on pään sisällä mielekästä raksutettavaa, ei ulkopuolinen kaoottisuus vaivaa.
Hassua. Olen luovalla alalla töissä, mutta kuitenkin minimalisti. Miten voi olla!
Niin miten voit? Jos tuotat maailmaan lisää, et voi olla minimalisti.
Eihän se minimalismi sitä tarkoita. Ihan hyvin voi työskennellä tai harrastaa jotain missä luodaan jotain.
Jos luo jotain fyysistä tuotetta maailmaan lisää, on vaikea väittää minimalistiksi.
Höpönpöppöä! Voihan sitä hyvinkin suunnitella pelkistettyjä ja minimalistisia tuotteita.
Tekopyhää, kunnon minimalisti kierrättää.
Minimalismi ei ole yhtä kuin kierrätys. Toki minimalismia voi yhdistää kierrätykseen, mutta se ei ole lainkaan välttämätöntä. Itse pidän selkeästä ja pelkistetystä designista ja muodista, mutta en harrasta kirpparikauppaa lainkaan, en ostajana varsinkaan.
Eli elämäsi kumminkin pyörii materian ympärillä, kuten design ja muoti. Eli mietit, mikä sopisi minimalistiseen laifstailiisi seuraavaksi. Minimalismi on materialismia sekin.
Mitä tarkoitat ”kumminkin”? Ei minimalismi millään tavalla sulje pois estetiikkaa, melkeinpä päinvastoin. Rakastan pelkistettyä kauneutta.
Vierailija kirjoitti:
Jumissa tanssilattialla -blogi
Seitsemän asiaa joihin minimalisti kompastuu
Teksti lähetetty maanantaina, syyskuuta 24, 2018Moni tietää mitä minimalismi on. Se on eräänlainen elämäntyyli, jossa luopumalla kaikesta turhasta voit yhtäkkiä paremmin, tämä ei ole aina totta. Olen minimalisti vuodesta 2014 ja tämän jälkeen olen lopunut paljosta turhasta, muun muassa toisesta laajakaistasta.
Aikoinaan se tuntui paremmalta, nyt vain hyvältä, mutta miksi? Onni ei tule luopumisesta ja ihminen kaipaa työtä - siksi joskus on ollut ikävä kaappien järjestämistä. Tilanne tänään on se, että kun käyn kaappejani läpi, en löydä sieltä mitään poistettavaa. Olen saapunut minimalismissa päätepysäkille. Tässä tilanteessa on aika miettiä mikä järki minimalismissa on?
Kotini on helpompi siivota, mutta olen tullut matkalla pihiksi. Minulla ei ollut tarvetta toisiin kuulokkeisiin, minulla ei ollut halua toiseen nettiin, minulla ei ollut tarvetta edes olkalaukkuun. Tänä vuonna kysyin naapurilta pientä olkalaukkua matkalla Saksaan. Sain sellaisen, mutta nyt oli pakko hankkia oma. Ei aina voi nojautua muihin. Toisaalta tykkään minimalismista, koska se on siistinyt elämääni muun muassa laskujen ja tavaroiden osalta. Niin ei kuitenkaan voi jatkaa loputtomiin.
Näihin asioihin minimalisti kompastuu: https://www.jumissatanssilattialla.fi/2018/09/minimalismi-ja-lopputulos…
Minusta tuossa ei ole vikaa minimalismissa, vaan siinä että koko elämä pyörii tavaroiden järjestämisen ympärillä (ja kun niitä ei enää ole niin ”ei ole mitään tekemistä”), sen sijaan että tekisi jotain, harrastaisi, menisi vaikka ulos.
Minimalistin ei myöskään tarvitse nojautua muihin eli läheisiin ja tuttuihin, kun omistaa sen mitä tarvitsee ja lainaa sellaisen mitä ei kovin usein tarvitse, vaikkapa poran tai tikkaat, vuokratavarapalveluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluavat kontrollin elämäänsä, vaikka sitten tavaroiden karsimisen kautta. Ehkä jotain ylemmyyden ja erottautumisen vimmaa myöskin.
Huvittavaa, että ne jotka maailmaan luovat uutta, kuten keksijät ja taiteilijat, heillä ei sekamelska niinkään välttämättä haittaa työtiloissa. Kun on pään sisällä mielekästä raksutettavaa, ei ulkopuolinen kaoottisuus vaivaa.
Hassua. Olen luovalla alalla töissä, mutta kuitenkin minimalisti. Miten voi olla!
Eihän se minimalismi sitä tarkoita. Ihan hyvin voi työskennellä tai harrastaa jotain missä luodaan jotain.
Jos luo jotain fyysistä tuotetta maailmaan lisää, on vaikea väittää minimalistiksi.
