Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylellä taas väitetään että naiset "kävelevät unissaan hedelmällisyyssjan ohi". Sinä 35+, unohditko munasolusi?

Vierailija
17.01.2019 |

Minä en kyllä millään usko, että yhdellekään naiselle on voinut jäädä epäselväksi se, että hedelmällisyys laskee iän myötä. Hirveää propagandaa kun yritetään tehdä naisista synnytyskoneita.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep ja hohhoijaa, nuo jatkuvat uutiset siitä kuinka "naiset tietämättöminä hedelmällisestä ajastaan menettävät mahdollisuutensa perheen perustamiseen" plus muuta sontaa. Olen 33 ja ainakin 90-luvulla jo peruskoulun ihmisen biologiaan kuului tieto lisääntymisestä ja vanhenemisesta. Lukiossa sitten tarkemmin. Suurin osa naisista on varmaan joskus gynelläkin käynyt, olettaisin että sielläkin saa aivopesua synnytysrobotin uravaihtoehtoon.

Miksi ei voida ihan vaan tunnustaa, että yhteiskunta ei tällä hetkellä mahdollista/kannusta lastenhankintaan, kaikkia naisia ei kiinnosta äitiys ja osa tiedostaa, mutta ei koe asiaa tärkeäksi tai ajankohtaiseksi? Miksi oletus on taas lähtökohtaisesti "tyhmä nainen ei tiedä asiasta, aloitetaan aivopesupropaganda".

Miksi mediassa ei pidetä samalla tavalla älämölöä siitä, että lapsettomiksi jäämistä toivoville naisille ei mahdollisteta sterilisaatiota kovinkaan helposti, mikä ainakin omalla kohdallani on iso stressitekijä. Elän pitkässä parisuhteessa, en pysty käyttämään hormonaalista ehkäisyä ja raskaaksi tuleminen on suuri "pelko". Mutta kun ei.

Puhumattakaan kohdunpoistosta! Vaikka olisi sairauskin takana, niin ei, koska Lapset, Lapset, Lapsenteko, Lapsia, Mieli muuttuu. 

Vierailija
42/52 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tätä asiaa täytyy esillä pitää. Paljon julkisuuttahan saavat esim. reilusti yli nelikymppiset näyttelijät, jotka saavat esikoisensa, valitettavasti yleensä ei kerrota monenko vuoden hoidot ovat taustalla, ja tavallisten ihmisten käsitys raskautumisen helppoudesta hämärtyy. Lääkärinä tulee tuon tuostakin vastaan heitä jotka oikeasti ovat halunneet lapsia, mutta vasta sitten joskus, mutta se joskus ei koskaan koitakaan kun ehtii sairastua. Tai lapsen yrittäminen aloitetaan vasta yli 35-vuotiaana ja vaikka mitään varsinaista hedelmällisyyttä alentavaa sairautta ei todetakaan, ei vaan enää tärppää. Suru ja menetyksen tunne voi olla suuri.

Yli 5-kymppiset julkkiksetkin esittelevät raskauksiaan - ei kerrota, että todennäköisesti pakastetut tai lahjoitetut munasolut.

Ja monilla tosiaan IÄN MYÖTÄ - joku gynekologinen sairaus on voinut edetä esim. endometrioosi, myoomat yms. jo todella pahaksi....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan hyvä että herätellään vähän pohtimaan asiaa. Esim. itse lukeudun siihen ihmisryhmään, jonka ei enää tässä iässä (37) kannattaisi lapsista haaveilla, kun munasarjojen toiminta oli täysin epämääräistä jo kymmenen vuotta sitten... Jos esim. lapsettomuushoidoista joudutaan hakemaan apuja, niin aikaa vastaanhan siinä juostaan.

Vierailija
44/52 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tätä asiaa täytyy esillä pitää. Paljon julkisuuttahan saavat esim. reilusti yli nelikymppiset näyttelijät, jotka saavat esikoisensa, valitettavasti yleensä ei kerrota monenko vuoden hoidot ovat taustalla, ja tavallisten ihmisten käsitys raskautumisen helppoudesta hämärtyy. Lääkärinä tulee tuon tuostakin vastaan heitä jotka oikeasti ovat halunneet lapsia, mutta vasta sitten joskus, mutta se joskus ei koskaan koitakaan kun ehtii sairastua. Tai lapsen yrittäminen aloitetaan vasta yli 35-vuotiaana ja vaikka mitään varsinaista hedelmällisyyttä alentavaa sairautta ei todetakaan, ei vaan enää tärppää. Suru ja menetyksen tunne voi olla suuri.

