O atko minimalistit jon KonMarittavat täysin terveitä?
Jos kerran vedetään jo niin överiksi, että nukkuu lattialla ja syö pahvilautasilta koska kaikki tavarata ovat pitäneet laittaa maritushuumassa pois?
Kommentit (124)
Minullakin on sinulle kysymys. Miksi tulet facebookin minimalismiryhmään jos et itse ole minimalisti tai ole kiinnostunut siitä etkä aio minimalisoida elämääsi? Miksi tulet äimistelemään ja kehittelemään tällaisia teorioitasi? Miksi tulet minimalismiryhmään kertomaan että minimalismi on sairautta? Poistu minimalismiryhmästä ja mene järjestelyryhmiin.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on sinulle kysymys. Miksi tulet facebookin minimalismiryhmään jos et itse ole minimalisti tai ole kiinnostunut siitä etkä aio minimalisoida elämääsi? Miksi tulet äimistelemään ja kehittelemään tällaisia teorioitasi? Miksi tulet minimalismiryhmään kertomaan että minimalismi on sairautta? Poistu minimalismiryhmästä ja mene järjestelyryhmiin.
En ole ap, mutta ihminen voi olla minimalismista kiinnostunut ja jopa pitää itseään minimalistina, vaikkei olekaan kaikesta samaa mieltä kaikkien maailman minimalistien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Haluavat kontrollin elämäänsä, vaikka sitten tavaroiden karsimisen kautta. Ehkä jotain ylemmyyden ja erottautumisen vimmaa myöskin.
Huvittavaa, että ne jotka maailmaan luovat uutta, kuten keksijät ja taiteilijat, heillä ei sekamelska niinkään välttämättä haittaa työtiloissa. Kun on pään sisällä mielekästä raksutettavaa, ei ulkopuolinen kaoottisuus vaivaa.
Minä teen taidetta. Olen hamsterisuvun lapsi joten jouduin raivaamaan koko suvun kamat. Uuvuin. Aloin minimalistiksi jotta minulla jäisi aikaa ja energiaa luoda. Ylimääräiset roinat ympärilläni vievät energiaa ja keskittymiskykyä oleellisesta eli luomisesta. Harmonisessa tilassa on vapaata mielikuvituksen ja luovuuden lentää! Myöskään kun ei pakonomaisesti osta ja kuluta, ei tarvitse niin paljon rahaa ja aikaa säästyy todelliseen luovuuteen, ei rahantekoon. Ei myöskään tarvitse asua isoa asuntoa jotta voi varastoida shoppailujaan joten tässäkin säästyy rahaa.
Minimalismi on sitä että luopuu asioista joilla ei ole merkitystä. Materialla ei ole merkitystä minulle. Taiteella on. Tämä on ihanaa ja henkisesti rikasta elämää! Säälin ihmisiä jotka elävät materialle!
Vierailija kirjoitti:
KonMari ei tarkoita minimalismia vaan sitä, että säilyttää iloa tuottavat tavarat ja karsii iloa tuottamattomat pois.
Tää idea ei jotenkin oikeen aukea mulle. Mulla on järjetön määrä sellaista tavaraa joka ei tuota minkäänlaista iloa. Mutta jotka nyt kuuluu jotenkin vaan olla ja joita aina silloin tällöin tarvitsee. Vaikka nyt joku hemmetin tunkki. Ei tuota minkäänlaisia riemun tunteita, päin vastoin vituttaa. Mutta sitä tarttee kaksi kertaa vuodessa renkaiden vaihtoon. Ok, ton voisi heivata ja ostaa palvelun. Mutta on kymmeniä ellei satoja muita. Vaikka nyt teippirulla. Ei tuota iloa mutta silloin tällöin tarttee ja ottaa päähän jos ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluavat kontrollin elämäänsä, vaikka sitten tavaroiden karsimisen kautta. Ehkä jotain ylemmyyden ja erottautumisen vimmaa myöskin.
Huvittavaa, että ne jotka maailmaan luovat uutta, kuten keksijät ja taiteilijat, heillä ei sekamelska niinkään välttämättä haittaa työtiloissa. Kun on pään sisällä mielekästä raksutettavaa, ei ulkopuolinen kaoottisuus vaivaa.
Hassua. Olen luovalla alalla töissä, mutta kuitenkin minimalisti. Miten voi olla!
Niin miten voit? Jos tuotat maailmaan lisää, et voi olla minimalisti.
Eihän se minimalismi sitä tarkoita. Ihan hyvin voi työskennellä tai harrastaa jotain missä luodaan jotain.
Jos luo jotain fyysistä tuotetta maailmaan lisää, on vaikea väittää minimalistiksi.
Höpönpöppöä! Voihan sitä hyvinkin suunnitella pelkistettyjä ja minimalistisia tuotteita.
Tekopyhää, kunnon minimalisti kierrättää.
