Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaveri saikulla menkkojen takia

Vierailija
17.01.2019 |

Oli kertonut pomolle olevansa kuumeessa. Satun tietämään totuuden koska vaimoni on tämän naisen hyvä ystävä.

Mikä on tahdikkain tapa kertoa pomolle?

M32

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pomosi on nainen.

Vierailija
102/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nainen ei saa kohdunpoistoa kipujen takia jos itse sitä haluaa? Kuka tälläisen järjestelmän on kehittänyt? Miksei myöskään muita lääkehoitoja kuin hormoneja ole tarjolla?

Siinä ei oikeasti ole mitään muuta syytä kuin lapset. Lastensaanti. Joillakin ehkä myös se, että ettet sitten koe enää itseäni naiseksi, kun et voi lisääntyä.

Mitään faktuaalista syytä ei ole. Ainoastaan tunneperäinen "lapsia ei tule, tulee paha mieli" - no se paha mieli tulee niille muille, ei minulle, jos saisin kohdun pois. Nyt se on niin päin, että minulla on paha mieli ja pahat kivut, ja muut on tyytyväisiä tietoon, että olen lisääntymiskykyinen nainen <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, oletan saavani seuraavasta alapeukkuja, mutta sanon silti:

Olen nainen. Omat kuukautiskipuni ovat aina olleet hyvin siedettävät. En yleensä tarvitse kipulääkettä, mutta jos samaan aikaan tulee päänsärky, silloin otan ibuprofeiinia. Kiertoni on hieman lyhentynyt, on nykyisin 24-27 päivää entisen 28-30 sijaan. Joskus siis kuukauteen mahtuu kahdet menkat, ekat alkukuusta ja toiset osuu sitten kuun viimeisiin päiviin tms.

Jos siis kaltaiseni nainen olisi kuukautisten vuoksi työkyvytön vaikkapa kuukautisten kolme ensimmäistä päivää, sairaslomapäiviä kertyisi kuukautisten vuoksi 13 x 3 = 39 päivää. Jos kesäloma huomioidaan, voidaan vähentää yhdet menkat, joten 12 x 3 = 36 päivää. Joskus kipupäivät osuvat tietenkin viikonlopulle, joten voitaisiin vähentää tuosta vielä muutama päivä. Sanotaanko kuitenkin n. 30 päivää vuodessa pelkkää menkkasairastelua. Siihen vielä perusflunssat ja mahataudit päälle, niin en välttämättä haluaisi olla tämän naisen lähityökaveri.

Ymmärrän oikein hyvin, että osa naisista kärsii endometrioosista, hormoniperäisestä migreenistä ym. ym. Vaivoille on kuitenkin mahdollista tehdä jotain eikä vain tyytyä kärsimään. Joillekin sopii hormonit, jotkut hyötyvät migreeniestolääkityksestä, endometrioosiin auttaa yleensä vain leikkaus. Tunnen erään, jolta on poistettu endon vuoksi koko kohtu. Mulla on myös kokemusta työkavereista, joilla on ollut hyvin paljon sairaspoissaoloja ja se on oikeasti todella v**tumaista.

Minä menisin kohdunpoistoon ilosta kiljuen heti huomenna, jos saisin sen. Sen sijaan minulle tyrkytellään vaan hormonivalmisteita, joita en ihan periaateesta halua. Niillähän vaan lääkitään oireita, ei itse sairautta. Sairaus häviäisi, eikä minun tarvitsisi tunkea kehooni mitään ylimääräistä sillä, että saisin napsauttaa kohdun pois.

Mutta kun ei! Ei, kun haluat ihan varmana lapsia! (tiennyt jo 6v. etten halua). Koska kun tapaat miehen niin haluat varmana sitten ainakin! (tietoisesti sinkku, en halua seurustella)

Uskon, että kaltaisiani kohdusta luopujia on paljon, jos toimenpide tehtäisiin potilaan pyynnöstä. 