Tämö on totta. Ystävälleni kävi näin eikä lapsia tullutkaan. Sitten kun itse niitä sain, ei hän kestänyt tilannetta ja katkaisi välit. Surullista, mutta eipä siinä voinut toista auttaa ja lohduttaa, kun ei kestänyt olla lapsen lähellä.

Vierailija
45/52 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos aloittaja ja muut kommentoijat ovat tietoisia lisääntymisterveyden muutoksista. Se nyt vaan on fakta ja hedelmättömyysammattilaisten vuosien kokemus, että kaikki eivät näitä asioita ymmärrä. Yleistä on, että mittasuhteet arvioidaan vääräksi, ajatellaan että kolmenkympin tienoilla ei ole vielä kiire ja se lasku tapahtuu vasta 35-40 v jälkeen. Peruskoulussa valistus keskittyy ensisijaisesti ehkäisyyn ja sukupuolitauteihin, hedelmättömyyttä ei ainakaan meillä ysärillä sivuttu lainkaan.

Jotenkin terveydenhuoltoalan ammattilaisena alkaa vähitellen väsyttää tämä iänikuinen mihinkään perustumaton mutupohjainen jankkaus siitä, ettei näistä saisi puhua koska kaikki tietää jo. Ei tiedä, tai ainakaan ei ymmärrä.

Vierailija
46/52 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin hölmö että nukkuu onnensa ohi sitten mennään vanhempana johonkin Itä-Euroopan maahan hakemaan pakastettuja soluja. Uutisissa oli muistaakseni vuosi takaperin yhdestä 50-vuotiaasta rouvasta joka kävi Puolassa (?) hakemassa kyytiinsä lahjasolun josta syntyikin hänen ainokaisensa.

Viisaat jättää lisääntymättä tai maksavat iän myötä hoitoihin menosta, ei tarvitse muistutella.

Vierailija
47/52 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, mutta miehet eivät halunneet lapsia "vielä". Nyt miehillä on lapsia ja itse vielä lapseton 39 vee :(

Näin se vain menee. itsekin olen 50v ja ensimmäinen tulossa 26v naiselle. Elämä on kieltämättä epäreilua

Niin varmasti joo. Unissasi ehkä.

Vierailija
48/52 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran on tilanne että käytännössä on valittava työelämä ja ura tai äitiys, niin olen valintani tehnyt jo kauan sitten.

Vierailija
49/52 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että pitäisi lisääntyä.

Mutta ei saa olla useita isiä eri lapsilla.

Ei saa hankkia lasta yksin tai hoidoilla.

Lapsilisä mitätön.

Jos nuo 3 asiaa olisivat kunnossa/niillä ei olisi väliä, voitaisiin alkaa keskustella siitä, miksi NAISET eivät halua lisääntyä.

Siihen asti pitää keskustella jostain muusta.

Vierailija
50/52 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli ongelmaa tulla raskaaksi ja asia selvisi mulle 28 vuotiaana sattuman kautta eli itse saattaisin olla just se tyyppi joka olisi tajunnut liian myöhään tehdä niitä lapsia.

Nuo uutisethan lähinnä koskevat niitä, jotka haaveilee lapsesta, mutta moni siirtää sen vasta sinne kolmenkymmenen toiselle puolelle. Osa siitä porukasta kohtaa ongelmia hedelmöittymisen kanssa.

Suosittelisin kaikkia lasta haluavia, 30 v. naisia käymään kerran ultraamassa kohtunsa ja munasarjansa.

Vierailija
51/52 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihan hyvä että herätellään vähän pohtimaan asiaa. Esim. itse lukeudun siihen ihmisryhmään, jonka ei enää tässä iässä (37) kannattaisi lapsista haaveilla, kun munasarjojen toiminta oli täysin epämääräistä jo kymmenen vuotta sitten... Jos esim. lapsettomuushoidoista joudutaan hakemaan apuja, niin aikaa vastaanhan siinä juostaan.

Minäpä tunnen paljon alle 30siä jotka ovat tarvinneet hedelmöityshoitoja ja jokusen liki 40sen joka on tullut ekasta yrityksestä raskaaksi. Väitän että moni niistä jotka ei tule vanhempana raskaaksi, ei olisi tullut helposti nuorenakaan.

Vierailija
52/52 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N28 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, mutta miehet eivät halunneet lapsia "vielä". Nyt miehillä on lapsia ja itse vielä lapseton 39 vee :(

Näin se vain menee. itsekin olen 50v ja ensimmäinen tulossa 26v naiselle. Elämä on kieltämättä epäreilua

Niin varmasti joo. Unissasi ehkä.

No ainahan löytyy naisia jotka pariutuu rahasta...