Minimalismi ei ole yhtä kuin kierrätys. Toki minimalismia voi yhdistää kierrätykseen, mutta se ei ole lainkaan välttämätöntä. Itse pidän selkeästä ja pelkistetystä designista ja muodista, mutta en harrasta kirpparikauppaa lainkaan, en ostajana varsinkaan.
Eli elämäsi kumminkin pyörii materian ympärillä, kuten design ja muoti. Eli mietit, mikä sopisi minimalistiseen laifstailiisi seuraavaksi. Minimalismi on materialismia sekin.
Mua huvittaa se oma koti valkoinen bloggaaja joka julistautuu minimalistiksi ja just jossain lehdessä julisti ettei hanki turhaa tavaraa. Juu eipä ei. Joo, ne ei ole yhtäaikaa siinä huushollissa, mutta tavaraa kyllä hankitaan niin että huimaa.
Se touhu on kyllä jotenkin pimeää, jos nyt ei sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua. Olen luovalla alalla töissä, mutta kuitenkin minimalisti. Miten voi olla!
Eihän se minimalismi sitä tarkoita. Ihan hyvin voi työskennellä tai harrastaa jotain missä luodaan jotain.
Jos luo jotain fyysistä tuotetta maailmaan lisää, on vaikea väittää minimalistiksi.
Höpönpöppöä! Voihan sitä hyvinkin suunnitella pelkistettyjä ja minimalistisia tuotteita.
Tekopyhää, kunnon minimalisti kierrättää.
MInäpä tuotan aineetonta taidetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsit, mä olen sinunkin määritelmääsi sopiva minimalisti! Olen ammatiltani hammaslääkäri ja työkseni poistan ja leikkaan ihmisiltä hampaita, leikkelen heitä koepalan verran kevyemmiksi, välillä myös kevennän hampaita puhdistamalla ja poraamalla niistä turhat pois. ;)
Vanhemmat varmaan katsovat kyläilemässä ympärilleen ja alkavat tarjota sitten rahaa.
Koska valkoinen sisustus on jo niin keskiluokkaistunut, pitää keksiä minimalismi. Ennen vähää tavaraa ja hyviä huonekaluja on näkynyt paremmissa kodeissa, nyt oikeasti varakkaat sisustavat rohkeilla vaihtoehdoilla, taiteella ja väreillä.
En minä ainakaan ole. Ahdistun hyvin paljon epäjärjestyksestä ja sotkusta, tuntuu että joka paikka on p-skassa enkä mahdu elämään. Oikeasti meillä on aina aika siistiä ja tämä maata kaatava sotku on tyyliin likaisia astioita lavuaarissa ja muruja pöydällä. Mutta ei auta kun ahdistaa.
Olen kyllä lievästi masentunut, itsetuntoni on alhainen ja olen jotenkin koko ajan vähän kärttyinen. Siisteys ja järjestys on yksi tapa hallita elämää ympärillä. Toki en ole minimalisti, mutta on meillä paljon vähemmän roinaa kuin monessa muussa lapsiperheessä.
Mieluummin sietäisin paremmin sotkua ja kaaosta. Olisi mukavampaa. Nyt on esim. leipomisen jälkeen ekana pakko siivota, en voi vain antaa olla ja antaa sotkujen odottaa. Piinallista.
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen omistaa yhtä paljon kuin Muuskamuikkunem, jän on onnellisimmillaan. Tämä on hyvä ohje kaikille:
"Kaikki muuttuu vaikeaksi jos haluaa omistaa esineitä, kantaa niitä mukanaan ja pitää ominaan. Minä vain katselen niitä - ja kun lähden tieheni, ovat ne minulla päässäni."
Milläs nuuskamuikkunen keittää kahvinsa ja onkii kalansa jos välineet ovat hänen päässään. Sehän nimenomaan kantaa kaikki tavaransa mukanaan ja pitää itsekkään, kun taas muumit jakavat yhdessä eli tilansa, ruokapöytänsä, ateriansa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen omistaa yhtä paljon kuin Muuskamuikkunem, jän on onnellisimmillaan. Tämä on hyvä ohje kaikille:
"Kaikki muuttuu vaikeaksi jos haluaa omistaa esineitä, kantaa niitä mukanaan ja pitää ominaan. Minä vain katselen niitä - ja kun lähden tieheni, ovat ne minulla päässäni."
Milläs nuuskamuikkunen keittää kahvinsa ja onkii kalansa jos välineet ovat hänen päässään. Sehän nimenomaan kantaa kaikki tavaransa mukanaan ja pitää itsekkään, kun taas muumit jakavat yhdessä eli tilansa, ruokapöytänsä, ateriansa...
