O atko minimalistit jon KonMarittavat täysin terveitä?
Jos kerran vedetään jo niin överiksi, että nukkuu lattialla ja syö pahvilautasilta koska kaikki tavarata ovat pitäneet laittaa maritushuumassa pois?
Kommentit (124)
Pahimmillaan ja äärimmillen vietynä se on sama sairaus kuin anoreksia.
Haluavat kontrollin elämäänsä, vaikka sitten tavaroiden karsimisen kautta. Ehkä jotain ylemmyyden ja erottautumisen vimmaa myöskin.
Huvittavaa, että ne jotka maailmaan luovat uutta, kuten keksijät ja taiteilijat, heillä ei sekamelska niinkään välttämättä haittaa työtiloissa. Kun on pään sisällä mielekästä raksutettavaa, ei ulkopuolinen kaoottisuus vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KonMari ei tarkoita minimalismia vaan sitä, että säilyttää iloa tuottavat tavarat ja karsii iloa tuottamattomat pois.
Tiedän kyllä tämän, mutta siinä vaiheessa kun minimalisti joka on jo lähes luopunut kaikesta alkaavielä KonMarittamaan on KonMarittaminen naurettavaa. Alan epäillä onko henkilö silloin enää terve ja voisiko kyseessä olla syömishäiriön kaltainen sairaus.
Ap
Miten minimalist edes voi konmarittaa? Jos kaikella ympärillä olevalla tavaralla on jokin tarkoitus = ne tuo iloa, vähintään sillä hyvällä mitä ne tekevät kyseisen ihmisen elämässä.
Kaikki tavarat eivät ensinkään tuota onnea vaikka ovat ovat käytännöllisiä ja tarpeellisia. Samat asiat ja esineet eivät edes aina tuota onnea ja iloa samanlailla vaan ihmisen mieliala ja suhtautuminen johonkin asiaan vaihtelee jopa yhdenkin päivän sisällä. Esimerkiksi telkkari. Olen istekkln monta kertaa ollut vihainen ja huutanut televisiolle, mutta jos luopuisin siitä, elämä oliso paljon tylsempää enkä myöskään voisi katsoa sarjoja jotka tuovat hyvää mieltä.
Siinä se juju onkin! Ehkä parempi käyttää esimerkissä jotain muuta kuin pääosin viihdekäyttöön tarkoitettua telkkaria. En minäkään rakasta vasaraani suurella sydämellä, mutta se mitä se tekee saa minut onnelliseksi. Käytännössä voisin hakata nauloja vaikka kattilankannella, mutta minusta on kivempi saada naulat suoraan ja vähemmällä voimalla. Siksi pidän vasarastani.
Jos mielipide tavarasta ja sen funktiosta vaihtuu päivittäin, voi olla hyvä käydä puhumassa lääkärille.
Syön paperilautasilta silloin, kun en jaksa tehdä tiskiä. Lautassetti kyllä on. Minimalismi on minulle elämän helpottamista ja yksinkertaistamista varten. Kiva fiilis, kun muuttoon riittää perus pakettiauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KonMari ei tarkoita minimalismia vaan sitä, että säilyttää iloa tuottavat tavarat ja karsii iloa tuottamattomat pois.
Tiedän kyllä tämän, mutta siinä vaiheessa kun minimalisti joka on jo lähes luopunut kaikesta alkaavielä KonMarittamaan on KonMarittaminen naurettavaa. Alan epäillä onko henkilö silloin enää terve ja voisiko kyseessä olla syömishäiriön kaltainen sairaus.
Ap
Miten minimalist edes voi konmarittaa? Jos kaikella ympärillä olevalla tavaralla on jokin tarkoitus = ne tuo iloa, vähintään sillä hyvällä mitä ne tekevät kyseisen ihmisen elämässä.
Kaikki tavarat eivät ensinkään tuota onnea vaikka ovat ovat käytännöllisiä ja tarpeellisia. Samat asiat ja esineet eivät edes aina tuota onnea ja iloa samanlailla vaan ihmisen mieliala ja suhtautuminen johonkin asiaan vaihtelee jopa yhdenkin päivän sisällä. Esimerkiksi telkkari. Olen istekkln monta kertaa ollut vihainen ja huutanut televisiolle, mutta jos luopuisin siitä, elämä oliso paljon tylsempää enkä myöskään voisi katsoa sarjoja jotka tuovat hyvää mieltä.
Tv tuottaa sulle iloa, senhän itsekin myönnät.
Mutta teini-ikäinen tyttäreni ei.
Onko sillä väliä jos se on SINUN televisiosi? Ei hän voi toisten tavaroita poiskaan heittää, mutta omassa kodissaan voi sitten olla hankkimatta telkkua.
Vierailija kirjoitti:
Haluavat kontrollin elämäänsä, vaikka sitten tavaroiden karsimisen kautta. Ehkä jotain ylemmyyden ja erottautumisen vimmaa myöskin.
Huvittavaa, että ne jotka maailmaan luovat uutta, kuten keksijät ja taiteilijat, heillä ei sekamelska niinkään välttämättä haittaa työtiloissa. Kun on pään sisällä mielekästä raksutettavaa, ei ulkopuolinen kaoottisuus vaivaa.
Minun työtilani on hyvin karsittu ja yksinkertainen, koska olen hyvin herkkä visuaalisille ärsykkeille. Tämä on ihan hermoston ominaisuus. Sotkuinen ja sekava tila kuormittaa ja vie energiaa luovalta työltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minimalisti. Kysy mitä haluat.
En ole aivan terve. Minulla on flunssaa ja sökö polvi.
Miksi haluat nukkua lattialla? Miksi et halua nukkua sängyssä? Miksi et halua sänkyä?