Höpönpöppöä! Voihan sitä hyvinkin suunnitella pelkistettyjä ja minimalistisia tuotteita.
Minimalismi ei ole yhtä kuin kierrätys. Toki minimalismia voi yhdistää kierrätykseen, mutta se ei ole lainkaan välttämätöntä. Itse pidän selkeästä ja pelkistetystä designista ja muodista, mutta en harrasta kirpparikauppaa lainkaan, en ostajana varsinkaan.
Eli elämäsi kumminkin pyörii materian ympärillä, kuten design ja muoti. Eli mietit, mikä sopisi minimalistiseen laifstailiisi seuraavaksi. Minimalismi on materialismia sekin.
Mitä tarkoitat ”kumminkin”? Ei minimalismi millään tavalla sulje pois estetiikkaa, melkeinpä päinvastoin. Rakastan pelkistettyä kauneutta.
Kuulostaa joltain vanhanaikaiselta naistenlehtivastaukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinun vastauksesi kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinun vastauksesi kuulostaa.
Todentotta kuulostaakin! Piti sanoa Kinfolk-sisustukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kukas ne minimalistiset tavarat sitten tähän maailmaan luo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista materiaa teillä ei ole mitä useimmilla samassa elämäntilanteissa elävillä on?
Sänkyä, autoa, lapsia, lemmikkejä, urheiluvaatteita, harrastusvälineitä.
Lapset ja lemmikit on sinulle materiaa?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi se teitä kaikenhamstraajia niin ärsyttää, kun joku haluaa järjestää tavaransa ja elämänsä konmarittamalla. Kateus siitä, kun konmarittajalla on elämä hallinnassa ja hamsterilla ei?
Jos ei konmarita on kaikenhamstraaja. Taattua kärjistettyä AV-laatua.
Minimalismi on vain tämän yleinen normi, koittakaa siis vain hyväksyä se ja elää sen mukaan. Minumalismin hyvistä vaikutuksistakin kuten ympäristöystävällisyydestä ja stressittömyydestä on myös puhuttu paljon useissa lehdissä.
Istuuduin ensin auringonpaisteeseen, söin kurpitsamuhennoksen ja heitin tölkin menemään. Sen jälkeen en omistanut enää mitään. En tiennyt mitään, mutta oletin kaikenlaista, enkä tehnyt kerrassaan mitään vanhasta tottumuksesta. Olin hyvin onnellinen.
Tove Jansson: Muumipapan urotyöt
Tässä taas valehdellaan ja puolletaan sanan etymologiaa. Konmarittaja on minun keksimä sana ja se on vastine silkin sileälle tavalle espanjan kielestä sana maricon joka tarkoittaa suomeksi homo mutta aito konmarittaja ja marikon ei koskaan ole marikon painavalla tavalla. Con tarkoittaa jonkin kanssa ja kon marittaja.... no tätä voi jatkaa ikuisuuksia mutta tässä nähdään kyllä melko konmarittaja suomenkieltä.
Minä keksisin vitsin myös jauhenlihan vedellä pesusta ja konmarittaja ei koskaan tee niin saatikaan ihminen.
OgifudhlixyztfobifyaykäkänölkBzbzäjzäjzöjzözhozlhÖjxäkxäkcäk åjcåkcåkcåkkupxpckckäfjöxän zböjföhzOzåkc
Olen munamalisti ja TissiMarittaja.
Mä olen konmarittaja infinitiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Suksi kuseen.
Hybbää jälveen. 😍 kyl mä uskon et sult parempaakin löytyy.
Nyt on kyl hyvä keli hiihtää ja kiipee kuusissa. Muistatko kuin takasin viimisen konmarituksen sisältävän lumisadetta ja hyvää hiihtokeliä suomeen. Kyllä säähän voidaan vaikuttaa. Tätä jos et usko ja minun keksineen sen niin olet totaalinen konmarittaja. Ilmaston muutos, ilmaston muutosIlmaston muutos, ilmaston muutosIlmaston muutos, ilmaston muutosIlmaston muutos, ilmaston muutosIlmaston muutos, ilmaston muutosIlmaston muutos, ilmaston muutos relax marijuanato and 420
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi se teitä kaikenhamstraajia niin ärsyttää, kun joku haluaa järjestää tavaransa ja elämänsä konmarittamalla. Kateus siitä, kun konmarittajalla on elämä hallinnassa ja hamsterilla ei?
Voin puhua vain omasta puolestani, mutta minua ei ihan totta ärsytä tai aiheutta kateutta minimalistinen/konmaritettu siisteys ja järjestys. Ihailen siistejä, sopivan avaria koteja, olen itsekin lukenut näitä oppaita ja osaan järjestää tai "marittaa" tavaroitani oman makuni mukaan.