*itsellään
Vierailija kirjoitti:
Osa on terveitä, osa ei. Esimerkki ei-terveestä: karsinut fiilisperusteella tavaransa minimiin, karsinut aivan sellaisia juttujakin jotka kuuluvat aivan perusvälttämättömyyksiin. Ei siinä vielä mitään, mutta seilaa tavaroiden kanssa koko ajan edestakaisin. Päättää yhtäkkiä, että ei tarvitse enää yksiäkään verhoja. Yrittää myydä kaikki verhonsa ostohintaan kavereille, sitten myy niitä Torissa ja käyttää siihen mielettömästi aikaa. Puoli vuotta verhoista luovuttuaan haluaakin verhot ja käy ostamassa uudet. Nekin sitten vuoden sisällä heivataan. Hänellä on viiden vuoden sisällä menossa ties kuinka mones keittiön pöytä. Välillä pitää sitä turhakkeena ja haluaa olla ilman, välillä haluaa mahdollisimman ison, välillä pitää olla pikkuinen yhdenistuttava baaripöytä. Aina sähelletään päiväkausia Torissa tai Facebook-kirppiksellä vanhasta luopumiseksi ja sitten haetaan kaupasta uusi. Samaten vaatteiden kanssa on jatkuva sirkus. Hän ylpeilee, miten kaikki vaatteensa mahtuvat yhteen pienehköön matkalaukkuun, mutta käyttää hirveästi energiaa metsästäessään koko ajan The Farkkuja tai muuta. Yli puoli vuotta vanhat vaatteet nakataan pääsääntöisesti Uffin laatikkoon. Lisäksi hän kerjää koko ajan läheisiltään (etenkin perheenjäseniltään) kaikkea lainaan. Ei siinä mitään, kukapa yksinasuva sinkkunainen ei olisi pyytänyt isältään vaikkapa porakonetta lainaan, mutta kun hän tarvitsee koko ajan jotain, perusjuttujakin. Ja v-tuilee näiden tavaroita lainaavien tavarapaljoudesta ja liian isoista asunnoista.
Minusta tuo on jotenkin vastenmielinen elämäntyyli, ELLEI siihen yhdistetä kierrätystä. Hän ei kuitenkaan hanki mitään käytettynä.
Okv? :D
Voisin lyödä miltsin vetoa, että kolmen vuoden päästä nämä minimalistit ja kommarittajattaret ovat eivät enää ole minimalisteja. Sitten tulee jokin uusi villitys ja saa muutenkin shoppailla hyvällä omalla tunnolla kaikkea uuttaa tyhjään minimalismikotiin, koska minimalismi ei olekaan sitten enää muodissa
Vierailija kirjoitti:
Voisin lyödä miltsin vetoa, että kolmen vuoden päästä nämä minimalistit ja kommarittajattaret ovat eivät enää ole minimalisteja. Sitten tulee jokin uusi villitys ja saa muutenkin shoppailla hyvällä omalla tunnolla kaikkea uuttaa tyhjään minimalismikotiin, koska minimalismi ei olekaan sitten enää muodissa
Suurin osa konmarittajista ei tälläkään hetkellä ole minimalisteja. Älkää käyttäkö näitä kahta termiä synonyymeinä toisilleen.
Minä en ole KonMari - olen toimari 😂
Asiasta kolmanteen tai ehkä se vähän tätä sivuaa.. Colour Me -Julian blogista bongasin
""Vuosikausia lykätyn vaatekaapin raivauksen päätökseensaattaminen. No okei, vielä on jäljellä pieni eteisen kaappi, mutta viime sunnuntaisen rupeaman jälkeen vaatekaappi keveni yli 20:lla vaatesäkillisellä. "
Miten kellään voi olla niin paljon vaatteita, että niistä voi tuosta vaan siivota 20 JÄTESÄKILLISTÄ (blogissa) pois laitettavaksi?"
Ja jäin miettimään, että miten ikinä voi olla mahdollista, että jollakin on niin paljon vaatteita, että 20 jätesäkillistä voi heittää pois...
Vierailija kirjoitti:
Asiasta kolmanteen tai ehkä se vähän tätä sivuaa.. Colour Me -Julian blogista bongasin
""Vuosikausia lykätyn vaatekaapin raivauksen päätökseensaattaminen. No okei, vielä on jäljellä pieni eteisen kaappi, mutta viime sunnuntaisen rupeaman jälkeen vaatekaappi keveni yli 20:lla vaatesäkillisellä. "
Miten kellään voi olla niin paljon vaatteita, että niistä voi tuosta vaan siivota 20 JÄTESÄKILLISTÄ (blogissa) pois laitettavaksi?"
Ja jäin miettimään, että miten ikinä voi olla mahdollista, että jollakin on niin paljon vaatteita, että 20 jätesäkillistä voi heittää pois...
😱
Vierailija kirjoitti:
Muotibloggaajalle vaatteet ovat työkalu, kosmetiikkabloggaajalle meikit, sisustusbloggaajalle huonekalut ja sisustustekstiilit jne. Eikö tämä ole päivänselvää?
Tämä! Sata/sata!