Ap
En pidä runkopatjoista, joten jos minulla olisi sänky, nukkuisin aivan samanlaisella patjalla kun nyt nukun lattialla. Asuntoni on pieni ja sänky veisi siitä liikaa tilaa. Se on myös kallis ja hankalasti muutettava huonekalu. Patjan korjaaminen pois vie vähemmän aikaa kuin sängyn petaaminen.
Muuta kysyttävää? Vastailen mielelläni.
Mikä asunnossasi sitten vie tilaa, jos sinne sänkyä ei mahdu?
Vierailija kirjoitti:
Hassua. Olen luovalla alalla töissä, mutta kuitenkin minimalisti. Miten voi olla!
Vierailija kirjoitti:
Syön paperilautasilta silloin, kun en jaksa tehdä tiskiä. Lautassetti kyllä on. Minimalismi on minulle elämän helpottamista ja yksinkertaistamista varten. Kiva fiilis, kun muuttoon riittää perus pakettiauto.
Minä en edes käytä paperilautasia. Ne saadtuttavat ja kuormittavat luontoa. Siksi syön vain sellaista ruokaa joka ei vaadi astioita ja aterimia syödäkseen vaan voi syödä esimerkiksi käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tv tuottaa sulle iloa, senhän itsekin myönnät.
Oletko valmis luopumaan hänestä esim. antamalla adoptioon? Tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työtilani on hyvin karsittu ja yksinkertainen, koska olen hyvin herkkä visuaalisille ärsykkeille. Tämä on ihan hermoston ominaisuus. Sotkuinen ja sekava tila kuormittaa ja vie energiaa luovalta työltä.
Minu tuolainen taas saa hyvin neuroottiseksi ja poen stressiä jos kaikki on hyvin järjestyksessä. On pakko saada aikaan jotain kaaosta vaikka kaataa kahvit työpöydälle jotta vaivaantunut oloni helpottuisi. Ihmisiä on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat nukkua lattialla? Miksi et halua nukkua sängyssä? Miksi et halua sänkyä?
Ap
En pidä runkopatjoista, joten jos minulla olisi sänky, nukkuisin aivan samanlaisella patjalla kun nyt nukun lattialla. Asuntoni on pieni ja sänky veisi siitä liikaa tilaa. Se on myös kallis ja hankalasti muutettava huonekalu. Patjan korjaaminen pois vie vähemmän aikaa kuin sängyn petaaminen.
Eniten tilaa vievät kirjahylly, sohva ja pöytä.
Sohva on minulle paljon tärkeämpi huonekalu kuin sänky. Siinä on hyvä loikoilla, lukea ja istua iltaa ystävien kanssa. Seuraavaan muuttoon mennessä kyllä varmaan myyn tämän ja hankin uuden, paremmin tarpeisiini sopivan tilalle.
Kirjahyllyssä on paljon kirjoja. Pidän siitä, että omistan kirjoja, vaikka ne painavat paljon ja tulevat harvakseltaan uudelleen luetuiksi. En ole valmis siirtymään täysin digikirjoihin eikä kaikkia niteitäni sellaisina saisikaan. Karsia kyllä voisi ehkä 100-120 kirjaan.
Pöytä on aika pieni mutta se on hyvä olla työskentelyyn ja lautapeleihin. Sellainen sohvapöydästä ruokapöydäksi laajeneva pöytä voisi olla aika siisti. Ehkä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes käytä paperilautasia. Ne saadtuttavat ja kuormittavat luontoa. Siksi syön vain sellaista ruokaa joka ei vaadi astioita ja aterimia syödäkseen vaan voi syödä esimerkiksi käsin.
Niiden valmistaminen toki vie hieman luonnonvaroja, mutta meillä päin jätteet poltetaan energiaksi. En kyllä itse tulisi toimeen ilman lämmintä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Tavaratko teille iloa tuottaa? Voi hyvänen aika...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eniten tilaa vievät kirjahylly, sohva ja pöytä.
Sohva on minulle paljon tärkeämpi huonekalu kuin sänky. Siinä on hyvä loikoilla, lukea ja istua iltaa ystävien kanssa. Seuraavaan muuttoon mennessä kyllä varmaan myyn tämän ja hankin uuden, paremmin tarpeisiini sopivan tilalle.
Kirjahyllyssä on paljon kirjoja. Pidän siitä, että omistan kirjoja, vaikka ne painavat paljon ja tulevat harvakseltaan uudelleen luetuiksi. En ole valmis siirtymään täysin digikirjoihin eikä kaikkia niteitäni sellaisina saisikaan. Karsia kyllä voisi ehkä 100-120 kirjaan.
Pöytä on aika pieni mutta se on hyvä olla työskentelyyn ja lautapeleihin. Sellainen sohvapöydästä ruokapöydäksi laajeneva pöytä voisi olla aika siisti. Ehkä tulevaisuudessa.
Ei kuulosta minimalostilta. Oletko nyt aivan varma ettet ole hamstraaja? Kuulostaa, että sinulla on aivan hirveän paljon tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden valmistaminen toki vie hieman luonnonvaroja, mutta meillä päin jätteet poltetaan energiaksi. En kyllä itse tulisi toimeen ilman lämmintä ruokaa.
Pahvilautasia polttamallako ateriasi lämmität?
Mitä sellaista materiaa teillä ei ole mitä useimmilla samassa elämäntilanteissa elävillä on?
En ole konmarittanut, mutta minimalisti olen, ja nukun lattialla pelkän peiton päällä. Minäkään en ole täysin terve, astma löytyy, mutta selkä on korjautunut lattialla nukkumisella.
No nää on kaikki sitä samaa trendien perässä juoksevaa massaa...