Naisilla on edelleenkin ongelmia kehonsa itsemääräämisoikeudessa, valitettavasti. 

Olen miettinyt että pitäis varmaan tekeytyä lääkäreille lapsettomaksi lesboksi, jota miehen ilmaantuminen elämään ei saa hurahtamaan lastentekoon. Ehkä saisin kohdunpoiston helpommin....

Vierailija
104/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi esimieheni on nainen, niin voin ihan reilusti sanoa poissaolon syyn eikä vastassa ole vähättelyä vaan myötätuntoa.

Oma pomo on mies, mutta entinen sairaanhoitaja. Olen reilusti puhunut menkkavaivoistani ja hän on kyllä ymmärtänyt. Yleensä teen etätöitä, jos vain pystyn. 

Vierailija
105/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli teininä endometrioosin takia semmoset kivut että kaatuilin välillä koulun käytävillä kun jalat petti. Lääkkeitä vedettiin niin paljon että alkoi tuntua humalatilalta. Aloitin e-pillerit, söin kuusi vuotta (herranjumala miten ihanaa elämä olikaan!!! Ei kipuja eikä niagra fallseja). Ajattelin, etten halua tunkea kroppaani mitään ylimääräistä - ehkä vaan liioittelen itselleni niitä menneiden vuosien kipuja - joten lopetin pillerit. Juuuuuu... Ekat menkat kun olin läpikäynyt niin pillerit palas kuvioihin. 

Vierailija
106/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli nuorena flikkana niin infernaaliset kuukautiskivut, ettei mitään rajaa, mitkään normaalit särkylääkkeet eivät auttaneet yhtään, yksin, kaksin tai kolminkertaisenakaan.  Ensimmäinen päivä oli just sellanen, etten meinannut päästä sängystä ylös.

Mitäpä jos ap pidät nyt vaan asian ihan omana tietonas, etkä puutu asiaan, mistä et tiedä hölkäsen pöläystä.

Sama juttu, nuorempana oli täysin lamauttavat kivut. Särkylääke ei auttanut pitkälti siitä syystä, että oksensin sen ulos vain pari minuuttia nielaisun jälkeen.

Ei voinut kävellä, näkö lähti muutaman askeleen jälkeen. Sen jälkeen petti jalat.

Kipu oli aivan kamalaa, niin hirveää ettei voi sanoin kuvailla. Ei voinut kuin huutaa ja toivoa, että taju lähtisi pian. Jo lopultahan se taju lähtikin.

Eli tuollaisessa tilassa töihin vaan?

Vierailija
107/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen. Omat kuukautiskipuni ovat aina olleet hyvin siedettävät. En yleensä tarvitse kipulääkettä, mutta jos samaan aikaan tulee päänsärky, silloin otan ibuprofeiinia. Kiertoni on hieman lyhentynyt, on nykyisin 24-27 päivää entisen 28-30 sijaan. Joskus siis kuukauteen mahtuu kahdet menkat, ekat alkukuusta ja toiset osuu sitten kuun viimeisiin päiviin tms.

Jos siis kaltaiseni nainen olisi kuukautisten vuoksi työkyvytön vaikkapa kuukautisten kolme ensimmäistä päivää, sairaslomapäiviä kertyisi kuukautisten vuoksi 13 x 3 = 39 päivää. Jos kesäloma huomioidaan, voidaan vähentää yhdet menkat, joten 12 x 3 = 36 päivää. Joskus kipupäivät osuvat tietenkin viikonlopulle, joten voitaisiin vähentää tuosta vielä muutama päivä. Sanotaanko kuitenkin n. 30 päivää vuodessa pelkkää menkkasairastelua. Siihen vielä perusflunssat ja mahataudit päälle, niin en välttämättä haluaisi olla tämän naisen lähityökaveri.