Minua ei ärsytä se, miten ihmiset elävät elämäänsä, vaan se, miten usein näen muille jaettavan ihan kaistapäisiä NEUVOJA. Ihminen, joka kamppailee epätoivoisesti tavarapaljouden kanssa, tarttuu usein oljenkorteen ja tuntee, että neuvoja on noudatettava prikulleen tai muuten niistä ei ole mitään hyötyä. Liian monta kertaa olen nähnyt tuttavien heittävän käyttökelpoista tavaraa suoraan roskiin (koska "kierrättäminen siirtää vain ongelmaa eteenpäin", on joku KonMaria kuin piru raamattua lukenut neuvonut) ja minimalismivimmassa lentää roskiin m.m. vanhat perhevalokuvat ja lasten piirustukset. Ja sitten myöhemmin kaduttaa. Tai ehkä kaikkia ei kaduta, mutta ainakin tuttaviani on kaduttanut. Ja kummasti niiden poisheitettyjen kamojen tilalle onkin sitten ostettu samanlaiset tavarat.
En pidä siitä nykyminimalismin piirteestä, että tavara on lähtökohtaisesti vihollinen, josta on päästävä eroon hinnalla millä hyvänsä. Jokaisen tavaran tekoon on käytetty hemmetisti luonnonvaroja ja vaivaa, ja kaiken viskaaminen roskiin voi tuottaa yksilölle hetkeksi mielihyvää ja vapauden tunnetta, mutta se on ihan älytöntä haaskausta. Eikä muistoesineiden, valokuvien yms. säästäminen ole mitään heikkoutta tai patologista hamstrausta. Kohtuus kaikessa tietysti, eikä kenenkään ole PAKKO säästää mitään, mutta suoraan sanottuna ärsyttää se nykyinen asennemaailma, että kaikki vanha on p*skaa ja pitää heivata pois minimalistisen seesteyden tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin puhua vain omasta puolestani, mutta minua ei ihan totta ärsytä tai aiheutta kateutta minimalistinen/konmaritettu siisteys ja järjestys. Ihailen siistejä, sopivan avaria koteja, olen itsekin lukenut näitä oppaita ja osaan järjestää tai "marittaa" tavaroitani oman makuni mukaan.
Minua ei ärsytä se, miten ihmiset elävät elämäänsä, vaan se, miten usein näen muille jaettavan ihan kaistapäisiä NEUVOJA. Ihminen, joka kamppailee epätoivoisesti tavarapaljouden kanssa, tarttuu usein oljenkorteen ja tuntee, että neuvoja on noudatettava prikulleen tai muuten niistä ei ole mitään hyötyä. Liian monta kertaa olen nähnyt tuttavien heittävän käyttökelpoista tavaraa suoraan roskiin (koska "kierrättäminen siirtää vain ongelmaa eteenpäin", on joku KonMaria kuin piru raamattua lukenut neuvonut) ja minimalismivimmassa lentää roskiin m.m. vanhat perhevalokuvat ja lasten piirustukset. Ja sitten myöhemmin kaduttaa. Tai ehkä kaikkia ei kaduta, mutta ainakin tuttaviani on kaduttanut. Ja kummasti niiden poisheitettyjen kamojen tilalle onkin sitten ostettu samanlaiset tavarat.
En pidä siitä nykyminimalismin piirteestä, että tavara on lähtökohtaisesti vihollinen, josta on päästävä eroon hinnalla millä hyvänsä. Jokaisen tavaran tekoon on käytetty hemmetisti luonnonvaroja ja vaivaa, ja kaiken viskaaminen roskiin voi tuottaa yksilölle hetkeksi mielihyvää ja vapauden tunnetta, mutta se on ihan älytöntä haaskausta. Eikä muistoesineiden, valokuvien yms. säästäminen ole mitään heikkoutta tai patologista hamstrausta. Kohtuus kaikessa tietysti, eikä kenenkään ole PAKKO säästää mitään, mutta suoraan sanottuna ärsyttää se nykyinen asennemaailma, että kaikki vanha on p*skaa ja pitää heivata pois minimalistisen seesteyden tieltä.
Kuten uuno sanoi tupakan mittainen tauko. Tähän lukemiseen kyllä tarvitaan elämän mittaisin marin. Kyllä laatua löytyy.
Ei se ärsytäkkään, että jos joku karsii tavaroitaan terveellä mentaliteetilla, mutta se että tämä muuttuu ylimieliseksi, alkaa pitämään elämäntyyliään ainoana oikeana vaihtoehtona, tuomitse erillailla elävät "Helvettiin" ja alkaa tumputtaa omaa elämäntyyliään muille ävalitettavasti ärsyttää.