Ymmärrän oikein hyvin, että osa naisista kärsii endometrioosista, hormoniperäisestä migreenistä ym. ym. Vaivoille on kuitenkin mahdollista tehdä jotain eikä vain tyytyä kärsimään. Joillekin sopii hormonit, jotkut hyötyvät migreeniestolääkityksestä, endometrioosiin auttaa yleensä vain leikkaus. Tunnen erään, jolta on poistettu endon vuoksi koko kohtu. Mulla on myös kokemusta työkavereista, joilla on ollut hyvin paljon sairaspoissaoloja ja se on oikeasti todella v**tumaista.

Minä menisin kohdunpoistoon ilosta kiljuen heti huomenna, jos saisin sen. Sen sijaan minulle tyrkytellään vaan hormonivalmisteita, joita en ihan periaateesta halua. Niillähän vaan lääkitään oireita, ei itse sairautta. Sairaus häviäisi, eikä minun tarvitsisi tunkea kehooni mitään ylimääräistä sillä, että saisin napsauttaa kohdun pois.

Mutta kun ei! Ei, kun haluat ihan varmana lapsia! (tiennyt jo 6v. etten halua). Koska kun tapaat miehen niin haluat varmana sitten ainakin! (tietoisesti sinkku, en halua seurustella)

Uskon, että kaltaisiani kohdusta luopujia on paljon, jos toimenpide tehtäisiin potilaan pyynnöstä. 

Naisilla on edelleenkin ongelmia kehonsa itsemääräämisoikeudessa, valitettavasti. 

Tämä on totta.

Kohdunpoistoon pitäisi päästä huomattavasti helpommin.

Vierailija
108/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on endometrioosi. 17-vuotiaana alkoi menkat kun olin kesätöissä ja oksensin ja hiki virtasi sen kivun takia. En pystynyt edes seisomaan kun selkä, maha ja reidet niin kipeät. Kävin vessassa kerran puolessa tunnissa kun maha oli täysin sekaisin + oli pakko päästä istumaan. Että juu kyllä voi ja pitää olla pois töistä tuon takia.

Vierailija
109/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs nyt tehdään, minulle ei hormonit sovi, en saa kohdunpoisto koska olen nuori eikä ole lapsia, leikattu on kaksi krt, syvimmät pesäkkeet ovat niin syvällä suolistossa että ei pystytä leikkaamaan.

Voi että kuinka sunkaltaiset ihmiset on raivostuttavia, luuletko sä että nautin siitä että en voi elää normaalia elämää? Käyn töissä ison lääke määrän voimin mutta ne pahimmat päivät eivät taltu edes lääkkeillä vaan silloin olen sairaslomalla, onneksi työkaverini (miehiä) tämän ymmärtävät ja "sallivat".

Vierailija
110/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs nyt tehdään, minulle ei hormonit sovi, en saa kohdunpoisto koska olen nuori eikä ole lapsia, leikattu on kaksi krt, syvimmät pesäkkeet ovat niin syvällä suolistossa että ei pystytä leikkaamaan.

Voi että kuinka sunkaltaiset ihmiset on raivostuttavia, luuletko sä että nautin siitä että en voi elää normaalia elämää? Käyn töissä ison lääke määrän voimin mutta ne pahimmat päivät eivät taltu edes lääkkeillä vaan silloin olen sairaslomalla, onneksi työkaverini (miehiä) tämän ymmärtävät ja "sallivat".

Se on hyvä, että sinulla on ymmärtäväisiä työkavereita.

Minäkin olen ymmärtäväinen työkaveri, vaikka mua raivostuttavaksi nimitätkin. Olen ymmärtäväinen aina kun sairastajalle ilmestyy sijainen. Kun olen raatanut viikkoja ylitöissä ja umpiväsyneenä, kun sijaiset ovat kiven alla, sitten ymmärrykseni on vähissä. Tietenkään se ei ole sairastajan vika, vaan järjestelmän. Meilläkin on sijaisjärjestelmä, sijaisia on vain liian vähän tarpeeseen nähden.

T. Raivostuttava työkaveri, joka tekee toistenkin työt

Vierailija
111/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kertonut pomolle olevansa kuumeessa. Satun tietämään totuuden koska vaimoni on tämän naisen hyvä ystävä.

Mikä on tahdikkain tapa kertoa pomolle?

M32

Kerro ihan miten vain, niin sinä siitä kyylän maineeseen pääset.

Vierailija
112/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapee on usein maanantaisin "flunssassa".

Vierailija
113/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huvittavaa miten naiset täällä liioittelevat menkkakipujaan ja kilpailevat kenellä on pahimmat. 

Ennen kuin olette saaneet iskun kiveksille en puhuisi teinä mitään.

M25

Vierailija
114/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin huvittavaa miten naiset täällä liioittelevat menkkakipujaan ja kilpailevat kenellä on pahimmat. 

M25

Ota isku kiveksiin 10min välein 3-7 päivää putkeen. Sit aletaan olla sujut.

Vierailija
115/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ja n. 50 vuoden ajan joka kuukausi. Kieltäytyä iskusta ei voi (vrt. Kohdunpoisto) vaikka miten anelisit, koska LAPSET, OIT LIIAN NUORI, KYLLÄ DÄ KESTÄT, MIEHENÄ NYT VAAN PITÄÄ KESTÄÄ NÄITÄ POTKUJA

Vierailija
116/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kuukautiset aiheuttavat usein ihmeellisiä kuumia aaltoja, olo on hikinen ja on tunne kuin olisi saunassa. Samalla pyörryttää ja on voimaton olo, jalat ei kanna. Eli vaikka työkaverilla ei olisikaan varsinaisesti kuumetta, voi olo olla kuumeinen ja muuten heikko ja työkyvytön olo. Monesti myös alilämpö aiheuttaa kuumeisen olon.

Vierailija
117/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M25

Aika hassua verrata menkkakipuja ja iskua kiveksille. Iskun aiheuttaa ulkoinen tekijä, menkkakivut tulevat sisältä. Itsellä tuntuu menkkakipujen aikaan siltä kuin joku vetäisi sisuskalujani tiukkaan solmuun...

Vierailija
118/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaikkein pahimpina aamuina (kun menkat on alkanut yöllä ja verta on tullut ihan hirveästi aamuyön aikana) on tullut niin hirveä olo etten oo pystynyt liikkumaan ja joka paikkaan on sattunut ja oon oikeasti itkenyt kivusta. Kerran myös oksensin kivun ja siitä seuranneen huonon olon tuloksena :D

Vierailija
119/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä, että sinulla on ymmärtäväisiä työkavereita.

Minäkin olen ymmärtäväinen työkaveri, vaikka mua raivostuttavaksi nimitätkin. Olen ymmärtäväinen aina kun sairastajalle ilmestyy sijainen. Kun olen raatanut viikkoja ylitöissä ja umpiväsyneenä, kun sijaiset ovat kiven alla, sitten ymmärrykseni on vähissä. Tietenkään se ei ole sairastajan vika, vaan järjestelmän. Meilläkin on sijaisjärjestelmä, sijaisia on vain liian vähän tarpeeseen nähden.

T. Raivostuttava työkaveri, joka tekee toistenkin työt

Toki sua ärsyttää jos joudut tekemään toisen työt etkä saa apua, tämä nyt on selvää. Mutta tämä ei mitenkään ole sen sairastajan syy, ei millään tasolla. Itse kuitenkin kirjoitit, että vaivoille voi tehdä jotain. No ei aina voi, ei tämä elämä aina ole niin mustavalkoista.

Ole onnellinen että et joudu kokemaan kivuliaita kuukautisia. Ja toivo todella jos joskus sairastut, että sinulla on ymmärtäväiset työkaverit.

Vierailija
120/140 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa itelläkin joskus menkat niin vois jäädä himaan kattoon netflixii.